Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 53 / 53

Aihe: Kuvitteellinen tai toteutuva pakosi oravanpyörästä

^sähän olet jo hypännyt pois oravanpyörästä kun et tee juurikaan töitä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    ^sähän olet jo hypännyt pois oravanpyörästä kun et tee juurikaan töitä.
    Pointti oli että sosiaaliturvaakin saa, ja mikä nyt sitten on kenellekin se "oravanpyörä". Olen ollu työttömänä ( ja suurimmaksi osaksi nytkin...) ja toimeentulotuen asiakas; ei susta kukaan huolta pidä jos et ite pidä.
    Just ja just tulen toimeen, mutta stressi selviytymisestä on koko ajan joten on siinä sitä "oravanpyörää" kerrakseen. Ajattelen tämän "paon oravanpyörästä" että olisi riippumaton eikä olisi toimeentulohuolia.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

Pohdiskelen päivitäin samaa kuin T2 - jos olen ymmärtänyt oikein niin T2:lla on työn vaihtamisessa sama ongelma kuin minulla: ikä & palkka. Joten se siitä.

Ja siten suunnitelmaan: YT:ä odotellessa rahastoihin mahdollisimman paljon (tavoite 150 keur) & osaeläke (joko 25% tai 50%) & ansiosidonnainen & eläkeputki.

Sitä en tiedä mitäteen, jollei YT:ä tulekkaan; riittääkö rohkeus lähteä eläkeputkeen, jos sellain silloin vielä on.
    Ei aika kulu; me kulumme.

Mä jäin yks syksy kesän jälkeen mökille ja tulin takaisin kaupunkiin seuraavana kesänä kun piti lähteä Saaristomerelle melomaan. Sitten tossa muutama vuosi vuosituhannen jälkeen alko jonkunlainen sapattiaika kun oli sitä ennen muutamia vuosia tullut revitettyä duunia aikalailla. Nykyisin taas projekteja silloin tällöin. Kun on pienet menot ei tarvi töitä tehdä kovin usein.

Olin ollut kuusi vuotta samassa työpaikassa, tehnyt tuona aikana 15 määräaikaista työsopimusta. Yhtenä aamuna kävellessäni töihin tajusin, että nyt piisaa. Kävelin suoraan ison pomon huoneeseen ja ilmoitin irtisanoutuvani. Ei mitään tietoa uudesta työpaikasta, ainoa varma tieto oli, että lähtö tulee myös työnantajan omistamasta asunnosta.

Työurani paras päätös. Toki olis voinut käydä todella huonostikin, mutta opin, että jos ei kertakaikkiaan huvita, niin pitää uskaltaa toimia.

^ Älä yllytä.

Tänään oli Hesarissa spekulointia siitä, että eläkeputki lakkautetaan. Käytännössähän eläkeputki alkaa käytännössä 2 vuotta aikaisemmin, kuin sen virallinen raja 62 V, eli jos jää työttömäksi 60 V ja on ansiosidonnaisella 2 V, niin eläkeputki jatkuu siitä eläkkeeseen asti, jos olen ymmärtänyt.

Minä taidan poistua oravanpyörästä ehkä ennen eläkeputkea ja koitan keksiä jotain yrittämisen tai freenlancer homman kaltaista. Tällöin toki ei pääse eläkeputkeen, joka ei taida olla yrittäjille
    Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Joo eihän se ole kuin hyppää pois vaan.

Oravanpyörästä pois hyppääminen vaatii vain sen päätöksen. Ei mitään muuta.
    Näinhän se on kaikki asiat. Haluut kullatun Rolls Roycen, senkun ostat vaan, vaatii vaan sen päätöksen. Tod.näk. voit myydä omistusasuntos ja lainaa loput. Mä vähän kuitenkin haaveilin että kotona asuisin ja ei ole edes asuntolaina maksettu, niin ei viitti parin vuoden elinkustannuksiin käyttää taloa. Mutta noin se nomadi-Päivikin selitti, että meet vaan maailmalle. Tosin sillä oli kämppä Kauniaisissa myytäväksi, jos tarvii pikkurahaa...

Itselle jonkun näköinen jatkuvuus ja elintaso olisi kuitenkin vaatimus. Ajattelin joskus tätä pultsariksi LA:n (löysin hyvät kärrytkin siellä käydessäni ja funtsin että kohtaloko se nyt sanoo jotain), mutta on toi oikeesti kovaa elämää. Mä tunnen yhden jätkän joka on ollut Briteissä kodittomana... ei ole helppoa.

Mielenkiintoisia näkemyksiä.

Olen pohdiskellut tämmöisiä vaihtoehtoja:

1. Jos nyt saisin "jostain" n. 350kE, niin jäisin pois töistä. Ja jos 600kE, niin usuttaisin vaimonkin mukaan. Sillä rahalla voisi ylläpitää suunnilleen nykyisen elintason tarvittavan ajan.

2. Hiukan pitemmän aikataulun suunnitelmaa vähän sivusin tuossa toisessa ketjussa (Anonyymit osakesäästäjät). Eli tavoitteena on kasata osinkosalkku, jonka tuotto + vapaaehtoisen eläkevakuutuksen tuotto elättää muutaman (3-5) vuoden ennen varsinaista eläkeikää.

3. Irtisanominen => ansiosidonnainen => eläkeputki (mikäli siihen ei taas kosketa), tosin "sopiva" ajankohta ei ole vielä. Jää muutama vuosi "tyhjän päälle".

Kakkosen ja kolmosen kobinaatio voisi olla todennäköinen.

Uskon että saan aikani kulumaan vapaallakin. Työssä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta jos ei vaan huvita. Tätä uraa on takana 30 v. Vaihtaminen tässä iässä vastaavasti palkattuun työhön ei liene todennäköistä.

Muistaakseni eläkettä on jo kertynyt sen verran hyvin että pärjään ilman viimeisten työvuosien lisäystä. Missään nimessä en jatka virallisen alimman eläkeiän yli. Esim. yksi ylimääräinen vuosi nostaa eläkettä niin vähän että ei todellakaan nappaa. Ja ainahan voi vaihtaa halvempaan asuntoon ja/tai kuluttaa säästöjä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Näin sunnuntaisin kun vituttaa työt,
    Irtisanoudu, niin ei työt tai töihinmeno vituta.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Työtön ei kuitenkaan ole vapaa, vaan työvoimaviranomaisten talutusnuorassa.
    Jättäytymällä työvoiman ulkopuolelle ei ole työtön eikä työvoimaviranomaisten talutettavissa ja oravanpyörästä ei ole enää tietoakaan.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

^Kauniita ajatuksia, kuten kommunismikin, mutta millä elää?

Helppo se teidän vanhusten on puhua eläkeputkista ja yleensäkin eläkkeellejäännistä. Minun arvio tällähetkellä eläke-iästä on 68,5 vuotta. Se mitä tuon ikäiset keskimäärin ovat niin hirvittää jo etukäteen. Tilastokeskuskaan ei halua julkaista mitään faktaa esim. kuinkamoni 65-vuotiaista on esim. kuollut/dementoitunut/liikuntakyvytön tai muuten vaan niin huonossa kunnossa että ei voi puhua kovin nautinnollisesta elämästä.

Tuo on muutenkin melkoista kaksinaismoralismia kun sanotaan että elinikä on pidentynyt ja siksi eläke-ikää nostetaan. Totta, mutta siihen lasketaan ne kaikki vaipoissa makaavat puolikuolleet joita tekohengitetään väkisin lääkkeillä.

Summauksena, jos elän tuonne 70-vuotiaaksi ja silloin vielä nykyinen eläkejärjestelmä on pystyssä niin aivan sama. Tuskin nauttisin niistä rahoista enää noin vanhana. Siksi on pakko toteuttaa nyt se plan B vaikka mikä olisi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ari H Katso viesti
    Pohdiskelen päivitäin samaa kuin T2 - jos olen ymmärtänyt oikein niin T2:lla on työn vaihtamisessa sama ongelma kuin minulla: ikä & palkka. Joten se siitä.
    Mut voi laskea myös samaan joukkoon. Lähempänä 50 vuotta kuin 40 (naftisti mutta silti). Palkka jota nykyisin maksetaan ei ole todennäköinen toisessa duunipaikassa.
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

Näinhän se on kaikki asiat. Haluut kullatun Rolls Roycen, senkun ostat vaan, vaatii vaan sen päätöksen. Tod.näk. voit myydä omistusasuntos ja lainaa loput. Mä vähän kuitenkin haaveilin että kotona asuisin ja ei ole edes asuntolaina maksettu, niin ei viitti parin vuoden elinkustannuksiin käyttää taloa. Mutta noin se nomadi-Päivikin selitti, että meet vaan maailmalle. Tosin sillä oli kämppä Kauniaisissa myytäväksi, jos tarvii pikkurahaa...

Itselle jonkun näköinen jatkuvuus ja elintaso olisi kuitenkin vaatimus.
    Tätä minäkin olen tässä yrittäny sanoa, en minäkään mitään erityistä tarvisi olisi vaan turvallinen vakaa tilanne ettei tarvisi jännittää onko tilillä rahaa ja millä esimerkiksi sen uuden telkkarin maksaa. Voisi hoitaa hankalaa terveysongelmaansa asiallisella tavalla ja tällaista.
    tempokisu.kuvat.fi

No, mähän haaveilen laulajaksi heitäsemisestä. Monitasoiset oravanpyörästöt ja lisää työtunteja... että vähän vastakohtaa, mutta kuitenkin..

Yksi "pakokeino" on unohtunut kokonaan: aikuiskoulutustuki/vapaa; max 2v. => eräopaskoulutus tai YAMK tai joku muu, joku ammatti, jota voisi tehdä keikkaluonteisesti.

Netistä voi myös katsoa halvimmat maat elää.
    Halvin ei ole GOA mutta todella halpa suomeen verrattuna. Tuolta näkee vaikka oluen hinnan https://www.numbeo.com/cost-of-livin...ayCurrency=EUR
    Ei talvella lunta, upeat maisemat, jääkylmä 0.5 l olut 1 €
    Canyon Endurace CF 9.0 / Giant TCX SLR 2 / Titania Terässiipi

^Kauniita ajatuksia, kuten kommunismikin, mutta millä elää?
    Sitä ei sovi muille kertoa, se pitää itse keksiä, mutta, kun Neuvostoliittoromahti, niin kuubalaisten elintasosairaudet katosivat suurelta osin - siinä vihje.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Sara Sieppi ( tää neitokainen joka on koko ajan lomalla) toteaa:
    – Jotkut säästää omaa asuntoa varten, mä katson mieluummin, mitä maailmalla on tarjota. Onneksi meistä jokainen saa käsikirjoittaa oman elämänsä sellaiseksi, mikä itselle parhaalta tuntuu, hän jatkoi.

VesaP jossain vaiheessa ehdotti mulle että kirjoita kirja. En kirjoita, kun mä epäonnistuin aika totaalisesti tässä oman elämänikin käsikirjoituksessa...asuntovelkaani pikkuhiljakseen maksellen.
    tempokisu.kuvat.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Helppo se teidän vanhusten on puhua eläkeputkista ja yleensäkin eläkkeellejäännistä. Minun arvio tällähetkellä eläke-iästä on 68,5 vuotta. Se mitä tuon ikäiset keskimäärin ovat niin hirvittää jo etukäteen. Tilastokeskuskaan ei halua julkaista mitään faktaa esim. kuinkamoni 65-vuotiaista on esim. kuollut/dementoitunut/liikuntakyvytön tai muuten vaan niin huonossa kunnossa että ei voi puhua kovin nautinnollisesta elämästä.

Tuo on muutenkin melkoista kaksinaismoralismia kun sanotaan että elinikä on pidentynyt ja siksi eläke-ikää nostetaan. Totta, mutta siihen lasketaan ne kaikki vaipoissa makaavat puolikuolleet joita tekohengitetään väkisin lääkkeillä.

Summauksena, jos elän tuonne 70-vuotiaaksi ja silloin vielä nykyinen eläkejärjestelmä on pystyssä niin aivan sama. Tuskin nauttisin niistä rahoista enää noin vanhana. Siksi on pakko toteuttaa nyt se plan B vaikka mikä olisi.
    Kukaanhan ei oikein tulevaisuudesta tiedä, mutta jos ajatellaan että mun 1927 syntynyt isä eli 90-vuotiaaksi (kaksi kuukautta vaille) ja oli vielä 87-vuotiaana ihan täysi peli, ajoi autoa Kotka-Helsinki, ym. Ja kun ajatellaan mitkä on olleet hänen lapsuudessaan ruokailu- ym. tottumukset ja mahdollisuudet, niin voisi kuvitella, että tämän päivän nelikymppinen elää varsin vireästi vähintään yhtä vanhaksi. Varsinkin jos pitää kunnostaan huolta. Dementoitumiset, alzheimerit ja syövät on sitten toinen juttu, jolle ei oikein voi mitään.

Seitsemänkymppisenä ajattelin vielä ajaa fillarilla. En ole ihan varma, että vedänkö täpärillä bike parkia, mutta sähkötäpärillä trailia kuitenkin. Ja gravelilla / hybridillä tasaista. Sitten kun alkaa kolottamaan liikaa, niin laitan fillarit paaliin ja palaan valokuvauksen pariin. Itse asiassa yksi syy siihen, että valokuvaus on nyt täysin telakalla, on se, että aion nyt panostaa fillarointiin vielä kun reisi liikkuu. Valokuvata voi sitten kun ei kaksipyöräisellä enää pysty kulkemaan.

Vuonna -97, kun mun faija täytti 70, niin hän oli tekemässä mun kanssa remonttia tässä nykyisessä asunnossa, kun oltiin juuri ostettu tämä. Tapetointiin ja maalattiin. Siis faija tapetoi ja mä maalasin, kun se osasi ja minä en. Viisi vuotta siitä eteenpäin ajoi hirvikolarin. Uutta autoa paaliin menneen tilalle ja nokka kohti uusia pettymyksiä.

^Samaa mieltä, vanhanakin voi elää ja löytää rahalle käyttöä. Isoisä kuoli muutama vuosi sitten, 95 lasissa. Se lopetti matkailun jotain 87ish vuotiaana suunilleen, eivät myöntäneet enää vakuutusta ja sanoi että rasittaa vähän liikaa. Punttisalilla kävi yli 90v (tosin joku mulkku laittoi sen bodariohjelmalle ja mies tuli heikompana pois...). Toiset jaksaa, toiset ei. Suvusta voi arvailla jaksaako, mutta eihän sitä koskaan varmaksi voi sanoa.

Hirveesti en myöskään kävisi säästelemään tai uhrautumaan nuorena "elämä alkaa eläkkeellä" tyyliin, kun voi olla että se loppuu ennen eläkettä.

ps. mä ostan tempokisun tai ihan kenen vaan teistä kirjan, jos kirjoitatte ja alle 50e saa

No, perhana!
    Sivujen lukumääräänkään en huomannut mitään vaatimuksia.
    Noniin, kohta alkaakin olla jo valmista
    ride to the hills - ride for your lives

Joo, voihan sitä elellä vanhaksikin. Pappa-vainaa eleli 96v ja tuossa yksin elelevä naapurin täti täytti 98 v.
    Kovin suurethan ne menot ei tuossa vaiheessa enää ole, että ihan liian pitkään varoja ei kannata hillota. Ja voihan sitä tuossa vaiheessa tehdä myös velkaakin
    ride to the hills - ride for your lives

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •