Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 34

Aihe: Sähköpyörien akun irroitettavuus

Sähköpyörien akun irroitettavuus

Moi!

Aivan mega vaikea löytää valmiita vastauksia tai arvosteluja, jossa esiteltäisiin eri pyörien akun irroitusta. Itse olen ostohousut jalassa ja omaan käyttööni tarvitsisin täysjoustosähköpyörän, jossa akun saa irti näppärästi latausta varten, töissä ja kotona.

Osaako arvon harrastajat neuvoa tämänhetkisitä pyöristä vaihtoehtoja, jossa akun saa irti helposti? Olkoonkin integroitu akku, kunhan ei tarvitse availla ruuveja tms. Toki pyöränkin olisi hyvä olla hyvä, mutta tämä ominaisuus on painava sopivaa pyörää etsiessä.

Linkki aiheeseen liittyvään keskusteluunkin riittää, myös englanninkieliseen.

Heitä ensin jotain merkkejä ja malleja, joita olet ajatellut! Ei jaksa alkaa listaamaan "miljoonaa" vaihtoehtoa.

Kyllä ne vaihtoehdot on ollut pitkälti täälläkin palstalla vastaan tulleet Spessu (Levo) ja Canyon (Neuron ja Sperctral), Haibike jne. 3000-5000€ fillarit. Ja 2020 fillaritkin toki kiinnostaa.

Spessu ei ole ainakaan erityisen helppo. Jos yhtenään tarttee akkua irrotella, niin etsisin jotain muuta.
    Miten niin tyhmä kysymys??

KTM fillareissa on integroitu akku, mutta saa vaivattomasti irti. Avain pitää toki olla matkassa kun akku on lukittu (Abus).

https://www.ktm-bikes.at/en/e-bikes/e-mtb-fully.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jonexi Katso viesti
    Moi!

Aivan mega vaikea löytää valmiita vastauksia tai arvosteluja, jossa esiteltäisiin eri pyörien akun irroitusta. Itse olen ostohousut jalassa ja omaan käyttööni tarvitsisin täysjoustosähköpyörän, jossa akun saa irti näppärästi latausta varten, töissä ja kotona.

Osaako arvon harrastajat neuvoa tämänhetkisitä pyöristä vaihtoehtoja, jossa akun saa irti helposti? Olkoonkin integroitu akku, kunhan ei tarvitse availla ruuveja tms. Toki pyöränkin olisi hyvä olla hyvä, mutta tämä ominaisuus on painava sopivaa pyörää etsiessä.

Linkki aiheeseen liittyvään keskusteluunkin riittää, myös englanninkieliseen.
    itellä on Trek powerfly lt7 ja siinä on ainakin helppo akun irrotus. https://youtu.be/U_j6f2c8dA0

Tee (tai teetä)itse, niin saat taatusti helposti irroitettavan (mutta lukittavan) akun.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Jos heppu on hankkimassa täysjoustoa ja aikomuksena ajaa työmatkan lisäksi maastossa, niin kuka hönö alkaa sellaista rakentamaan itse?

Vaikka Yamaha koneena on aivan timantti, niin integroidun akun irroitus viistoputkesta ei ole ihan viisainta. Ensin muovinen suojus/roiskumisenesto pois, ja sitten vasta pääsee käsiksi akkuun. Sen suojuksen lukitusmekanismi ei ole ihan tätä päivää, ei meinaa sormissa voimat riittää, jos vähänkin kurassa. Njet harašoo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jyrce Katso viesti
    itellä on Trek powerfly lt7 ja siinä on ainakin helppo akun irrotus. https://youtu.be/U_j6f2c8dA0
    Tuo olikin uusi tuttavuus ja varsin potentiaalinen vaihtoehto. 2019 fillareitahan ei ihan kauheasti omassa kokoluokassa (S) ole enää hyllyssä, eli käytettyjä alkanut vilkuilemaan ja toki ensi vuoden malleja kovasti odotellessa.

Kiitos vastauksista tähän saakka!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dille Vallaton Katso viesti
    Jos heppu on hankkimassa täysjoustoa ja aikomuksena ajaa työmatkan lisäksi maastossa, niin kuka hönö alkaa sellaista rakentamaan itse?
    Ai... Miksi? Itse rakentamalla saa taatusti paremman hinta-laatu-tehosuhteen kuin ostamalla. Mitäs ***vetin hönöä siinä on? Ja tuossa aloitusviestissä ei kyllä mainittu maastoajosta tai sen "vaikeusasteesta". Toki (todennäköisesti valittava) keskimoottori roikkuu hieman alempana ja jos kyseessä olisi hard-core rymistely, niin voi sulkeutua sitä kautta veks.

Vaikka arvostankin, että jotkut ovat viitseliäitä puuhastelemaan omia fillareitaan osa osalta, niin itselle valmiiksi rakennettu paketti on se juttu.

Trek Powerfly fs ja Canyon Neuron näyttäisivät nousevan kärkisijoille, juuri omaan käyttöön sopivimmilta vaihtoehdoilta. Näyttää olevan ihan ok jälleenmyyntimarkkinatkin. Vielä kun osaisi moottorin valita ja että kannattaako sittenkin mennä Trekin LT ja Canyonin Spectral malleihin, pidemmän jouston takia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jonexi Katso viesti
    No, kuten varmasti tiedätkin, ulkoisella akulla varustetut pyörät täyttävät tuon vaatimuksen ilman mitään erillistä analyysiä. Itsellä on ulkoisella akulla oleva täpäri, eikä pahaa sanaa. Ulkonäöllisesti toki se ei ole yhtä virtaviivainen kuin integroidulla akulla, mutta minulle (myös) on akun irroitettavuus tärkeä ominaisuus.

Yksinkertaistahan se olisi toki katsella vain ulkoisia ukkuloisia, mutta esim. Jyrcen vinkki ylhäällä osoitti, että myös integroitu akku voi olla pikaisesti irrotettavissa. Eipä tuota kuvia selatessa olisi tullut mieleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti oppes Katso viesti
    Ai... Miksi? Itse rakentamalla saa taatusti paremman hinta-laatu-tehosuhteen kuin ostamalla keskimoottori roikkuu hieman alempana ja jos kyseessä olisi hard-core rymistely, niin voi sulkeutua sitä kautta veks.
    Tämä on aivan totta, mutta tällöin on tyytyminen kiinalaisiin sähköosien valmistajiin (Bafang ym.) joiden laatu ei ole välttämättä aivan samaa tasoa kuin markkinajohtajien laitteet. Toisaalta ei ole hintakaan. Suurimmalla osalla ei ole mahdollisuutta, tahtoa tai taitoa alkaa sähköistämään kulkupeliään itse. Kolmellatonnilla saa kuitenkin valmiita pyöriä laadukkailla komponenteilla.

Itsellä oli vähän aikaa sitten aika vastaavilla kriteereillä pyörän hommaaminen edessä ja juuri helposti irroitettava akku oli tärkeä homma, koska kotona pidän pyörää viileässä ulkovarastossa ja akku pitää aina ottaa sisälle. Täältäkin kyselin apuja valintaan ja juuri Canyonin mallit sun muut täällä esillä olleet pyörivät vaihtoehtoina.

Lopulta jotain kautta päädyin italialaisen pyöräkaupan sivuille ja tilasin pyörän sieltä: https://www.evolutionbikes.it/merida...ixty-900-27-5/
    Pyörän speksit valmistajan sivulla: https://www.merida-bikes.com/en/bike...eone-sixty-900
    Linkin takaa aika hyvä esittely/revikka kyseisestä pyörästä: https://www.youtube.com/watch?v=zaPvr7wY9D8&

Shimanon systeemissä akun irroitus tuntuu hyvin yksinkertaiselta, helpolta ja nopealta. Tilaaminen oli helppoa ja pyörä tuli n. viikossa. Kokonaishinta toimituskuluineen jäi reilusti alle 3,5k. Olen vakuuttunut siitä, että en olisi saanut parempaa pyörää mistään tuohon rahaan. Paketti on aika hyvä 160 mm joustolla, Lyrik keula, XT osasarja jne. Laita vaikka YV jos haluat lisätietoa tai harkitset tuolta tilaamista (heillä on myös muita hyviä vaihtoehtoja tuohon hintaluokkaan).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1smo Katso viesti
    ...Paketti on aika hyvä 160 mm joustolla, Lyrik keula, XT osasarja jne. Laita vaikka YV jos haluat lisätietoa tai harkitset tuolta tilaamista (heillä on myös muita hyviä vaihtoehtoja tuohon hintaluokkaan).
    Ensiksi tuli mieleen, että mikä ihmeen Merida, eikös nämä ole niitä xxl:n halppispyöriä. Hieman arvosteluja selatessa vaikuttikin aika todella hyvälle kokonaisuudelle, kiitos vinkistä. Seuraavaksi täytynee alkaa suggestoimaan itseä hyväksymään Meridaan laadukkaana pyörämerkkinä

Ota vaan pitkällä joustolla! Mukavahan se on. Itse tulee tuolla Trekillä ajettua bike parkit ja kauppareissut ja kaikkee siltä väliltä. Missään näistä ei pitkästä joustosta haittaa ainakaan ole. Mulla on vielä 2019 mallia boshin moottori ja tykkään kovasti vaikka kaikki muut sitä taitaa vihata. En ite jaksa yli 25km/h polkee mitään polkuja kuitenkaan niin moottorin vastustus ei haittaa.

Mullakin oli ennakkoon sama ajatus Meridasta, kunnes vähän perehdyin asiaan. Tuntuu olevan aika monella pyörävalmistajalla sama tyyli, että löytyy kunnon pyörien lisäksi halpoja "markettipyöriä". Toki se on ihan ymmärrettävää, koska siellä halvassa päässä ne suuret myyntimäärät varmaan ovatkin . Suosittelen kyllä varauksetta! Alemman speksin Eone sixty 800 on voittanut aika paljon testejä jne.. :P

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Tämä on aivan totta, mutta tällöin on tyytyminen kiinalaisiin sähköosien valmistajiin (Bafang ym.) joiden laatu ei ole välttämättä aivan samaa tasoa kuin markkinajohtajien laitteet. Toisaalta ei ole hintakaan. Suurimmalla osalla ei ole mahdollisuutta, tahtoa tai taitoa alkaa sähköistämään kulkupeliään itse. Kolmellatonnilla saa kuitenkin valmiita pyöriä laadukkailla komponenteilla.
    Juu. Toki ymmärrän, että kaikki eivät itse halua/pysty rakentelemaan. Kun ostaa osat suomalaiselta toimijalta niin (ainakin oman kokemuksen mukaan) en nyt ole kyllä nähnyt mitään eroa "laatu"-merkkeihin (Yamaha, Bosch), joita olen nähnyt ja kokeillut. Kun takuukin on 2v ja oma kokemus asiakaspalvelusta erinomainen, niin uskaltaa suositella. Ihan uteliaisuudesta: Minkä pyörän saa kolmella tonnilla hyvillä osasarjoilla 48V/+800Wh akulla 750W tehoilla?

Kaiken yllämainitun kirjoitettuani ymmärrän hyvin kaupasta fillarinsa hakevat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 1smo Katso viesti
    Mullakin oli ennakkoon sama ajatus Meridasta, kunnes vähän perehdyin asiaan. Tuntuu olevan aika monella pyörävalmistajalla sama tyyli, että löytyy kunnon pyörien lisäksi halpoja "markettipyöriä". Toki se on ihan ymmärrettävää, koska siellä halvassa päässä ne suuret myyntimäärät varmaan ovatkin . Suosittelen kyllä varauksetta! Alemman speksin Eone sixty 800 on voittanut aika paljon testejä jne.. :P
    Juu. Taitaa ens vuonnakin olla Tour de France -kiertoajelussa Merida, taiwanilainen..
    https://www.letour.fr/en/team/TBM/bahrain-merida

Meridalle ääni myös täältä. Mulla on tosin vain 120-milliä (todellisuudessa 130, mutta kun 13 on bad number) joustava eOneTwenty. Hankittu Italiasta n. vuosi sitten.

Ulkoisessa akussa on ulkonäön, jonka painoarvon ratkaiskoon jokainen itse, yksi huono puoli ja se on pullotelineen paikan puute. Tosin ei kaikkiin integroituihinkaan saa pullotelinettä. Paitsi että mukana ei kulje pullo, niin myös pumpun ja työkalujen osalta joutuu hiukka soveltamaan, jollei aja reppu selässä. Toisaalta onpahan enemmän enska-uskottavuutta, kun kamat on rungossa kiinni muuten kuin pullotelineessä...

Juu. Toki ymmärrän, että kaikki eivät itse halua/pysty rakentelemaan. Kun ostaa osat suomalaiselta toimijalta niin (ainakin oman kokemuksen mukaan) en nyt ole kyllä nähnyt mitään eroa "laatu"-merkkeihin (Yamaha, Bosch), joita olen nähnyt ja kokeillut. Kun takuukin on 2v ja oma kokemus asiakaspalvelusta erinomainen, niin uskaltaa suositella. Ihan uteliaisuudesta: Minkä pyörän saa kolmella tonnilla hyvillä osasarjoilla 48V/+800Wh akulla 750W tehoilla?

Ei tarvi rymistellä kun jo paukkuu; junaradan ylitys, puunrungon ylitys tai ihan normi kivikkoinen polku. Bafangit on nopeasti säpäleinä. Sitäpaitsi bafangissa on olematon poljinvoiman tunnistus: ominaisuus joka tekee maastoajosta fillaroinnin tuntuista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Ei tarvi rymistellä kun jo paukkuu; junaradan ylitys, puunrungon ylitys tai ihan normi kivikkoinen polku. Bafangit on nopeasti säpäleinä. Sitäpaitsi bafangissa on olematon poljinvoiman tunnistus: ominaisuus joka tekee maastoajosta fillaroinnin tuntuista.
    Juuri noin. Kuten aiemmassa viestissänikin totesin, niin maastoajon määrästä tai tasosta ei aloitusviestissä puhuttu mitään. Ja myönsin myös, että tuota kautta saattaa alempana roikkuva, suojaamaton keskimoottori rajautua veks.

Ihan uteliaisuudesta: Minkä pyörän saa kolmella tonnilla hyvillä osasarjoilla 48V/+800Wh akulla 750W tehoilla?

Ihan tarkasti ottaen pääaiheena on sähköavusteiset pyörät jolloin puhutaan moottoritehosta 250W max. Kolmella tonnilla saa hyvän tällaisen laitteen. Akkujen koko tosin ei ole 700Wh mutta ei tarvii ollakaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jpuu Katso viesti
    Ihan tarkasti ottaen pääaiheena on sähköavusteiset pyörät jolloin puhutaan moottoritehosta 250W max. Kolmella tonnilla saa hyvän tällaisen laitteen. Akkujen koko tosin ei ole 700Wh mutta ei tarvii ollakaan.
    Seison korjattuna ja nöyränä oman ylitehoisen pyöräni kanssa. Akkujen koko tosin määrää ajomatkan / lataussyklin myös 250Max moottoreilla. Itsekin ajelen 85% (tjsp) ajoistani 1/5-teholla (max 180W avustus), joten saanko synnin päästön. Mukavaa kuitenkin on, että tietää, jotta "tarvittaessa löytyy"... Ja tuo 700Wh tarve on helppo laskea ajomatkasta, keskinopeudesta ja avustustehosta (+keli-/pakkasolosuhteista). Tuosta toiseen säikeeseen jo kommentoinkin.

P.S Pitääkö "Sähköavusteiset pyörät"-alueen rinnalle perustaa "Ylitehoiset Sähköpyörät", jotta on sosiaalisesti hyväksyttävää kertoa halvemmasta hinnasta ja paremmasta tehosta vs. sijoitettu €.

Sähköpyörien akun irroitettavuus

Aiheena on nähdäkseni sähköpyörien akkujen irroitettavuus, ei pyörien hinta/tehosuhteen vertailu. Sähköpyörä-tittelin alle sitten voi mahtua mielestäni monikin asia. Lakitekstistä löytyy sitten erilaisia termejä joissa en pysy kärryillä mikä on mikäkin.

Omasta Boschista irtoaa akku kätevästi samalla avaimella kuin runkolukkokin aukeaa, ei ole Powertube vaan perinteinen Powerpack. Focus Jamista (Shimano, akku rungon sisällä) taas en ole edes koittanut, mutta kuusioavainta vähintään tarvitsee.

Työmatkapyörään suosittelen helppoa irroitusta. Tai jos pyörää pitää säilyttää ulkotiloissa.

Minkä pyörän saa kolmella tonnilla hyvillä osasarjoilla 48V/+800Wh akulla 750W tehoilla?
    Sori, että jatkan viestiketjun viemistä sivuraiteille... Mutta, ei kai tuossa 750 watin tehossa nyt mitään "maagista" ole? Ns. laatumerkeistä esimerkiksi Brosen S-moottorin huipputeho on ilmeisesti 560 wattia, ja TQ on ihan omassa luokassaan 920 watilla.

Ja itse aiheeseen liittyen... Mulla on Bulls E-Stream Evo 3 29 -pyörä, jonka BMZ:n 750 Wh akku irtoaa varsin näppärästä avaimella. Näistä kuvista (Twitter-linkki) näkyy ehkä paremmin akun sijoittelu alaputkeen. Tuo iso akku on useimmissa Bullsin uusissa E-Stream ja Lacuba-malleissa ja 2018 mallivuoden pyörissä on 650 Wh:n akku.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juessi Katso viesti
    Sori, että jatkan viestiketjun viemistä sivuraiteille... Mutta, ei kai tuossa 750 watin tehossa nyt mitään "maagista" ole? Ns. laatumerkeistä esimerkiksi Brosen S-moottorin huipputeho on ilmeisesti 560 wattia, ja TQ on ihan omassa luokassaan 920 watilla.

Ja itse aiheeseen liittyen... Mulla on Bulls E-Stream Evo 3 29 -pyörä, jonka BMZ:n 750 Wh akku irtoaa varsin näppärästä avaimella. Näistä kuvista (Twitter-linkki) näkyy ehkä paremmin akun sijoittelu alaputkeen. Tuo iso akku on useimmissa Bullsin uusissa E-Stream ja Lacuba-malleissa ja 2018 mallivuoden pyörissä on 650 Wh:n akku.
    OT-linjalla jatketaan. Pissaan pidemmälle Hetkellistä on "peukalokaasu-testissä" parhaimmillaan ollut +1000W. Mitään järkeähän moisien tehojen käyttämisessä ei ole akun latauksen (tai muun) kestävyyden kannalta.

OT-linjalla jatketaan. Pissaan pidemmälle Hetkellistä on "peukalokaasu-testissä" parhaimmillaan ollut +1000W. Mitään järkeähän moisien tehojen käyttämisessä ei ole akun latauksen (tai muun) kestävyyden kannalta.
    Jos tehoa on, sitä käytetään ilman muuta. Miksi ei? Muistakaa työmatkatempo!

Brose S:n ajuri irroittaa akusta maksimissaan sen 20 A. Eli täydellä akulla vajaa 800 W, kun akun jännite on yli 40 V. Maksimiavustus sen sijaan pyörii siellä 560 W:n kieppeillä häviöiden jälkeen.

Jos itse ajaisin työmatkaa pyörällä, niin en usko, että läheskään joka päivä lataisin akkua. Eli se akun kätevä irroitettavuus ei sen pelkän latauksen vuoksi ole niin tärkeä ominaisuus. Mutta jos pitää varoa rosvoja ja pakkasia, niin sittenhän sitä akkua voi joutua irroittelemaan pahimmillaan kaksi kertaa päivässä. Eli akku on kiinni vain ajettaessa. Jos tuo irroitus on siis vain latausta varten, niin varmaan kaikki ylipäätään irroitettavalla akulla olevat pyörät voisi tulla kyseeseen?

Viestin aloittajalle vielä neuvoisin etsimään ne sopivat itseä miellyttävät vaihtoehdot ja puntaroimaan niiden välillä. Kyllä lähes kaikista pyöristä löytynee hyvät testit tai arvostelut, joissa akun irroitettavuuskin on kuvattu käytännössä.

Samanlaisia aiheita

1. Akun kesto kokemuksia
    By taka in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 51
    Viimeinen viesti: 25.03.2019, 08.25
  2. Akun lukitseminen varkailta
    By Cyclooppi in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 19
    Viimeinen viesti: 21.03.2019, 11.10
  3. Sähköpyörien jousitusratkaisut
    By MRe in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 25