Giant
Sivu 3 / 26 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 13 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 773

Aihe: Shimano moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset

Onko sillä joku merkitys tuohon akun kestoon jos laittaa vaan kontrollerista valot pois? Vai pitääkö nimenomaan softalla säätää?

Just tänään ihmettelin kun tulin lenkiltä ja akku sippas pihaan, kontrolleri vilkutti viimeistä pykälää mutta akussa kaks tolppaa..

Nimenomaan jos kontrollerista kääntää valot pois, reserviä ei enää varata. Jos vain laitat valot pois päältä siitä normi-käyttöliittymän kautta, se silti varaa tuon reservin.

Typerästi suunniteltu juttu.

Onkos toi ominaisuus uudessa Shimanossa (E8000) pieni äänetön "klonksahdus" poljintuntumassa aina polkemisen alkaessa, kun moottori lähtee vetämään ? Muuttuuko käytön myötä vain säilyykö aina samana.

Katso että spiderin mutteri on kireällä. Minulla ei klonksu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Nimenomaan jos kontrollerista kääntää valot pois, reserviä ei enää varata. Jos vain laitat valot pois päältä siitä normi-käyttöliittymän kautta, se silti varaa tuon reservin.

Typerästi suunniteltu juttu.
    Ehkä tyhmä kysymys mutta mitä tarkoitat normi käyttöliittymällä, eikö kontrolleri ole se näyttö stongassa vai olenko itse ymmärtänyt väärin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Katso että spiderin mutteri on kireällä. Minulla ei klonksu.
    Olet ilmeisesti saanut hyvän yksilön. Tarviiko toi kiristys erikoistyökalun ?

Joidenkin mielestä pieni nykäys on myös ominaisuus ?
    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...08#post2846908

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Canno Katso viesti
    Onkos toi ominaisuus uudessa Shimanossa (E8000) pieni äänetön "klonksahdus" poljintuntumassa aina polkemisen alkaessa, kun moottori lähtee vetämään ? Muuttuuko käytön myötä vain säilyykö aina samana.
    Kyllähän siitä pieni lonksahdus tuntuu ainakin mulla. Onhan siinä kuitenkin kaksi vapaaratasta peräkkäin (moottorin ja takanavan).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    Ehkä tyhmä kysymys mutta mitä tarkoitat normi käyttöliittymällä, eikö kontrolleri ole se näyttö stongassa vai olenko itse ymmärtänyt väärin?
    Jahs... termistö

Näyttö on näyttö ja kontrolleri taas löytyy sieltä moottorin päästä, jossa asuu vehkeen "äly". Ja näytöstä valojen pois kytkeminen ei vaikuta rangeen, koska Shimano suuressa viisaudessaan edelleen varaa sen kapasiteetin sitä mahdollisuutta varten, että saatat käyttää valoja. Valot on otettava kokonaan pois käytöstä eTube-softalla tai näillä muilla softilla (eMax, stunlocker). Tällöin valoja ei myöskään enää saa siitä näytöstä päälle.

Jahs... termistö

Näyttö on näyttö ja kontrolleri taas löytyy sieltä moottorin päästä, jossa asuu vehkeen "äly". Ja näytöstä valojen pois kytkeminen ei vaikuta rangeen, koska Shimano suuressa viisaudessaan edelleen varaa sen kapasiteetin sitä mahdollisuutta varten, että saatat käyttää valoja. Valot on otettava kokonaan pois käytöstä eTube-softalla tai näillä muilla softilla (eMax, stunlocker). Tällöin valoja ei myöskään enää saa siitä näytöstä päälle.
    Thanks!

Noniin, mulla on Emax ja koitin päästä valojen tilaa katsomaan mutta en löytänyt lainkaan kohtaa jossa valojen kytkentä olisi ollut, uskallanko mennä eTubella katsomaan, en halua shimanon pävityksiä tuon Emaxin takia.

Pystyiskö joku kommentoimaan että päivittääkö eTube automaattisesti päivitykset koneeseen jos yhdistää ja pääseekö tuolla mobiiliapilla edes valojen tilaa säätäämään? Emaxista en kyseistä ominaisuutta löytänyt.

Ei kai se mitään päivitä jos ei salli appikselle datayhteyttä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cyclomiha Katso viesti
    Ei kai se mitään päivitä jos ei salli appikselle datayhteyttä?
    Niin siis tarkoitan että jos yhdistän eTuben pyörään niin päivittääkö automaattisesti viimeisimmät päivitykset?

Eihän se voi päivittää jos appiksella ei ole pääsyä nettiin tsekkaamaan että onko päivityksiä tarjolla. Mobiiliappi whinee käynnistyessä että ei ole yhteyttä mutta jatkaa siitä eteenpäin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Brocol Katso viesti
    Ajokaverilla on E7000 Shimanossa tuo sama ongelma ja samalla tavalla ilmennyt. Muutaman kerran pitänyt jättää lenkki kesken vian tultua yhtkkiä. Yleensä vikakoodi tullut tiukassa ylämäessä tms. paikassa jossa kampiin kohdistuu enempi voimaa. Joskus auttanut virtojen katkaisu, joskus pyörä herännyt vasta seuraavana päivänä.
    UK:sta ostettu pyörä ja asiaa hoidettu Suomessa paikallisen pyörähuollon kautta. Useampi Shimano-huoltopaikka piti käydä läpi ennenkuin joku suostui laittamaan asiaa Shimanolle eteenpäin. Myös Shimanon päässä tuntuu vaihtelevan tuo takuukeissien hoitaminen, koska tässä tapauksessa sieltä keissin ei raportoimisen jälkeen ole nyt moneen viikkoon kuulunut (ja toisaalta ketjussa on kommentteja hoissa "asia hoidettu mukisematta".
    Oma E7000:nen pyörä pelasi ne muutamat lenkit kuin unelma pyörän oston jälkeen ennenkuin fillari jäi pariksi kuukaudeksi "seisontaan" ja nyt kun otin fillarin käyttöön taas parin kuukauden seisottamisen jälkeen, alkoi tekemään tuota avustuksen hiipumista ajon aikana. Ongelma esiintyy nyt yleensä ylämäessä jossa vähän aikaa ylämäkeä ajettua alkaa avustus pätkimään ja loppuu kokonaan about heti. Kun ajoa jatkaa niin kun tie tasaantuu niin avustus alkaa taas pelaamaan normaalisti. Oletin että pyörässä olisi jotain kondessikosteuden aiheuttamaa häikkää sähköosissa kun pyörä seisoo kuivassa mutta lämmittämättömässä varastossa. Liekö asialle muuta tehtävissä kun viedä pyörä huoltoon?

Mitään vikakoodia ei ole ruudulle tosin tullut koskaan. Tai no, W013 taisi tulla kun vahingossa pidin polkimella jalkaa samalla kun boottasin pyörän kun oletin että tuo pätkimisvika korjaantuu sillä. Ei korjaantunut bootilla.

Kannattaa viedä huoltoon myyjäliikkeeseen tai lähimpään Shimano Service Centeriin. Menee varmaan takuuseen.
    https://www.shimanoservicecenter.com/finland/fi

Pystyiskö joku kommentoimaan että päivittääkö eTube automaattisesti päivitykset koneeseen jos yhdistää ja pääseekö tuolla mobiiliapilla edes valojen tilaa säätäämään? Emaxista en kyseistä ominaisuutta löytänyt.
    Emaxista en tiiä. St unlockerilla pääsee ainakin sörkkimään valojen asetuksia eli poistamalla valoille jäävän virran, joka vähentää rangea. Mulla aika oli 40min alkuperäisenä.

ETubesta voi ottaa valojen käytön mahdollisuuden pois. Päivitystä se ei tee automaattisesti ellei itse sitä sieltä valitse.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Noissa Canyon-ketjuissa on ollut keskustelua siitä että jos valo-output on enabloitu Shimanon sähkömoottorissa varaa moottori valolle kaksi palkkia akusta. Tämä siksi että kotiin pääsee valolla mutta luomuna polkien. Tuo varauksen varaus on 40 minuuttia, eikä sitä pysty Etubella vähentämään.

https://www.emtbforums.com/community...-to-e8000.975/
    Tämä "kaksi palkkia säästetään valolle" tuntuu saaneen totuuden leiman, mutta onko tälle asioiden tolalle mitään muuta lähdettä kuin yo. emtbforumsin linkistä löytyvä nimimerkki svartbjornin päättelyketju "Mulla oli ongelma, siispä sen oli pakko johtua valosta. Valo-output on käyttökelvoton."?

Kuten tuossa linkissäkin joku totesi, numerot eivät täsmää ollenkaan. Siitä valo-outputista tulee 6 voltin sähköä maksimissaan 2 amppeeria eli 12 W. 40 minuutissa energiaa kuluu siis (maksimissaan) 40/60h x 12W, eli 8 Wh. Se on tyypillisestä 504 Wh akusta 1.6 % eli aivan mitättömän vähän. Kilometreiksi muutettuna normaali 60 km toimintasäde tippuisi vajaan kilometrin. Tuota eroa ei pysty käytännössä edes havainnoimaan, koska se jää kaikkien muiden tekijöiden aiheuttaman kohinan, virhemarginaalin ja neutronisäteilyn joukkoon.

Asia kiinnostaa, koska itselläni on palanut etuvalo moottorin ulostulon syöttämänä aina kun virrat on päällä siitä lähtien kun valon asensin (lienee noin vuosi sitten). Mulla on vara-akku pitkillä lenkeillä mukana ja useammin kuin kerran olen huoletta ajanut ensimmäisen akun aivan tyhjäksi niin, että mittarissa on viimeinen palkki palanut punaista, vilkkunut punaista, avustus vähentynyt ja lopulta loppunut kokonaan. Kahden ja kolmen palkin välissä ei ole koskaan tapahtunut yhtään mitään raportoitavaa ja tuon kohutun rajan olen ylittänyt vähintään useita kymmeniä kertoja.

Mulla on siis kaksi mahdollisuutta. Yksi mahdollisuus on päätellä, että mun E8000 on viisaampi ja parempi kuin normaali E8000. Toinen mahdollisuus on päätellä että "kahden palkin varaaminen valoille" on harhainen uskomus, joka sattuman oikusta on muuttunut todeksi internetissä (ja joku kauppamies, appin kehittäjä on haistanut markkinaraon, tehnyt appiinsa ominaisuuden, jolla voi muuttaa jotain numeroa).

Voihan sen ongelman ratkaista laittamalla mustaa sähköteippiä kahden viimeisen palkin päälle 😁

11% tulee mulla lisää rangea kun ottaa valon pois käytöstä. tais olla 8% kun laitto sen valon varauksen nollaan mutta anto olla käytössä. 8000 mosa ja 7000 näyttö

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Mulla on siis kaksi mahdollisuutta. Yksi mahdollisuus on päätellä, että mun E8000 on viisaampi ja parempi kuin normaali E8000. Toinen mahdollisuus on päätellä että "kahden palkin varaaminen valoille" on harhainen uskomus, joka sattuman oikusta on muuttunut todeksi internetissä (ja joku kauppamies, appin kehittäjä on haistanut markkinaraon, tehnyt appiinsa ominaisuuden, jolla voi muuttaa jotain numeroa).
    Totta on, että taskulaskin ei vahvista tuota olettamaa. Mutta sekin voi olla totta, että sulla on viisaampi E8000 (BMS) kuin meillä, joilla on Shimanon BT-8010 akku. Mulla on ollut selittämättömiä droppeja kahdesta palkista pinkkiin. Akku saattaa näyttää vielä kahta palkkia ja näyttö pinkkiä. Nyt on pudotettu se valoreservi nollaan, mutta en ole juuri sen jälkeen ajellut.

No, joka tapauksessa ei sillä reservin nollaamisella liene suurta hallaa tehty. Ja varaahan mulla vielä reserviä vaihteita varten niin kuin sinullakin. Mutta niihin tuskin montaa Wh:ta menee.

En tiedä Shimpan "range"ista, mutta 11% kuulostaa hämmentävältä. Tai sitten on valot kyllä tosi tehokkaita. Monenko watin lamppuja ovat? Esimerkkinä: 500Wh akulla poltellaan 5W LEDiä 100h. Jos vaikka normaali ajo vie keskimääräisesti (hiharavistus) 100W/h, niin tuona aikana siis valaistus vie sitten tuon 5W (/%) / 5 tunnin aikana 25Wh. Mutta ehkä nuo valot sitten ovat TEHOKKAITA.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jullli Katso viesti
    11% tulee mulla lisää rangea kun ottaa valon pois käytöstä. tais olla 8% kun laitto sen valon varauksen nollaan mutta anto olla käytössä. 8000 mosa ja 7000 näyttö
    Mielenkiintoista. Pitääpä joskus vielä kokeilla mitä tapahtuu, mutta _muistaakseni_ tuo sama 88 km range (joka nyt on täyteen ladatulla akulla) oli jo silloin kun valoa ei ollut enabloituna.

11% vastaa 0.5 palkkia. Tuo puhuttu 2 palkkia vastaa prosenteissa 40%.

Nuo palkit eivät kyllä todellakaan putoa samaan tahtiin, ensimmäisen palkin putoaminen kestää miltei yhtä kauan kuin lopun neljän. kaksi viimeistä kun on näytössä niin maastossa trail modella reippaasti ajaen tuskin pääsee edes 10km

Totta on, että taskulaskin ei vahvista tuota olettamaa. Mutta sekin voi olla totta, että sulla on viisaampi E8000 (BMS) kuin meillä, joilla on Shimanon BT-8010 akku. Mulla on ollut selittämättömiä droppeja kahdesta palkista pinkkiin. Akku saattaa näyttää vielä kahta palkkia ja näyttö pinkkiä. Nyt on pudotettu se valoreservi nollaan, mutta en ole juuri sen jälkeen ajellut.

No, joka tapauksessa ei sillä reservin nollaamisella liene suurta hallaa tehty. Ja varaahan mulla vielä reserviä vaihteita varten niin kuin sinullakin. Mutta niihin tuskin montaa Wh:ta menee.
    Hmm, niin joo, onkin hyvä ymmärtää mistä palkeista puhutaan. Puhutaanko akun palkeista vai näytön palkeista. Itse puhun vain ja ainoastaan näytön palkeista, koska omassa akussa on vain kolme lediä, jotka eivät palkeita muistuta lainkaan, eikä niitä pysty ajon aikana valvomaan.

Näytön palkit vastaavat tarkasti Garminin näyttämää Di2 Battery statusta ja tästä saattaakin löytyä jo järkeä koko tarinaan:

- 100%-80% on viisi palkkia näytössä
    - 79% - 60% neljä palkkia
    - 59% - 40% kolme,
    - 39% - 20% kaksi,
    - 19% - 9% yksi.
    - Muistaakseni kahdeksassa prosentissa avustus loppuu, hätävilkutus alkaa näytöllä aiemmin, mutta en muista prosentteja.

Onkohan tämä 8% raja nyt sitten tämä "valovaraus", josta keskustellaan. Itse olen jotenkin ottanut luonnollisena, ettei tuota litium-akkua voi ihan 100% kuiviin ajaa, enkä tiedä oliko tuo 8% raja ennen valojen enablointia 0% (niille Di2 servoillekin pitää jotain pientä jättää, kuten sanoit). Joka tapauksessa ollaan edelleen tosi kaukana "kahdesta palkista".
    Pexi muokkasi tätä : 22.01.2020 at 23.46

Nuo palkit eivät kyllä todellakaan putoa samaan tahtiin, ensimmäisen palkin putoaminen kestää miltei yhtä kauan kuin lopun neljän. kaksi viimeistä kun on näytössä niin maastossa trail modella reippaasti ajaen tuskin pääsee edes 10km
    Tähän "traililla reippaasti ajaen" asiaan liittyen: usein ajatellaan että trail-moodi vie vähemmän energiaa kuin boost. Näin ei kuitenkaan vakioasetuksilla ole, sillä vahvajalkainen reippailija saa sillä trailillakin koneesta kaiken sen väännön/tehon ulos mitä se kone ylipäänsä pystyy tuottamaan. 70 Nm maksimiväännön saa Boostilla ulos vähemmällä omalla voimalla, mutta reippaasti tykittäen myös Trail puskee samalla voimalla ja vie akkua yhtä rankasti. Trail päälle ja sikana ylämäkeen, niin viimeistään tunnin kuluttua akku vetää viimeiset hoosiannat, koska sitä energiaa on käytettävissä vain se 500Wh.

Edit: Omassa rapeassa ranskalaisessani palkit kuluvat perstuntumamittauksella suht tasaisesti (joskin viimeinen palkki on poikkeus, mutta se onkin vain 12%, kun muut ovat 20%). Jos tätä nyt jotenkin konkretisoisi, niin aivan liian usein toistettujen duunimatkojen kertomana homma menee näin:
    - Aamulla menomatkalla duuniin kuluu yleensä 18% eli ihan vähän vaille yksi palkki. Nousumetrejä kertyy 145 m, vaikka lähdenkin 400 metrin korkeudesta ja päädyn 100 metrin korkeuteen. Elämä alkaa siis mennä alamäkeä heti aamusta.
    - Paluumatkalla kuluu yleensä noin 30-35%, reilu puolitoista palkkia. Nousumetrejä kertyy nyt 445 m. Iltapuolella elämä siis tuntuu usein pelkältä ylämäeltä.

Mielestäni tuo 12% ero on hyvinkin looginen, kun nousu-/laskumetrien eron ottaa huomioon.
    Pexi muokkasi tätä : 23.01.2020 at 00.06

Eilen lenkillä ja 25km ajelin ongelmitta kunnes näyttöön tuli E010 vikakoodi. Pari kertaa pääsin virtanappia ja akkua irrottelemalla ehkä kymmenen metriä ajamaan kunnes taas vikakoodi. No ajelin sitte sähköittä 10km kotiin 😰😠. Kotona akun kelkan kiristys ja moottorin sähköliittimen tarkistus vaan niissä ei mitään vikaa. Pyöränä tunturi emax ja ajettu reilu 500km, pari kk vanha siis. Mikähän vois olla vikana ? Etube softalla kännykällä pääsee kyllä sisään järjestelmään, mutta ei siellä mitään erikoista näy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Duunari Katso viesti
    Eilen lenkillä ja 25km ajelin ongelmitta kunnes näyttöön tuli E010 vikakoodi. Pari kertaa pääsin virtanappia ja akkua irrottelemalla ehkä kymmenen metriä ajamaan kunnes taas vikakoodi. No ajelin sitte sähköittä 10km kotiin . Kotona akun kelkan kiristys ja moottorin sähköliittimen tarkistus vaan niissä ei mitään vikaa. Pyöränä tunturi emax ja ajettu reilu 500km, pari kk vanha siis. Mikähän vois olla vikana ? Etube softalla kännykällä pääsee kyllä sisään järjestelmään, mutta ei siellä mitään erikoista näy.
    Shimanon sivuilla lukee näin:
    E010 – Havaittu järjestelmävika

Rajoitus:
    Ajettaessa ei ole sähköavustusta

Ratkaisu:
    Käynnistä sähköavustusjärjestelmä uudelleen. Jos siitä ei ole apua, kytke yksikkö E-TUBE-ohjelmaan ja noudata ohjeita. Jos vika ei poistu, ota yhteyttä liikkeeseen, josta ostit pyörän.

Tabletilla sain tehtyä tuon vikatestin, muut ok mutta moottorin kädenssia ei tunnista.

Samanlaisia aiheita

1. Yamaha moottoreiden kokemukset viat ja korjaukset
    By Canno in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 32
    Viimeinen viesti: 09.10.2023, 07.02
  2. Moottoreiden (Shimano, Bosch, Steps jne.) luotettavuus ja huollon tarve
    By Speedgoat in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 26
    Viimeinen viesti: 02.08.2023, 12.29
  3. Kokemukset www.motocard.com/en/
    By Odottakaa in forum Kaupat
    Vastaukset: 2