Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 45 / 45

Aihe: Yhden pyörän taktiikalla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tane Katso viesti
    Aloittajalle vielä jokunen pointti kohta noin 3000 km Canyon kokemuksella ja kohta 12 kk ympärivuotista ajoa:
    - Iskareita ei ole tullut huollettua. Öljynvaihto toki hyvä olis aina silloin tällöin tehdä, ehkä teen keväällä. Huoltosuositukset näille iskareille ovat vissiin aika tiukat, mutta ainakin FOXin iskarit ovat toimineet minulla suht vähällä huollolla ongelmitta. FOX muutenkin parempi mitä RockShox, eli jos voi valita niin...
    - Noista Canyonin linkuston puslista tms oli täällä hirveä poru. Minulla kestänyt so far (knok knok) em kilometrit. Ei ole toisaalta isosta/kalliista remontista kyse jos nuo menee.
    - Sähköjäykkäperä ja luomujäykkäperä ovat 2 aivan eri asiaa minun kokemuksen mukaan. Sähköjäykkäperä on koloho peli metsässä isosta painosta johtuen ja pyöräteilläkin kuten kerroin, mutta itsekkin ajan mielellään luomujäykkäperällä metsässä mutta sähköjäykkäperällä ei ollut metsään mitään asiaa. Sähköläski löytyy myös, sillä toki ajaa metsässä eli tunturi emax etujoustolla löytyy minulta myös.
    - Kannattaa panostaa Shimanon voimansiirtoon, koska voimansiirto joutuu koville sähköpyörissä ja on aika iso ero SRAM vs Shimano. Shimanon XT-takapakkaan voi vaihtaa erikseen pienimmät takarattaat noin 3 eur/kpl hintaan. SRAM takapakan joutuu vaihtaan kokonaisuudessa joka on sitten noin 100 eur kustannus. Työmatkalla ainakin meikäläinen ajaa just enimmäkseen pyöräteillä isointa vaihdetta käyttäen jolloin nuo takapakan pikkurattaat saattaa kulua aika hätäseen. SRAMilla ajoin alle 300 km kun alkoi jo pikkuratas hyppimään ja muutenkin SRAM NX takavaihtaja oli todella huono. XT ihan eri maata ollut, eli nyt tuo 3000 km ilman ongelmia Shimanon kanssa. Jos pyörä tulee SRAMin voimansiirrolla, Saksasta voi tilata kohtuu hintaan kaikki voimansiirron Shimanon osat noin 200 euron hintaan (takavaihtaja, ketju, takapakka, triggeri). Pyöräliike ottaa varmaan sen ~100 eur vaihtotyöstä. Mutta huom: ei pyöränvalintaa kannata kuitenkaan tehdä sen perusteella mikä voimansiirto siinä on. Esim jos on kaksi pyörää mistä valita joissa on lähinnä erona nämä: 1) FOXin iskareilla varustettu pyörä mutta SRAM voimansiirto ja 2) RockShox iskareilla varustettu pyörä Shimanon voimansiirrolla, niin ottaisin 1) ja vaihtaisin siihen Shimanon voimansiirron jälkikäteen. Toki kaikista tärkeintä omasta mielestä on se, että pyörä on oikean kokoinen ja hyvä ajolleen.
    - Tämä on muuten ollut hyvä talvella, suosittelen: https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...a4b9TEjqZoaqO3

Mistä noita pikkurattaita voi tilailla erikseen? Olisin kiitollinen linkistä.

Kyllä sen SRAM voimansiirronkin saa toimimaan hyvin, jos vain säätää sen kaikilta osin paikoilleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti eJussi Katso viesti
    Mistä noita pikkurattaita voi tilailla erikseen? Olisin kiitollinen linkistä.
    Bike-discountista, esim tämä:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...1-10-bl-162017

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Kyllä sen SRAM voimansiirronkin saa toimimaan hyvin, jos vain säätää sen kaikilta osin paikoilleen.
    Joo, kyllähän SRAM toimii tuossa meikän Tunturi eMaxissa (hyvin vähän tullut ajettua työmatkaa tällä, koska talvi on nyt mitä on) ja Canyon Exceedissä jolla ei nyt paljon kilsaa tule kesässä eikä pikkurattailla tule tällä juurikaan ajettua. Mutta minun Canyon Spectral:ONissa SRAM NX takavaihtaja oli ihan paska ja toisaalta se SRAMin takapakka kului alle 300 tkm ajolla eli takapakan pienin ratas ei kestänyt työmatka-ajoa tuon pitempään ja kuten tiedetään, SRAMiin ei saa erikseen vaihdettua noita pikkurattaita takapakkaan eli se on noin 100 euron laaki vaihtaa 300 km välein tuo takapakka. Kalliiksi tulee ylläpitää SRAMia työmatkasähköpyörässä eli ajossa jossa suurin osa ajosta tulee vedettyä juurikin 2-3 suurinta vaihdetta käyttäen. Tuli eilen tsegattua Spectral:ONin kilsat eli 2900 km on nyt mittarissa, eli noin 300 km meni SRAMilla ja loput vedetty Shimanolla ilman mitään ongelmia. SRAMiin ei ole paluuta mulla.

Tuossa joku jo sanoikin, että ei kannata yleistää Rokkari vs. Fox muutaman komponentin kokemuksella. Mulla on pyörissä Foxia ja Rokkaria, eikä kummankaan huoltotarve ole ollut mitenkään erityinen. Nyt esimerkiksi talviläskissä on Rokkarin Bluto, ja hyvin on pelittänyt melkein 10 tkm ilman yhtäkään huoltoa. Samoin käyttötuntuma riippuu enemmän hintaluokasta kuin valmistajasta.

Jos noita haluaa välttämättä vertailla, niin samoissa olosuhteissa samanhintainen osasarja, niin alkaa olla jotain luotettavuutta havainnoissa. Testejä löytyy kyllä googlettamalla.

Pointti siis se, että ei kannata koko fillarin valintaa tehdä pelkästään noilla kriteereillä. Toki karsii ensin tyyppiviat ja rautajousi-Suntourit pois listalta, mutta ei joustoista kannata elämää suurempaa asiaa tehdä.

FOX ja RockShox ovat molemmat hyviä ja ne toimii ja huoltotarpeessa ei ole kokemukseni mukaan eroa. Kaveripiirissä/työpaikalla silti kaikki pitää FOXeja parempana ajossa, mutta RockShox ei sekään mikään susipaska ole. Mutta kannattaa jokaisen muodostaa oma mielipide kokeilemalla. Tällä hetkellä mulla on RockShoxin keulaa Tunturi eMaxissa ja Canyon Exceedissä. Se että onko Foxin vai RockShoxin keula on jo pienoinen pyörän valintakriteeri, koska aika hintavaa on ruveta jälkikäteen vaihtamaan ellei käytettynä löydä edullisesti. Eli noissa Canyon pyörissä vaihtelee RockShox/FOX eri versioiden välillä. Itse maksaisin jonku satasen enemmän että saisin pyörään FOXin iskarit vs RockShox.

Mun fillareissa ylivoimaisesti paras keula on tämä:

https://reviews.mtbr.com/review-rock...uspension-fork

Mutta kuten tuo esimerkki havainnollistaa, ei ole mitään mieltä yleistää, jos ei vertailua tehdä samassa hintaluokassa ja samoilla kriteereillä.

No niin, arvelinkin että Mnederst on RockShox miehiä

Noissa RockShoxeissa tuntuu olevan se tietty toiminta kaikissa eli ns. RockShox DNA. Mulla kokemusta kuitenkin vain (reilusti) alle 5 tonnin pyöristä ja keulojen hintaluokat sen mukaiset. Itseä niissä eniten tökkii että ne ovat niin pintakovia pienissä nopeuksissa eli jossain pienivauhtisessa teknisessä juurakossa/kivikossa tuntuu kuin ajaisi jäykällä keulalla. Foxeissa ei tätä ole. Toki tuossa on kyse myös henkilökohtaisesta preferenssistä.

Kaveri pisti pyöräänsä taannoin RockShoxin PIKEn tms eli tais olla kuitenkin suht hintava keula kyseessä. Tarvinee tuota testata kun sillä on tämä pyörä ens kerralla samalla lenkillä ajossa, että onko siinä tuo "RockShox DNA". Kyseinen kaveri sinänsä myöskin on FOX miehiä, eli hyvin poikkeuksellinen liike häneltä jälkiasentaa tuo PIKE, kun siinä pyörässä alunperin oli kuiteski FOXin laadukas keula (joka on mulla nyt ja Reba sai lähteä alta pois, häh häh). Itseasiassa syy miksi se tuon PIKEn hommasi oli se, että siinä oli pitempi joustomatka ja se halusi siihen pidemmän joustomatkan ja PIKE oli tarjolla edullisesti.

Mnederstin linkkaama RockShox varmasti hyvä keula, näyttää ainakin kalliilta ja rahaa kun lyö pöytään niin yleensä silloin saa parempaa tuotetta myös.

Mulla tökkäs piken kanssa kun pakkaset alkoi. Oli kovemmassakin vauhdissa kuin jäykkä ja siten pito kateissa epätasaisissa mutkissa. Huolto ja notkeat öljyt sisään ja taas elämä hymyilee.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti madekala Katso viesti
    Sähköpyörässä ainoa täysjouston aiheuttama "haitta" on lisääntynyt huollontarve/kulut. Sähkömoottori kompensoi takajouston aiheuttamat häviöt polkemistehokkuudessa.
    Tämähän ei pidä paikkaansa, kun nopeus ylittää 25 km/h, mikä oletettavasti ei ole mitenkään poikkeuksellista työmatka-ajossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juessi Katso viesti
    Tämähän ei pidä paikkaansa, kun nopeus ylittää 25 km/h, mikä oletettavasti ei ole mitenkään poikkeuksellista työmatka-ajossa.
    Saa sen jousituksen lukkoon tai jäykemmäksi. Ei sileällä asfaltilla ole mikään pakko ajaa jousitus löysällä.

Tänään ajelin muutaman tunnin täysjäykällä läskillä ja hyvin meni, mutta jos sähköt olisi ollut vauhdittamassa, niin jousitusta olisi tullut ikävä...

Tämä keskustelu lähti kyllä todella nopeasti lapasesta. Ekassa vastauksessa jopa suoraan vaan naljailtiin täysin ohi aiheen ja aiheetta. Jos olisin kysyjä niin olisin täysin hämilläni ja ei ainakaan anna hyvää kuvaa foorumin keskustelun tasosta.

Itse sanon tähän yhden pointin: Jos yhtään kuntoa haluat kasvattaa, niin harkitse luomuissa pysymistä. Sähköllä on erittäin helppo tuudittautua sen tuomaan avustukseen ja helppouteen, vaikka avustustasoja voisikin laskea. Tietysti plussaa sähkössä on se, että matka taittuu taatusti tiettyä vauhtia ja ei tule välttämättä hiki. Oma kuntotaso laski sähköön siirtymisen jälkeen.

^ 10 km / suunta työmatkoille en kyllä lähtisi luomulla veteleen ympärivuotisesti ainoana ratkaisuna ja sehän on juuri aloittajan kuvaama tilanne. Sähköpyörälläkin voi ajaa sillä ecolla tai säätää avustusta pienemmäksi, jos haluaa esim kotimatkoilla ns. kuntoilla että tulee hiet. Ainakin Shimanossa tämä säätö omien prefrerenssien mukaan onnistuu helposti. Itsellä lähti kuntotaso nousuun sähköpyörällä, samoin läskit lähti (tuli hommattua taannoin älyvaaka, hyvät käppyrät saa siitäkin pihalle eli näkee miten paino on vuoden aikana kehittynyt). No, sähköpyörä ei ole mikään ainoa liikuntamuoto minulla, eli näkisin että työmatkapyöräily sähköpyörällä rakentaa pohjakunnon, jonka päälle on hyvä sitten alkaa kasvattamaan sitä kuntoa vaikka luomumaastopyöräilyllä.

Jännä miten jotku sähköpyörävihaajat tulee heittään sitä omaa settiään joka ketjuun ja homma jatkuu vuosia. Sanoisin että nämä kannattaa ignoorata täysin, eiköhän ne häivy sitten trollaan jonnekin muualle. Mutta hankala laji tuo ignooraminen, aina noihin juttuihin joku tarttuu. Itsellä ei tulis mielenkään mennä jokaiseen avattuun luomupyöräketjuun uliseen että hommatkaa sähköt prkl!

^ Näin se menee. Kysehän on ihan omasta tarpeesta. Mä harrastan 4-5 kertaa viikossa muuta urheilua. Sähköpyörä on pakollinen, jos haluaa joka päivä ajaa 2x13 km työmatkaa, koska luomupyörällä ei enää tuosta palautuisi, vaikka olisi millainen teräsmies.

Sitten jos ainoa kuntoilumuoto olisi fillarointi, niin hankkisin varmaan molemmat. Ja sähköpyöräily on erinomainen tapa palautua kovemmasta rasituksesta.

Ihan hyvä pointti kyllä, Tane, että OP/AP halusi pidentää työmatkapyöräily kautta koska ilmeisesti sitä ei luomulla nyt tule tehtyä. En osannut täysin ottaa tuota huomioon itse. Toki varmaankin se mahdollista olisi myös luomulla.

Hyvä pointti myös Mnederstillä, että tilanne toki voi olla joillakin sellainen, että työmatkapyöräily rasittaisi liikaa tai veisi liikaa muilta lajeilta pois, jos työmatka on pitkä/hankalakulkuinen. Hyvä pointti myös tuo palautumis aspekti siinä mielessä että samalla voi pitää myös hauskaa about yhtä paljon ku luomulla pitäisi jos voisi runtata täysillä. Ilmeisesti AP/OP tilanne ei kuitenkaan ollut tämä.

Itsellä taas ei ole mitään vakituista vakavampaa urheilulajia ja harrastan vähän mitä aina mieli tekee, niin siinä mielessä sähkö enemmän laski vaan kuntoa vrt. luomuun. Tältä kantilta siis kirjoitin.

Samanlaisia aiheita

1. Pyörän pesuri
    By okahkonen in forum Varusteet
    Vastaukset: 78
    Viimeinen viesti: 18.12.2019, 13.16
  2. Pyörän muokkaaminen
    By larsneon in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 56
    Viimeinen viesti: 06.07.2018, 14.06
  3. Pyörän peseminen
    By fastande in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 112