Sivu 10 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 891011 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 271 - 300 / 302

Aihe: Fillarifoorumin yksivaihteiset; speksaus, fiilistely ja vinkit.

Huh, menikö jousi pilalle vai mitä tapahtui? Just pari tuntia sitten mietin, että kaivaisin tuollaisen (on-one doofer) laatikosta ja tutkisin, että saisiko siitä vielä käyttökelpoisen jotenkin ja saiko sitä säädettyä Surlyn tapaan.

Itehän potkiskelin Dooferia ajaessa parempaan asentoon, kun se alkoi toimia huonosti ja tuloksena oli vääntynyt korvake. Surlyn kiristimeen mulla syntyi kova luotto, mut en sellaista enää omista, kun meni vanhan pyörän mukana. Tietääkseni toimii yhä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Haenko suosiolla sen surlyn kiristäjän vai pitääkö mun ostaa ehta ss-runko?
    Ainakin jos meinaat harrastaa yksivaihteilua tositarkoituksella eli kasvattaa parran jne. niin suosittelen vahvasti jälkimmäistä vaihtoehtoa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

^^Joo, jousi ei anna yhtään vastusta. Reklamoin veloshopille.

^Mulla on ollut Konan Unit ennen, tuli jostain syystä sitä ikävä.

Tai sit laitat sen takavaihtajan tohon... paras kiristäjä mitä olen kokeillut. Mutta ei sillä tosiaan single speed lifestyle -pisteitä keräillä, se on katu-uskottavuudeltaan vielä huonompi kun kiristäjä. Toisaalta ghettosinkuloiden nousun aika olisi jo... tuokaa roskalavalöydöt takaisin!!! Ei nyt mainosteta sen enempiä, mutta jos saan yhden hitsarin innostettua, voi olla melkoinen frankenbike tulossa keväällä allekirjoittaneelle...

Onko toi alumiinirunko? Teräsrunkoonhan oli joskus muotia hitsata horisontaalidropit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Puskis Katso viesti
    Just pari tuntia sitten mietin, että kaivaisin tuollaisen (on-one doofer) laatikosta ja tutkisin, että saisiko siitä vielä käyttökelpoisen jotenkin ja saiko sitä säädettyä Surlyn tapaan.

Eihän tossa mitään säätöjä ole. Omastani oli myös toi korvaketta vasten tuleva tappi vääntynyt. Näppärä diy-henkilö taivuttelisi uuden ja ehkä paremman jousen esim. vanhasta pinnasta.

Vertailun vuoksi Singleatorin rakenne:

^Mulla oli ton tapanen ja sitä pysty säätään siten että kiristi sen paikalleen eri kohtiin ja näin sai jousen esijännitystä muutettua. Ei se tosin mitää auttanut.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Tai sit laitat sen takavaihtajan tohon... paras kiristäjä mitä olen kokeillut. Mutta ei sillä tosiaan single speed lifestyle -pisteitä keräillä, se on katu-uskottavuudeltaan vielä huonompi kun kiristäjä. Toisaalta ghettosinkuloiden nousun aika olisi jo... tuokaa roskalavalöydöt takaisin!!! Ei nyt mainosteta sen enempiä, mutta jos saan yhden hitsarin innostettua, voi olla melkoinen frankenbike tulossa keväällä allekirjoittaneelle...

Onko toi alumiinirunko? Teräsrunkoonhan oli joskus muotia hitsata horisontaalidropit.
    Ajattelin jos shimanon zee takavaihtajan laittaisi.

On lelumiinirunko, crc:n halpismerkki brand x.

Tänään 30km lenkki ilman kiristäjää, ei mitään ongelmia. Vettä satoi, oli kuraa ja märkää, mutta tosi hauskaa. Zen kohdillaan.

^Se pitää sit rajoitusruuveilla säätää kohdilleen (muistaakseni sillä mikä määrää kuinka "isolle" vaihteelle se voi mennä. sinnehän se kalahtaa ilman vaijeria) tai virittää pätkä vaijeria pitään se kohdillaan. Jos oot lyhentä ihan äärilyhyeksi ketjun, voi olla että se ei sit enää toimikaan tolla

Yksivaihteistin Campan Ergo kahvat, kun ovat hyvät käsille.
    Fucked up and ready to die.

^Mä tein joksus saman hajonneille Veloce-kahvoille, mutta vaihdevipujen tyhjät kolot sitten kuitenkin häiritsi vähän käsituntumaa. Cane Creekin sinkulakahvat ovat ergonomialtaan melko lähellä Campan kahvoja.

Squid x BLB -tracklocrossirungot on nyt myynnissä. 499 puntaa ED-pinnoitettu runkosetti (sis. Spray Bike -omatoimoimimaalaussetti). Geometria vaan sellainen, että satulaputken mitta on keskiöstä vaakaputken keskelle eli ovat Rolleria lyhyempiä ja korkeampia. Ei siis ole meikäläiselle noi rungot. Muuten olisi ainakin varovaisesti kiinnostellut.

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Squidiksihan tuo on jo halpa. Kauheeta että edes sanoin noin .

^ joo ehkä. Toisaalta ei se ole ihan oikea Squid, koska ne tyyriimmät alumiinirungot on handmade made in USA. Vähän toi nyt kuitenkin jäi vaivailemaan. 54-kokoinen on 7 mm Rolleria lyhyempi vaakaputkesta, mutta kulmien erojen takia reachia on parisen senttiä vähemmän, mikä on vähän liikaa. Toisaalta mulla nyt Rollerissa oleva ylipitkä etuhaarukka nostaa keulaa ja lyhentää reachiä, joten ihan suoraan taulukkomittoja en voi edes verrata.

SSCXWC 2019: https://youtu.be/Y33UVH-Ac3g

Halpaviritys: Eli tuskailin täälläkin Cinelli Mash himoissani, "tarvitsin" sen jyrkkiä kulmia. Jotenkin oli harrastus lähtenyt lapasesta, mietin yli tonnin sijoittamista sinkulaan, mutta samaan aikaan pyörien hinta ahdisti ja ärsytti. Punnitsin syitä moiseen ja totesin että olin lähtenyt juuriltani, halpapyöristä, vieraalle alueelle, josta en saanut entistä tyydytystä. Lääkkeeksi palasin (ainakin toistaiseksi) fillareiden budjettirakenteluun, siis ihan irtokarkkibudjetilla.

Saanko esitellä: tee-se-itse Mash-kulmat.

Pomppiksessa oli keula ja satulaputkikulmat 73 astetta ja vaihtamalla 26" etukiekon, ne ovat 75 kummatkin, eli samat mitä Mashissa. Keskiö vähän laskee, mutta muistelen jonkun kritisoineenkin Pomppisten korkeaa keksiötä (voin olla väärässä.. muistaako kukaan?).

Koeajoa ei ole tehty, koska Lahdessa on melkoinen jääpinnoite kaduissa ja edessä on 35mm Kojak. Ostin päälikumin ja sisurin, jarrulevyn ja uuden satulan, noin 50e.

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

^ Peukaloita saavillinen
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

Yks peukku täältäkin!

Toimivuus, ajettavuus, oman tarpeen tyydytys ylittää kaiken muun, hiiteen turha hipoilu.

Fggg-optimoitu keli tänään.

Siltä varalta, että jotain muutakin kiinnostaa, niin tänään paikallista aikaa iltapäivällä ajetaan USA:n kansallisten CX-mestaruuskisojen yhteydessä miesten ja naisten singlespeed-sarjat. Suora live alkaen klo 23.45 Suomi-aikaa, jos laskin oikein.

https://www.cxmagazine.com/live-stre...ood-washington

Tää oli neljäs yksivaihteinen, mutta hyvin lyhytaikainen (2011-2012).

Samatyylinen juttu oli myös tällä (2012-2013).

Konan kanssa en oikeestaan koskaan päässy yhteisymmärrykseen ajamisesta (eli onko sillä kiva vai ei, ajaa).

Toi Fixcent oli ihan jees. Tähän Fixcentiin liittyy sellanen hauskahko juttu, että olin ajanu pyörässä olevilla kammilla ja eturattaalla 2 kesää ja 2 talvee. Toisen talven lopussa yhdellä asiointi-lenkillä ihmettelin, miksi ketju ei oikein pysy rattaalla. Kotona sit vähä tutkin. Kelit oli tehneet tehtävänsä. Kertoo ehkä myöskin siitä, että pyörät on tehty ajoo varten eikä huoltamista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Siltä varalta, että jotain muutakin kiinnostaa, niin tänään paikallista aikaa iltapäivällä ajetaan USA:n kansallisten CX-mestaruuskisojen yhteydessä miesten ja naisten singlespeed-sarjat. Suora live alkaen klo 23.45 Suomi-aikaa, jos laskin oikein..
    Nukahdin, mutta näkyy jälkilähetyksenäksenäkin. Noin 1:50 eteenpäin. Hyvän mielen tekemistä.

https://youtu.be/xeu8i9bVJt8

^
    Tässä oikeat lähtöajat:

Naiset 4:38:00
    Miehet 5:33:00

Hauskan näkönen lähtö varsinkin miehillä, kun kaikkien jalat pyörii tyyliin 130 rpm+ ja pyörät ei näytä kiihtyvän millään välityksen vuoksi.

^ joo tänks. Video on pidentynyt tässä päivän mittaan.

Teräsrunkoisella vannejarrupyörällä (sinkuloitu Swisscross) miesten podiumille =)

Testit jyrkällä Pomppiksella, kun Lahes vihdoinkin lähes jäättömät kadut. Sivumennen sanoen minusta huono strategia liiskata auralla lumi kalvoksi, jolloin se tiivistyy tosi kestäväksi jääksi.

Mutta asiaan: Keulakulma tosiaan sen 75 tällä 26er etukumilla, tuntui hyvältä ja huonolta. Mitä? No, hyvää oli ajotuntuma, tosi hyvä. Myös nastakumicommutoinnin jäljiltä sileäkuminen sinkula tuntui lentävän, olin elossa hetken verran taas talvihorroksen keskellä. Huonoa oli se, että jossen olisi tietänyt, en olisi varmaan huomannut kulmien jyrkennystä. Olen ennenkin funtsinut olevani suht tunnoton asioihin, mitä jengi vannoo muuttavan kaiken, ehkä näin sitten on. Hyvä vai huono, paha sanoa. Tämä sai nyt miettimään uutta loivan keulakulman enskarungon hankkimista, en huomaisi varmaan eroa vanhaan... ainakaan mitään parin asteen muutosta.

Mutta kiva oli ajaa, kesää odotellessa.

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

Nyt Stragglerissa 41mm TravelContact https://www.continental-tires.com/bi...contact-travel ja kovasti olen tykästynyt. Takana vasta n.10h kokemuksia, mutta ehdottomasti jatkoon. Jostakin arvostelusta luin notta "Gatorskin reunanappuloilla" ja osuu aikas liki. Lisää rapsaa kun enempi kisoja alla.

Oikein hyvää ja rauhallista joulua kaikille.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

"Mutta asiaan: Keulakulma tosiaan sen 75 tällä 26er etukumilla, tuntui hyvältä ja huonolta. Mitä? No, hyvää oli ajotuntuma, tosi hyvä. Myös nastakumicommutoinnin jäljiltä sileäkuminen sinkula tuntui lentävän, olin elossa hetken verran taas talvihorroksen keskellä. Huonoa oli se, että jossen olisi tietänyt, en olisi varmaan huomannut kulmien jyrkennystä. Olen ennenkin funtsinut olevani suht tunnoton asioihin, mitä jengi vannoo muuttavan kaiken, ehkä näin sitten on. Hyvä vai huono, paha sanoa. Tämä sai nyt miettimään uutta loivan keulakulman enskarungon hankkimista, en huomaisi varmaan eroa vanhaan... ainakaan mitään parin asteen muutosta."/tommi2

Kuvan perusteella eteen sopii tuhdimpi rengaskin, se jo lähentelis 28" renkaan ulkomittaa ja nostais keulaa hitusen, samalla luultavasti parantaisi edelleen ajettavuutta, joka jo tuossa vaikutti hyvältä.

Omaa kokemusperäistä: kun satulan ja kammet saa täsmälleen itse haluamilleen paikoille ja vielä tangonkin, niin hyvä on ajaa. Rungon koko tulee olla ns. oikea jotta tuohon pääsee mitään liiemmin venyttelemättä putkiosilla, hipoilut keventämisineen on sitten toinen juttu.🤗

Kävin vähän fiilistelemässä joulupäivänä.

Olosuhteet oli paikka paikoin hieman haastavat mutta kivaa oli:

Pitäis varmaan tilata Pirelli Cinturato Velo TLR:t niin vois ajella kivikoissa ja juurakoissa huolettomammin. Aattelin 28-millistä eteen (28 mm GP4000SII täyttää 31-millisenä haarukan vähän turhan tehokkaasti) ja 32-millistä taakse (nyt takana pyörii Panaracer Gravel King 32 joka on todellisuudessa 33 mm leveä ja tilaa on aivan hyvin).

^ Märillä pitkospuilla ainakin skidaa helposti. Eri asia hidastuuko..

Pikku rengas pilkahtaa myös pitkospuiden väliin hyvin helposti, jos ei pidä varaansa D:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Mutta asiaan: Keulakulma tosiaan sen 75 tällä 26er etukumilla, tuntui hyvältä ja huonolta. Mitä? No, hyvää oli ajotuntuma, tosi hyvä.
    Tuli mieleen, että paljonko keskiö tipahti alemmas? BB-dropin kasvaminen varmaan vakauttaa menoa alkuperäiseen nähden, kun keulakulman jyrkentyminen puolestaa sähäköittää tuntumaa, niin keskimääräinen lopputulos on ennallaan..? Pomppiksen originaaligeolla keskiö lienee suhteellisen ylhäällä, joten bb-dropin pienentymisen voisi ainakin osaltaan kuvitella vaikuttaneen subjektiivisesti hyvään ajotuntumaan.

^Oliskohan jonkun pari senttiä tipahtanut. Joo, hyvältä tuntui, mutta niin tuntui ihan orginaali 28" kumillakin... en oikeestaan huomaa eroa. Mä olen tosi kriittinen näissä, yritän poistaa kaiken kuvittelun. Aika vähän mä huomaan mitään runkogeometrisia juttuja tai teräsrungon joustoja. Renkaat, joustohaarukka ja jarrut huomaan jos vaihtuu. Viime talvella ajoin tollasella set upilla Pomppiksella, 26" nastakumi edessä, niin sen huomasin kun siirryin maasturista, jossa keulakulma 66 astetta tohon about 74 asteeseen (pulleammalla kumilla), mutta kahden päivän ajot ja totuin.

Toki tässä yritetään itselle myös todistella, että Mash olisi turha

Vaihdoin Halon Spin Doctor napaan M10 x 135mm nutted-akselin ja nyt on täysjoustosinkulassa yksinkertainen voimalinja ilman jousikiristimiä.

routaisten peltojen pehtoori

Samanlaisia aiheita

1. Yleinen fiilistely (kuva)ketju
    By Sambolo in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1704
    Viimeinen viesti: 14.01.2020, 09.28
  2. Virallinen™ Fatbike -fiilistely ketju
    By HC Andersen in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 10896
    Viimeinen viesti: 12.01.2020, 19.50
  3. Vastaukset: 67
    Viimeinen viesti: 20.09.2018, 22.33