Gunnarin kolmastoista(!) cyclocross-kausi alkoi virallisesti tänään Olarissa ”Vaarit Singlespeed -sarjan” ylivoimaisella voitolla
![]()
Gunnarin kolmastoista(!) cyclocross-kausi alkoi virallisesti tänään Olarissa ”Vaarit Singlespeed -sarjan” ylivoimaisella voitolla
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^
![]()
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Gunnarissa on sellaista ajatonta kauneutta, jollaista nykypyörissä ei oikein näe. Lisäksi se on ikääntynyt arvokkaasti, mitä en odota tapahtuvan omille alumiinipyörille: ne ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä tuossa iässä jo sulatettu ja niistä on tehty vuokia maksalaatikolle.
Kiitos. Jotkut pyörät tosiaan onnistuu ikääntyymään vanhenematta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Uutta takaratasta ja ketjua Salsaan sovittaessa tulin sellaiseen tulokseen, että kuumavahauksen saa unohtaa. Tyydyn siis Squirttiin.
^ mikäsmikäs? Internjettiä lukeneena olen huomannut monen vakuuttuneen + likimain Appleuskovaisen kiihkolla vannovan kuumavahauksen parhautta. Omaa kokemusta ei ole kun
Rohloff biohajoava ööli on toiminut aivan mainiosti jo monta vuotta.
Anatole France
^se ketju on niin pahuksen jäykkä vahauksen jälkeen ja lisäksi lyhyt, mutta pitenee kyllä ajaessa. Salsan dropoutit on vähän sellaiset säädä kerran kohdalleen ja unohda-tyyliset. Vähän yllättäen kuumavahattu ketju ei notkistukkaan samalla tavalla yksivaihteisessa, kuin vaihdepyörässä, vaan pikemmin päinvastoin.
Myöhästyneet #internationalsinglespeedday-toivotukset itse kullekin. Pääsi jotenkin lipsahtamaan ohi tänä vuonna, mutta onneksi vain muutaman päivän verran...
![]()
Taakse Salsaan tuli Surlyn spacerisetti ja Wolf Tooth:n ratas (eturataskaan ei taida olla täysin pyöreä, niin ehkä se vaihtuu vielä Wolf Toothin valmistamaan, sitten joskus):
Jarrulevynä on XTR, mikä sopii kokonaisuuteen hyvin, sopiihan se mielestäni kaikkiin pyöriin.
Salsan tanko vaihtui 46-senttiseksi. Lumien sulattua se pääsi vielä maistamaan gravelia:
Kyllä tuo ainakin toistaiseksi jää yksivaihteiseksi, sillä hauskaa tuon kanssa on ajaa.
Hesan Kepu oli tänään aamup. 1-vaihde LinnanmäkiSärkänniemeä. Griswold/Gravdal, 42*19 Aaah, oih ja Jiiii-Haaa![]()
Anatole France
Päivää, siirsin tämän kysymyksen tuolta Kona Unit ketjusta tähän yksivaihdeketjuun.
Taas ollaan itse kehitettyjen ongelmien äärellä... Jos haluaisin päivittää yksivaihteiseen Unittiin (2022) kampisarjan ja valintani kohdistuisi esimerkiksi Shimanon SLX-sarjan (M7100) niin kumpi valinta olisi oikea (vai onko kumpikaan):
Shimano SLX FC-M7100-1
vai
Shimano SLX FC-M7120-1
Unitissa on tuollainen 148x12mm takahubi niin onko se suoraan tuo 7120 malli ja miksi? Molemmat ilmeisesti sopivia, mutta ketjulinjassa eroa näillä (52mm vs 55mm). Tarkoituksena käyttää edessä 32t ratasta ja toistaiseksi yksivaihteisena pitää. Onko tuolla yksivaihteisena niin suurta merkitystä?
Minkälaisia ratkaisuja muut on käyttäneet Unitissa? Mikä olisi esimerkiksi SRAMilta vastaava sarja?
Onkos siinä normaali vapaarattaallinen takanapa ja siinä joku sinkularatas spacereiden kanssa vai kierteellinen napa ja bmx-vapari?
Jos ensimmäinen, niin ketjulinjalla ei ole niin väliä, kun rattaan sijaintia navan leveyssuunnassa pystyy säätämään. Jos jälkimmäinen, niin sitten ketjulinjan on parempi pysyä samana kuin se on nykyisillä kammilla.
Oletettavasti mun Unit X on samalla mitoituksella, niin itse laitoin vaihteelliseen 7100-mallin, sillä halusin kapeamman q-factorin. Lisäksi maastossa kun kumminkin enemmän tuolla ajan, niin ketju on isoilla takarattailla vähän suorempana kuin mitä se olisi 55 mm-ketjulinjalla.
Kyllä, siinä on tuollainen HG vapaarattaallinen takanapa ja sinkularatas sitten spacereiden kanssa.
Varmaan melkolailla samanlaisella mitoituksella on.
Eli voisi lähteä sitten kokeilemaan tuolla 7100-mallin kampiosastolla. Oli alunperin tarkoitus iskeä tähän vaihteet kiinni, mutta jotenkin tuo on vaan niin hyvä yksivaihteisena niin ei pysty. Ehdin kuitenkin jo purkaa osat irti niin antaa nyt sitten edes jonkinlaisen päivityksen. Jotenkin jäi vain epäilyttämään nuo rataslinjat ja q-factorit kun niin monenlaista tarjolla.
Kiitos teille.
^mulla jää chainstayn ja kammen väliin noin 6 mm tilaa. Jos ei ole ennestään tuttu, niin noihin Shimanon DM-kampiin on oma työkalu rattaan vaihtoon.
Laitoin tuon M7100 SLX-kampisetin, 32t eturattaan ja keskiölaakerin tilaukseen. En ottanut uutta takaratasta vaan meinasin kokeilla tuolla alkuperäisellä vanhalla, olisikohan kannattanut ottaa uusi? Ei se nyt niin kulahtaneelta vaikuttanut.
Ketjuksi soveltunee "Shimano CN-HG601 11-speed Chain 126 Links with Quick-Link"? Sellainen löytyisi jo hyllystä. Vai onko tuohon parempi ehdotus?
Nyt kun Salsalla on jo jonkin verran tullut ajettua, niin takahaarukan alaputkien avonaisuus keskiön päästä vähän mietityttää -kura ja hiekka pääsee aivan vapaasti putkien sisään, mutta toisaalta saahan ne jotenkin pestyä poiskin.
Ohjainlaakerin tavanomainen toteutus on mielestäni kurapyöräksi vähän turhan suojaton, erityisesti tietenkin alasellainen. Ja kun crown race on haarukassa kuitua ja integroitu, niin mitään paremmin suojattua ei edes saata pohtia. Toki lokarin tai lokarin tynkää voi viritellä, mutta pyörän henkeen sellainen sopii huonosti.
Se että haarukan kaulaputki on alumiinia on positiivinen asia: luistamista ei esiintyne kovin herkästi vaikka putkelta kunnolla voimalla vääntäisikin.
Satulaputken sahauksen ovat ymmärtäneet kääntää eteen, niin aivan kaikki kura ei heti kulkeudu sisään. Toisaalta itse suojaan kohdan teippaamalla palan muovipussia.
Niillä kurasessioilla mitä kohdalle on jo sattunut, niin vaihteettomuus on positiivinen asia.
Huomenta. Tuli tuossa ostettua 2022 Unit x ja olisi ajatuksena sinkuloida se, ehkä. Mitä osia tarvitsen? Varmasti kaikki tämä tieto löytyisi jo internetistä kun jaksaisi etsiä, mutta nyt koitetaan sieltä mistä aita on matalin. Kiitos jo etukäteen. Ja minkälaisia välityksiä käytätte?
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
Ei kai siihen tartte kuin ns. single speed conversion kitin pakan tilalle ja ehkä uuden ketjun. Joku tälläinen https://foxcomp.fi/wheels-manufactur...conversion-kit
Kiitos kiitos. Täytyy vielä katsoa mitä muuta pitää uusia, kunhan huomenna saan sen noudettua. Eturatas, ketjut ja ainakin tuollainen muunnossarja menee hankintaan. Luultavasti keskiölaakerikin on uusittava.
Onko Kepsun tarkoitus metsärymistellä mäkisessä maastossa vai ajaa työmatkaa asphaltilla? Oli niintainäin välitykset on gyl itse kokeiltava ja löydettävä.
Suosittelisin et maastoiluun alle 2 väli, klv-enskaan reilusti yli 2.
Anatole France
Sinkulamaastoiluun 32x18 on aika hyvä lähtökohta, jos on reitit on muutakin kuin tasaista neulaspolkua. Tuosta sitten tarvittaessa taakse +/-1 piikki.
Hiekkateitä oon ajellut sinkulamaasturilla 36x16 välityksellä, mikä on hyvä kompromissi. Isommatkin mäet nousee vielä melko vaivattomasti ja tasaisella pääsee kelvollista vauhtia ilman 100+ kadenssia.
Kaupassa käyntiin.Mutta itseni tuntien niin maastossahan minä tuolla tulen pääasiassa todennäköisesti ajelemaan. Pystyykö pakan irtorattaita käyttämään muunnossarjan kanssa? Luulis varsinkin jos siinä on erikokoisia spacereitä. Tietysti jos joku haluaa luopua omasta muunnossarjasta hg-vaparille niin olen kuulolla. Ja kiitos vastauksista, varmaan tuosta 32x18 täytyynee aloittaa.
No huomenna käyn kotiuttamassa Unitin ja sittenhän sitä näkee mitä kaikkea muuta pitää tilata.
Moottori olet sinä.
Think for yourself, question authority!
Meidän jälkeemme hiljaisuus
^pakan irtorattaan kanssa on joku riski että se kaivautuu vapariin.
Mulla on sinkulagravelissa nyt 38x17 ja se on aika hyvä mulle kun en ole sinkulalla paljoa ajanut. Lyhyttä ajoa voisin ajatella ajavani vaikka 38x15-välityksellä, mutta ainakin mulla alkaa mäet tuntumaan jos vähän pidempään aikoo polkea.
^^ Jos olet tottunut vaihdepyörällä pyörittelemään penkistä korkealla kadenssilla, niin 32x18 saattaa tuntua ensimmäisenä välityksenä vähän rajulta. Jos olet enemmän ”runttaajatyyppiä” vaihteilla ja olet tottunut polkemaan maastossa myös putkelta, niin sitten ehkä ei. Pidemmässä juoksussa 32x18 on yleensä maastoon hyvä 29” pyörään. Sillä etenee riittävän rivakasti tasaisellakin, mutta lyhyet jyrkätkin mäet nousee tunkkailematta. Mä ajelin nuorempana Tahkotkin 32x18-väleillä, mutta voi olla, että nykyään saisi olla 19-piikkinen takana.
Kannattaa kyllä heti hankkia kunnollinen leveä takaratas. Ketju pyörii sellaisessa äänettömämmin eikä tule turhia naksumisia tai natinoilta rattaan ja vaparin välistä ja tosiaan ainakin alumiinisiin vapareihin kapeat rattaat kaivaa itsensä kiinni. Surlyn rattaissa on hyvä hinta-laatusuhde. Yksivaihde.netin ostopalstalla huutelemalla rattaita löytyy yleensä myös.
SS-rattaita löytyy sekä 1/8” että 3/32” ketjuille ja se on vähän makuasia, kumpaa käyttää. Leveämmät on pitkäikäisempiä, mutta ne vaatii leveän yksivaihdespesifin ketjun. 3/32” rattaalla voi käyttää mitä tahansa ketjua yksivaihteisesta yksitoistavaihteiseen, joskin omasta mielestäni 10- ja 11v. ketjut tahtoo katkeilla sinkulahommissa herkemmin kuin 1-9v. ketjut.
Niin ja tervetuloa Kepsu foorumin yksivaiheilijoihin! Henkisesti kannattaa vähän varautua siihen, että muutamat ensimmäiset maastoajokerrat voi tuntua ihan älyttömiltä. Ei kannata lannistua, se kuuluu vähän niinkuin asiaan. Siitä se pikkuhiljaa kuitenkin lähtee. Momentumin ylläpitäminen on maastossa sinkuloidessa kaikki kaikessa.
Kiitos kiitos. Täytyy tutkailla mistä sopivan setin saisi. Onneksi ei ole kiirettä. Taitaa olla Konassa muuten microspline vapari.
10-51 pakka, kyllä se vaan ms taitaa olla.
Jos se on shimanon 12 nopeuksinen maastopakka ni se on ms vapari.
Kirjanmerkit