LostInLaplandCanyonGiantElectrobikeAjopyora
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 48

Aihe: Pohdintaa sähköpyörien käyttöiästä ja akkujen saatavuudesta?

  1. #1
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    60

    Pohdintaa sähköpyörien käyttöiästä ja akkujen saatavuudesta?

    Tavallisen pyörän käyttöikä on helposti yli 15-20 vuotta ja jopa pidempi kun kyseessä on "jääkäri" tyyliset ikipyörät. Mutta miten on sähköpyörien kanssa? Vieläkö ensimmäisiin malleihin saa uusia akkuja tai moottoreihin varaosia? Itse olen hankkimassa sähkistä, mutta vähän säikytti Nishikin myyjän lause "vähintään 3 vuotta on varaosien saatavuus". Eli miten esim. 5 vuoden kuluttua, saako vielä uutta akkua pyörään? Jos ei saa niin mitäs sitten tehdään? Akuthan ei ulkoisesti ole mitenkään standardisoituja ja joka valmistajalla ne ovat vähän erilaiset. Sisällähän niissä kaikissa taitaa olla vakiomalliset 3,7V Li-ion kennot? Kyllähän sähköpyörällä voi polkea ilman avustustakin, mutta onko se mielekästä? Onko ensimmäisten sähköpyörien kanssa tullut tällaista saatavuusongelmaa?


  2. #2
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.044
    Eli sitten kun se sun pyörä-/akkumalli poistuu markkinoilta, sulla on 3v aikaa ostaa uusi akku. Joka kestää sen 1000 lataussykliä. Jos ajatellaan, että yhdellä lataussyklillä voi varovaisestikin arvioiden ajaa sen 50 km, niin sulla on vielä 50 000 km ajoa jäljellä. Ja mikään ei estä ostamasta kahta akkua...

    Lisäksi veikkaan, että joku EU-asetus määrää varaosien saannin pidemmäksi kuin kolmeksi vuodeksi. Voin olla väärässäkin.

  3. #3
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    298
    Moottoreiden varaosien ja akkujen saatavuus tuskin tulee olemaan ongelma suurimpien valmistajien suhteen. Suurempi ongelma näyttäisi olevan runkojen saatavuus. Mitä jos runko hajoaa ja uudemmassa mallissa onkin täysin erilainen akku ja moottorikiinnikkeet? Melkoinen tilanne jos ostat 4000 euron pyörän, hajotat rungon ja sinulle jää käsiin moottori ja akku jotka eivät sovi mihinkään.

    Maahantuojat näyttäisivät ainakin suomessa olevan HYVIN nihkeitä edes antamaan hintaa uudelle rungolle. Puhumattakaan siitä tiedosta onko vanhempiin malleihin saatavilla runkoja. Näitä on moni kysellyt ja jokapaikassa tulee kuolemanhiljaista kun kysyy saatavuutta tai hintaa...

  4. #4
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Moottoreiden varaosien ja akkujen saatavuus tuskin tulee olemaan ongelma suurimpien valmistajien suhteen. Suurempi ongelma näyttäisi olevan runkojen saatavuus. Mitä jos runko hajoaa ja uudemmassa mallissa onkin täysin erilainen akku ja moottorikiinnikkeet? Melkoinen tilanne jos ostat 4000 euron pyörän, hajotat rungon ja sinulle jää käsiin moottori ja akku jotka eivät sovi mihinkään.

    Maahantuojat näyttäisivät ainakin suomessa olevan HYVIN nihkeitä edes antamaan hintaa uudelle rungolle. Puhumattakaan siitä tiedosta onko vanhempiin malleihin saatavilla runkoja. Näitä on moni kysellyt ja jokapaikassa tulee kuolemanhiljaista kun kysyy saatavuutta tai hintaa...
    Samoja ongelmia tulee vastaan ihan luomu pyörissä sen verran usein standardit vaihtuu, että osat ja rungot eivät välttämättä sovi yksiin, jos muutama vuosi on vierähtänyt. Takuu aikana yleensä valmistaja/myyjä tekee jonkinlaista kompromissiä.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  5. #5
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.805
    Luuletkos tosiaan että joku valmistaja varastoi vuosia jotain jo mallistosta poistuneita runkoja? Mutta toisaaltaan, viitsiikö monikaan samalla pyörällä vuosia ajella, luomulla tai sähköllä...

  6. #6
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Luuletkos tosiaan että joku valmistaja varastoi vuosia jotain jo mallistosta poistuneita runkoja? Mutta toisaaltaan, viitsiikö monikaan samalla pyörällä vuosia ajella, luomulla tai sähköllä...
    Miksi ei viitsisi? Jos se konkeli ns "fits like a glove" niin miksi semmoista vaihtamaan?

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.805
    ^Niinpä, ajatus on hyvä jos noin ajattelee mutta markkinamiehet hoitaa sen että mallit muuttuu vuosittain jolloin ei nykyinen arvomaailma ei säilytä perusrunkoja vuosia.

  8. #8
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Samoja ongelmia tulee vastaan ihan luomu pyörissä sen verran usein standardit vaihtuu, että osat ja rungot eivät välttämättä sovi yksiin, jos muutama vuosi on vierähtänyt. Takuu aikana yleensä valmistaja/myyjä tekee jonkinlaista kompromissiä.
    Kaikki vahingot eivät ole takuun alaisia. Rungon voi pasko monella tapaa joka ei mene takuun piikkiin, luonnollisesti. Ainakin minun Haibikessäni (2018 vuosimalli) on akku rungon päällä ja nyt uudemmassa mallissa se on integroitu. Jos tarvisin uuden rungon nyt, tai haluaisin vain vaihtaa eri geometrian rungon, voisi olla vähän vaikeaa saada runkoa johon nuo osat sopivat.

  9. #9
    Akuthan varmaankin voi uudelleenkennottaa, luulisin. Näille on uudelleenkennotusfirmoja, jotka tekevät. Tosin en tiedä miten esim. tasauselektroniikka ja muut akkujen osat toimivat tai saako niitä vaihdettua, jos rikkoutuvat.

    (Eivätkö akut muuten tyypillisesti kestä 500 latauskerrasta ylöspäin, eivät välttämättä 1000 kertaa. 500 latauskerran akkuja muistaakseni ainakin tullut vastaan jossakin kuvastoissa.)

  10. #10
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    298
    Latauskerrat lasketaan tyhjästä täyteen. Aika monta vuotta saa ajaa todella suuria kilometrimääriä ennenkuin tuollainen akku alkaa oikeasti olemaan finito. Eikä se poista sitä tosiasiaa että witutus on melkoinen jos sulla on 900 euroa maksava akku jolle ei ole mitään käyttöä ja joudut ostamaan kokonaan uuden 4000 euron pyörän.

  11. #11
    ^ Tosin kapasiteetti voi myös laskea jonkin verran iän mukana, muistaakseni jostakin luin että parin vuoden aktiivisen (päivittäis?)käytön jälkeen perus-li-ion-akun kapasiteetti voi olla enää 85 % alkuperäisestä.

    Tämä ehkä tulee nopeammin vastaan esim. päivitttäin ladattavissa puhelimien akuissa, mutta jos akkua käyttää usein ja täydestä tyhjään, niin se kuluu.

  12. #12
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    298
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mr_W Katso viesti
    mutta jos akkua käyttää usein ja täydestä tyhjään, niin se kuluu.
    Uskoisin että nykyisissä pyörissä on samanlainen BMS mitä sähköautoissa. Eli se näyttää varaukseksi 100% mutta oikeasti se on jotain 80%. BMS ottaa huomioon tuon tiedetyn kaavan. Monestihan näkee ohjeita että lopeta lataus ennen loppua niin säästät akkua. Oikeasti se voi olla vahingollisempaa kun monet kiina-akut tekevät kennojen balansoinnin vasta lopussa.

    Tosin niinkauan kun valmistajat eivät halua kertoa miten se järjestelmä toimii, on kaikki spekulaatiota.

  13. #13
    Shimanolla taitaa olla takaus siitä, että 1000 syklin jälkeen tulee olla 60% jäljellä akun kapasiteetista, ja jos on alle nii sais uuden akun. Onko tästä mitään varmuutta kellään?

  14. #14
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    85
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    Shimanolla taitaa olla takaus siitä, että 1000 syklin jälkeen tulee olla 60% jäljellä akun kapasiteetista, ja jos on alle nii sais uuden akun. Onko tästä mitään varmuutta kellään?
    En ole tuollaisest 60% kapasiteetista kuullut. https://www.shimano-steps.com/e-bike...tures_benefits kertoo akun kestävän 1000 lataussykliä.

  15. #15
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.805
    Kannattaa aina käyttää maalaisjärkeä näissä valmistajien lupauksissa, kestää minkä kestää ja sitten vaan uutta kehiin.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    85
    Joka tapauksessa laadukkaan akun käyttöikä on useita vuosia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä kunhan käyttöolosuhteet on optimaalisia.

  17. #17
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    Shimanolla taitaa olla takaus siitä, että 1000 syklin jälkeen tulee olla 60% jäljellä akun kapasiteetista, ja jos on alle nii sais uuden akun. Onko tästä mitään varmuutta kellään?
    Täällä ainakin on mainittu
    https://www.cyclinguk.org/article/gu...bike-batteries

    Tuosta Shimanon lupauksesta kertoi ainakin Helkaman myyjä. Tosin takuusta (uuteen vaihdosta) ei tullut nimenomaisesti kysyttyä. Joka tapauksessa niin pitkä matka tuohon, että en olisi huolissani. Ja ajaahan 60 % kapasiteetillakin vielä kummasti eli eihän se akku lopussa ole vielä silloinkaan.

  18. #18
    Liittynyt
    10/2018
    Viestit
    193
    Yamaha taitaa antaa 2v/700 sykliä akkujen takuuksi. Omalla pyörällä ajettu ~2000km ja lataus syklejä alle 100

  19. #19
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    20.805
    ^Että ei kovin aktiivisessa käytössä takuu kata kuin tuon kaksi vuotta.

  20. #20
    Liittynyt
    10/2018
    Viestit
    193
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Että ei kovin aktiivisessa käytössä takuu kata kuin tuon kaksi vuotta.
    Niin, mutta se onkin takuu eikä mahdollinen käyttöikä. Akuthan vanhenee ja kuluu itsestäänkin ilman mitään käyttöä. Omalla ajolla kilometrejä takuu korvaisi vähintään sen 14000km. Tarkkaa lukua ei pysty sanomaan kun akun testeri ilmoittaa vaan "alle 100 sykliä". Jos lataus syklejä olisi tarkaan vaikka 50 niin se olisi sitten jo 28 000km. Mutta lähinnä tuon toin ilmoille siksi että kyllä niillä akuilla vaan ajetaan aika monta kilometriä...

  21. #21
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    39
    Itselläni näytti 800km kohdalla 15 lataussykliä. Shimano e-8000 ja 504wh akku.

  22. #22
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Elektroniikkaa ymmärtämättömänä itse pelkäisin enemmän elektroniikan vikoja, tosin tarvittaessa ohjain lienee korvattavissa muulla vastaavalla. Mekaanisiin vikoihin löytynee ratkaisunsa, kun nykyisin osien teettäminen ei ole kummoinenkaan homma. Akun kennotus pitäisi olla hyvinkin tehtävissä. En noilta osin erityisemmin pelkäisi sähköpyörää. Rungon hajotessa lienee vaihtoehtona korjata runko tai myydä tekniikka jollekin, jolla runko on ehjä.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  23. #23
    Boschin akulla ajaa 1000 sykliä.. eli jos ajat akun puolityhjäksi ja lataat täyteen, ni se on puoli sykliä.. elikkä mun akulla ajaa noin 50-100 tuhatta kilometriä ajotavasta ja avustuksen määrästä riippuen.. bosch valmistaa ihan oman standardiensa kokoisia akkuja, mitkä käyvät pyörästä toiseen.. ulkoisia akkuja on 300wh, 400wh ja 500 wh mallit ja integroituja akkuja (eli runkoputken sisään tulevia) 400wh, 500wh ja 625wh.. eli vanhan akun antautuessa voi ostaa helposti uuden ja vaikka isommalla varauksella olevan.. öbaut sama homma shimanolla ja yamahalla.. eli jos sähköpyörää meinaa hommata, ni kannattaa hypätä noitten valmistajien kelkkaan.. ite suosittelen noista erityisesti shimanoa ja boschia ja tuossa järjestyksessä.

    Itelläni on ollut myös 3 sähköpyörä sarjaa, jotka ovat olleet mallia Kiina. Nämä ostin greencycle.fi sivustolta.. jokainen sarja hajosi 2-4 vuoden aikana ostopäivästä.. yhteenkään en saanut varaosia, koska olivat ”liian vanhoja sarjoja”.. tästä syystä itse ostan tätä nykyä vain moottoreita, joilla on tunnettu merkki.

    Luultavasti kiinalaiseen bafang sarjaan saa myös varaosia, koska ovat kehdanneet nimensä printata moottorin kylkeen..

    Ja jos esim. Maastopyöräilyä meinaa harrastaa sähköpyörällä, niin ei ehkä kannata tuijottaa pelkästään watteja ja nyyttöneitä.. bafangin 750w tai 1000w moottori 180 newtonmetrin väännöllä voi kuulostaa ylivoimaiselta boschin tehokkaimman 250w 75 newtonmetrisen moottorin rinnalla. (Boschin piikkiteho on muuten 600w vaikka tehoksi ilmoitetaan 250w) Mutta ainakaan maastopyöräilyssä kyse ei ole ainoastaan tehoista, vaan miten niitä tarjoillaan moottorista ulos.. tähän laadukkaammat merkit ovat satsanneet aikaa ja rahaa.. miettikää tilannetta, missä vauhti on 3km/h ja pyörällä pitää varovasti puikkelehtia kahden kiven välistä pitäen tasapainoa ja bafangi töräyttää kaikki 1000w takarenkaalle..

    Eli aloittelijalle summarum: osta sähköpyörä jossa laatumerkkinen moottori ja akku ja wattien tuijottelun sijaan osta pyörä käyttötarkoitustasi varten.. perus työmatkapyöräilyssä heikompitehoset bosch activeline+ tai shimano 6000 on iha jees! Et jää jalkoihin..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  24. #24
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lestola Katso viesti
    Boschin akulla ajaa 1000 sykliä.. eli jos ajat akun puolityhjäksi ja lataat täyteen, ni se on puoli sykliä.. elikkä mun akulla ajaa noin 50-100 tuhatta kilometriä ajotavasta ja avustuksen määrästä riippuen..
    Sent from my iPhone using Tapatalk
    50 tuhatta kilometriä kuulostaa aika isolle kilometrimäärälle.

    Jos uutena ensimmäisellä lataussyklillä ajat 50 kilometriä, niin onko luku sama viimeisellä lataussyklillä? Eli onko yksi lataussykli aina uuden akun kapasiteetti, vai akun kapasiteetti lataushetkellä?

    EDIT: Kilometrit ovat vielä "henkilökohtaisia". Eli ennemmin puhuisin siitä, kuinka monta wattituntia akusta irtoaa sen eliniän aikana, eli esim. ensimmäisen tuhannen lataussyklin aikana.

  25. #25

    Pohdintaa sähköpyörien käyttöiästä ja akkujen saatavuudesta?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    50 tuhatta kilometriä kuulostaa aika isolle kilometrimäärälle.

    Jos uutena ensimmäisellä lataussyklillä ajat 50 kilometriä, niin onko luku sama viimeisellä lataussyklillä? Eli onko yksi lataussykli aina uuden akun kapasiteetti, vai akun kapasiteetti lataushetkellä?
    Bosch ilmottaa itse omilla nettisivuillaan, et niitten akuilla ajaa 50tkm.. en ihan hatusta sitä repässy.. aikahan sen sitte loppujenlopuks näyttää mihin se lukema jää..


    Mun pyörällä (500wh akku) ajaa turbolla 77km yhellä latauksella ja ecolla 120km.. et toi 50 000km tulis täytee noin ~530 syklin aikana.. eli hyvinki mahollista..

  26. #26
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Ok, ajattelin vaan. Logiikalla, että 500 Wh:n kapasiteetilla ajaja A pääsee keskimäärin aina 50 km matkan (10 Wh/km). Tuhannen syklin jälkeen kapasiteettia on enää 60% jäljellä, eli 300 Wh. Jos akku huononee lineaarisesti, on tuhannen lataussyklin aikana keskimääräinen akun kapasitetti 400 Wh . Tällöin päästään 40 000 km kokonaismatkaan. Jos oletetaan, että valmistajan mukaan keskikulutus on laskettu tuolla 10 Wh/km, niin tämä pitäisi paikkansa. Ja vaikka en Boshia omistakkaan, niin kyllä itsekkin pääsen 500 wattitunnilla aina reilusti pidemmän matkan kuin 50 km. Eli, kyllähän tuo ihan loogiselta kuulostaa nyt ääneen ajateltuna. Olin liian skeptinen.

    Mutta 100 000 kilometriä ei kukaan pääse edes 1000 x 500 Wh:lla. Aivan liian pieni avustustaso tuo 5 Wh/km, että sillä jaksaisi hangata polkuja vajaa sata kertaa Suomen päästä päähän.

  27. #27
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti grebe Katso viesti
    Ok, ajattelin vaan. Logiikalla, että 500 Wh:n kapasiteetilla ajaja A pääsee keskimäärin aina 50 km matkan (10 Wh/km). Tuhannen syklin jälkeen kapasiteettia on enää 60% jäljellä, eli 300 Wh. Jos akku huononee lineaarisesti, on tuhannen lataussyklin aikana keskimääräinen akun kapasitetti 400 Wh . Tällöin päästään 40 000 km kokonaismatkaan. Jos oletetaan, että valmistajan mukaan keskikulutus on laskettu tuolla 10 Wh/km, niin tämä pitäisi paikkansa. Ja vaikka en Boshia omistakkaan, niin kyllä itsekkin pääsen 500 wattitunnilla aina reilusti pidemmän matkan kuin 50 km. Eli, kyllähän tuo ihan loogiselta kuulostaa nyt ääneen ajateltuna. Olin liian skeptinen.

    Mutta 100 000 kilometriä ei kukaan pääse edes 1000 x 500 Wh:lla. Aivan liian pieni avustustaso tuo 5 Wh/km, että sillä jaksaisi hangata polkuja vajaa sata kertaa Suomen päästä päähän.
    No juu.. tokkopa kukaa pelkällä eco vaihteella jaksaa sahaa.. ja totta tuokin, että pitää ottaa huomioon akun tehon heikkeneminen laskelmissa.. mut pointti kai täs oli se et noi akut kestää tajuttomasti ajoa..

    Itellä hajos aikasemmin mainitsemistani kolmesta kiinalaisesta moottorisarjasta 2 eturengasta (käämit kärtsäs oikkariin) ja 3 ohjainlaitetta.. akut oli loppujen lopuks ainoat mitkä säästy ehjänä ja niistä sainki viel rahaa ku myin ne torissa etiäppäin..

    Eli akun kestosta en ois niinkää huolissaa sähköpyörää ostaessa.. melko varmast se on moottori/ohjainlaite mikä ekana jysähtää..


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  28. #28
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lestola Katso viesti
    Bosch ilmottaa itse omilla nettisivuillaan, et niitten akuilla ajaa 50tkm.. en ihan hatusta sitä repässy.. aikahan sen sitte loppujenlopuks näyttää mihin se lukema jää..


    Mun pyörällä (500wh akku) ajaa turbolla 77km yhellä latauksella ja ecolla 120km.. et toi 50 000km tulis täytee noin ~530 syklin aikana.. eli hyvinki mahollista..
    "Thomas Raica: Even after 500 full charges the battery will still retain a high capacity. 60 to 70% of the original capacity will then still be available. In an ADAC test carried out in autumn 2015 a Bosch eBike battery was fully discharged and recharged 1,515 times before it retained only 30% of its original capacity and was no longer of any real use. This means that the battery would have been sufficient for up to 57,000 kilometres – or one and a half times round the globe."

    https://www.bosch-ebike.com/en/news/...en-ebike-akku/

    Tuossa mielestäni spekuloidaan, että 1 515 latauksella, jolloin vain 30 % kapasiteetista on jäljellä, olisi päästy parhaimmillaan 57 tkm asti.

    Mun pyörällä ei pääse turbolla maastossa 77 kilometriä, vaikka 700 Wh akku. Oikeesti nää vertailut kuka pääsee kuuhun asti puolikkaalla akulla ja yhdellä banaanilla on turhia. Kuka jaksaa ajaa 120 km keskimäärin vain reilun 4Wh/km avustuksella saati aina vaan ecolla vuodesta toiseen?

  29. #29
    Liittynyt
    04/2018
    Viestit
    101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kannattaa aina käyttää maalaisjärkeä näissä valmistajien lupauksissa, kestää minkä kestää ja sitten vaan uutta kehiin.
    Samaa mieltä. En lähtisi kyllä sähköpyörää ostamaan jos haluaa varmaa pitkäaikaista alustaa. Varsinkin kunnolliset sähkömaasturit ovat niin kalliita vielä, ettei kyllä uusi akku 2-3v välein pitäisi olla sitten mikään mahdoton hankinta.

  30. #30
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Lestola: Samaa mieltä. Akut kyllä kestää meille ihan riittävästi.

Samanlaisia aiheita

  1. Sähköpyörien vaiheistot
    By hphuhtin in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 88
    Viimeinen viesti: 07.07.2023, 09.15
  2. Aloittelijan pohdintaa
    By Pekuma in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 05.04.2019, 11.17
  3. Sähköpyörien jousitusratkaisut
    By MRe in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 25
    Viimeinen viesti: 17.10.2018, 19.25

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •