RideElectrobikeContinentalHelkamaBikeshopImatra
Sivu 17 / 17 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17
Näyttää tulokset 481 - 506 / 506

Aihe: Garmin EDGE 530/830

Mä ymmärrän huonosti näitten teknistä puolta, mutta tosiaan pääsääntöisesti teen reitit Stravalla (silloin, kun ylipäätänsä teen eli lähinnä uusilla seuduilla pyöräillessä) ja ajan Garminiin asennetulla MML:n Maastokarttapohjalla. Noin toimien Garmin ei herjaile koskaan, mutta ei myöskään ilmoittele tulevista käännöksistä. Kun poikkean suunnitellulta reitiltä, laite vaan sijoittaa omaa sijaintia kuvaavan nuolen reitin ulkopuolelle, mutta ei ilmoita reitiltä poistumisesta eikä yritä navigoida uudelleen. Muistaakseni joskus olen tehnyt reitin myös Trailmapilla, eikä mielestäni ole ollut ongelmia senkään kanssa. Eikä ole ongelmia vaikka Stravaan piirtäisi vapaalla kädellä suoraa pisteestä pisteeseen reittiviivaa sellaiseen paikkaan, missä Strava ei tunne polkua tai tietä. Ad hoc -navigointia varten lisätukena on kännykässä käytössä tarpeen mukaan Maastokartat-app, Trailmap, Gravelmap ja Stravan kartat heatmappeineen. Stravan paras puoli on se heatmap, josta saa aikalailla luotettavaa tietoa siitä, että onko erinäiset reitin osuudet ajettavia vai ei. Sitä sekään ei valitettavasti kerro, että onko ne gravelilla ajettavia vai ”ajettavia”

Alkukeväästä alkaen on ollut lisänä vielä käytössä Suunnon Vertical, kun erinäisten sattumien johdosta jouduin/pääsin Suunnon user experience -koekaniiniksi. Myös Suunto keskustelee langattomasti Stravan kanssa eli kun teen Garminia varten reitin Stravalla, päivittyy se automaattisesti myös Suuntoon kellon synkronoinnin yhteydessä.

Anakaan 530:ssa ei ainakaan mun tietääkseni ole tuollaista Navajon mainitsemaa turpa kiinni -ominaisuutta. Jos uudemmissa laitteissa on, niin se on selkeä parannus.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Mulla on polkykäytössä tällä hetkellä laitteesssa trailmapsin kartta ja trailmapsin sivuilta tallennetut GPX:t enkä ole huomannut Garminin mitenkään erityisemmin huutelevan ohjeita. Tai sit voi olla etten kiinnitä enää minkäänlaista huomiota.

En tiedä mitkä vaikuttaa mihinkä, mutta pikaisesti katsottuna tällaiset asetukset mulla on asetettuna 530:seen. Varsinaista turpa kiinni -ominaisuutta ei taida munkaan mielestä olla.

- äänet: kaikki pois

Toimintaprofiilit alta:
    - hälytykset: kaikki pois (mm. käänny takaisin hälytys, jos edes vaikuttaa omassa käytössä)
    - suosioon perustuva reititys: pois päältä (omien havaintojen perusteella saattaa parantaa hieman uudelleenreititystä jos se olisi päällä)
    - uudelleenlaskenta: ei käytössä
    - reititystila: maastopyöräily (ei tietoa mihin vaikuttaa)
    - lukitus tiehen: ei käytössä
    - navigointiohjeet: vain teksti (ei vaihtoehtoa ottaa pois päältä)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^mä kun en välttämättä aina pidä mitään erityistä laitetta mukana tai on mahdollista että hetken mielijohteesta vaihdan laitetta, niin käytän aika universaalia tapaa esittää reitti. Piirsin aamukahvin juotuani Trailmapillä uuden reitin ja tallensin [Tallenna GPX], eli jälkenä, jota ymmärtää aika moni. Osa jäljestä näyttää seuraavalta:

Pisteet ovat Trailmapin tekemiä [Tallenna GPX] ja Google Earth esittää jäljen yhdistämällä pisteet. Saman osannee tehdä aika moni laite ja se pitäisi kaikilla laitteilla, jotka jäljen osaavat näyttää, olla identtinen.

Jäljen voi esittää minkä tahansa karttapohjan päällä, vaikka keskiaikaisen.

Jos muoto olisi route, niin silloin laitteen tai ohjelman on osattava reitittää pisteiden välit ja myös tehtävä se. Reitin kyseessä ollessa vain ne pisteet, jotka reitin luoja on tehnyt tallennetaan, eli minimissään alku- ja loppupiste.
    Moi, Sopiiko tiedustella mistäpäin Suomea kuva on?

Kuronen oli oikeilla jäljillä. Eli painan nappia tallenna GPX, ja sen jälkeen sitten sitä alla olevaa pilvi-ikonia => tallenna Garminiin.
    Ja Edgen synkkauksen jälkeen itse laitteessa ei ole muita valintoja kuin etsi reitti=> Aja.

Eli pohjimmiltaan kyse ei olekaan Garminissa tehtävistä asetuksista, vaan siinä että millä napilla sen piirtämänsä reitin tallentaa siinä Trailmapissa?
    (mitä eroa on tallenna GPX tai tallenna reitti, eli se rte?

Ja tuo Johanneksen listaus on on mulla melkein sama, mutta ne äänihälytyksen on käytössä. Se on maastossa hyvä, se hälyttää jos ajaa polkuristeyksestä ohi, koska siinä juuria väistellessä sitä karttaa ei aina ehdi katsomaan. Mutta tuo uudelleen laskenta pois päältä, se oli mulle uusi juttu. Mistähän valikosta sen löytää.

Ps. just kävin 60 km gravel-lenkin ajamassa, niin viimeiset 15 kilsaa se jankkasi joka risteyksessä että tee U-käännös.
    XT-vaihtajia vuodesta -95.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti DeCadence Katso viesti
    Moi, Sopiiko tiedustella mistäpäin Suomea kuva on?
    Mä veikkaan, että olisi Valpperin nurkilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Ei mitään pilvi-nappuloita. Sormi pois siltä.
    Öö, miksi? Eikö sillä vaan siirretä se GPX sinne Connectiin? Poikkeaako se jotenkin siitä Connectilla siirtämisestä?

Ja nyt testasin tuota tallenna reitti, eli se joku rte-pääte. Ja uusi löytö minulle, en tiennytkään että reittejä pääsee korjaamaan ja muokkaamaan jälkikäteen.
    Jos joku polkuvalinta on mennyt minulla pieleen, niin olen piirtänyt koko reitin aina uudestaan.

Aina sitä oppii.

Lisää kysymyksiä:
    - Calcs kansiossa on course.cal tiedostoja samoilla nimillä kun mun reitit.
    - Courses kansiossa on sitten course.fit tiedostoja samoilla nimillä.
    - PointCache kansiossa sama tavara course.gpc päätteillä.

Mitä näistä nyt saa tai pitää putsata välillä pois?

Tää oli toinen juttu, kun kerran Edge oli läppärissä letkulla kiinni. Tuumasin samalla katsoa että mitä sinne on kertynyt.

Mutta mikä siinä on kun eka 45 km menee ihan oikein, mutta sitten yks kaks se tilttaa. Ja karttana on se Trailmapista ladattu Tampereen seutu.

Ainakin se uudelleen laskenta on nyt otettu pois. Mitä se sitten meinaakaan.

No niin, nyt tein ja tallensin testilenkin Kurosen ohjeiden mukaan. Ja uudelleenlaskenta oli siis pois päältä. Niin nyt koko lenkin ajan laitteen yläreunassa luki isolla että Poissa reitiltä. En tajua miksi, ihan kuin se ei olisi osannut laskea reittiä ollenkaan. Mitä tuo uudelleenlaskenta tarkoittaa?

Ja nyt tajusin kanssa yhden asian mikä minua tässä närästää. Miksi ihmeessä nuo asetukset on levitetty niin moneen valikkoon.
    - Toimintoprofiili esim Maasto ja siellä sitten Navigointi => Kartta/Reititys asetukset
    - Reittivalikon yläreunasta löytyvät reittien asetukset ja siellä on Käännös ja Suuntap.hälytys (mikä tämä Suuntap.hälytys edes on, sitä ei löydy Garminin ohjeesta.)
    - Yksittäisen reitin asetukset, Näytä aina ja Harj.pisteet.

Taidan pistää saunan päälle ja korkata oluen.

Uudelleenlaskenta piirtää uuden jäljen jolla palata alkuperäiselle reitille, jos ja kun eksyt siltä. Tämähän voi sattua epähuomiossa maisemia ihaillessa, luonnollisista esteistä johtuen yms. Maantiellä vieraassa maassa uudelleenlaskenta on pääosin hyvä juttu, joskus ei edes huomaa, että on hojavuuntunut reitiltä ja laskukone on laskenut jo uuden jota seurailla. Taajamien yhteydessä uudelleenlaskenta on kylläkin aiheuttanut enemmän häiriöitä kuin hyötyä. Tykkään itse siitä että alkuperäinen reitti näkyy kartalla ja soveltaa itse sen mitä tarvii. Maastossa se taas harvoin tarjoaa kovin kelvollisia palveluja ja saattaa myös laskea reittiä liiankin herkästi, jos vaikka joutuu kiertämään jotain esteitä.

Kuinka se reitin uudelleenlaskenta ja reitiltä poistumishälytys toimii ristiin?

Kun otin uudelleenlaskennan pois päältä, niin myös se reitiltä poistumishälytys katosi. Ja se on minulle tärkeä.

Vai onko se vaan niin hidas, ettei se ehdi reagoimaan tällaisissa korttelitesteissä.

Minulla nuo toimii toisistaan riippumatta. Jos vaan järjestelmäasetuksista on äänet päällä. Tietysti tuossa voi olla kyse hitaudesta.

Asiasta toiseen; kukaan muu kokenut Garminin 830 tehomittauksen 3s keskiarvon esittävän mittausarvot huonosti tai väärin? Kironnut mielessäni tuota useasti, mutta eilen sain mittarin itse teossa kiinni. Vetotreeni menossa, ~325w tavoitetehot. Mäessä oli yksi ramppi jossa ehti pidemmän aikaa keskittymään mittariin ja niinhän teinkin. Jalkatuntuma sanoi, että ulosotto olisi ollut siellä 320w nurkilla, mutta 3s keskiarvo näytti tasaisesti 305-309w, eikä noussut näiden yli missään kohdassa yli kymmenen sekunnin tarkkailujakson aikana. Kiroiluksihan se meni heti, koska enempää ei ollut vara ottaa irti ja treeni vaikutti sillä hetkellä olevan ylimitoitettu. Viereisessä ruudussa näytöllä oli kuitenkin kierroksen keskiteho, eli kyseisen intervallin keskiteho. Se lukema nousi watti kerrallaan tuon tarkkailujakson aikana, 314w..315w.. ..317w, vaikka 3s pysyi koko ajan alle 310w. Pyyhkäisin näytön seuraavaan, jossa on identtiset arvot, paitsi 3s tehot on korvattu 10s keskiteholla. Tuo 10s lukema oli 324-326w välillä.
    Vaikuttaisi, että 3s ei esitä puhdasta keskiarvoa, vaan painottaa hetkellisiä notkahduksia, mitä maastossa ajaessa syntyy väkisin tasaista maantietä enemmän. Näinhän tuon ei pitäisi olla. Toinen mikä 3s keskitehon esitystä heikentää, on sekunnin ruudunpäivitysnopeus.

Kysytääs täältä jos sais apua, mulla on edge explore 2. taustavalo himmenee jo muutama asteen pakkasella, ilmoittaa et liia kylmä ja valo himmenee. akku täys. onko tää normaalia vai enkö vaan löydä paikkaa mistä tätä vois säätää? kiitos.

Sama vika 830 kans. Pitää olla tarkkana kun taustavalo jää päälle sisälle tullessa.
    Tämän huomasin kun mittari oli pimeässä ja näyttö hohkasi valoa. Aikaisemmin ihmettelin akun nopeaa tyhjenemistä taisi johtua tästä. Ei ole löytynyt mitään korjausta vielä. Ootko kysellyt tuesta?.

Lähetetty minun SM-A536B laitteesta Tapatalkilla

Voiko näitä Edgejä 530/830/Explore 2 ladata käytön aikana perus virtapankista? Nyt BF:n aikana on halpaa kuin saippua joka kioskissa niin voisi harkita.

Tiedän, että Garminilla se oma lisäakkunsa, joka käy ainakin 1030/1040 kanssa sillä asianomaisella telineellä.

Itsellä käytössä Garmin eTrex30, jossa virtaa piisaa AA -akuilla ja -paristoilla tarpeen mukaan. Siksi tuollainen kiinteä akku epäilyttää.

Ainakin Edge 530 voi ladata käytön aikana virtapankilla tai dynamolaturilla ihan ongelmitta.

Eilisellä lenkillä huomasin, että Edge 530 ei sammuttanut näyttöä lataamisen aikana, vaikka akunsäästömoodi oli valittuna. Mielestäni aikaisemmin lataus ei ole vaikuttanut akunsäästötilan toimintaan. Lieneekö jonkin ohjelmistopäivityksen tulos? Saisikohan tuon jotenkin valittua pois?

Kysytääs tässäkin. Jos pyöräilykäyttöä miettii, niin mitä enemmän saa käyttämällä Edgeä (530) vs. Garminin kello (vaikka nyt Epix)?

Mitä muuta kuin näytön koko? Näkyvien tietokenttien määrä? Jos ajon aikana ei kaipaa nopeus/matka/tms dataa kummempaa, niin mikä hyöty Edgestä?

Molempiin Varian saa kiinni. Navina ainakin mun Egde on surkea ja hidas.

Näytön koko ja käytettävyys ainakin jossain määrin kun isommat napit. Eipä tossa mun silmissä paljoo muuta eroa oo.

Jos on kyse että hommaako pyörätietokoneen vai kellon garminilta niin, että ne on molemmat pyörän tangossa kiinni ni ottasin kellon. Tämä on myös kalliimpi vaihtoehto jos haluaa että on samat kartta ominaisuudet mitä edge 530-> on. Kellon saa myös mittaamaan ranteesta sykettä joka ei ainakaan maastopyöräilyssä pysty mittaamaan omasta ranteesta luotevasti siinä rymistelyssä. Eli tämä mun suositus perustuu siihen, että molempia käytetään jokatapauksessa sykevyön kanssa ja laite on tangossa/stemmissä/muussa mountissa kiinni.

Minulla on 530 ja Epix on tulossa. Luulen että omassa käytössä kellon pieni näyttö alkaisi ahistaa ainakin niillä reissuilla joilla on kartta tai navigointi käytössä. Jos muutama tietokenttä riittää niin miksi ei pärjäisi pelkällä kellollakin.

Karttojen käyttö kellolla (fenix 6 pro) on aikä käppäistä. Valmiiksi piirretyn reitin seurantaan ok, mutta ruudun päivityksen hitaus alkaa ottaa päähän heti jos haluaa zoomata vähän kauemmas tai tsekata reittiä eteenpäin.

Mutta ihan vaan datan seurantaan silloin tällöin kello on aivan hyvä. Ja toimii myös uintiin, juoksuun, hiihtoon ja mitä nyt pyöräilyn lisäksi sitten tekeekin.

Edge 1040 on mulla pääasiassa navigointiin kun haluaa voida arpoa reittivalintoja vieraissa maisemissa, pitkillä reissuilla vähän vilkuilla koska se seuraava kaupunki onkaan tulossa.

Pyöräilyn alalajeilla toki vähän eroja tuossa kartan käytettävyydessä. Maantiellä riittää usein vähän pienempi näyttö kun ei tanko tärise ja heilu samalla tavalla kuin maastoajossa. Itsellä esim 530 näytön seuraaminen maastoajossa vie heti nopeutta pois ajosta tai jos pitää nopeutta niin harhakäännöksiä tulee sitten paljon.

Mites muuten, pystyykö Polarin kadenssianturin parittamaan Garminin (kello tai Edge) kanssa?

Kysytään täältä! Pystyykö jollain softalla luomaan reittejä koordinaattien perusteella? Vai onko pelkästään käsigepsien ominaisuuksia? Minulla on epix pro gen2, mutta garmin connectissa pystyy luomaan reittejä vain kartan perusteella, muttei määrittämään reittipisteitä tarkasti koordinaattien perusteella. Katsoin maanmittauslaitokselta metsätilan tarkat koordinaatit, ja nyt pitäisi luoda reitti kiinteistönalueen rajojen mukaisesti, mahdollisimman tarkasti, ja koordinaateista se onnistuu parhaiten

https://www.geoplaner.com/

Tolla pitäisi pystyä tehdä koordinaattipohjainen reitti, lataa sen gpx tiedostona, jonka voit sitten importtaa garmin connectin kautta reitiksi kelloon.

Samanlaisia aiheita

1. Garmin Edge 820
    By kervelo in forum Varusteet
    Vastaukset: 88
    Viimeinen viesti: 05.09.2019, 16.31
  2. Garmin edge explore vs Garmin edge 820
    By JOR in forum Varusteet
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 05.03.2019, 14.20
  3. Garmin edge
    By lpjsalminen in forum Varusteet
    Vastaukset: 4