Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 54 / 54

Aihe: Digitalisaation ahdistus

Kokeiltu. Mutta ei se tunnu yhtä tehokkaalta kuin poistaa aina välillä kaikki. Se on vain some. Ei mitään elämän suuria saavutuksia. Ja niin sen tuleekin olla.
    *

La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Some antaa ohimenevän merkityksen tunteen, kun kuvista tykätään, mutta samalla se myös alleviivaa, että hetken päästä ketään ei kiinnosta ja et oikeasti tehnyt mitään merkityksellistä.
    Tää on pointti, jonka samalla ymmärrän ja en ymmärrä. Ymmärrän sen, ihminen laumaeläimenä hakee toisten ihmisten hyväksyntää, mutta toisaalta en voi itse käsittää sitä, ettei ihmiselle riitä omat muistot sen oman merkityksellisyyden toteamiseen. Jos on nähnyt tai kokenut jotain huippua, niin siihen pitäisi pystyä palaamaan itse omissa ajatuksissaan saaden miellyttäviä tuntemuksia, ilman että sen merkityksellisyyttä pitää mitata somessa toisten antamilla "pisteillä".
    .•.•. Urheilu on hiekkaa elämän laakereissa .•.•.

Mulla instagram tili on pelkästään urheilukuva postaus tili jossa ei ole edes mitään kovin henkilökohtaista. Jännästi monesta vuosien takaisesta lenkistä muistaa sen kuvan ympärillä olevan hetken. Ei muuta. Että siinä mielessä palvelee omiakin muistoja.

Äitee laittelee Facebookiin paljon kuvia jotka näkyy vain sille itselleen. Sen takia että on kuulemma mukavaa kun fb muistuttelee mitä on tapahtunut kuinkakin monta vuotta sitten. Vaikkei sitä kukaan muu näe. En epäile.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti
    Tää on pointti, jonka samalla ymmärrän ja en ymmärrä. Ymmärrän sen, ihminen laumaeläimenä hakee toisten ihmisten hyväksyntää, mutta toisaalta en voi itse käsittää sitä, ettei ihmiselle riitä omat muistot sen oman merkityksellisyyden toteamiseen. Jos on nähnyt tai kokenut jotain huippua, niin siihen pitäisi pystyä palaamaan itse omissa ajatuksissaan saaden miellyttäviä tuntemuksia, ilman että sen merkityksellisyyttä pitää mitata somessa toisten antamilla "pisteillä".
    No juuri tämä ( w-clubilla annetut tykkäykset jotka siis näkyy "pisteinä" ) ja kesti aikansa ymmärtää ja hyväksyä, että jos on itse tyytyväinen niin se on ok. Eikä se julkinen ns. tykkäys oikeesti nyt merkitse yhtään mitään, kun semmoinenkin asia on kun kateus.
    tempokisu.kuvat.fi
    o O nahkiaiset maailmankartalle O o

No, positiivisina puolina kerrotakoon, että mulla on 4 ulkomaista ystävää, jotka olen Twitterin kautta tavannut ja myöhemmin oikeasti tavannut. Näistä 1 on parhaimpia ystäviäni. Ollaan kokeiltu maileja lähettää, kirjeitä ihan maapostilla yms. , mutta ei tule pidettytä yhteyksiä niinkuin Twitterissä, jonka kautta on helppo heittää jotain "korkkasin kaljan"-henkistä pikkujutustelua.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Itse olen asiakasrajapinnassa paljon ja periaate on tavata kaikki merkittävät asiakkaat f2f heti suhteen alkuaikoina. Jos askelmerkit on hyvät niin pyrin käymään illallisella heidän kanssaan ja top 10 kanssa vedetään kännit. Jos yhteistyössä pääsee tonne top 10 levelille niin kaikesta sen jälkeen on pirun helppo sopia.
    ...
    Tuo maailma on nähty ja koettu. Nykyään eettiset ohjeet ohjaavat toisin. Mitään ei saa ottaa eikä mitään antaa. Paitsi omaa aikaa.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Digitalisaatio on kehittynyt aika vauhdilla viime vuosikymmeninä. Ja onhan siitä jonkin verran iloa ja juttujen tehostumista tapahtunut itsepalvelun ja muun muodossa. Nyt tuntuu että jonkinlaista tasaantumista on näkyvissä, esim. omaa pöytätietokonettani en ole vaihtanut noin 10 vuoteen, kuluvia osia kyllä. Ja silti toimii uusin Windows ja esim. nettiselaimet videoineen. Näytöissäkin kehitys on ollut melko maltillista. Älypuhelimet ihan hyvä keksintö, voi tehdä monenlaista hyödyllistäkin. En tosin juurikaan osallistu jatkuvaan somettamiseen tai Facebookin tai Twitterin kamppailuihin ja kuvan rakenteluihin.

Vähän ahdistaa tekniikan kestävyys ja pysyykö tekniikka/sivilisaatio pystyssä pidemmällä tähtäimellä. Romahtaako kaikki, jos tekniikka pettää? Osaako pysyä hengissä jos tekniikka ei toimi. Yhteiskuntien romahdus on historiallisessa skaalassa arkipäivää. BBC:n juttu Are we on the road to civilisation collapse? kertoo että keskiverto sivilisaation kesto olisi noin 300 vuotta. Takaisin luontoon - tai luoliin?

The theory of “normal accidents” suggests that complex technological systems regularly give way to failure. So collapse may be a normal phenomenon for civilisations, regardless of their size and stage.We may be more technologically advanced now. But this gives little ground to believe that we are immune to the threats that undid our ancestors. Our newfound technological abilities even bring new, unprecedented challenges to the mix.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Concorde Katso viesti
    Jos on nähnyt tai kokenut jotain huippua, niin siihen pitäisi pystyä palaamaan itse omissa ajatuksissaan saaden miellyttäviä tuntemuksia, ilman että sen merkityksellisyyttä pitää mitata somessa toisten antamilla "pisteillä".
    Demokratian halveksuntaa!
    Vain sinä yksinkö saisit päättää, oletko ollut onnellinen? Kunnon demokratiassa asiasta tehdään enemmistöpäätös!

Ensimmäiset askeleeni digitalisaation poluilla tein jo 50-luvulla. Meille opetettiin koulussa mekaanisten digi-laskinten käyttöä.
    Tosin silloin niitä kutsuttiin helmitauluiksi. Tuolloin vielä bittejä kutsuttiin helmitaulun helmiksi. Mutta periaate sama, kuin nykyäänkin, kaksi tilaa: ON tai OFF.

Kehitys on tehnyt noiden digilaskinten käyttöliittymästä monipuolisemman. Ja piilottanut helmet jonnekin kuorien sisään.
    Nykylaskimilla laskettaessa tuskin kuulee helmien siirtelyä kuorien sisällä.

Helmet tehty niin pieniksi että niitä vaikea siirrellä ja siksi on ollu pakko automatisoida niiden käsittely.
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Mutta tuo helmitaulu on aivan järkyttävän hyvä ja nopee kalkulaattori, kunhan vain osaa käyttää sitä.
    Pesee ihan oikeasti digilaskurit mennen tullen. Taulussa on edessäsi koko tekemäsi räknä historia sellaisenaan. Ja jos on tullut tehdyksi jokin virhe, se löytyy heti siitä edestä. Toisin kuin digilaskurissa.

Siis joo, digitaalisuus on paha, ei aluksi, mutta kun kvantit tulee, niin isännästä tulee renki.
    ride to the hills - ride for your lives

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopotuinen Katso viesti
    Siis joo, digitaalisuus on paha, ei aluksi, mutta kun kvantit tulee, niin isännästä tulee renki.
    Tuo voi tapahtua vasta sitten, kun "tieto"kone saa minuuden. Tämä on niin vaikea ja monipuolinen teema, joten tässä vain lyhyt perustelu.
    Minuus (itsensä TIEDOSTAMINEN) erottaa masiinan yksilöksi, eroon ympäristöstä (maailmasta). Se/hän havahtuu siihen, että minä tässä - muu maailma tuolla. Siitä seuraa oma tahto, josta seuraa omat tavoitteet.

Oma tavoite ei suinkaan välttämättä pyri herraksi. Ei tarvitse, sillä ihmiskunta vapaaehtoisesti tarjoaa tämän osan.

En usko (jaa - minäkö uskovainen?) että kvanttirakenne mahdollistaa minuuden. Ehkä se mahdollistaa sellaisen tekoälymaailman, että siinä syntyy jonkinlainen (virtuaalinen) minuus.
    Aitoon minuuteen vaaditaan analoginen aivorakenne (jonkin sortin kaaos) - digit ovat vain helmitaulun helmiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jouko_T Katso viesti
    Ensimmäiset askeleeni digitalisaation poluilla tein jo 50-luvulla. Meille opetettiin koulussa mekaanisten digi-laskinten käyttöä.
    Tosin silloin niitä kutsuttiin helmitauluiksi. Tuolloin vielä bittejä kutsuttiin helmitaulun helmiksi. Mutta periaate sama, kuin nykyäänkin, kaksi tilaa: ON tai OFF.

Kehitys on tehnyt noiden digilaskinten käyttöliittymästä monipuolisemman. Ja piilottanut helmet jonnekin kuorien sisään.
    Nykylaskimilla laskettaessa tuskin kuulee helmien siirtelyä kuorien sisällä.
    Minäkin 60/70-lukujen taitteessa olen käpistellyt helmitauluja koulussa. Kotonakin oli kymppitaulu liitutaustalla.
    Laskutikun käyttöäkin opetettiin tuolloin ihan kansakoulussa, tuon taidon olen valitettavasti unohtanut.
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Köfte Katso viesti
    Laskutikun käyttöäkin opetettiin tuolloin ihan kansakoulussa, tuon taidon olen valitettavasti unohtanut.
    Jos digi ahdistaa, ehkäpä analogia helpottaa? Siinäpä lääke ahdistukseen!
    Laskutikku ja logaritmitaulu tyynyn - tai peräti posken - alle nukkuessa. Herätessä olo on kuin prinsessa Ruususella, tuntuu kuin vanhat hyvät ajat olisivat palanneet.

Minua nyppii se ristiriitaisuus. Moni asia on parantunut mutta myös samalla huonontunut.

Esimerkki vaikka digikamerasta. Edut on ihan selkeät filmiin verraten. Käytännössä ilmaista, eikä reissuun lähtiessä tarvitse pakata 10 rullaa Kodakin 64:sta. Mutta vastalahjaksi tulee tuntikaupalla sähläämistä tietokoneella. Se alkoi v***ttaa niin pahasti että lopetin valokuvaamisen ihan täysin. Tai meidän firman nykyinen Tyky-systeemi. Helvatan tympeä ja ikävä käyttää, mutta sillä saa 50% pinnaa pois kuntosali kuluista.

Tämä minä siis tarkoitan, moni asia kehittyy, mutta samalla seuraa ikäviä lieveilmiöitä.

Tietysti ne pelkästään ikävät jutut on helppo heivata sivuun. Ei minua Facebook ahdista, senkun jättää käyttämättä.

Niin ja yksi tarkennus. Töissäni joudun painimaan erilaisten puolikuntoisten jörjestelmien ja automaation kanssa ja myös siksi en halua niitä enää vapaa-ajalla. Halkojen hakkaus appiukon liiterissä on hyvää vastapainoa.

Pitää varmaan hommata joku Nikonin FM tai muu F sarjalainen.

Hirveästi pitäisi ihmisen hallita eri järjestelmiä pakollisesti työ- ja henkilökohtaisessa elämässä. Yhdessä versioseminaarissa kritisoin työsoftan monipuolistumista mutta myös monimutkaistumista. Kouluttaja perusteli että kun asiaksi ottaa niin uudet asiat omaksuu nopeasti. Niin, hän joka kouluttaa sitä päivittäin. Itse tarvitsen alle 10 prosenttia softan ominaisuuksia ja käytän sitä pari tuntia viikossa. Mulla on kymmenen muutakin järjestelmää mitkä pitäisi hallita enkä kaipaa minkään järjestelmän monimutkastumista. Mitä ne tuntuvat tekevän vuosi vuodelta.

Ahdistusta vähentäisi, jos eri laitteissa käyttöliittymät olisivat edes samalla tavalla rakennettut: napit toimisivat samoin, valikot samoin. Itse koen lievää tuskaa esimerkiksi joidenkin pankkiautomaattien kanssa, tankatessa automaatista jne.

Ja verkossa selainpohjaiset toimivat omalla logiikallaan.

Jos aiemmin joku kännykän harvoin tarvittava ominaisuus tuntui vaikealta, niin eipä tunnu enää. Kotomaisen metsäyhtiön SAP on niin vaikeaksi tehty, että jopa jatkuvasti sitä käyttäville sattuu virheitä, kun joku täppä puuttuu tai on väärässä paikassa. Ja kas, tilattu tavara ei tulekaan. Ei puhettakaan, että järjestelmä siitä jotenkin varoittelisi.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Kotomaisen metsäyhtiön SAP on niin vaikeaksi tehty, että jopa jatkuvasti sitä käyttäville sattuu virheitä, kun joku täppä puuttuu tai on väärässä paikassa. Ja kas, tilattu tavara ei tulekaan. Ei puhettakaan, että järjestelmä siitä jotenkin varoittelisi.
    Tunnistan ongelman erittäin hyvin.
    Koodasin kymmenen vuotta käyttöliittymiä. Täppiä oli isohko määrä, lisäksi runsaasti vapaita tekstikenttiä. Jos kaikki mahdolliset käyttäjän virhesyötöt olisi haluttu napattua, niin homma olisi ollut valmis joskus vuonna 2040.

Olen kutsunut erästä käyttöliittymää WinTUSKAKSI, ja sanon edelleen, vaan nykyään ymmärrän ongelma erittäin hyvin.
    Vastuu on kuulijalla ... eikun käyttäjällä. Te käyttäjät olette väärässä - ei koodaajat! Eikö näin ... ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jouko_T Katso viesti
    Tunnistan ongelman erittäin hyvin.
    Koodasin kymmenen vuotta käyttöliittymiä. Täppiä oli isohko määrä, lisäksi runsaasti vapaita tekstikenttiä. Jos kaikki mahdolliset käyttäjän virhesyötöt olisi haluttu napattua, niin homma olisi ollut valmis joskus vuonna 2040.

Olen kutsunut erästä käyttöliittymää WinTUSKAKSI, ja sanon edelleen, vaan nykyään ymmärrän ongelma erittäin hyvin.
    Vastuu on kuulijalla ... eikun käyttäjällä. Te käyttäjät olette väärässä - ei koodaajat! Eikö näin ... ?
    Luonnollisesti vika on käyttäjässä, jos käyttää oikein, ohjelma toimii oikein.
    Miten niin tyhmä kysymys??

Pankkiasioinnin digitalisoituminen on yksi niistä harvoista asioista joihin olen melko täydellisen tyytyväinen.

Nyt on myös mikromaksuillekin löytynyt kätevä alusta jota käytännössä kaikki paikalliset pankit tukevat. Onnistuu maksut 50 sentistä aina tuhanteen euroon puhelimen kontakteille alle 10 sekunnissa ilman komissiota. Ei tarvitse sählätä tilinumeroiden kanssa, pelkkä puhelinnumero riittää. Jessus kun on helppoa jakaa vaikka ravintolalasku syöjien kesken...yksi maksaa laskun ja muut tekevät tilisiirron siinä pöydässä vielä istuessa. Miinuspuolena sitten isoveljen valvonta eli näistä maksuista jää jälki.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
    "Haluutsä tän heti vai tehdäänkö tietokoneella?"

No, kun oikein funtsii, niin meikäläisen lapsuuden toiveet on aika pitkälle tulleet tietokoneen ja internetin välityksellä toteen. Funtsin että olis kiva kun olis oma Asteroids peli (tämänhän on löytänyt ilmaispelinä kymmeniä vuosia jo), sellainen tietokone, josta voisi vaikka katsoa Tappajahai-leffan ja joka tietäisi kaikki asiat. Äitini valisti minua "Poikani, ei tietokone ole tuollainen, se tietää vaan ne asiat, mitkä sinne syötetään".

Mutta joo, itse huomaan notkuvani liikaa välillä netissä. Voisi tehdä jotain oikeetakin välillä.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Minä olen yli 30 vuotta ollut rahoitusalalla sen IT-järjestelmäkehityksessä. Minä näen kovin kaksijakoisesti tämän digitalisaation. En ole vielä törmännyt järjestelmään, jonka kehitys olisi todellisuudessa tuonut säästöjä. Työn laatu on laskenut ja kehitys- ja ylläpitokustannukset kasvaneet samassa tahdissa. Maailman pitäisi olla täynnä kehittyneitä työskentelymenetelmiä ja tehokkaita frameworkkeja asioiden tehostamiseksi, vaan tulokset ovat kovin luokattomia.

Mobilepaysta pitää muistaa ettei ilmaista lounasta ole.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Samanlaisia aiheita

1. miksi pyöräillessä "ahdistus "
    By Eloisa in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 59
    Viimeinen viesti: 21.10.2015, 09.50

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •