Onko täällä muita jotka ostavat osakkeita? Tai sijoittavat muuten vain.
Sijoittamiseen liittyvistä asioista ei jostain syystä tule juurikaan puhuttua ystävien/työkavereiden kanssa. Fakebookissa seuraan paria sijoitusryhmää, mutta en viitsi omalla nimelläni siellä kirjoitella.


Olen kasannut osinkosalkkua sen tueksi että jään pois töistä (tai saan potkut) ennen eläkeikää. Jos sais pari satasta / kk osinkoja vapaaehtoisen eläkevakuutuksen lisukkeeksi. Aika iso salkku pitäisi hankkia tai sitten pitää syödä pääomaa ne muutamat vuodet (3-5?) ennen varsinaista eläkettä. Uskon kyllä että eläkkeeni riittää elämiseen.
Pitäis varata aikaa excelin ääressä ja rakentaa laskuri, josta voi ennustaa ajankohdan "FIRE:tykselle". On vaan niin monta muuttujaa ettei oikein tiedä minkälainen himmeli siitä tulee.


Mutta tässä vaiheessa mietityttää nämä asiat:
- Kannattaako tässä markkinatilanteessa ostaa enää mitään? Kurssit on sojotellut koilliseen jo niin pitkään että hirvittää.
- Miten yhtiöiden osinkopolitiikka kehittyy tulevina vuosina?
- Henkilökohtainen ongelma: Miten pitää pää kylmänä kun joku osake on kovasti voitolla? Just taas en malttanut olla myymättä erään pankin osakkeita muutaman satasen voitolla. Nyt en sitten tiedä mitä tilalle?
- Välillä olen laittanut rahoja "turvaan" erään osakevälittäjän rahastoon (OMXH25, ei myynti-/ostokuluja) kun en ole keksiny mitään järkevää ostettavaa. Mutta pidän sitä väliaikaisena koska se ei tuota suoria osinkotuloja minulle.
- Nyt puhutaan kovasti osakesäästötilistä. En ole oikein vielä päättänyt onko se minun tarpeisiin sopiva.

En usko että sjoitan koskaan asuntoihin, kultaan tai virtuaalivaluuttaan.


Löytyisikö keskustelua?