ElectrobikeHuntteriVelobeGiant
Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: eMax ja e275 (Fat >> Plus)

eMax ja e275 (Fat >> Plus)

Rohkenen avata uuden ketjun pohtiakseni otsikon mukasta aihetta, eli siirtymää läskistä plussaan. Eniten pohdituttaa talvi. Muuten ei oikeestaan oo mitään epäilyksiä. Onko kellään kokemusta?

Olen siis ajanut nyt talven yli eMaxilla ja olen erittäin tyytyväinen, ja niin on vaimokin, joten toinen sähkäri olis tulossa taloon. Siitä syystä pohdin itselleni uudeksi pyöräksi tuota e275, johon sais talveksi 3.0 nastat, ja joka on edullisempi mitä olis toinen uusi eMax. Olen kaivannut myös joustokeulaa ja mahdollisuutta retkipyörän renkaille tai ylipäätään sileämmille renkaille.

Miten nuo e275 renkaat (Kenda Havok), löytyykö niille retkiversioista kilpailijaa rullaavuuden suhteen?

Olen laiska pyörän huoltaja joten mitä tarkottaa joustokeulan huolto näin niinkun konkretiaks puettuna? Kuinka usein pitää tehä jotain, että se säilyy edes jotakuinkin säädyllisenä?
    Mielummin miten vaan O.O

Mulla on sekä 27,5+ että fat. Kyllähän se plussa on saanut olla aikalailla rauhassa talvella ja kesällä toisin päin. Toki niin että parhaat polut tässä ympäristössä on kohtuu kovapohjaisia ja talvella on kunnolla lunta. Tilanteen mukaan vaihdellen eli kummallekin löytyy käyttöä ympäri vuoden jos sikseen tulee. Auratuilla hoidetuilla fatbike poluilla talvella ei plussalla pärjää kantavuuden takia ainakaan painava ukko. Plussa on toki minun tapauksessa täysjousto kampe 160 joustoilla ja täytyy sanoa että omaan makuun sellainen sen pitääkin olla eli poluilla ihan ehdoton menemään. Kun teettää huollot jousitukseen kahdesti vuoteen ammattilaisella ja muuten ylläpitävää huoltoa niin ei nuo ainakaan toistaiseksi ole päässeet työläydellä yllättämään. Enemmän rassaamista voimansiirrossa ja sen puhtaana pitämisessä on kuin jousituksessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti
    Miten nuo e275 renkaat (Kenda Havok), löytyykö niille retkiversioista kilpailijaa rullaavuuden suhteen?
    Paha sanoa mitä "retkiversioinen kilpailija" sinulle tarkoittaa, mutta Schwalben G-One rullaa oman kokemukseni mukaan järjettömän hyvin verrattuna nappularenkaisiin, asfaltilla maantierenkaiden tavoin. Se ei ole varsinainen maastorengas, vaan nimensä mukaisesti Gravel-käyttöön tehty. On kestänyt omassa käytössäni jonkun verran myös kivikkoa. Piikkipensaita Gone ei siedä, mutta eipä ne taida Suomen suopoluilla ja risukoissa tyypillistä aluskasvustoa ollakaan.

Esmes 70-584 eli 2.8x27.5 koossa:
    https://www.bike-components.de/en/Sc...g-Tyre-p52166/

^ Pexi, Juuri tämän tyyppistä rengasta ajattelin. Kiitos vihjeestä. Sietäisköhän tuo hiekkatietä, jossa on välillä terävempääkin murkulaa?

^ Roiala, miten sanoisit plussakumin suorituskyvystä versus fat, kevyen liikenteen väylällä öisen lumimyräkän jälkeen ja ennen kun aura on ehtinyt paikalle? En nyt tarkota mitään puolen metrin kinoksia, mut jos aattelee sellasta normaalia haastavampaa talviolosuhdetta kelvillä?

Sukeltaako plussakumi kuinka paljon helpommin lumeen?

Molemmat pyörät vakiintuu ns. hyötyajoneuvoiks, et merkittäviä maasto ominaisuuksia en edes odota. Läskillä on kyl kiva ajella talvisia kovaks käveltyjä polkuja, mut eiköhän se plussallakin onnistu. Pitoa ei välttämättä oo ihan yhtä paljoa.

Itsekin olen haaveillut pienimuotoisesta sähköpyöräreissusta ja tuo G-One vaikuttaa lupaavalta renkaalta. Mutta jos laittaisi hieman kapeamman koon niin saisiko vielä enemmän rullaavuutta kun painetta voisi laittaa enemmän. Omassa reissussa en ehkä tarvitsisi noin leveää rengasta.

Schwalbellahan on tuosta G-Onesta tuhat ja yksi eri versiota, joista itselläni on kokemusta kahdesta: 50-584 Speedistä ja 70-584 Allroundista. 70-584 Allround on itselläni ollut aktiivisessa commute- ja back-country-käytössä täysjousto EMTB:ssä, kilometrejä varmaan jo ainakin 3000, melko monenlaisella alustalla (mutta maastopoluille mulla on toinen kiekkosatsi). Todellinen leveys on 73 mm 40i vanteelle asennettuna. Vaimon sähköpyörään laitoin tuon 50-584 Speedin, sen todellinen leveys on 49 mm 21i vanteella.

Se 50 mm Speed-versio on mielestäni melko puhdas asfalttikumi, kulutuspinta on ohut ja vaikuttaa melko haavoittuvalta. Itse en sillä lähtisi salokorpeen ajamaan edes sorateitä. En kuitenkaan osaa verrata noiden kahden renkaan rullaavuutta keskenään, koska pyörät ovat niin eri planeetalta, mutta molemmat rullaavat erittäin hyvin. En oikeastaan tiedä onko noissa renkaissa mitään muuta samaa kuin nimi, G-One.

Pexi muokkasi tätä : 05.06.2019 at 01.11

Bikesterin mukaan Schwalbe G-One Alround 57-584 painesuositus 1,8-3,7 bar kun taas 70-584 on 1,5-3,0 bar.
    Onkohan noilla paine-eroilla mitään merkitystä rullaavuuteen. Puhutaanhan kuitenkin sähköpyöristä. Menisiköhän myös sisurit vaihtoon jos kaventaa 70-584 :sta tuohon 57-584 :seen? Vanne on 38 mm sisäpuolelta mitattuna. Sorry ap jos sotkin ketjun.

https://www.bike-components.de/de/Sc...reifen-p59909/

Tuollaiset Super Moto-X -kumekset voisi olla myös yksi vaihtoehto, itsellä sähkömaasturissa tuollaiset kakkoskiekoilla. Ei toki tubeless-speksattu renkula.

^ Tuntsa, AP vain kiittää hyvästä rengaskeskustelusta. Tätä toivoinkin osana tätä pohdintaa.

^ Pexi, tuo taulukko oli hyvä. 70-584 Allroundi vois olla aika passeli kumi. Menee helpot polut ja mettätiet ton taulukon mukaan.

Mites ku oo tällasta pohtinu noista paineista, että puhkeeko rengas kuinka paljon helpommin ulkoseen terävään esineeseen (kivee tms.) sillon kun se on täysissä paineissa?

Paineiden vaikutuksesta rullaavuuteen, niin yllätyin kun laitoin eMaxin JJ:t 2baarin ja ajelinki töihin ilman avustusta heittämällä (alamäkipainotteinen matka). Joten ainakin ison eron teki. Olin tähän asti ajanu max 1bar paineilla.

Varmaan epätasasessa maastossa voi olla jopa etua hieman tussusta kumista, koska epätasasuudet eivät pompota pyörää liikkeen kannalta epäolennaisiin suuntiin (ylös ja alas ja vähän sivuille).

Joskus luin myös testistä, että maantiepyörässä päästiin parempaan tulokseen leveämmällä renkaalla verrattuna kapeaan, kun tie ei enää saanut pyörän runkoa resonoimaan ja sitäkautta hukkaan energiaa. Mut tää taitaa olla jo sellasella tasolla, et onkoha paljoo sitä vaikutusta. Sen yhteydessä tuli kuitenkin tärkee huomio;

Kapea rengas tuntuu aina paremmin rullaavalta mitä leveä, vaikka todellisuus olis joissain tilanteissa päinvaston. Ehkä siis myös joskus tussu kumi rullaa paremmin kun kova?

Löyismpä sen jutunkin vielä:

https://janheine.wordpress.com/2018/...es-are-slower/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kronreif Katso viesti
    Tuollaiset Super Moto-X -kumekset voisi olla myös yksi vaihtoehto, itsellä sähkömaasturissa tuollaiset kakkoskiekoilla. Ei toki tubeless-speksattu renkula.
    Itse asiassa minullakin ehti olla Super Moto-X:t alla jonkun aikaa edellisessä, lunastukseen menneessä eMTB:ssäni. Nyt ne samaiset kumit ovat ajokaverin koneessa ja palvelleet ilmeisen hyvin.
    Super Moto-X:kin rullaa hyvin, mutta ehkä kuitenkin hiukan huonommin kuin G-One. Tällaiseen arveluun olen päätynyt kun kaverin kanssa rullaillaan alamäkeen ilman peesailuja. Toisessa vaakakupissa on se, että Super Moto näyttäisi kestävän kulutusta selvästi paremmin kuin G-One. Super Moto on mielestäni ajotuntumaltaan kovempi kuin G-One.

Jos 47 mm leveys riittää, niin WTB Horizon TCS Road voisi myös olla harkinnan arvoinen vaihtoehto. Netistä löytyy pääosin positiivisia arvioita ja onhan itsellänikin nuo alla gravel-fillarissani. Hirveän pienellä kokemuksella tuntuvat tosiaan hienoilta laitoksilta.
    https://www.wiggle.co.uk/wtb-horizon-tcs-road-tyre/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti villariveijari Katso viesti

^ Roiala, miten sanoisit plussakumin suorituskyvystä versus fat, kevyen liikenteen väylällä öisen lumimyräkän jälkeen ja ennen kun aura on ehtinyt paikalle? En nyt tarkota mitään puolen metrin kinoksia, mut jos aattelee sellasta normaalia haastavampaa talviolosuhdetta kelvillä?

Sukeltaako plussakumi kuinka paljon helpommin lumeen?

Molemmat pyörät vakiintuu ns. hyötyajoneuvoiks, et merkittäviä maasto ominaisuuksia en edes odota. Läskillä on kyl kiva ajella talvisia kovaks käveltyjä polkuja, mut eiköhän se plussallakin onnistu. Pitoa ei välttämättä oo ihan yhtä paljoa.
    Minä olen +150kg järkäle niin ei riitä oikein kunnolla aina läskissäkään kantavuus talvella, niinpä ei ole plussasta kokemusta polkujen kantavuuden suhteen.
    Tuosta plussa/läski paremmuudesta talvella on kauheasti keskustelua jo käytynä mutta oma mielipide on se että ei oikeastaan voi sanoa kumpi parempi, välillä plussa ja välillä läski. Noh, itse siis todellakin tehnyt jonkinlaisen periaate päätöksen että plussa pääosan talvesta lepää ja menen läskillä niin pääosa kokemuksista siitä ja siten plussassa ei ole ollut kunnon talvikumejakaan vaan magic maryilla on menty talvella se mitä on menty, ihan kohtuu pitävä sekin. Joka tapauksessa sähkö fatilla on yleensä ihan suvereeni kelvien herra pöppörökeleissä kunhan uskaltaa vetää reippaasti veto päällä joka paikkaan ja olla turhia jännittämättä/vääntämättä vastaan, kapearenkaiset kiemurtelee tai taluttaa (Näin siis lapissa jossa luntakin on kivasti usein)...

Ite ny pitkän harkinnan jälkeen pistin tilaukseen ton tunturin e275. Saas nähdä mitä tulee. Pitkää olin fatbiken kannalla, mutta päädyin lopulta tilaa plussakumeilla ihan vaan sen vuoks, että renkaat on nii paljo halvempia, että voi kokeilla ja vaikka tilaa sit talveks nastat. Ihan yhtä hyvin ei varmaan hangella kanna, mutta sit täytyy ajella fatbikien urissa 😅. 43 cm rungolla tilailin kun kuitenki aika persjalkanen (177cm) ja toiveena ois että sais muijanki kokeilee ja innostuu hommasta.
    Fätissä kyllä kiinnosti huoltovapaus keulan jousituksen suhteen.

Mitä ekakertalaisen tulis ottaa huomioon joustokeulan säädöissä ja huolloissa?

Nyt on tallissa kaks e:tä, iso ja pieni. Täytyy sanoa, että rakastuin uudelleen pyöräilyyn, ei sillä että en olisi ollut todella tyytyväinen eMaxiin, mut siinä vaan on eroa, ja vaihtelua, kun renkaat on kevyemmät, moottori hiljaisempi, takanapa hiljasempi. Myös geometria toimi upeesti; oli sekä vakaa että ketterä. Saa nähdä mitä talvi tuo tullessaan!

Tänää hain tunturi e275 ja on aivan mieletön peli! 50km tutusmislenkki kaikilla avustustasoilla nahkialan vuorella ja rapolan linnaharjulla. Fiilikset ihan katossa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sminä Katso viesti
    Tänää hain tunturi e275 ja on aivan mieletön peli! 50km tutusmislenkki kaikilla avustustasoilla nahkialan vuorella ja rapolan linnaharjulla. Fiilikset ihan katossa!
    Uskon tuon, tuohan on periaatteessa eMaxista tehty laiheliini Itse myös olen ollut kovin tyytyväinen uuteen 20vm eMaxiin Ajettu ekalla akulla n. 85km ja uskon vahvasti menevän +100km kuten meni edelliselläkin pyörällä. Tosin siinä oli oli Boschin CX Perfomance mutta kuitenkin.

Parasta tässä on se, että tulee kierrettyä upeita paikkoja ennakkoluulottomasti ja hauskaa pitäen. Ei haittaa poiketa tieltä satunnaiselle polulle ja käydä katsomassa, että minne se johtaa, kun aina on virtaa kääntyä takaisin 😊.

Sain omani Tunturi Emaxin joka on 4,8 tuuman Fatti, nyt viikonloppuna sain kerrankin pyöräni kunnon testiin. Rukalla ja siellä Pyhän Jyssäys -- herranjestas sentään mikä pyörä ! Ei ole edes sanoa oikeastaan kuvaamaan miten tuo on aidosti jokapaikan pyörä. En ala neuvomaan että mikä on renkaan leveys ym. totean vaan että tuolla täysfätillä pääsee ihan joka paikkaan mihin vain pyörällä voi ylipäänsä mennä ja sitten sillä voi ajaa ne asvaltit ja sorat ja kaikki muutkin.

Itse Pyhän Jyssäys-- voi hyvää päivää minkälainen reitti.. pari kohtaa missä piti taluttaa ylös-- niin jyrkkää niin jyrkkää ja sitten ne alamäet -- ehdottomasti Rock Schok keula !!! Suosittelen -- nyt on hirveä kiima lähteä muihin "Hiihtokeskuksiin" testaan nuo maastopolut.. Mukavaa kesää ja nauttikaa sähköstä !

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plug-in Erkki Katso viesti
    Sain omani Tunturi Emaxin joka on 4,8 tuuman Fatti, nyt viikonloppuna sain kerrankin pyöräni kunnon testiin. Rukalla ja siellä Pyhän Jyssäys -- herranjestas sentään mikä pyörä ! Ei ole edes sanoa oikeastaan kuvaamaan miten tuo on aidosti jokapaikan pyörä. En ala neuvomaan että mikä on renkaan leveys ym. totean vaan että tuolla täysfätillä pääsee ihan joka paikkaan mihin vain pyörällä voi ylipäänsä mennä ja sitten sillä voi ajaa ne asvaltit ja sorat ja kaikki muutkin.

Itse Pyhän Jyssäys-- voi hyvää päivää minkälainen reitti.. pari kohtaa missä piti taluttaa ylös-- niin jyrkkää niin jyrkkää ja sitten ne alamäet -- ehdottomasti Rock Schok keula !!! Suosittelen -- nyt on hirveä kiima lähteä muihin "Hiihtokeskuksiin" testaan nuo maastopolut.. Mukavaa kesää ja nauttikaa sähköstä !
    Keula on kyl kova juttu. Omasta eMaxista se puuttui ja sitä jäi kyllä kaipaamaan. Nyt e275 on keulalla varustettuna ja ei ole paluuta jäykkäkeulaisiin pyöriin. Joustavan satulatolpan aion hommata tuomaan vielä lisää mukavuutta poluille.
    Mielummin miten vaan O.O

Samanlaisia aiheita

1. E-Tube, Freemax, Emax, etc Shimano-softat
    By MRe in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 788
    Viimeinen viesti: 09.02.2025, 14.22
  2. Vastaukset: 1
    Viimeinen viesti: 21.04.2019, 11.18
  3. Tunturi emax läskipyörä
    By Seppo Hernesniemi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 0
    Viimeinen viesti: 27.01.2019, 09.41