CanyonFanticAlltricksGiantContinentalLostInLapland
Näyttää tulokset 1 - 11 / 11

Aihe: Hollowtech ll laakerien vaihto

Hollowtech ll laakerien vaihto

Miten usein vaihdatte keskiönlaakereita? Kauanko laakereiden pitäisi kestää? Omista kuuluu sellaista kummallista naksahtelua joskus, ei tosin aina. Vaihdoin juuri uuden kampisarjan tässä pari kuukautta sitten. Yritin kiristää sopivasti, en liian kireälle, mutta riittävästi. Sitten tuossa muutama viikko sitten alkoi naksahtelemaan polkiessa kummallisesti. Luulen että tuli keskiölaakereista. En kyllä muista minkä merkkiset nykyiset laakerit ovat. Tilasin Rosesta v. 2012 ja ajanut siitä lähtien. nuo ovat, ja vaihdan itse, jos tarvitsee. Ajattelin ajaa kolmilla ketjuilla. Onko järkevää?

pulmark Guest
    Shimanon keskiön ulkopuolelle tuleva, kierteellinen kiristettävä on helppo vaihtaa. Oman työkalun se tosin tarvitsee. Jos kyseessä on ns. prässättävä (PressFit) joka painetaan keskiön sisälle, niin se on astetta vaikeampi vaihtaa. Laakeriprässin voi tehdä itse kierretangosta, muttereista, hylsyistä ja prikoista tai sitten ostaa valmis setti.

Pressfit-keskiöönkin taitaa jollain valmistajalla olla kierrettävä viritys (Wheels Manufacturing, Hope ? ) mutta se on aika kallis.

https://wheelsmfg.com/bb86-92-outboa...nks-black.html

Mun kokemuksien mukaan Shimanon Dura-Ace Hollowtech2 kierteelliset keskiöt kestää ajoa n. 25-35 tkm sen jälkeen alkavat naksumaan.

Kerran näinkin käynyt ihan sisäänajovaiheessa... Mutta kyllä ne hyvin kestää jos ei tule komplikaatioita

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...antui-puuroksi
    -L.

Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

Tarkista vielä ensin ettei kampi tai poljin ole löysällä. Monia vuosia ympärivuotista ajoa on kaksikin Ultegra HT ll käytössä kestänyt ilman mitään naksetta tai lonksuntaa. Pesuvettä on aina varottu. Niin ja kolme ketjua kiertää...

Kymmenistä tuhansista puhutaan vaihtoväleinä, yleensä pyörä vaihtunut ennen kuin laakeri hajonnut.

Aika harvakseltaan tulee keskiöitä uusittua. Kerran vuodessa tulee laakerin kunto tarkistettua ja tarvittaessa uudet rasvat sisään. Viimeksi olen keskiö vaihtanut Quarqin tehokampien vuoksi jossa on 30mm akseli ja fillarissa oli keskiö 24mm akselille. Laadukkaat ja hyvin huolletut keskiöt kestää pääsääntöisesti kyllä useamman vuoden.

Päivittäistä ajoa, ympäri vuoden, useita vuosia. Viimeeksi vaihdoin 4 vuoden vanhan laakerin, uusi pyörii hieman paremmin. Vanha olisi mennyt vielä varmaan pitkään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AnteroK Katso viesti
    Miten usein vaihdatte keskiönlaakereita? Kauanko laakereiden pitäisi kestää? Omista kuuluu sellaista kummallista naksahtelua joskus, ei tosin aina. Vaihdoin juuri uuden kampisarjan tässä pari kuukautta sitten. Yritin kiristää sopivasti, en liian kireälle, mutta riittävästi. Sitten tuossa muutama viikko sitten alkoi naksahtelemaan polkiessa kummallisesti. Luulen että tuli keskiölaakereista. En kyllä muista minkä merkkiset nykyiset laakerit ovat. Tilasin Rosesta v. 2012 ja ajanut siitä lähtien. nuo ovat, ja vaihdan itse, jos tarvitsee. Ajattelin ajaa kolmilla ketjuilla. Onko järkevää?
    Niin kuin nurekin tuossa sanoi, pitäisi kestää erittäin pitkään (oikeilla välyksillä).
    Oireista päätellen on liian kireällä ja siis tod. näk. pilalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AnteroK Katso viesti
    Miten usein vaihdatte keskiönlaakereita?
    Kampisettiä/rattaita vaihtaessani viimeistään. En usko ihan turhaan ilman ongelmien havaitsemista viitsiväni noita irrotella, mutta en luota näiden kestävän välttämättä kunnolla kovinkaan montaa vuotta. Voivat ne toki kestää, mutta en luota niin paljon, ettenkö vaihtaisi sopivan tilaisuuden tullen samalla.

Nykyisellä on varmaan 15-20t ajettu ja edellisenkin vaihdoin turhaan napsetta haettaessa. Tuon vaihto on niin nopea toimenpide etten ennakoi, vaan vaihdan vasta tarvittaessa.

Hiilikuitu, ei tietenkään kestä montaa vuotta jos +10k vuodessa tulee...

Samanlaisia aiheita

1. Laakerien rasvaus kotikonstein?
    By Tinttulain3n in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 23.06.2019, 19.13
  2. Laakerien asennus hiilikuiturunkoon
    By nure in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 20.05.2019, 22.22
  3. Napalaakerien vaihto ja laakerien jäykkyys
    By Santerius in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 30.06.2018, 07.49

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •