Näyttää tulokset 1 - 9 / 9

Aihe: Maastopyörän vaihteiston päivitys

Maastopyörän vaihteiston päivitys

Nyt tartteis aloittelija vinkkejä,

Varmaan useampikin topicci aihetta käyty lävitse täällä ja muualla, mutta nyt tuli omalle kohdalle tilanne missä rupesin miettimään vaihteiston päivitystä. Maastopyörällä ajoa nyt reilu vuosi takana.

Tällä hetkellä Cuben XMS täysjoustossa 3x9 Shimano Deore XT vaihteisto, Shimanon XTR M972 Shadow takavaihtajalla. Rataspakka näyttäisi olevan tullut tiensä päähän ja pitäisi se uusia. Ajelen tällä hetkellä aika paljon kaupunkiajoa, mutta satunnaisesti myös metsässä tulee käytyä, ja tuntuu siltä että tulee ajettua melkein aina keskimmäisellä eturattaalla.

Katselin Bike-Discountista aluksi 9-rattaista rataspakkaa uudella ketjulla, mutta rupesin miettimään kannattaisiko sittenkin kokeilla esim, 1x11 päivitystä nykyiseen pyörään.

Jos päivitän tuon rataspakan 11 niin tuleeko silloin päivittää myös tuo nykyinen takavaihtaja?
    Olisiko helpointa silloin ostaa tuollainen päivityspaketti:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...-spec-b-627633
    Vai saako halvemmalllakin muutettua?

1x9 muutoksella tuo nykyinen takavaihtaja voisi jäädä ja päivitys olisi suht edullinen jos olen oikein ymmärtänyt?

Entä tuo eturattaan päivitys 3->1 mitä siinä tulee huomioida? Nykyinen Shimano Deore kampisarja pulttijaolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vilcee Katso viesti
    ...rupesin miettimään kannattaisiko sittenkin kokeilla esim, 1x11 päivitystä nykyiseen pyörään....
    Hyvä idea.

Jos päivitän tuon rataspakan 11 niin tuleeko silloin päivittää myös tuo nykyinen takavaihtaja?
    Juu.

Olisiko helpointa silloin ostaa tuollainen päivityspaketti:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...-spec-b-627633
    Juu. Eturatasta tuossa ei ole mukana sitten. Ja juuri tuossa paketissa vaihdevipu ei ole pannallinen vaan I-spec-B -versio, liekö sulle sopiva.

Vai saako halvemmalllakin muutettua?
    On mahdollista löytää nuo halvemmallakin tarjouksista keräämällä, mutta nuo paketit on jo hyvin edullisia.

1x9 muutoksella tuo nykyinen takavaihtaja voisi jäädä ja päivitys olisi suht edullinen jos olen oikein ymmärtänyt?
    Joo, heivaat vaan etuvaihtajan ja vivun jorpakkoon ja laitat eteen haluamasi kokoisen narrow/wide -tyylisen eturattaan. Kytkimellinen takavaihtaja on joidenkin mielestä tarpeen, mutta itse olen pärjännyt ilmankin.

Entä tuo eturattaan päivitys 3->1 mitä siinä tulee huomioida? Nykyinen Shimano Deore kampisarja pulttijaolla.
    On siinä pulttijako toki. Oleellista on tietää mikä pulttijako, että osaa ostaa rattaan samalla pulttijaolla. Luultavasti 104. Ketjutkin kannattaa uusia samalla ja uusia rataspultteja saatat tarvita ellei nykyisistä jää sopivan mittaisia.

(eräs nicci ei taas kohta muista, Shimanon että 11-maastopakka menee samalle vaparille kuin 8-10 ja väittää ettei sovi, mutta voit sivuuttaa sen kommentin)
    (eräs toinen taas kertoo, ettei kolmea eturatasta kannata ainakaan vähentää, mutta se mielipide hänelle suotakoon)
    (eräs kolmas... tjaa, olkoon)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti

Juu. Eturatasta tuossa ei ole mukana sitten. Ja juuri tuossa paketissa vaihdevipu ei ole pannallinen vaan I-spec-B -versio, liekö sulle sopiva.

On siinä pulttijako toki. Oleellista on tietää mikä pulttijako, että osaa ostaa rattaan samalla pulttijaolla. Luultavasti 104. Ketjutkin kannattaa uusia samalla ja uusia rataspultteja saatat tarvita ellei nykyisistä jää sopivan mittaisia.
    Joo pulttijako on tosiaan tuo 104 ja tällä hetkellä vaihtajana on tuo Shimano deore sl-m770
    https://www.chainreactioncycles.com/...r/rp-prod20701

Eli näillä sais päivitettyä tuon nykyisen setin 1x11, ja hintaa näyttäisi tulevan n.190€ ???
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...h-11-40-627631
    https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod109723

1x9 setin saisin hankittua alle 100e kun ei tarvitse hankkia kuin tuo eturatas ja uusi rataspakka ja ketjut.

Onko tuossa 1x11 paljon eroa verrattuna 1x9, jos säästöä tulisi kuitenkin tuo 100e?

Varmaan olennaisin ero tulee siitä, saatko vanhalla vaihtajalla riittävän laajan pakan jotta välitykset riittää. Maasturissa tuskin on niin tärkeää toisin kun maantiellä, että välitys on aina optimaalinen

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vilcee Katso viesti
    Onko tuossa 1x11 paljon eroa verrattuna 1x9, jos säästöä tulisi kuitenkin tuo 100e?
    Suurin ero tulee pakan skaalassa, 9-vaihteisessa suurin ratas on yleensä 34. Tällöin joko pienet tai suuret vaihteet jäävät saamatta. Toki jotkut (ainakin täällä Tampereella) nousevat mäen kuin mäen 34-34 välityksellä...

Toinen ero tulee 11-vaihteisen vaihtajan kytkimestä, joka pitää ketjun kireällä ja se rämisee vähemmän ja putoilee harvemmin.

Laitan tähän vähän eri näkökulman... Mulle 3x8 vs 2x9 oli päivitys, joka teki pyörästä paremman...
    Nyt mulla on fillari, johon ei saa etuvaihtajaa ja olen jumissa 1x11 vaihteiden kanssa.
    2x9 oli parasta ikinä. Dropperin vivut joutuu si laittamaan johonkin muualle.

3x9 pysynyt toisessa pyörässä. Pienin, 22T eturatas, on tarpeeton ja vailla käyttöä kun taakse vaihtanut, (muistaakseni 12-36), pakan mutta en vaan viiti sitä purkaa pois. Omassa käytössä nopea välityksen vaihtaminen parempi kuin tiheät välit.

muokkasin, korjasin
    oem muokkasi tätä : 11.05.2019 at 09.48
    epäasiallinen maastopyöräilijä

Mulla hieman samankaltainen proggis. 3x8 muuttumassa 1x 11 ja kokemusta ropailusta ei ole. Apua kaivataan

Voisko joku ystävällisesti kertoa mitä sramin eturattaissa merkintä "boost" tarkoittaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hirsipuutarhuri Katso viesti
    Mulla hieman samankaltainen proggis. 3x8 muuttumassa 1x 11 ja kokemusta ropailusta ei ole. Apua kaivataan

Voisko joku ystävällisesti kertoa mitä sramin eturattaissa merkintä "boost" tarkoittaa?
    https://enduro-mtb.com/en/tech-talk-...ard-all-about/

Samanlaisia aiheita

1. Vaihteiston vaihtaminen
    By Palera in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 24
    Viimeinen viesti: 22.06.2017, 08.07
  2. Kona dew plus - vaihteiston päivitys
    By pipa39 in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 12.12.2016, 08.10
  3. Vaihteiston päivitys 3x9:stä 1x11:sta.
    By temule in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 16.11.2016, 14.11

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •