Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 32

Aihe: Matalapaineisesta pesurista puhdisettaessa sähköpyörää

Matalapaineisesta pesurista puhdisettaessa sähköpyörää

Mitä mieltä raati on tällaisesta kannettavasta akkukäyttöisestä polkupyörän pesurista jossa on 4 litran vesitankki:
    https://www.youtube.com/watch?v=_nyMNKxsfzU

Eli kun pestään tällaista sähköpyörää
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...-n-blue-768430
    jossa on Boschin moottori.

Tuolla pesurilla saa 5 baarin paineella vettä ulos - kertoo verkkokauppa
    https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...cYsZRcVEZRcEIV

Siis sitä ajattelen että onko tuolla pesurilla turvallista suihkuttaa vettä moottorin koppaan jotta vesi ei pääse voimansiirron laakereita ruostuttamaan tms. Jos jollakin olisi kokemusta puhdistaa sähköpyörää tuolla painepesurilla, niin kiitos kommentista jo etukäteen.

Tästä on ketju toisaalla jo

Kiitos vastauksesta.

Mielenkiintoinen kapistus paljon matkustaville ja kerrostalossa asuville. Jos tuo laite toimisi tyhjällä tankilla vielä edes jonkinlaisena kompurana, niin saisi pyörän kuivatustakin nopeutettua. Netistä etsimällä löytää näköjään ihan vertailuarvostelunkin, missä tuo kärcheri on mukana: https://enduro-mtb.com/en/best-mobile-bike-washer/

Vertailun perusteella laite kuulostaa yhden pyörän pesemiseen riittävältä ja ainahan voi ottaa johonkin kanisteriin lisää vettä mukaan, että saa useamman tankillisen.

Tuon vertailun ja lyhyen googlettelun perusteella sanoisin, että tuo 5 baria on aika pieni paine pesussa, mutta ainahan voi suljettujen laakereiden/moottorin kohdat vetää varovaisemmin harjan kanssa... Eikä sitä moottorin ulkokuorta tarvitse edes niin kiiltävän puhtaana pitää, kun ei se vaikuta millään tavalla pyörän toimintaan ja se on ensimmäisiä osia pyörästä joka likaantuu taas seuraavan lenkin alussa.

"mutta ainahan voi suljettujen laakereiden/moottorin kohdat vetää varovaisemmin harjan kanssa"
    Noinhan se on. En vaan huomannut että laitteen mukana tulee harjakin.

Mulla on tuommonen Kärcherin OC3 - ostin sen että saan putsattua koiran tassut ulkona tarvittaessa ennen sisälle menoa (Säilyy esim. terassilla penkin sisälltä tmv.) No tästä ei tietenkään koira innistunut mutta kyllä tuo varmasti tulee nyt käyttöön kun viimeviikolla tilasin itselleni sähköpyörän sekä myös puolisolle oman maastopyörän huuhteluun ajojen jälkeen! - Ja kyllä. Paine on sellainen että omat kädet ym. pystyy hyvin pesemään joten on turvallinen käyttää esim. eläinten tassujen virutteluun.

En tiedä mistä tuommosen harjaversion saa, minun omassa sitä ei mukana tullut mutta ehkä sen saa tarvittaessa lisävarusteena Motonetistä Kärcherin hyllystä.

Ei sillä ihmeitä tehdä mutta kyllä sillä kaluston saa parempana pidettyä kuin tilanteessa että ajaisi suoraan katokseen - eikä tarvitse sisältä vetää letkua tmv.

Otan yleensä kastelukannullisen lämmintä vettä "lisäsäiliöksi" jos on oikein likainen fillari - tällä ei kyllä tule tuhlattua vettä

Painetta ei edes huuhdellessa kohti laakereita. Eli aika vähän saa paineella puhdistaa. Itse sumutan ensin likaiseen pyörään pesuaineen ja annan sen vaikuttaa. Usein mutapaakut tippuu jo pesuainetta käsipainepullosta sumuttaessa. Tuon jälkeen huuhtelen varovasti letkulla valuttaen vettä ylhäältä kuin sade. Kastelukannukin toimii. Jos tämän jälkeen jää likaa niin kevyt pesuaine likakohtiin ja vähän harjaa ja taas huuhtelu ylhäältä vettä valuttaen. Myönnän että olen oppirahat maksanut laakereiden muodossa ja kalleimpia rahoja kiekoissa, joiden navoissa kiinteät laakerikupit. Niissä mennyt koko kiekko (vanne, pinnat, napa) uusiksi. Turha ottaa riskiä edes kevyellä vesisuihkulla laakereihin päin.
    Moottori sinänsä kestää vettä esim. edestä ja alhaalta.
    Usein näkee ammattilaisten pesevän fillareita ja prätkiä painepesurilla surutta, mutta taitaa niillä kalusto uusiutua mekaanikkojen toimesta muutenkin eikä heillä ole ns. omaa rahaa kiinni. Jos joku laakeri klonksuu, mekaanikko vaihtaa. Tai voi olla että vaihdetaan varmuudeksi muutenkin.

Edit. Kannettava vehje hyvä silloin kun vettä on vähän ja vaikeasti saatavilla. Esim. juuri kerrostalossa tai automatkalla.

Budjettiratkaisuna kerrostalossa on toiminut ilmaiseksi jonotettu ämpäri, pesusieni, vanneharja ja pari tippaa astianpesuainetta. Lopuksi vanhalla t-paidalla kuivaus. Kelpaa kantaa vekotin takaisin olohuoneeseen. Mietin tuota pesuria, mutta en usko että se on ämpäriin verrattuna rahan arvoinen. En kyllä ole päässyt kokeilemaan. Ei se pelkkä veden lorottelu mielestäni puhdasta jälkeä tee. Ei tee vesiletku tai painepesurikaan.

Täydennetään vielä, että jos mutaa on tarttunut hillitön määrä, huuhdon pyörästä enimmät jo järven rannassa lenkin päätteeksi ennen kotiin ajamista. Muutoin tuskin yhdellä ämpärillisellä vettä pärjäisi.

Tuo pesuri huuhtoo hyvin kurat pois, juuri sen verran että pyörän voi viedä sisälle. Ei se puhdasta tee niinkuin ämpäri-harja yhdistelmä. Enemmän kun on kuraa niin ei riitä tuo säiliö vaan tarvii täyttää kertaalleen kesken pesun.
    Ja vaikka painetta ei hurjasti ole, ei sitä suihkua kannata mihinkään laakereihin suunnata.
    Kyllä se satasen arvonen on jos ei ole vesipistettä käytössä.

Mukava kuulla, että se toimii. Ja jos on autolla liikenteessä, niin varmasti hyvä. Ainakin kätevämpi kuin ämpärillinen vettä kontin pohjalla, jos sitä vettä ei ole tarjolla kohteessa.

GCN testasi korkeapainepesurilla miten helposti vettä menee keskiölaakereihin. Lyhyesti: Kyllä sitä sinne saa, kun oikein yrittää. Ei tosin mene kovin helposti.

https://www.youtube.com/watch?v=LzbpHGyFzc8

Jos auto eli 12 V käytössä niin ehdottomasti tämä https://www.chainreactioncycles.com/...r/rp-prod34761. Päädyin tähän kun noissa muissa tuo vesimäärä vaikutti pieneltä. Eipä olisi muilla pesut onnistunutkaan ilman välitankkausta kun Mobilla pesen just 2 pyörää.

Kävin hakemassa laitteen SmartPostista ja kokeilin sitä vajaalla akulla kerrostalon pihalla ja täytyy sanoa, että heti aluksi alkoi potuttamaan kahvojen kanssa taistelu. Niitä ei millään meinannut saada nousemaan ylös ja painettua takaisin alas. No TF2:lla asia hoitui ja nyt joten kuten menevät paikoilleen. Pakkauksen mukana tuli suutin letkun nokkaan ja jonkunlainen harja joka näyttää Anssi Kukkosen aikaiselta pallomikrofonilta. Ruiskuttelin vettä 2l asfaltille ja suoraan sanottuna, laite ei minua kovin paljoa vakuuttanut. Täytyy kokeilla täydellä akulla ja vesitankilla ja palaan asiaan myöhemmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    GCN testasi korkeapainepesurilla miten helposti vettä menee keskiölaakereihin. Lyhyesti: Kyllä sitä sinne saa, kun oikein yrittää. Ei tosin mene kovin helposti.

https://www.youtube.com/watch?v=LzbpHGyFzc8
    Tuossa on laakeri täytetty vassulla. Itsekin täytän ja ne kestää silloin paljon paremmin kosteutta. Hyvin usein fillarin laakerit on aivan tavallisia urakuulalaakereita, joita samoja käytetään koneissa jotka pyörii tuhansia tai kymmeniä tuhansia kierroksia minuutissa. Siksi niissä on melko vähän vaseliinia sisällä. Tuokin pesuritesti saattoi päästää laakerille pari tippaa vettä, joita ei nyt vaseliinin seassa havainnut. Kun laakerikehällä on vain vähän rasvaa ja sinne pääsee tippakin vettä saattaa se seisoessaan syödä yhden laakerikuulan koloille ja tämän jälkeen tämä kuula alkaa syödä laakeripintoja tai ainakin aiheuttaa ikävää naksetta. Melko usein laakerikuulan tuhoutuminen syö laakeripintojakin ja lopulta laakerista tule väljä ja väljä laakeri ei ole tiivis eikä sen edessä olevat tiivisteetkään enää pidä vettä koska akseli pääsee heilumaan liikaa. Ja seuraava pesu päästää taas vähän enemmän kosteutta laakerille.

Eli en ottaisi tällaista yhden keskiötyypin testiä kauhean tosissani. Huomioitava että moni muu kohta fillarissa voi olla huonommin suojattu kuten ohjainlaakeri (täytyy olla herkkä) sekä täysjouston linkun laakerit.

Erittäin hyvin sanottu elbike.

Kaikki ne konelaakerit, joita saa lähimmästä laakerikaupasta, en pidä ongelmana jos saavat vettä tai kuluvat. Uutta vaan tilalle ja uusiin enemmän rasvaa sisään jo uutuuttaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pera Pertsa Katso viesti
    Kävin hakemassa laitteen SmartPostista ja kokeilin sitä vajaalla akulla kerrostalon pihalla ja täytyy sanoa, että heti aluksi alkoi potuttamaan kahvojen kanssa taistelu. Niitä ei millään meinannut saada nousemaan ylös ja painettua takaisin alas. No TF2:lla asia hoitui ja nyt joten kuten menevät paikoilleen. Pakkauksen mukana tuli suutin letkun nokkaan ja jonkunlainen harja joka näyttää Anssi Kukkosen aikaiselta pallomikrofonilta. Ruiskuttelin vettä 2l asfaltille ja suoraan sanottuna, laite ei minua kovin paljoa vakuuttanut. Täytyy kokeilla täydellä akulla ja vesitankilla ja palaan asiaan myöhemmin.
    Odottelen lisätestiä mielenkiinnolla, sillä tämä itselläkin vahvana ehdokkaana harkinnassa. Tuolla toisessa ketjussa, minkä harald linkkasi ylempänä on pääasiassa ihan positiivisia kokemuksia ollut. Itselle akkukäyttöinen on ainoa kaikenkattava ratkaisu, niin Kärcheri vaikuttaa hinta/laatu suhteeltaan tällä hetkellä vielä parhaalta.

Minä testailin laitetta ja voi se olla ihan hyvä maastopyörän putsailuun mutta minä ajelen ihan kuivilla keleillä ja pyöräteillä (minulla ei ole maastorpyörää), että tuskin minä pesuria tarvitsen kummempaan kuin renkaiden, vanteiden ja pinnojen puhdistamiseen. Sen verran vakuuttavasti sivulla on mainittu, että vesi voimansiirrossa ja laakereissa turmelee vehkeet. Että rätillä, vedellä ja saippualla tulen muut kohteet putsaamaan. Sanoisin että vesitankki voisi olla suurempi kuin 4 l mutta sitten tulee eteen sen kantamisen vaikeus ja renkaat tulee varmaankin pesurissa olla jos mielii laittetta liikutella sujuvasti putsatessaan kohdetta.

Itse en ostaisi tällaistä akullista pesuria jos pyörä likaantuu usein niin varmaankin tarvitaan enemmän vettä ja kovempaa painetta kuin tämän laitteen 5 baria maksimissaan. Mutta vesivahingon mahdollisuus kasvaa kun veden painekin kasvaa. Laitteen lataaminen tyhjästä akusta täyteen kesti n. 3 tuntia ja yhdellä akullisella pesee n. 15 minuuttia. 4 litraa vettä kestää n. 2 minuutin pesuun.

Itsellä tuollainen Kärcherin pesuri kerrostalokäytössä ja siinä se toimii oikein hyvin. Laite on valmiiksi täytettynä odottamassa käyttöä tuossa eteisen kaapissa, josta se on helppo napata matkaan ja pestä pyörä tuossa pihassa. Bio-hajoava pesuaine pintaan, hetken odottelu ja sillä mukana tulleella harjalla pesu ympäriinsä. Toki välillä harjaa "kostuttaen", vesihän tulee sieltä harjan "sisältä" kätevästi. Kun pyörä pesty harjalla niin huuhtelu tuolla pesurilla ja lopuksi kuivaus mukana tulleella mikrokuituliinalla. Yksi tankillinen riittää hyvin oman sähköläskin pesuun ja tuolla akulla pesee helposti 8 tankillista, joten ei tarvitse olla aina latailemassa. Mielestäni hintansa arvoinen varsinkin kun ostin aikanaan tarjoushinnalla 99e, ja on muuten nytkin tarjouksessa, kun normaali hinta on sen n 160e

Itse taas harrastan pelkästään maastopyöräilyä, niin kovasti kaipaan helpotusta pesemiseen. Vesipullon/kastelukannun käyttäminen ei ole kovin kätevää. En itse näe, että tuo säiliön täyttö kanisterista kesken pesun olisi ongelma verrattuna vaihtoehtoihin. Kaikista paras olisi toki ulkohanasta letku pistoolilla, mutta sitä ei läheskään aina ole. "Paremmat" mallit akkukäyttöisistä maksavatkin sitten selkeästi enemmän ja verkkovirtaa ei taas kaikkialla ole helposti saatavilla, siispä tuo lienee paras itselle. Pääasia on, että vettä tulee jatkuvalla syötöllä ja vesilähdettä on helppo hallita yhdellä kädellä.

Ihan hyvä testi tuossa ylempänä linkattu ja hyviä pointteja muutenkin tuosta veden tykittämisestä laakereihin. Itse vetäisin näistä johtopäätöksen, että jos laakerit ovat hyvässä rasvassa ja tarpeeksi tiiviit niin tietoinen matalapainepesu ei ole ongelma. Jos taas laakerit eivät ole hyvässä rasvassa/tiiviitä, niin ongelmia tulee pesutavasta riippumatta ennemmin tai myöhemmin. Ihan hyvää tietoa kuitenkin varsinkin niille, jotka eivät itse halua pyöräänsä huoltaa.

Jos nyt jätetään olohuonepyörät aiheen ulkopuolelle, niin kuinka usein te fillareitanne pesette? Syksyllä / alkutalvesta tuli huuhtaistua fillaria melkein joka lenkin jälkeen, kun tuli ajettua sateessa metsäpolkuja ja hiekkateitä. Nyt keväällä olisinko 700 kilometriin pessyt molemmat fillarit kerran. Kerran olen tuon Kärcherin ladannut sen jälkeen kun ostin sen viime syksynä mustasta perjantaista.

Pari viikkoa sitten tuli tuo Kärcher. Silloin ei ollut tuota Bike-versiota tarjouksessa, joten otin perusmallin ja käytän erillistä harjaa. Muutaman pesun kokemuksella hyvä ratkaisu kerrostaloasujalle, jolla ei ole sähkö- tai vesiletkuliitäntää pihalla. Maastolenkiltä tullessa valmiiksi täytetty pesuri kellarista ja parissa minuutissa pahimmat kurat pois, joskus pelkällä vedellä, joskus ensiksi pesuaine pintaan. Pesurin paine ja 4l säiliö riittää tuohon. Parin viikon välein parempi pesu: ensiksi huuhtelee pahimmat kurat, sitten pesuaine, sitten harjan kanssa pesu, harjan huuhtelu välissä ja lopuksi pyörän huuhtelu, niin pesuri tarvitsee lisävettä esim. ämpäristä. Iso kastelukannu olisi täyttöön hyvä, jos omistaisi. Pesurin voi myös ottaa autoon mukaan ja pestä pyörän polulta tullessa, ennen autoon kiinnittämistä.

Miinuspuolia, niin mielestäni tuossa Kärcherissä voisi hyvin olla 6-8 litran säiliö, ei tulisi vielä liian raskaaksi kantaa tai isoksi varastoida. Toinen akullinen ja isommalla vesisäiliöllä oleva vaihtoehto olisi Bosch Fontus, mutta siinä hinta jo yli kolminkertaistuu akkuineen vs. Kärcherin tarjoushinta.

Olen käyttänyt 12 vuotta eikä ongelmia. Mukava eikä raskas.

MRe: Toki todella paljon siitä kiinni missä ajaa ja mikä on keli. Kuitenkin itse pyörää sisällä säilyttävänä melkein perus huuhtelun tekisin joka kerta, kyllä sieltä maastosta aina jotain sen verran jää omassa ajossa. Oma ajatus on se, että jos säännöllinen perus huuhtelu on tarpeeksi helppoa, niin tarkempia aikaa vieviä pesuja tarvitsee tehdä harvemmin.

Viime kesä oli todella kuiva, joten käytin pääasiassa kuivan kelin voitelua. Tarkoitti käytännössä sitten sitä, että jokaisen huuhtelun jälkeen piti voitelua lisätä ketjuihin, mutta itse näen sen pieneksi vaivaksi vs. öljystä paakkuuntuneiden ketjujen, pakan, takavaihtajan peseminen..

Brocol: 10L plastexin bensakanisteri maksoi 12e puuilosta. Kastelukannu vielä halvempi ja varmaan halvempiakin kanistereita löytyy, mutta tykkään kun tuossa mukana nokkaan letku jolla helppo kaataa lotraamatta. Plussana kastelukannuun verrattuna se, että ei iso katastrofi jos potkasee kumoon. Sama kanisteri toimii sitten autoillessakin paremmin kun pystyy säilömään vettä valmiiksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekasalmi Katso viesti
    MRe: Toki todella paljon siitä kiinni missä ajaa ja mikä on keli. Kuitenkin itse pyörää sisällä säilyttävänä melkein perus huuhtelun tekisin joka kerta, kyllä sieltä maastosta aina jotain sen verran jää omassa ajossa. Oma ajatus on se, että jos säännöllinen perus huuhtelu on tarpeeksi helppoa, niin tarkempia aikaa vieviä pesuja tarvitsee tehdä harvemmin.
    Mulla on fillarit lämpöisessä pihavarastossa, joten pieni rapa ei ole ongelma. Itse olen noudattanut sitä ohjenuoraa, että mitä vähemmin vettä, sitä parempi. Ja tosiaan ketjut olen voidellut jos on näyttänyt että tarvetta on. Ne alkuperäiset rasvat kestää niissä ketjussa useamman sata kilometriä vaivatta. Myös sähkiksessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekasalmi Katso viesti
    Viime kesä oli todella kuiva, joten käytin pääasiassa kuivan kelin voitelua. Tarkoitti käytännössä sitten sitä, että jokaisen huuhtelun jälkeen piti voitelua lisätä ketjuihin, mutta itse näen sen pieneksi vaivaksi vs. öljystä paakkuuntuneiden ketjujen, pakan, takavaihtajan peseminen..
    Mites toimitte kun tulee väliin sadepäivä? Itse kun käytin purkillisen dry-lubea niin siinähän sanotaan että ketjut pitäisi ensin puhdistaa täysin kuiviksi. Jos haluaa märän kelin optimaalivoitelun ja käyttää välillä wet-lubea tms. niin sen jälkeenhän pitäisi taas ketkut puhdistaa rasvattomiksi ennen dry-luben käyttämistä?
    Itse huomasin että dry-lubella ketjut oli välillä liiankin DRY. Varsinkin kuivalla ja pölyävällä kelillä huomasi että ketjut alkoi pitää kuivaa ääntä - vaikka edelliseltä lenkiltä tullessa oli voidellutkin ketjut. Kun huomasin että ketjut oli venyneet huomattavasti ja melko lyhyessä ajassa - siirryin perus ketjurasvojen käyttöön. Sotkeehan ne vähän, mutta helppo myös pestä. Vaikka ketjut keräisi likaa rasvan sekaan, voitelee se sekoitus silti paremmin kuin dry-lubesta kuivaneet ketjut. Itse huomannut että jos musta töhnä ei ole ongelma, ketjut kestää paljon paremmin ja ovat huolettomammat ns. dry-lubella voidellut.

^No kaikessa on puolensa ja puolensa. Viime kesä oli tosiaan niin kuiva, ettei tarvinnu edes harkita että sadepäivänä ois pitäny mennä ajamaan. Kyllähän sitä joutui sateiden jälkeen aina varmistelemaan voitelun riittävyys erikseen, kun pyörä ulkona seiso. Vähemmän ehkä vaan näytti siltä että tarvii putsata tarkemmin pyörää, kun ei se likakaan tartu niin helposti. Mutta joo, ehdottomasti jos joutuu tai aikoo kelissä kuin kelissä ajella, niin helpompaa on vaan pitää hyvää öljyä. Kai se rexin lämmitettävä vaha on the ultimate lube, mutta kuulostaa vaivalloiselta. Jos tämä kesä on vaihtelevampi keliltään, niin varmaankin siirryn itsekin käyttämään öljyä.

Tuossa videossa ainakin kaveri suihkutteli sähköpyöräänsä aika surutta vedellä, mutta mitenkäs tämmöisen takapyörämoottorisen (Bafang) pesu oikein, meneekö tuonne vettä miten helpolla jos tuollaisen Kärcherin pesurin hommaa? Mietin, että miten tuon ketju/rataspaketti oikein putsataan, kun nytkin aika paksu hiekkapölykerros on rattaissa, niin uskaltaako tuollaisella pesurilla vaan huljutella vettä suoraan?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nemonen Katso viesti
    Tuossa videossa ainakin kaveri suihkutteli sähköpyöräänsä aika surutta vedellä, mutta mitenkäs tämmöisen takapyörämoottorisen (Bafang) pesu oikein, meneekö tuonne vettä miten helpolla jos tuollaisen Kärcherin pesurin hommaa? Mietin, että miten tuon ketju/rataspaketti oikein putsataan, kun nytkin aika paksu hiekkapölykerros on rattaissa, niin uskaltaako tuollaisella pesurilla vaan huljutella vettä suoraan?
    Itsellä käytössä tuollainen Kärcherin pesuri ja pesen sillä pyörääni usein (säilytän fillaria kotona kerrostalossa, joten sen pitää olla puhdas). Ei ole ollut mitään ongelmia veden kanssa. Olen avannut moottorin nyt useaan otteeseen, eikä koskaan ole löytynyt vettä sisältä tms. Tuo napamoottori on suht hyvin suojattu vettä vastaan, ja sillä IP65 luokitus. Varsinkin kun vielä kootessa laittaa kunnolla vaseliinia / rasvaa jarrulevyn puoleisen laakerin eteen, sinne pölysuojaan. Itse laitan ihan reilusti niin, että ylimääräinen pursuaa akselin ja pölysuojan välistä ulos. Samoin myös kasetin puoleisen laakerin eteen kunnolla vaseliinia, niin ei ole vedellä oikein reittiä sisään. Tietenkin pitää aina tarkistaa, että moottorin johto on alaspäin, jotta vesi ei johtoa pitkin voi valua akselin sisään. Toki sielläkin perällä on silikonisuojaus, eli se ei ole avoin, mutta kuitenkin.

Tuollainen pesuri on muuten nyt tarjouksessa verkkokauppa.com:issa 99 euroa. https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...alapainepesuri

Samanlaisia aiheita

1. Mihin sähköpyörää tarvitaan?
    By oppes in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 987
    Viimeinen viesti: 26.05.2019, 16.11
  2. Sähköpyörää hankkimassa
    By zebek in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 60
    Viimeinen viesti: 01.11.2016, 20.13

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja