Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 39 / 39

Aihe: Työmatkajuhta talvipyöräilyyn, budjetti 3 - 3,5 k€

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    ^ juuri siksi sanoinkin lainaamassasi viestissä, että se vois olla aika passeli pitkään työmatkaan talvella. Ja kun ketjun alottajan työmatka on huikeat 28km suunta, niin siihen 700wh on melkeimpä lähtökohta jos ei joko aja pienillä avustuksilla tai lataa töissä. Noin pitkälle matkalle kyl ymmärrän myös täpärihaaveet vaikka oiskin vain kelviä. Mukavuus on mukavaa.
    Itsellä 1000w / 1750w max keskimoottori ja 850wh akku käytössä. Oma matka vähän pidempi (32/36km) ja jos haluaa päästä huonollakin kelillä nopeesti perille niin iso akku on kyllä suotava näillä moottoritehoilla. Yllättävän paljon se virrankulutus kasvaa vs 250w moottori kun alkaa puskemaan lumisia mäkiä ylös vauhtia hiljentämättä. Muute sit Whiten fatbike 4,8JJ:lla ja joustotolpalla mallia halpa. Ihan riittävästi mukavuutta.

Moi @azmartik,

sähköpyörän soveltuvuus työmatka- ja talvikäyttöön olivat tärkeitä kriteerejä myös itselleni, kun olin alkuvuodesta hommaamassa sähköpyörää, joten ehkä mun kommentteista/kokemuksista vois olla jotain hyötyä

Pyörää valitessa pidin tärkeänä, että:

1. moottori aiheuttaa mahdollisimman vähän vastusta 25 km/h:n ylityttyä,
    2. pyörään saa talveksi(kin) plussakoon renkaat ja
    3. pyörään saa kunnon kiinteät lokasuojat ja tarakan eikä tarvi tyytyä mihinkään pikakiinnitysviritelmiin.

Kohtaan #1 liittyen oli tosi vaikea saada tältä foorumilta ja FB:stä mitään vertailevaa tietoa, kun suurin osa ihmisistä esitti vain omia mutukommenttejaan tyyliin "ei mun mielestä Bosch vastusta yhtään enempää kuin muutkaan, ja ihan kevyesti kulkee alamäkeen" Mutta onneksi asiasta löytyi oikeaa vertailutietoakin, esim. tämä arvio e-MTB-lehdestä:
    https://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor/
    "FAZUA’s Evation motor, TQ’s Pin Ring gearbox and Brose’s belt-drive keep the pedal resistance to a bare minimum – special freewheel-systems isolate the gearbox from the cranks when the motor is disengaged. On the other hand, Yamaha and Shimano motors create noticeable pedalling resistance as soon as you’re riding without support. Lastly, Bosch Bosch’s old motor unfortunately exhibits strong pedalling resistance."

Ja Fillari-lehdessähän oli tästä ihan numerotietoakin. Niiden numeroiden valossa Brose oli selkeästi paras, Yamaha ja Shimano ihan hyviä ja Bosch CX suorastaan surkea. Ilmeisesti Boschin uusi gen4 moottori on selvästi parempi kuin vanha, mutta en tiedä, onko numerodataa mistään saatavilla?

Lisäksi Brose on selkeästi hiljaisin tuosta "isosta nelikosta" ja poljintuntumalta luonnollisin. Mutta, noiden ominaisuuksien merkitys on toki hyvin riippuvainen henkilökohtaisista mieltymyksistä. Itse en olisi oikein voinut kuvitella ajavani sähköpyörällä, jonka äänestä tulee mieleen, että on sähköporakoneen kyydissä.

Oon ollut kesäkuusta lähtien Bulls E-Stream Evo 3 29 -pyörän tyytyväinen omistaja. Siinä on siis Brosen moottori, joka on mun mielestä työmatka-ajossa ja muussa pidemmän matkan ajossa kyllä mainio. Koska yli 25 km/h:n nopeuksilla moottori ei aiheuta juuri mitään vastusta, nopeus myös nousee helposti yli tuon rajan. Jo olemattoman loivassa alamäessä (tai jos tasamaalla on heikkokin myötätuuli) nopeus keikkuu 30:n tuntumassa, vaikken ole itse mikään "tosipyöräilijä" vaan kohtuullisessa kunnossa oleva höytyliikkuja. Pyörässä on alla alkuperäisten maastorenkaiden sijaan Schwalben G-One Speed 60-622 (29 x 2.35), mikä luonnollisesti edesauttaa korkeampia matkanopeuksia.

Harkintaprosessin aikana mä mietin myös paljon sitä, että pitäiskö huoltovapauden vuoksi valita napavaihteellinen pyörä (ja ehkä vielä lisäksi remmiveto), mutta noita kriteerejä ja kolmea yllä mainitsemaani ei pystynyt täyttämään Brosen moottorilla varustetuissa pyörissä. Jos rengasleveydestä olisi tinkinyt hiukan, niin Bulls Lacuba Evo Lite 5 olisi ollut hyvä vaihtoehto. Tai jos olisin "tyytynyt" Bosch Active Line Plus -moottoriin, niin Riese & Müllerin Charger city -malli olisi ollut hyvä vaihtoehto.

Tiedostan, että napavaihteisto on monille "mahdoton ajatus" Jos kelaisin 56 kilometriä työmatkaa päivässä, niin punnitsisin kyllä vakavasti sen edut ja haitat. Ketjuvaihteiston hyvä 98-97 prosentin hyötysuhde kun toteutuu vain vaihteisto ollessa puhdas ja ketjun kulkiessa suoraan Ja itse asiassa Rohloff-napavaihteistohan pärjää hyvin vertailussa ihan ketjuvaihteiston optimiinkin. Hintaahan Rohloffilla toki on, mutta jos työmatka-ajoa on 56 km päivässä, niin aika nopeasti sijoitus varmaan maksaisi itsensä takaisin, kun ei tarvisi olla uusimassa ketjuja ja pakkoja.

EDIT: Omassa eHärässäni on, kuten useimmissa Bullsin Brose-moottorilla varusteissa pyörissä, iso 750 Wh:n akku. Akun kestosta ei ole vielä kokemusta talvikäytössä, mutta kesäkeleillä Tampereen vaihtelevissa maastoissa avustustasoilla 2/4 ja 3/4 polkee noin 150 ja 120 kilometriä, vastaavasti.
    juessi muokkasi tätä : 31.10.2019 at 12.59

^Kuinkas tuosta eHärästä lähtee akku irti? Asiallinen kommentti kaikinpuolin. Brose ois oma unelma mut ajelen simpalla boostilla ja pääasia et ei tarvi liikaa rehkiä ja maisema vaihtuu (eikä sähköporakoneen ääni jauha takaraivossa, e7000 on aika hiljanen kans).

No nii, nyt oli ensimmäinen kunnon lumisade ja ajoin Tunturi eMaxilla noin 8-9 km 10 km työmatkasta auraamattomassa noin 10 cm paksuisessa "kinoksessa". Täytyy kyllä sanoa että oli mahtava kokemus, eipä se läski tosiaan mitään välitä vaikka vähän lunta olikin. Koska otsikossa etsitään pyörää talven työmatkoille, niin jos kyseisellä työmatkalla on usein pyörätiet auraamatta niin tällä kokemuksella katsoisin läskiä alle. Toinen pirullinen homma ei läskipyörissä on ollut että lumi tahtoo juurikin näillä nollakeleillä jäätyä voimansiirtoon ja ajosta tulee erittäin tympeää sen jälkeen. En tiedä onko läski jotenkin tässä suhteessa paremmin toimiva eli lunta ei "sillai pöllyäis" että se jäätyy voimansiirtoon, mutta ei kyllä tuotakaan ongelmaa ollut. Tulkoon talvi, I am ready!

Kiitos taas hyvistä vinkeistä ja näkökulmista! Eilen oli testissä yamahan koneella jäykkäperänen maasturi plussarenkailla. Ihan kelpo peli sekin, mutta vahvisti kyllä omaa näkemystä siitä, että täpäri olis mukavuuden puolesta oikeempi laitos mun tarpeisiin. Läskiä ei ole vielä tosiaan tullu testattua. Täytyypä kattoa, jos jostain löytyis sellainen vielä testiin.

Aikalailla näyttäis keskari asettuvan sinne 25kmh hujakoille. Siihen ajatukseen on siis totuttava, jos ei virittelyhommiin lähde

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    ^Kuinkas tuosta eHärästä lähtee akku irti? Asiallinen kommentti kaikinpuolin. Brose ois oma unelma mut ajelen simpalla boostilla ja pääasia et ei tarvi liikaa rehkiä ja maisema vaihtuu (eikä sähköporakoneen ääni jauha takaraivossa, e7000 on aika hiljanen kans).
    Mun Twitter-tilillä on jotain kuvia eHärästä, joista näkyy akkukin aika hyvin. Alaputken yläpäässä on lukko, jonka avaamalla akun saa näppärästi irti. Avaimen kääntö lukossa, lukon työntö "sisään" ja akku "tipahtaa" alas. Mun mielestä Bulls on tehnyt tosi hyvää työtä akun ja alaputken muotoilussa, että noin iso akku ei tee rungosta möhkäleen näköistä. Jos siis vertaa vaikka Boschin PowerTubeen, joka on paljon paksumpi vaikka akun kapasiteetti on selvästi pienempi.

En ole itse E7000:sta kokeillut, mutta jos on hiljaisempi kuin E8000, niin varmasti ihan OK.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti azmartik Katso viesti
    Kiitos taas hyvistä vinkeistä ja näkökulmista! Eilen oli testissä yamahan koneella jäykkäperänen maasturi plussarenkailla. Ihan kelpo peli sekin, mutta vahvisti kyllä omaa näkemystä siitä, että täpäri olis mukavuuden puolesta oikeempi laitos mun tarpeisiin. Läskiä ei ole vielä tosiaan tullu testattua. Täytyypä kattoa, jos jostain löytyis sellainen vielä testiin.

Aikalailla näyttäis keskari asettuvan sinne 25kmh hujakoille. Siihen ajatukseen on siis totuttava, jos ei virittelyhommiin lähde
    Sanoisin, että kannattaa kyllä käydä kokeilemassa Brosen moottorilla varustettua pyörää ennen kuin "luovut toivosta"

Tässä on Fillari-lehden vertailusta tasamaalla, nopeuden 28.5 km/h ylläpitämiseen tarvittavat suhteelliset tehot verrattuna luomupyörään (keskimmäinen sarake) ja Broseen (oikeanpuolinen sarake):
    Brose 101.6 100.0
    Shimano 105.7 104.0
    Yamaha 111.4 109.6
    Bosch CX 157.7 155.2

En tiedä, kuulostaako desimaalipelleilyltä Mutta, kyllä ainakin mun mielestä vaikkapa Yamahan 10 prosentin hävikki yli 25 km/h:n nopeuksissa on jo ihan merkittävä. Luulis tuon näkyvän jo keskinopeudessa

Vielä virrankulutuksen / tarvittavan akun/pyörän valintaan taustaa omasta sähköläskistä: Itse rakenneltu 750W takatuuppari 840Wh akulla. Työmatka 15km suuntaansa. Ajelen nuo 1/5-tason avustuksella, jolloin syöttää max 180W. Keskinopeus tuolla asettuu 23 - 25km/tasolle eli työmatkoihin menee melko tasan tunti ja vartti/päivä. 1,25*(hihasta)160W=200Wh. Tuolla siis ajellaan neljän päivän työajot. Käytännössä lataan kolmen päivän välein. Käytännössä mennään samoilla "kauratehoilla" kuin luomuhybridilläni. Tuollainen 28km on työmatkana kuitenkin sellainen, että voi (varsinkin talvella) olla kiusaus nostaa avustusta. Omassa fillarissa seuraava taso nostaa avustuksen max 300W-tasoon. Käytännössä siis tuo työmatka on about tuplat omaani. Eli 4 päivän latausväli putoaisi kahteen. Ja jos vielä mennään tuplatehoilla, niin yhteen. Mahdollinen kova pakkanen päälle niin voi jo ees-taas matka olla siinä ja siinä. Tuntemattomina muuttujina vielä työmatkan profiili / mäet / talvikunnossapito.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Toi juessin ehdotus/kokemus jäykkäperäisestä Buellista isolla akulla on houkutteleva. Ellen alkutalvesta olis ottanut Ktm:ää Boschin CX koneella voisin nyt tuohon uskaltaa. Kas, kun meitä on erilaisia. Näin hirvenä en ole uskaltanut hommata netistä ilman koeajoa. Ja koeajon jälkeenkin modannut. Pituus 187, inseam 94.Lyhyehköllä työmatkalla kiva peli. Mennyt vastatuuleen myös pitemmällä reissulla (130km/suunta) no worries, vaan nyt miettisin tota Bullsia -tai -20 Boschia. Vaantup Bullsin iso akku. Tosin vieläkö Brosessa se sisäisen hihnan vaihtoväli?

No nyt on pyörä hankittu ja muutama satanen työmatka-ajoa takana. Päädyin shimano koneella varustettuun täpäriin, joka oli ollut maahantuojan testipyöränä ja irtosi sopuhintaan. Täytyy sanoa, että kyllä on polkemiseen tullu reilusti mukavuutta ja hauskuutta lisää. Nyt vaan odotellaan enää kunnon talvikelejä!

Sent from my iPad using Tapatalk

Samanlaisia aiheita

1. Cyclocross, budjetti n. 800€
    By polku_pyöräiliä in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 33
    Viimeinen viesti: 07.04.2018, 17.07
  2. 700€ budjetti maastopyörä
    By -lt- in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 21.03.2017, 21.44
  3. Budjetti hybridi aloittelijalle
    By Vilpermanni in forum Fillarisuositukset