Sivu 23 / 23 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 13 21 22 23
Näyttää tulokset 661 - 666 / 666

Aihe: Tunturi eMax

Minulla on nyt muutama sata kilometriä kertynyt eMax EP8:lla. Voimaa on aavistuksen verran enemmän ja keskimääräinrn toimintamatka on huomattavasti pidempi kun edellisellä eMaxilla jossa E8000 moottori. Nyt pääse jopa 150 km kevyessä ajossa. Kampiongelmasta on puhuttu täällä paljon mutta toinenkin ongelma on itse polkimissa. Polkimet on laakeroitu kampien kartiomaiseen poljinakseliin nylon kartiolla. Kartion esikireyttä voi säätää mutta perusvika on se että aksiaalisuuntaista klappia (n. 1mm) ei saa pois koska polkimen nylon holkki ja akselikartio ovat mitoitukseltaan erilaiset. Nylon kartion ulompi pää on akselin läpimittaa suurenpi. Toinen vika on se, että tietyllä nopeusalueella etujarrun levy resonoi metallisella laahausäänellä jarrusatulan rungon kanssa koska levyn ja jarrusatukarun välys on olematon (n. 0,1 mm). Tätä väliä voi toki yrittää säätää suuremmaksi jarrusatulan kiinnityspultteja uudelleenkeskittämällä, mutta vika tuntuu palautuvan. Levy on mittakellolla todettu suoraksi. Ovatko nämä mainitsemani eMax EP8:n "ominaisuudet" Foorumilaisille tuttuja ja onko niihin fiksuja korjauskonsteja olemassa? Myyjäliike Turussa ei tunnu ottavan vikoja vakavissaan vaikka pyörällä on takuu voimassa. Nythän on myyjän markkinat niinkuin kaikki tietävät.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mausel Katso viesti
    Minulla on nyt muutama sata kilometriä kertynyt eMax EP8:lla. Voimaa on aavistuksen verran enemmän ja keskimääräinrn toimintamatka on huomattavasti pidempi kun edellisellä eMaxilla jossa E8000 moottori. Nyt pääse jopa 150 km kevyessä ajossa. Kampiongelmasta on puhuttu täällä paljon mutta toinenkin ongelma on itse polkimissa. Polkimet on laakeroitu kampien kartiomaiseen poljinakseliin nylon kartiolla. Kartion esikireyttä voi säätää mutta perusvika on se että aksiaalisuuntaista klappia (n. 1mm) ei saa pois koska polkimen nylon holkki ja akselikartio ovat mitoitukseltaan erilaiset. Nylon kartion ulompi pää on akselin läpimittaa suurenpi. Toinen vika on se, että tietyllä nopeusalueella etujarrun levy resonoi metallisella laahausäänellä jarrusatulan rungon kanssa koska levyn ja jarrusatukarun välys on olematon (n. 0,1 mm). Tätä väliä voi toki yrittää säätää suuremmaksi jarrusatulan kiinnityspultteja uudelleenkeskittämällä, mutta vika tuntuu palautuvan. Levy on mittakellolla todettu suoraksi. Ovatko nämä mainitsemani eMax EP8:n "ominaisuudet" Foorumilaisille tuttuja ja onko niihin fiksuja korjauskonsteja olemassa? Myyjäliike Turussa ei tunnu ottavan vikoja vakavissaan vaikka pyörällä on takuu voimassa. Nythän on myyjän markkinat niinkuin kaikki tietävät.
    En polkimien väljyydestä tiedä kun en itse ole ajanut kyseisellä pyörällä.
    Levyjarru lopetti metelin kun uudelleen keskitettiin jarrusapalat pahvinpaloilla jolla saatiin vähän toleranssia. Velogin video aiheesta vielä https://youtu.be/XMjj5mB07aI?t=175
    Edit: ja ei ole 500km jälkeenkään alkanut resonoimaan uudestaan.

Mä en nyt mitenkään saa polkimia tai levyjarrua EP8:n ominaisuudeksi saati viaksi. Ensiasennuspolkimet on 99% kuraa, joten niiden kestävyydesta ei kannata huolehtia. Roskiin vain ja oikeat polkimet tilalle. Jos jarrusatula on keskitetty oikein ja levy on suora, jarrusylinterissä on jotain häikkää, eikä se palaudu kunnolla sisään. Välissä voi olla likaa tms. Jos jarrut toimivat, en tiedä onko tuo nyt niin takuunalainen asia.

Jarrusatulan keskitän aina ilman mitään apuvälineitä: satulan pultit sen verran löysälle, että satula pääsee liikkumaan sivuttain. Jarrukahva pohjaan ja pulttien kiristys. Aina on toiminut, eikä tarvitse mitään pahveja tai muutakaan apuvälinettä.

Kiitos vinkeistä drace ja MRe. Samaa mieltä etteivät ole EP8:n ominaisuuksia, siksi laitoinkin viestini tänne Tunturi eMax topicin alle.

Tunturi eMax

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti

Jarrusatulan keskitän aina ilman mitään apuvälineitä: satulan pultit sen verran löysälle, että satula pääsee liikkumaan sivuttain. Jarrukahva pohjaan ja pulttien kiristys. Aina on toiminut, eikä tarvitse mitään pahveja tai muutakaan apuvälinettä.
    Tässä metodissa on yksi huono puoli. Jos toisen puolen mäntä/männät jumittaa ja on sisempänä mitä toisella puolella, keskittyy tällöin vain palat levyyn nähden ja satula ei ole silloin keskittynyt ja levy saattaa osua siihen.
    Mulla piti läskissä suht kovilla paineilla asvaltilla tiettyä nopeutta ajaessa etulevy helinää, ilmeisesti renkaan (JumboJim) nappuloista tullut tärinä sai jarrulevyn resonoimaan ja se piti sitten tuon helinän ottaessaan jarrupaloihin kiinni. Vaihdoin tilalle jäykempirakenteisen levyn (https://bike.shimano.com/en-EU/produ...0/SM-RT76.html) ja helinä loppui.

Minulla tuo resonanssi ilmenee aika tarkkaan kun nopeus menee yli 28 km/h, eli yleensä alamäessä siis. Renkaat on nimenomaan Jumbo Jimit.

Samanlaisia aiheita

1. E-Tube, Freemax, Emax, etc Shimano-softat
    By MRe in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 649
    Viimeinen viesti: Eilen, 23.14
  2. eMax ja e275 (Fat >> Plus)
    By villariveijari in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 17.06.2019, 11.14
  3. Tunturi emax läskipyörä
    By Seppo Hernesniemi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 0