Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 39

Aihe: Työmatkajuhta talvipyöräilyyn, budjetti 3 - 3,5 k€

Työmatkajuhta talvipyöräilyyn, budjetti 3 - 3,5 k€

Hellou!

Ajatuksena on siirtyä talvipyöräilyssä cyclocross-pyörästä sähköavusteiseen maastopyörään. Budjetti on 3000-3500 euron hujakoilla. Alla tarkemmin mistä muutostarve kumpuaa.

• Työmatka on 28km yhteen suuntaan (ei sisällä kaupunkiajoa, vaan isojen baanojen vieressä kevlillä)
    • Tavoitteena taittaa matka noin tunnissa (kuten kesällä maantiepyörällä)
    • Talvikeleissä ja talvivarustuksella nykyisellä cyclolla tulee matka-ajaksi helposti 1 h 30 min (ja se on vähän liikaa)
    • Reidessä ei riitä jerkku talvella kuin about kahteen edestakaiseen matkaan
    • Pystympi ajoasento olisi mukavaa vaihtelua (hartiajumit voisi helpottua)
    • Nykyistä (42mm nastat) leveemmät renkaat olisi parempi ajaa sohjossa
    • Jäätyneiden teiden rosoisen pinnan aiheuttama tärinä vaimenisi mahdollisten jousitusten ja paksumpien renkaiden ansiosta
    • Pyöräilyyn voisi saada monipuolisuutta myös satunnaisista maastolenkeistä, pääasiallinen käyttö kuitenkin työmatkat tasaisella pohjalla

Tarkoitus olisi siis löytää luotettava juhta, joka kestää talvikelejä ja sillä voisi pitää yllä noin 28km/h keskinopeutta 28km matkalla. Tiedän, että esim. Shimanon 8000 sarjan moottorit on suhteellisen kivutonta "virittää", mutta ajatuksena olisi kuitenkin löytyy mahdollisemman kevyesti rullaava kulkupeli - myös avustuksen loppumisen jälkeen.

• Ajatuksen tasolla olen avustuksessa mieltynyt Shimanoon, ehkä siksi, että ainut koeponnistus on tehty Shimanon 8000 sarjan moottorilla. Olen kuitenkin avoin muillekin vaihtoehdoille.
    • Akun helppo irroittaminen on myös tarpeen, sillä töissä fillaria tulee säilytettyä ulkona katoksessa ja akku on tarpeen ottaa sisälle latautumaan.
    • Valot löytyy jo entuudestaan.
    • En tiedä riittääkö budjetti riittävän laadukkaisiin osiin täysjoustossa, mutta hyvään jäykkäperäiseen ymmärrykseni mukaan pitäisi riittää
    • Mieluiten plussarenkailla

Tietoja kuskista

• Pituutta ajalla on 183 ja painoa 82 kg.
    • Kokemusta työmatkapyäräilystä (36 - 56 km päivämatkoilta) cyclolla ja maantiepyörällä on noin 9 vuoden verran.

Kiitokset vinkeistä jo etukäteen!

Kuulostaa Tunturin e275:selta jos e7000 saa viriteltyä? Siihen renkaiksi Suomityresin 3" nastat ja 10cm koropala ohjainputkeen, niin ajoasento siedettävä. Se ois varmaa sellanen perus varma pyörä ja budjettiin mahtuis vielä varusteitakin (esim SKS 75mm lokarit ja kaikkee muuta kivaa). e7000 on muuten vielä e8000 parempi tuntumaltaan. 10nm väännön tippuminen tuntuu vaan alemmilla kadensseilla. Tämä mututuntumatieto vain ja makuasia myös. Ajan kyseisellä pyörällä 28km/päivä ja kova on luotto ens talveen!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    Kuulostaa Tunturin e275:selta jos e7000 saa viriteltyä? Siihen renkaiksi Suomityresin 3" nastat ja 10cm koropala ohjainputkeen, niin ajoasento siedettävä. Se ois varmaa sellanen perus varma pyörä ja budjettiin mahtuis vielä varusteitakin (esim SKS 75mm lokarit ja kaikkee muuta kivaa). e7000 on muuten vielä e8000 parempi tuntumaltaan. 10nm väännön tippuminen tuntuu vaan alemmilla kadensseilla. Tämä mututuntumatieto vain ja makuasia myös. Ajan kyseisellä pyörällä 28km/päivä ja kova on luotto ens talveen!
    Kiitos vastauksesta! Oliko siis niin, että sinulla on tulossa ensimmäinen talvi kyseisellä fillarilla? Miten rullaa avustuksen loppumisen jälkeen?

Itse vaihdoin kaksi vuotta sitten cyclocross pyörästä sähköavusteiseen maasturiin (Shimano E8000 setti). Syyt juurikin samoja, hartiajumit ja talvella turvallisemman rengastuksen vuoksi. Kommentoin tuohon rullaukseen omien kokemusten pohjalta vain sen verran, että ilman selkeää myötätuulta tai alamäkeä, ei yli 25km/h nopeuksia tule ajettua (siis ilman viritystä). Kun tuon 25km/h rajan rikkoo, on efekti vähän kuin joku painaisi kevyesti jarrua. Siihen vaikuttaa varmasti osin lihasmuisti-ilmiö. Vaikka jerkkua olisikin reisissä mutta kun ne tottuu siihen avustukseen on vastuksen tuntu jopa todellista suurempi.

Edit: Mulla tosin budjetti oli 2 k€, joten voihan olla että melkein tuplasti kalliimmat rullaa paremmin.
    Lähetetty Tapatalkilla

Tuo lihasmuistiin perustuva selitys rullaamisesta, tais siis rullaamattomuudesta, on mielestäni ja faktojen valossa se todennäköisin. Faktoilla viittaan watteihin, mitä ollaan mitattu. Shimano vastustaa 25kmh ylityksen jälkeen n. 7w ylimäärästä luomuun verrattuna (muistanko oikein?) ja taatusti sitä ei huomais. Kannattaa huomioida noilla matkoilla myös akun riittävyys. Ainakaan 500wh akku ei täystehoilla riitä enää 40km matkaan, puhumattakaan talviolosuhteista. ite ajan koko ajan Boostil ja en pääse kun n. 35km perus syyskeleillä (lempäälä tampere väli tosin on suht. mäkinen). Tietenkin akkua voi ladata töissäkin.

Puhdas työmatkapyörä vois olla kunnollisine lokareineen ym kuitenkin mukavampi. Esim Fantic Seven days living https://www.funbike.fi/tuote/fantic-...s-living-2019/

Kyllä se rullaavuus tulee ihan vain renkaista, eikä mistään muusta.

Juuri viime viikolla oltiin Syötteellä rouvan kanssa ja siellä laskettiin pitkää asvaltti alamäkeä ilman polkemista alas. Rouvalla oli minun täysjousto sähköpyörä (e8000) 27.5" FatFreddiellä ja 0.9barin paineilla tubeleksena, minulla taas jäykkäperä luomupyörä kapeammilla 29/27.5" Minion/High Roller yhdistelmällä ja 1.3-1.5barin paineilla ja myös tubeleksena.

Vaikka painan lähemmäs 30kg rouvaa enemmän (20kg jos pyörien painoero otetaan huomioon), minulla oli hissitolppa alhaalla ja rouvalla ylhäällä (= ei kauhean merkittävää eroa tuulipinta-alassa oletettavasti) ja renkaatkin oli kapeammat, niin niin vain meni rouva alamäessä räkäisesti nauraen ohitse Freddien nastat vain ulisten asvalttia vasten! Kaiken järjen mukaan tilanne piti olla ihan toisin, mutta kun kuivalla asvaltilla ei tainut Freddiestä äänestä päätellen ottaa kuin nastan kärjet kiinni, niin ei ollut pienintäkään jakoa pysyä pehmeällä Minion/High Roller yhdistelmällä perässä yhtään (ja viime talven ajoilta muistankin, että Freddiet rullaa sulalla asvaltilla & peilijäällä suhteellisen hyvin).

Olen myös ajanut ihan huvikseni kyseisellä sähkiksellä useamman kymmenen kilometrin maastolenkkejä, sekä noin sadan kilomertin hiekkatierupeaman kokonaan ilman avustusta. Ihminen on sopeutuvainen elukka ja tuollaisilla lenkeillä painavasta ja "huonosti rullaavasta pyörästä ilman avustusta" tulee ihan normaali. 100km jälkeen kun laittaa Econ päälle, niin tuntuu kuin pyörä lähtisi käsistä.. Mutta kuten nimimerkki sas tuossa edellä sanoi - yli 25km/h ei tule tasaisella juurikaan ajettua, vaikkei mikään muu kone kuin vanha gen1 Bosch pienellä eturattaalla oikeasti merkittävästi "vastusta" menoa. Se vain tuntuu siltä = pienestäkin avustuksesta tulee nopeasti uusi normaali (metsälenkit ja muut rälläykset erikseen = siellä runtataan seisaaltaan niin paljon vauhtia alamäessä kun reisistä tulee, mutta ei matka-ajossa kovinkaan helposti) ja vaati pääkopalta paljon ajaa pidempiä matkoja tasaisella yli 25km/h.

Kuvatun kaltaiseen käyttöön unohtaisin täysjoustot ihan ylläpito syistä = takajousitusta ei tiellä tarvitse (vaikka ei siitä paljoa haittakaan ole sähköpyörän tapauksessa) ja päivittäisessä ajossa tien poskessa sitä suolaa ja moskaa lentää ihan joka paikkaan = turhat linkut ja iskarit pois + sellainen runko johon saa kunnon kurasuojat helposti = joku 3" nastarengas kun lappaa sitä paskaa kuin lapiolla heittäisi..

Eli miten joku sähköpyörä rullaa yli 25km/h on ihan höpön höpöä - kaikki rullaa lähtökohtaisesti ihan samalla tavalla. Sitten jos poljetaan yli 25km/h ilman avustusta, niin gen1 Bosch pienellä eturattaalla on ainoa merkittävästi huonompi. Muuten koko homma on kiinni renkaista ja tuulen vastuksesta - ihan kuten normi pyörälläkin (olen myös ajanut samaisella täysjousto sähkiksellä eri renkailla samoja pätkiä ja joku pehmeä 27.5x2.8" Minion rullaa kyllä merkittäävän paljon surkeammin kuin vaikka 29x2.35" Rock Razor, mutta pitää myös luonnollisesti ihan eri malliin.)

28km/h keskari kyllä kuulostaa utopialta talvella kelissä kuin kelissä ilman virityksiä. Ja jos johonkin tunturi e275 laittaa vielä jonkun 10cm korotuspalan tangon alle, niin siinä on jo ilmanvastuskin melkoinen sillä ajoasennolla - silloin pitäisi kuitenkin ajaa "luomuna" sillä jo paikoin yli 30km/h..

Muutama tuttu on hieman samoilla spekseillä ostaneet pyörät työmatkakäyttöön. Toinen koki saavansa parempaa katetta rahoille kun osti jäykkäperäisen Cannondalen sähkömaasturin ulkoisella akulla ja lähti siitä varustelemaan, toinen osti taas suoraan Husqvarnan täysin valmiiksi varustellun mallin - hieman tuon Leewin ehdottoman Fanticin tapaan.

Renkaissa on tosiaan isojakin eroja vierintävastuksessa mutta kyllä se sähkiksen massa myös vaikuttaa ajamisen vastukseen. Mä tykittelen Cuben perussähkismaasturilla samoja nopeuksia alamäkeen kuin mun aerodynaamisemmalla ajoasennolla varustetulla trekking-CC:llä, joka painaa 10kg vähemmän 2,5cm kapeammilla renkailla.

Mutta sitten kun tulee nousua niin massa tulee esiin. Tai nopeus on yli avustuksen. Huomattavasti ankkurimpi fiilis.

Talvella tosiaan 28 keskari on aika kova tavoite, varsinkin kun keleissä on isoja vaihteluita.

Ketjun aloittajalle suosittelisin speed pedelecciä. Siis sellaista, joka kulkee 45km/h valmiiksi.

"TakaTuuppari"-Sähköläskillä / 160 - 180W (1/5) tehoilla mennään kyllä ketterästi tasaisella 30 - 32km/h keskinopeuksia ja alamäessä sitten (jyrkkyydestä riippuen) tietty jotain paljon enemmän. Ei ole ollut tarvetta kokeilla vielä 5/5 tehoja.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Ymmärsin että ketjun aloittaja tarkoitti "rullaamisella" sitä vastuksen tunnetta, mikä tulee kun avustus loppuu (kun viittasi rajoituksenkin poistoon) ja minun tekstissä tosiaan harhaanjohtavasti rullaamisesta puhumiset koski siis vastuksen tuntumista avustuksen loputtua.

Ajoin kerran 5 km matkan ilman sähköä muksu turvaistuimessa ja ihmettelin miksi nopeus pyörii siinä 22-23 paikkeilla. Kotipihassa vasta tajusin, että oli pelkät sähköt päällä mutta ei avustusta.

Akun kestosta vielä... ajan käytännössä aina eco:lla ja se riittää minulla kahteen työmatkaan eli 56 km:iin. Reserviä jää vielä yli kymmenen kilsaa. Kesällä pääsee lähemmäs 100 kilsaa (eco). Boostia tai edes trailia en ole pahemmin kevli ajoilla tarvinnut. Lumipöperössä jyrkät ylämäet on hyvä ajaa traililla että saa pidettyä vauhtia yllä ja sen myötä paremman tasapainon.

Joku mainitsikin takatuuppariläskin, niin isolla 700wh akulla ja viritettynä kulkeen 30km/h nii sellanen vois olla aika passeli pitkään työmatkaan talvella. Kenties vois olla jytkympi moottorikin, 750w/1000w ja otettas askel sinne 45kmh luokkaa kohti.

Kiitoksia taas hyvistä näkemyksistä! Eli ilmeisesti ilman virittämistä on turha haaveilla yli 25 km/h keskarista. Parempi siis panostaa viihtyvyyteen, eli pehmee ajotuntuma talvella rospuuttokeleissä on kaiketi yhtäkuin täysjousto tai läski - näistä jotenkin itse fiilistelen enemmän täysjoustoa. Tuo huoltopuoli kyllä mietityttää. Itselleni tuo maastopuolen fillareiden huolto on täysin uutta. Maantiepyörät huollan itse. Onko maastopuolen huollot kuinka helposti itse tehtävissä ja aiheuttaako kura/lumi/loska minkälaisia ongelmia joustopuolella?
    azmartik muokkasi tätä : 26.10.2019 at 11.47

eihän niissä ole muuta eroa kuin joustopuoli jossa joutuu huollossa viemään.
    pakko kyllä ihmetellä miksi noin kallis pyörä, mutta ei kai se oli keskustelun aihe joten unohdetaan.

Ei tietenkään ole tarkoitus turhasta maksaa, mutta alustava käsitykseni oli että sähkötäpäri liikkuu tuossa hintaluokassa. Mieluusti otan vastaan vinkkejä myös edullisemmista vaihtoehdoista

Sent from my iPhone using Tapatalk

En kyllä täpäriä tieajeluun laittaisi vaikka talvikelissä olisikin tarkoitus liikkua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    En kyllä täpäriä tieajeluun laittaisi vaikka talvikelissä olisikin tarkoitus liikkua.
    Mikä olisi sinun valinta ja mitkä olisivat päälimmäiset syyt miksi ei täpäriä?

Oon itte käsittäny et joustopuoli ei oo toiminnaltaan luotettava talvipakkasissa, et on se vähintään riski ja yks hajoava osa lisää. Lisäks huollot. Ite päätyisin joustokeulalliseen läskiin. Niihin saa kunnon täyspitkät lokarit ja meno maittaa kelillä kun kelillä.

Täytyypä käydä läskiäkin testaamassa

Punapää

Lainaus Alkujaan tämän lähetti azmartik Katso viesti
    Kiitoksia taas hyvistä näkemyksistä! Eli ilmeisesti ilman virittämistä on turha haaveilla yli 25 km/h keskarista. Parempi siis panostaa viihtyvyyteen, eli pehmee ajotuntuma talvella rospuuttokeleissä on kaiketi yhtäkuin täysjousto tai läski - näistä jotenkin itse fiilistelen enemmän täysjoustoa. Tuo huoltopuoli kyllä mietityttää. Itselleni tuo maastopuolen fillareiden huolto on täysin uutta. Maantiepyörät huollan itse. Onko maastopuolen huollot kuinka helposti itse tehtävissä ja aiheuttaako kura/lumi/loska minkälaisia ongelmia joustopuolella?
    Itse ajelin cyclocrossarilla vuosia kesät/talvet. Päänsärkyä tuli tärinän vuoksi kun ajeli jäätyneitä kelvejä. Sohjossa kiemurtelut on edelleen hyvässä muistissa. Sähkötäpäri jossa talvikiekkoina plussakoon takarengas ja edessä vielä toistaiseksi ice spiker pro evo (ennekuin vaihdan 2.8" cake eateriin) on poistanut päänsäryn ja kiemurtelut. Täpärin vaihtoehtona oli pitkään fatbike mutta päädyin täpäriin enkä ole katunut. Täpärillä päänsäryt on poissa ja eikä tarvitse kiemurrella. Mitä tulee täpärin huoltoihin niin youtubesta löytyy ohjeet kyllä. Itse teen pienemmät iskarihuollot itse (Fox) mutta isommat hoitaa rtech. Ketjuja ja rattaita menee paljon - siihen syytä budjetoida rahaa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cyclomiha Katso viesti
    Itse ajelin cyclocrossarilla vuosia kesät/talvet. Päänsärkyä tuli tärinän vuoksi kun ajeli jäätyneitä kelvejä. Sohjossa kiemurtelut on edelleen hyvässä muistissa. Sähkötäpäri jossa talvikiekkoina plussakoon takarengas ja edessä vielä toistaiseksi ice spiker pro evo (ennekuin vaihdan 2.8" cake eateriin) on poistanut päänsäryn ja kiemurtelut. Täpärin vaihtoehtona oli pitkään fatbike mutta päädyin täpäriin enkä ole katunut. Täpärillä päänsäryt on poissa ja eikä tarvitse kiemurrella. Mitä tulee täpärin huoltoihin niin youtubesta löytyy ohjeet kyllä. Itse teen pienemmät iskarihuollot itse (Fox) mutta isommat hoitaa rtech. Ketjuja ja rattaita menee paljon - siihen syytä budjetoida rahaa..
    Jes, kiitos vinkeistä! Hyvä tietää toi voimansiirron voimakas kuluminen. Uskon kans, että itellä täpäri vois tuoda rutkasti mukavuutta talviajoon

Lainaus Alkujaan tämän lähetti azmartik Katso viesti
    Mikä olisi sinun valinta ja mitkä olisivat päälimmäiset syyt miksi ei täpäriä?

Yietty jos olisi menossa maastoon niin sitten mutta muuten ei ehkä se oikea työkalu .. miettisin varmaan tuohon käyttöön jotain 29 täysjäykkää tai jäykkäperäistä, jopa takanapamoottorilla varustettua (säästää voimansiirtoa). Tai kevyempää hybridi tyylistä. Itsellä ei ole kyllä normiläskeistä kokemusta niin en osaa sanoa millainen olisi sähköläski mutta vierastan kömpelöitä ja raskaita pyöriä .. ehkä se on vaan mielikuva. Tollainen tavallinen halpa kiinan takanapamoottori muuten kuljettaa yli 30 km/h ilman mitään virityksiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti cyclomiha Katso viesti
    Noi on ääripäät. Sohjossa ja kunnon urissa käyrästonganen fillari vaatii luonnetta, ja varsinkin jos enemmän maantiepyörän tyyppinen, niin niskakivut/päänsärky siitä helposti seuraa. Lääkkeeksi riittää kuitenkin ihan tavan hybridi tms, ei se mitään täysjoustoa tarvi. Molemmat vaihtoehdot ovat todellisen palstapyöräilijän käsikirjasta Toki myönnettävä, ettei sähkötäpäristä kokemuksia, voishan sellainen nopeusrajoitin ohitettuna ja kunnon kiinteillä lokareilla ja muuten varusteltuna tossa hommassa (28 km siivut) toimiakin.

Melkein jos on budjettia niin speed pedelecci käytettynä tai hyvästä tarjouksesta voisi olla kiinnostava optio

Toi painaa alle 15 kg mutta akku ei ehkä riitä kovin kauas, toisaalta jos polkee itsekkin ja pääsee perillä lataamaan niin sitten .. aika huomaamaton sähkö joka tapauksessa

http://ibike.fi/tuote/orbea-gain-f30/

Spedeleccien riski se et pykälien mukaan niihin ei esim. tavan filllarin renkaat menekään. Joutuu varaosat tilaan pahimmillaan suoraan tehtailta pitkillä toimitusajoilla. Tästä oli uutinen, että jollain oli kestänyt renkaan saaminen 9kk.

Ja niin, ekaa talvee oon lähestymässä e275:sel, ja viime talven ajoin eMaxia ilman joustokeulaa, ja vaan 7km/päivä.

^ .. tuo 9 kk keissi taisi kyllä olla niin että joku pölli koko takakiekon ja piti saada valmistajan oma vastaava tilalle.

En kyllä usko että renkaista tulisi ylitsepääsemätön ongelma, jos ei maasta löydy niin nettikaupasta euroopasta .. mitenköhän nastarenkaat? Ihmettelisin jos joku alkaisi renkaita ratsaamaan

^ Niin et siin ois ollu moottorikin? Meinasin kyl just kiekkoja, en kumeja. Mitkähän muut spedelecin osat on sellasia, et pitää olla joku tyyppihyväksyntä? Kyllähän sellasel ois kiva päästää tuol kelvillä, mut sehä onkin laitonta. Autojen pakokaasujen sekaa en enää lähtis.

Jokin Vartiokylän Pyörän takanapamoottorillisen 1000W:n isolla akulla varustetun läskipyörän tapainen voisi ehkä tosiaan toimia hyvin (e-fillari.fi:n arvostelu, liikkeen omat sivut). Tai hankkii ensin (läski- tai muun) pyörän ja sähköistää sen itse sarjalla, kuten jäsen oppesin täällä dokumentoidussa projektissa. Esim. Greencycle tekee noita sähköistysprojekteja myös valmiisiin pyöriin, jos ei osaa/viitsi/jaksa/ehdi itse askarrella; tässä ainakin saisi täsmälleen halutun mallisen pyörän ja sähköavustuksen siihen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    Joku mainitsikin takatuuppariläskin, niin isolla 700wh akulla ja viritettynä kulkeen 30km/h nii sellanen vois olla aika passeli pitkään työmatkaan talvella. Kenties vois olla jytkympi moottorikin, 750w/1000w ja otettas askel sinne 45kmh luokkaa kohti.
    Akun koolla ei ole suoraa yhteyttä nopeuteen (+30km/h) vaan siihen kauanko tuota vauhtia mennään. Eli kysehän on siitä kuinka pitkä työmatka on / kauanko tuota ja milläkin teholla painetaan. Yksinkertaista matikkaa.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

^ juuri siksi sanoinkin lainaamassasi viestissä, että se vois olla aika passeli pitkään työmatkaan talvella. Ja kun ketjun alottajan työmatka on huikeat 28km suunta, niin siihen 700wh on melkeimpä lähtökohta jos ei joko aja pienillä avustuksilla tai lataa töissä. Noin pitkälle matkalle kyl ymmärrän myös täpärihaaveet vaikka oiskin vain kelviä. Mukavuus on mukavaa.

Samanlaisia aiheita

1. Cyclocross, budjetti n. 800€
    By polku_pyöräiliä in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 33
    Viimeinen viesti: 07.04.2018, 17.07
  2. 700€ budjetti maastopyörä
    By -lt- in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 2
    Viimeinen viesti: 21.03.2017, 21.44
  3. Budjetti hybridi aloittelijalle
    By Vilpermanni in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 18