Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näyttää tulokset 31 - 60 / 60

Aihe: Pitkästä aikaa maasturin ratissa: tuskaa ranteille/käsille

Mulla välillä vaivaili ranteet mutta nyt kun on Answerin 20/20-tanko niin ei enää. Tiedä onko ollut vaikutusta. Vaihdoin myös gripit, on pitävämmät kuin vanhat. Aiemmin oli sitäkin ongelmaa että ranteet pyörähtivät läpi mutta sekin loppui. Toisessa pyörässä tämä loppui kun hommasin semmoset gripit jotka tukevat kättä, Ergonilla ainakin hyviä mutta mulla jotkut halpikset. Noilla gripeillä voisi jo päästä eteenpäin.

Grippejä neuvoisin kokeilemaan, halvallakin saa parasta, muitakin tullut ajetuksi, tämä on hyvät, minulle paras.
    https://spectraparts.com/product/bio-130-mm-2/

Tiistaina kävin koeajamassa pari tuntia kun vaikutti että kipu ei ihan niin paha ole enään ja eihän tuo ajaessa oikeastaan haitannut tai tuntunut missään. Sitten kun aamulla heräsi niin hyvä että oven kahvan saa väännettyä auki. Tilasin Ergon GA3 gripit ja pitää nyt koittaa saada ranteet kuntoon Buranalla ja Voltarenilla ennen kuin uudelleen lähden maastoon.

Lueskelin paljon ranneongelmista ja lopputulemana ei kyllä tullut selvyyttä siihen mitä kannattaisi tehdä muuta kuin ajotekniikkaan. Joillakin on auttanut pienemmällä sweepillä oleva tanko ja joillain taas 16-25 asteen sweep. Joillakin pelkät gripit. Ja tuntuu että useimmat ranneongelmat liittyvät nimenomaan siihen että kipeytyvät ajaessa pidemmillä lenkeillä, itsellä taas helpottaa alun jälkeen ja ei muista edes kipeitä ranteita tunnin jälkeen. Lisäksi itsellä kivut tuolla ulkosyrjässä, ei peukalon puolella tai sormissa. Vituttaa kyllä aika rankasti kun kova hinku koko ajan ajamaan metsään.

Painoa ulkosyrjillä?
    Eihän tule puristettua liikaa? Itse ajelen täysjäykällä ja saa olla tarkkana sen kanssa, että pitää kädet ja käsivarret rentona. Muuten ei paikat kestä.

"it IS possible that you are faster or slower than anybody else who is having at least as much if not more or less fun"

Tuo vaiva sopii hyvin hermokiputyyppiseksi, kämmenhermo saa hittiä, sopivat kahvat tukevat hermoa ja myös pitävät ranteita suoremmassa, eiköhän gripit vähän edes auta.

Nuo näyttävät hyvin sopivilta https://www.rosebikes.fi/ergon-ga3-grips-2664722

Tuli tuossa aamulla juniorimaista räpellystä lähtiessä, pihalla ajoin hitaasti ja katsoin jotain säätöä, horjahdin pensaaseen ja irrotin pensaanpuolimmaisen jalan, pensas tuuppasikin takaisin ja eihän se toinen jalka enää irronnutkaan vaan kyljelleen mentiin, vauhti nolla ja käsi edellä maahan, nyt ranteessa kipua, muistin vanhan konstin. Käsi nyrkkiin ja sormet suoriksi kymmenkunta kertaa, muutamia sarjoja päivässä niin veri kiertää paremmin kipukohdassa. Tiedä häntä mutta näin on parantunut ennenkin kun ei luu poikki.

Tuossa ylempän eakin mietiskeli ranneongelmaa, voiskohan tällaista kokeilla sen kun pystyy kivuiltaan?

Pitää koittaa ja hyvin pystyy tekemään, en sitten tiedä auttaako. Kipua tuottaa lähinnä erilaiset kiertoliikkeet ja nyt alkaa taas olla aika hyvän tuntuinen käsi.

Pääsääntöisesti kaikki liike taitaa olla hyvästä toipumisessa jos vaan pystyy tekemään.

Olen juuri myynyt hybridin ja ostanut gravelin, ja yksi syy on se, että minulla myös ranteet kipeytyy ja sormet menee toisesta kädestä tunnottomiksi/kihelmöi/tulee muurahaisia tuon suoran tangon kanssa. Toivon todella, että kippura auttaa ongelmaan.

Aah tavattiinkin uudelleen täällä, tuon pienen rymäykseni jälkeen ranteessa oli kipu kuin eakinin ranteissa, mutta vain toisessa, oven avaus, ranteen kierto ja sellainen oli kivuliasta. Kahtena päivänä puristelin nyrkkiin kättä ja nyt ranne lähes kivuton, jälleen vanha konsti toimi. Kipu lievenee sopivasti erilaisella liikkeellä kuin miten se tuli.

Oliko Cuben ohjaustanko ylileveä vai puuttuiko ergogripit vai oliko ajoasento ylipitkä, jos vielä jälkiviisastellaan?

Itte tilasin ergon gp2 läskiin. Tuntus ehkä vähän liian övereiltä

Mulla kipeytyy ranteet suorassa tangossa, kun välillä ajelen isäukon hybridillä, annan hänen ajaa omalla maantiepyörällä,
    kun on kevyempi ja parempi.

Kyllä siinä kippuratangossa vaan on ranteille luonnollisemmat asennot, ja niitä saa vaihdella sitten pitkällä matkalla
    tuntemuksien mukaan (oma mielipide).

Joo, ei ehkä auta kysyjää, oli vain oma kokemus omasta näkökulmasta.

Oma kokemus asiasta on, että tangot ovat aina kompromisseja. Noin karkeasti jaotellen droppitanko on maantielle sopiva, koska sen muoto ja kapeus sallii kyynärpäiden alhaalla pidon, mikä myös rentouttaa yläkroppaa. Toisaalta droppitangon kanssa ei pärjää maastossa, koska tiputetuilla kyynärpäillä maastossa ajaminen on suoranaisesti aika haastavaa. Droppitangolla voi yrittää leventää kyynärpäitä sivulle, mutta se ei omasta mielestä oikein toimi.

Vastaavasti leveä suora(hko) maastotanko pakottaa työntämään kyynärpäät suoraan sivuille, mikä toimii erinomaisesti maastossa, mutta varsin kehnosti maantiellä. Kyynärpäät leveinä pyörän hallinta on maastossa helpompaa, koska... No itseasiassa en tiedä. Mutta helpompaa se minulle on, koska pyörää saa painittua paremmin etenkin teknisissä Kohdissa. Mitä röykköisempää menoa sitä leveämmälle kyynärpäät puskevat.

Ongelma tulee siinä, kun esim maantieltä maastoon siirtyvä koittaa pitää kyynärpäät sumpussa 750-800mm tangon kanssa. Se ei toimi, koska rannetta joutuu tällöin kääntämään reilusti sisäänpäin ja kipu on taattu. Leveä tanko vaatii leveän asennon. Jotkut onnistuvat ajamaan maantielläkin mukavasti leveällä tangolla, mutta itse olen valinnut maantiesiirtymiä varten tankoon sqlabin innerbarendsit, joilla nousukahvat siirtyvät keskemmälle tankoa, jolloin maantieasento pysyy kapeana ja ranteet saa suoraan.

Tangon sweepin lisäämisestä aiheutuu helposti se, että vaikka viiksitangolla asento muuttuu mukavammaksi tiellä, koska kyynärpäitä saa jälleen alaspäin, muuttuu samalla ajo maastossa haastavammaksi, koska kyynärpäitä ei enää saa ulospäin. Mulla on 11 asteen sweep ja se riittää mulle.

Tuo kaikki yllä oleva tietenkin noin niinkuin karkeasti, koska on ihmisiä, jotka ajavat droppitangolla maastossa ja toisia, jotka ajavat pitkiä maantielenkkejä viivasuoralla 800mm tangolla. Mutta jos käsien asento ei toimi, kannattaa tarkastella, miten kutakin tankoa koittaa käyttää. Eli onko leveällä tangolla riittävän leveä ote, eikä droppitangolla koita ajaa ns. karhunhalausasennossa. Ja jos on ummikko, niin se leveän tangon leveä asento voi tuntua alkuun aika korostuneen leveältä. Siihen kuitenkin tottuu aika vikkelästi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    ...
    Tuo kaikki yllä oleva tietenkin noin niinkuin karkeasti, koska on ihmisiä, jotka ajavat droppitangolla maastossa ja toisia, jotka ajavat pitkiä maantielenkkejä viivasuoralla 800mm tangolla. Mutta jos käsien asento ei toimi, kannattaa tarkastella, miten kutakin tankoa koittaa käyttää. Eli onko leveällä tangolla riittävän leveä ote, eikä droppitangolla koita ajaa ns. karhunhalausasennossa. Ja jos on ummikko, niin se leveän tangon leveä asento voi tuntua alkuun aika korostuneen leveältä. Siihen kuitenkin tottuu aika vikkelästi
    Omana lisäyksenä tähän, että hyvän asennon saamiseen leveällä tangolla itselläni auttoi tangon vähäinen laskeminen. Tangon ollessa alempana saa luonnollisemmin otettua hieman etunojaa -> kyynärpäät sivuille ja vähän koukkuun niin ranteet ovat suht suorassa linjassa. Jos yrittää maastopyörällä ajella pystyssä niin kuin jollain jopolla ja kädet ovat kaukana edessä leveällä niin ranteet vääntyvät pakostakin. Eli aina se backsweep ja/tai riser tanko ei ole oikea ratkaisu vaan voi johtaa pystympään asentoon jolloin käsillä on vaikeampi joustaa ja kaikki paino on perseen päälle.

Itse taas huomannut että maantietangolla kädet/kämmenet puutuu mutta maastopyörän ei... Ovat niin henkimaailman juttuja ja kun ei selkeää rakenteellista vikaa ole miehessä eikä pyörissä niin kyllä aina pienen kivun kestää...

Erityisesti droppitanko on haastava, koska sen kanssa voi merkittävästi vaikuttaa tangon leveys eli onko tanko juuri oikea vai kääntääkö se liian leveänä ranteita ulos vai liian kapeana ranteita sisään. Lisäksi siihen vaikuttaa jarrukahvojen sijainti tangolla, kahvojen suoruus tankoon nähden, tangon kulma ja etäisyys, tangon muoto ja sen suhde kahvojen muotoon sekä kahvojen muoto.

Joillain kaikki käy, eli oli edellä mainitut muuttujat miten vain, niin aina toimii. Sitten on ihmisiä, kuten minä, joiden täytyy säätää erittain tarkasti, että toimii. Mulla toimii 44cm leveä Fizik Cyrano Chameleon tanko, Sramin kahvat ja tuplateippaus. Sitten vastaavasti deda zerot ei toimii tasan yhtään. Shimanon kahvoistakaan en oikein välitä.

Eli jos tuntuu, ettei toimi, kannattaa jatkaa säätämistä. Kyllä se jossain kohtaa alkaa toimimaan. Mielenkiintoisesti Eddy Merckx oli erittäin säätöherkkä pyöräilijä, joka joutui välillä säätämään satulankorkeutta kesken kisan ajaessaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Joskus tuli tästä juttua, joku droppihemmo sanoi että kädet menevät luonnillisesti roikkuessaan sivuttain, kuten kahvoille. Mulla taas menee rystyset eteenpäin, kuten suoralla tangolla.
    Toimistotyötä?
    Moinen käsien asento kielii eteenpäin työntyneistä olkapäistä...
    Answerin 20/20 tanko on aika hyvä kompromissi. Myös koska kuitua; joustaa.

Ensimmäinen kerta bike parkissa Levillä takana ja yllätyksenä tuli kuinka paljon sormet puutuu/kipeytyy laskun aikana.
    Varmasti monta asiaa jotka asiaan vaikuttaa mukaan lukien aloittelian jännitys.
    Onko grippien paksuudella kuinka suuri merkitys asiaan? Entäs tangolla?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti perttime Katso viesti
    Itse ajelen täysjäykällä ja saa olla tarkkana sen kanssa, että pitää kädet ja käsivarret rentona. Muuten ei paikat kestä.
    Tämän huomasin itsekin. Tunnin puolentoista lenkeillä ei mitään ongelmaa, mutta nyt oli kolmessa päivässä vajaa 8 h täysjäykällä ajoa, niin vasen kyynärvarsi tosi kipeä. Ajaessa se ei niin haittaa, mutta yöllä heräilin aika kovaan särkyyn. Pari päivää lepoa, niin asia on suht OK.

Saas nähdä kuinka tässä käy, pitääkö Foxi ruuvata takaisin keulille, toivottavasti ei. Tankona on kuitunen Enve.
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

No niin. Ei oikein vaivat helpota, niin niin on tulossa tilaus SQ Labin tavaraa. Inner bar endsit, 710 sarjan gripit ja sitten uusi tanko.
    Mutta, riittääkö 12 astetta vai pitääkö olla 16 astetta? Mistäpä sen tietäisi... nyt vanhassa Envessä on asteita 9 back ja 5 ylös.

Mitä kokemuksia muilla mahtaa olla?
    https://www.sq-lab.com/en/ergonomics...-hands/#karpal
    How can we dance when our earth is turning?
    How do we sleep while our beds are burning?

- Midnight Oil -

Itselle tulu justiin uusi pyörä. Vaihdoin gripitkin paksumpiin heti, koska isokätinen olen.
    Silti tuli heti kämmeniin hirveät kivut johonkin jänteisiin jo ekalla lenkillä.
    Vaihdoin tangon Salsan Rustleriin 11 asteen taivutuksella, niinkuin toisessakin pyörässä, ja ouryn gripit oli pakko ottaa siitä toisesta pyörästä lainaan ja johan helpotti.
    Pitää varmaan tilata muutama pari Ouryja varastoon. On vaan niin paljon paremmat ja pehmeämmät gripit kuin mikään muu mitä on tullut testattua.

Nyt on testailtu maasturissa ergo-kahvoja. Oikein hyvät, voin suositella.

Itsellä hieman myös ongelmia ranteen kanssa. Elikkäs normaalilla polkulenkillä vasen ranne kipeytyy. Muutosta olen yrittänyt hakea jarrujen asennosta sekä tangon kulmasta, mutta turhaan. Oikea käpälä pelittää hyvin.
    Lenkillä ilmaantuvan vasemman käden jumin takia kättä pitää lepuuttaa ajoittain ajaessa ja aukoa sormia, jotta jumi katoaisi.

Alamäkeä tai bike parkia ajaessa vastaavaa ei esiinny. Tällöin toki ei ajeta satulalta.
    Vinkkejä, mitä kannattais tehdä? Pyöränä täysjousto, Trekin vakio gripeillä..

Edit: kipu alkaa n. 15-30 minuutin kohdalla ja kipu tulee ranteen ulkopuolelle, elikkäs kyynärluun ja ranneluun kohtaan.

Monenlaista olet jo koetellutkin, tuossa ylempänä kerroin oman keinon rannekivun lievitykseen, kun ei luu poikki, vois kokeilla tähänkin kysyttyyn, käsi tiukasti nyrkkiin ja sormet suoriksi kymmenkunta kertaa, muutama sarja päivittäin.

Hermoperäiseltä vaiva tässä tuntuu, sopiva liike voisikin laukaista, ranteessa paljon jänteitä ja hermopiuhojakin. Omaan kaatumisen aiheuttamaan rannekipuun tämä vanha keino auttoi jälleen...

Omat keinot mukavampaan ajoon maasturilla: tanko ylemmäs kuin valmistaja on sen suunnitellut (paras fiilis noin sentti satulan yläpuolella), kapeampi tanko kuin tyylipoliisit suosittelevat (72 cm toimii minulla parhaiten ja lisäksi mahtuu paremmin puiden välistä) ja Spessun ergogripit.

Rohkeasti omien fiilisten mukaan, sillä oma liikkuvuus, mitat ja vammat asettavat henkilökohtaiset rajat.
    Kyllä se on ihan ajettava polku...

Sama täällä tanko ylempänä myöskin SQlab 411 Innerbarend kahvat helpottaneet ajoa kun saa vaihdella ajoasentoa.vasemmassa ranteessa huomattava nivelrikko,viimevuonna leikkasivat rannekanavat auki niin helpotti tilannetta puutumisen suhteen paljonkin.jos käsissä paljon puutumista niin suosittelen menemään tutkimuksiin itse vedätin aivan liian pitkään.tutkimuksista 3viikkoa niin olin jo leikkauksessa kuullemma olisi mahdollisesti tullut pysyviä vaurioita.Rannekanavaoireyhtymä (karpaalitunnelisyndrooma)tuolla kun hakee niin löytyy oireet ja mitä pitää tehdä tarvittaessa.

Siis pysyviä vaurioita jos ei olisi leikattu mahdollisimman nopeasti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Nyt on testailtu maasturissa ergo-kahvoja. Oikein hyvät, voin suositella.
    Mitkä Ergonin kahvat hankit? Itse miettinyt Ergonin GA3, mutta en tiedä menevätkö ne kuinka Enduro/alamäkihommissa?

Ergon GE1 ovat omat suosikit, noita Ergon suosittelee Enduro-hommiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Janss Katso viesti
    Mitkä Ergonin kahvat hankit? Itse miettinyt Ergonin GA3, mutta en tiedä menevätkö ne kuinka Enduro/alamäkihommissa?
    SQlab 710. Ja toiseen pyörään pistin Motonetin versiot samasta ideasta. Yllättävä hyvät, niissä on jopa tupla lukkorenkaat.

Samanlaisia aiheita

1. 100 valmista kinkkua. Otetaan aikaa
    By tommi2 in forum Off-topic
    Vastaukset: 93
    Viimeinen viesti: 01.01.2020, 23.52
  2. Maasturin vaihde
    By H.O.H. in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 08.11.2016, 17.00
  3. Näin kulutan aikaa...
    By HMK in forum Off-topic
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 02.11.2016, 06.18
  4. Maasturin paino?
    By pontus in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 12
    Viimeinen viesti: 04.11.2014, 20.24
  5. Maasturin lukitseminen
    By Ilmari Hurja in forum Varusteet