GiantVelobeElectrobikePirkanPyöräily
Näyttää tulokset 1 - 10 / 10

Aihe: Lefty keulan huolto tai vaihto

Lefty keulan huolto tai vaihto

Terve,

Minulle tuli mahdollisuus lunastaa kaverilta Cannondale Caffeine (koko fillari kaikkine osineen) ja sain sen viikoksi pariksi koeajoon, jos vaikka innostuisin taas maastopyöräilystä 15v tauon jälkeen. Pistelin fillarin eilen ajokuntoon ja totesin heti, että keulassa (Lefty Speed) on jotain vikaa. Se ei lukitu eikä "rebounce" säätö vaikuta mihinkään. Keula on alapäästään märkä öljystä. Ottaa kuitenkin ilmaa sisäänsä ja pitää sen. Ajaa tällä ei uskalla, sillä jos satulassa istuessa "sag" on rouheat 50-60% joustomatkasta, taikurilla itsellään elopainoa 112kg syntymäpäiväasussaan.

Luin tämän ketjun; https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...ighlight=Lefty ja tulin suorastaan surulliseksi

Saan kohta naapurin kundilta lainaan tarvittavat työkalut, että saan keulan yläpäästään auki ja voin kurkata sinne sisään. On hyvinkin mahdollista, että keulalla on ajettu lukittuna jotain freeride-unelmaa ja lukitus on yksinkertaisesti psakana, mutta jos edes iskunvaimennus korjaantuisi niin tästä saisi ajokelpoisen pelin (uudelleen)aloittelijalle.

Tässä on vielä sellainen seikka, että koska en ole viiteentoista vuoteen fillarointia harrastanut niin suurimman osan työkaluista olen lahjoittanut nuoremmille ja innokkaammille. Olen myöskin tyystin tippunut kehityksen kelkasta, enkä osaa googlata oikeita osia. Enkä varmaan edes tilata netistä. Viimeksi kun olen fillariin ostanut osia niin mesta oli Urheiluaitta Annankadulla, sitäkään ei taida enää olla.

Lopuksi vielä ranskalaisin viivoin, että mihin odotan vastauksia:

- Onko keula huollettavissa itse vai onko se roskiskamaa?

- Onko keula huollettavissa ammattiliikkeessä, paljonkohan se voisi maksaa? Satasen vai viisi?

- Saako runkoon toisen keulan? Ilmeisesti jotain adaptereita on? Saako tähän jäykkää keulaa? Entäs Cännärin headshockia? Entä jäykkää keulaa?

Edit. työkalujen lainaamisen jälkeen:

Päästin ilmat pihalle keulasta, ulos tuli muutama kuutiosentti paksua öljyä joka positiivista kyllä, oli erittäin puhtaan oloista. Avasin putken yläpäästä ja sisällä vaikuttaisi kaikki olevan OK. Pistin homman läjään ja pumppasin sisään suositellut 160 PSI ilmaa. Nyt keula toimii "perinteisesti", mutta lukitus ja säätö eivät pelaa edelleenkään.

-Mulla on Leftejä useampia, kolme kiinni ja yksi odottaa asennusta. Ikinä en ole kerinnyt huoltoon viemään, kalustoa kun on enemmänkin niin vie joskus sitten enempi kerralla. On pari perusasiaa jotka kait pystyy tekemään itse. Suomessa noita huoltaa Fillariosa, perushuolto voi olla päälle satasen.

-Saahan tuohon toisen keulan, minä en kuitenkaan ensimmäisenä sitä harkitsisi. Adaptereita on jos jonkinnäköisiä, on mullakin Foxi Headshockin tilalla. Headshocki käy, vaikka ne kannattaa muuten unohtaa. Mulla vois sinänsä olla tarjolla huollon jälkeen vähän ajettu kappale....... tai ehkei sittenkään. Saksassa on kyllä joustamattomia Leftejä https://www.cannondale-parts.de/epag...ts/C33197M10F4
    - Niin ja lukitusta en käytä koskaan.

Kiitos näistä tiedoista! Voisin vielä heittää yhden tyhmän lisäkysymyksen: uskaltaako keulalla ajaa? Se tuskin irtoaa ja menee halkipoikki ajossa kesken kaiken?

Kyllä mä ajaisin. Ensimmäisen Leftyni vien aikoinaan huoltoon kun oli tarkoitus siirtää se toiseen pyörään, mutta siinä oli kuulemma halkeama - mutta se olikin titaania, jonka murtumisia olen näillä palstoilla kyllä lukenut. Enkä minä mitään ollut huomannut. Leftyhän on muuten oikein mainio keula, mutta kestävyys on kyseenalainen varsinkin hybrideissä ja toisen polven malleissa. Vanhat kumisaappaalliset mallit ovat jopa kestävämpiä.

Bas-Shop Malmilla huoltaa myös Leftyjä. Siellä varmasti osataan neuvoa myös eri vaihtoehtoja keulan suhteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti heimat Katso viesti
    Bas-Shop Malmilla huoltaa myös Leftyjä. Siellä varmasti osataan neuvoa myös eri vaihtoehtoja keulan suhteen.
    Kiitos tästä tiedosta!

Tuli sitten taasen tehtyä pieni heräteostos (kun suht edullisesti sai...), Cannondale jonka vuosimalli hieman epäselvä, mutta oletuksellisesti joko 2014 taikka 2015 ja jossa isoimman mielenkiinnon itselleni herätti tuo Lefty keula (näyttäisi kyseisen pyörän osaluettelo kertovan keulan malliksi lefty 29er 100 PBR).
    Pyörällä on ajettu hyvin vähän (alkuperäiset renkaatkin hyvin vähän kuluneet), arvio luokkaa 500km. (+- jotain) ja pyörä on vuosia vain kerännyt pölyä varastossa.
    Koeajolla keula vaikutti suht toimivalta (mitä nyt oli oletuksellisesti hyvin alipaineinen kun minulla painoa varmaan 25-30kg. enemmän kuin myyjällä).
    Mutta kun mitään tuntemusta ei noista Leftyistä ole, niin miten kannattaisi toimia tuollaisen vähän ajetun, mutta sen 9-10v. vanhan keulan kanssa?

Itse ainakin purkaisin osiin ja huoltaisin, vaihtaisin tiivisteet ja öljyt tms. Luulisi orkkis renkaiden olevan jo aika hapertuneet?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Itse ainakin purkaisin osiin ja huoltaisin, vaihtaisin tiivisteet ja öljyt tms. Luulisi orkkis renkaiden olevan jo aika hapertuneet?
    Pyörän muiden osien osalta on kohtuullinen suunnitelma tehtynä mutta tuo Lefty mietityttää.

Olen netistä koittanut asiaa hieman tutkailla ja nuo pienemmät 50h./100h huollot jotka sisältävät laakerien "uudelleen asettamisen" (täysin Leftyn oma "juttu"), vanhojen öljyjen poistamisen sekä "sisäpuhdistuksen" puhdistusnesteellä sekä uusien öljyjen laittamisen yms. niin sen uskoisin kykeneväni itse kohtuu varmasti tekemään, mutta sitten tuo isompi 200h. huolto joka sisältää keulan konnollisen purkamisen, puhdistamisen sekä tiiveisteiden yms. osien vaihdon, niin se näyttäisi ensiksikin vaativan parikin Cannondalen omaa nimenomaan Leftyn huoltoon tarkoitettua työkalua ja sitten mutenkin näyttää toimenpiteeltä juuri sen verran vaativalta että vaikka olisikin työkalut, niin saattaisi jäädä tekemättä. Eli jos tuon isomman huollon meinaan tehdä, niin se on sitten varmastikkin leftyyn erikoistuneen huoltoliikkeen etsintä...

Ja kun lukee Cannondalen sivuilta asiasta lisää, niin nuo 50/100h huollot olisivat "Authorized dealerin" tehtävissä (ja tosiaan käytännössä ehkä itse), mutta tuo iso 200h. huolto olisi sitten vain "Headshok Service Centerin" käsialaa.
    Bas-Shop joka käsittääkseni on yksi Lefty "asiantuntijoista" suomessa kirjoittaa omilla sivuillaan näin:
    " 200h huolto toteutetaan yhteistyössä Scandinavian bike tech -yrityksen kanssa. Suomessa ei valitettavasti virallista Cannondalen 200h huoltopistettä ole."
    Santtu75 muokkasi tätä : 17.06.2024 at 01.40

Laitoin sitten tuon r.s.p.:n Lefty service kit:n tilaukseen
    https://www.bike-discount.de/en/r.s....QaAjQIEALw_wcB

Ja teen (ainakin yritan) tehdä tuon laakerian "uudelleen asemoinnin" sekä öljynvaihtohuollon itse kyseisen valmistajan ohjeilla:
    https://www.youtube.com/watch?v=04fgbPC68m0

Näillä mennään ja toivottavasti tuota isointa huoltoa ei tarvita, kun sitä en kyllä itse pysty tekemään ja sitä tekeviä paikkoja näyttäisi olevan suhteellisen vähän ja hinta postituksineen helposti se luokkaa 400€ (joka siis pyörän ikä huomioiden suhteellisen liikaa)

Samanlaisia aiheita

1. 29" keulan vaihto vai huolto?
    By Heigguli in forum Jousitus
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 29.06.2017, 11.06
  2. Keulan huolto-ongelmaa
    By Razer in forum Jousitus
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 24.02.2017, 12.07
  3. Vanhanmallin keulan irroitus/huolto
    By PyöräRonkeli in forum Jousitus
    Vastaukset: 2