Jo maaliskuussa kuluttajariitalautakunta on antanut päätöksen Shimanon kylmäongelmista. Nyt vaan hakemaan hinnanalennusta.
https://tekniikanmaailma.fi/pitaisik...akunta-paatti/
"Kuluttajariitalautakunnan suositus on, että Canyon Finland maksaa ostajalle hinnanalennuksena 650 euroa eli yhteensä 25 prosenttia. Lautakunta oli maaliskuussa 2023 tekemässään päätöksessä yksimielinen."
Mitä. Onks tää vaan kanionin vika. Ittellä helkaman läski 3v. Ei tälläsii ongelmii. Eiks tää oo väärässä langassa jos vaan kaniinin ongelma.
^Koskee kaikkia shimanon ajojärjestelmiä, joissa on EW-SW100 tai EW-SW300 käynnistysnappi. Eli tämän näköinen:
wiljam muokkasi tätä : 13.10.2023 at 07.54 Syy: typo
Lue pyorahullu tätä samaa säiettä vaikka tuosta eteenpäin, niin ongelman laajuus selviää: https://www.fillarifoorumi.fi/forum/...61#post3111061
Ei ole.
Niin, sun Helkaman läskissä lienee ulkoinen akku, jossa virtakytkin on akussa. Sen sijaan kai tuossa FE12:sta on ihan sama kytkin ja ongelmat. Vaikka onkin kamaa from HEL.Ittellä helkaman läski 3v. Ei tälläsii ongelmii.
https://www.helkamavelox.fi/tuoteosa...kama-fe12-12v/
Ei oleEiks tää oo väärässä langassa jos vaan kaniinin ongelma.
---
Nyt jos kaikki lähtisivät hakemaan hinnanalennusta, loisikohan se paineita laittaa asia kuntoon?
Ok. Ei mun ongelma. Nappi puuttuu
Shimano ep8 polkimet pyörii mukana taluttaessa. Eteen ja taakse samalla tavalla. Tekee siis saman onko virrat päällä tai ei. Onko kokemuksia kellään vastaavasta. Parina viimeisenä päivänä ruvennut tekemään noin
Vapaaratas rikki.
Nythän on sitten ensimmäinen kysymys onko tuota kuluttajariitalautakunnan päätöstä noudatettu vaiko ei, sehän ei sinänsä ole mikään oikeuden päätös.
Tietysti tuo koski vain yhtä tahoa (Canyon Finlandia), mutta varmastikkin päädyttäsiin samaan ratkaisuun muidenkin saman tekniikan omaavien mallien/merkkion osalta, eli kokonaisuudessaan isoa laskua olisi mahdollisesti tulossa (jota sitten tietysti koitettaisiin saada valmistus/myynti ketjussa eteenpäin).
Mutta sen verran isoa kuitenkin on, että saattaa olla että oikeuteen tuosta ehkä on saattanut maahantuoja katsoa että parempi mennä (ehkä jopa neuvoteltu asiasta muiden saman tekniikan omaavien maahantuojien kanssa sekä ehkä myös shimanon).
Mielenkiinnosta kysyn onko täällä ihmisillä paljonki ajettuja shimanon moottoreilla olevia pyöriä, jonku verran kuullu kommenttia että ei olisi hirviän kestäviä, itellä ep8 ja reilu 9000km ajettu ilman ongelmia.
EP8. Reilu 7000 km. Ei ongelmia.
EP8 8000km ja 1 vuosi ajettu. Ei ongelmia.
10000km ja kuusi vuotta. Nopeusanturi uusittu itse. Ei muita ongelmia. E8000. Painaa puuta.
EP8, 690 km. E010 ongelmaa säännöllisen epäsäännöllisesti viimeiset 50-100 kilsaa tuosta. Irtokoneena ostettu E8000 runkoon, Shimano Ranska lähetti uuden myllyn takuuna.
Moro. Onko täällä ollu avustuksen muuttamisen kanssa ongelmia? Elikkä Focus ruvennut temppuilemaan, että pyörä lähtee päälle mutta avustuksia ei saa liipasimesta vaihdettua. Moottori E8000 ja siinä on se vaihteistosta tuttu liipaisin. Voisiko johto olla poikki, vai onko ensimmäiset pakkaset syynä? Olen itse niin uusi harrastaja, että ei ole näistä sähkövehkeistä kokemusta joten jos joku osaa vinkata mistä lähteä ongelmaa hakemaan. Saisiko E8000 kanssa toimimaan sen yksinkertaisemman kahden napin säätimen, mikä tulee E7000 mukana. Helpottaisi hissitolpan asentamista.
Shimano EP8 ja eka vuosi takana, kylmä talli.
Ei pulmia.
I väntan på ännu dåligare tidet
E7000. 3v n. 2100 km. Kerran avasin moottorin kun olin kuulevani napsumista. Valohoitoa ja lisää vaseliinia. Vikaa ei löytynyt. Toimi normaalisti. Ulkomaisilla sivustoilla ilmoitellan paljon ongelmia. Varsinkin tuon muovisen hammasrattaan hajoamisesta.
Onkohan Shimanon EP8 moottorin vaihto ihan plug ang play homma ? Eli jos ostan vaikka toisen merkkisessä pyörässä olleen EP8 moottorin niin se käy tilalle.
Faktat! Niillähän nyt voi perustella mitä tahansa : Homer Simpson.
No ei aivan. Joutuu ainakin ohjelmoimaan rengaskoon, ellei satu olemaan samankokoisesta pyörästä. Vaatii kalikan+huoltosoftan tai jonkin kolmannen osapuolen äpin.
Joo, esim. STUnlockerilla onnistuu rengaskoon vaihto, mikäli se on tarve tehdä.
Muutenhan tuo taitaa olla aika plug and play.
Itse moottorin irroitus ja kiinnitys on sinänsä melko simppeliä. Eturattaan lukkorenkaan irrottamiseen toki tarvitsee sopivan työkalun. Itsellä ainakin siihen käy Shimanon oma TL-FC39 tai sitten esim. Park Toolin LRT-2 mikä mulla on. Ja siihenhän tosiaan sitten ei käy se sama kun jarrulevyjen centerlockiin mikä on liian pieni, vaikka samanlainen muuten taitaakin olla. En tosin ole satavarma onko jossain pyörissä joku eri koko.
Moottorin kiinnittämiseen momenttiavain ehkä suositeltavaa ja Shimanon ohjeen mukaan tehtynä ensin oikean puolen ruuvit 10-12,5Nm kireyteen ja sitten vasemman puolen samaan momenttiin. Katso että kierteet on puhtaat ja että ruuvit lähtee varmasti oikeille kierteille. Moottorin kuori on alumiinia, etkä halua tuhota kierteitä siitä.
Täältä löytyy Shimanon ohjeita mm. kohdasta "Vetoyksikön ja lisäosien asentaminen".
Vaihdoin kokeeksi e5000 tilalle tänään e6000 moottorin. Ei muita hankaluuksia kuin virtajohdon irroitus kiinnitys, liekkö tuohon työkalua? Aika hankalaa näillä kätösillä.
Myös e5000 mittari toimi nii kuin pitääkin.
Sinänsä hauskoja nämä shimanot. Kertakäyttö moottorin hinnalla saa 5hp perämoottorin, akun hinnalla pikku Genelecit. Katteet kohdillaan.
Moottorin asennuskulma pitää myös asettaa kun laittaa uuden moottorin.
Mulle on epäselvää, että mihin tuo asennuskulma oikeastaan vaikuttaa? Sehän toki määrää kampien suhteellisen asennon, eli kulmasta moottori tietää, missä asennossa kammet kulloinkin ovat. Ehkä...
Muistaakseni tuota asennuskulmaa ei saa asetettua näillä kuluttajasoftilla vaan vaatii huollossa käynnin. Vai saiko eTubella ja kaapelilla?
Jaa niin se asennuskulmakin noissa on. No STUnlockerilla voi myös sen voi asettaa. Ilmaisversiolla ei tosin onnistu vaan vaatii maksullisen (30€) version.
Mutta itseäkin kiinnostaa, että mihin tuo vaikuttaa? Miten siis vaikuttaa jos se on väärin asetettu?
Mulla on semmonen tutina ettei shimano motorit kestä kovia pakkasia, vaseliini ja muoviratakset.
Enkä näillä syömisillä usko mootoreita suunnitellun fatbike en, joten on ehdottoman välttämätöntä pitää eturattaan/spiderin lukkorengas kunnon momentissa.
Mulla se tarkoitti sitä että rälläköin työkalun sivuista millin pois jotta mahtuspiderin sisään ja lukitsin työkaluhässäkän paikalleen pitkällä kierretangon pätkällä.
Onhan Shimanon moottorille ilmoitettu pakkasrajakin. En ny muista mikä se on.
En itse alle -15 aja.
I väntan på ännu dåligare tidet
^
Taisi olla -10 alin Shimanon ilmoittama käyttölämpötila akulle, moottorille ei taida edes olla ilmoitettu virallisesti mitään alinta käyttölämpötilaa.
Eipä tosin taida juuri paljoa tuota alempia käyttölämpötiloja muutkaan valmistajat taata akulle/moottorille.
edit. Bosch ilmoittaa itseasiassa moottorille -5, mutta kuten jokainen tietää, niin varmasti kylmemmässäkin toimii.
At what temperatures can, or should, I operate and store the components?
For the drive unit and display components, the operating temperature is - 5°C to +40°C and the storage temperature is +10°C to +40°C.The ideal storage temperature for the battery is +10°C to +20°C.
Eemeli82 muokkasi tätä : 05.01.2024 at 19.43
Kirjanmerkit