CanyonBikeshopGasGasHuntteriRideImatra
Näyttää tulokset 1 - 24 / 24

Aihe: 27,5" vai 27,5"Plus -renkaat?

  1. #1
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    52

    Nuoli 27,5" vai 27,5"Plus -renkaat?

    Tervehdys,
    Kysymykseni on varmasti itsestäänselvyys monelle, mutta minulle ei. Olisinkin erittäin kiitollinen jos saisin tähän asiaan asiallisen vastauksen.

    Mikä ero on siis kyseisillä rengasmerkinnöillä?
    Fillarini on:
    https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...ora-54-cm-2018

    Pyöräsä on alla samat kumit kuin ostettaessa, joissa ei ole mitään "Plus" -mainintaa.
    Käykö pyörääni sellaiset 27,5" Plus -renkaat vai mistä tässä tarkalleen oikein on kyse?

    Kiitoksia infosta jo etukäteen!

  2. #2
    Liittynyt
    03/2018
    Viestit
    244
    Plus tarkoittavaa vaan leveämpää rengasta, noin 2,6", 2.8" ja 3.0" leveyttä.

    Nykyiset renkaasi ovat 2.4" tuumaa leveät.

    Voit ostaa sellaiset siihen, kapeammat tai samanlaiset, tai sitten niin leveät kuin vain uskallat asentaa niin että ne mahtuvat hyvin pyörimään runkosi ja haarukkasi väliin. Edessä ja takana erilaisesti tilaa.

    Kunhan ne ovat 27.5" halkaisijalla.

  3. #3
    Tuolla tuumaluvulla ei ole mitään tekemistä halkaisijan kanssa!!! Mutta älä siitä välitä. Kunhan ostat uudet, joiden kyljessä lukee myös 27,5". Renkaassa on myös lähes aina ETRTO-luku, joka kertoo halkaisijan, eli minkä kokoiselle vanteelle se sopii. Tuohon runkoon tuskin menee taakse leveämpää kuin 2,4-tuumainen?

  4. #4
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    52
    Kiitoksia vaustauksistanne! Niistä oli erittäin paljon apua.
    Itseasiassa fillarissani on 2.2" leveät renkaat edessä sek takana. pyörän specseissä oli virhe, josta Verkkokauppa.com -pulju maksoi 60e hyvitystä, joka sopi minulle mainiosti.

    Varsinkin etdessä tilaa näyttäisi olevan vähän joka suunnassa, mutta takana on tosiaan hieman ahtaampaa, veikkaan että 2.6" rengas siihen vielä menee nippa nappa, mutta sitä pitää mittailla vielä pariin otteeseen.

    Renkaista kun nyt puhutaan, niin onko suosituksia? Kiiturini on tosiaan e-mtb, joten renkaan rullaavuudella ei ole minulle juuri mitään merkitystä. Pää-asia olisi, että saan mahdollisimman paljon pitoa lisää, niin eteen kuin taaksekkin. Hintaluokka n.100€/pari, hyvät käytetyt tietenkin menee kaiken edelle, kun budjetti on tiukka. Kyseessä on siis kesä renkaiden osto + yksi nastarengas eteen lopputalveksi(tämän minä osaan jopa ostaa ihan omatoimisesti!).

  5. #5
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    204

  6. #6
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    52
    Kiitoksia rengas suosituksesta, itsekkin olen näitä Maxxiksen renkaita katsellut, kun tuntuvat olevan kovin suosittuja.
    Hintakin jäisi oheisilla renkailla alle hunttiin, kiitos vielä kerran!

  7. #7
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    Mikä tuon Highrollerin ja Minion DHR:n suuri ero on?

  8. #8
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Seinäjoki
    Viestit
    555
    Highroller on kova reunainen ja Minion on taittuva. En tiedä onko sillä muuta merkitystä kuin postipaketin koko. Hinnassa on myös eroa.

  9. #9
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    Ok. Mulla on ollut Minion DHF/DHR plussakokoisena omassa sähkössä ja olen ollut niihin varsin tyytyväinen. Nyt otin samat myös joskus valmistuvaan Salsa Bucksaw:iin fätti-koossa (4").

  10. #10
    Kannattaa tutustua myös Schwalben Magic Maryyn ja Hans Dampfiin. Mielestäni paremmat renkaat kuin Maxxicksen minion. Em. Schwalben renkaita saa vielä eri pehmeyksisillä kumiseoksilla jos haluaa enemmän pitoa, kulutuskestävyyden sijaan.

  11. #11
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    Sähkövehkeissä kannattaa katsoa mitä valmistaja on sanonut renkaan sopivuudesta niihin. Paino/kantavuus tuskin on ongelma, mutta rankenteen kestävyys voi olla, jos kovimmat moottorit vääntää sen 120Nm.

  12. #12
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    1.463
    ^ En kyllä mitenkään usko että sähköpyörä on sen kovempi renkaille kuin luomu. Pitää muistaa että luomulla ajaa myös kisakuskit joilla on hiukka palon enemmän jerkkyä reisissä kuin taviksella jopa siinä määrin että tehot takapyörällä peittoa tavallisen hyväkuntoisen sähköavustuksella.

    Enempi merkitysät on ajotyylillä/asenteella ja maastolla. Jotkut sa rikki kaikki renkaat ja toisilla ne ei hajoa mitenkään. Tämä siis koskee lähinnä kylkiä mitkä on herkkiä ajotyylille.

  13. #13
    Eikös sama vääntö tule renkaille toiseenkin suuntaan kun jarrutellaan. Ja usein jarrutellaan kovemmilla voimilla kuin fillaria ikinä saa edes sähköistettynä kiihtymään. Itse huomannut sen että jotkut saa rikki kaiken - kun toisilla kestää. Joillain on ajotyyli että paukutellaan menemään aivan säälimättömästi ja tietysti kisatouhut on erikseen. Itse tunnen piston sydämessä jos ajan päin terävää kanttikiveä keventämättä - vaikka fillari siitä menee eikä mitään hajoa. Yleensä tulee kevennettyä niin etu kuin takarengastakin.

    eMTB-käytössä renkaissa kannattaa huomioida että ohutsivusimmat renkaat on herkempiä sivuun tulevaan viiltoon ja on suunniteltu herkkä rullaus mielessä. Sähköfillarissa ehkä tärkeämpää on renkaan kesto. Myös kulutuskestolla on joillekin merkitystä ja kaikkein pehmeimmät renkaat saattaa kulua takarenkaan osalta vaihtoon aika nopeastikin.

    Itse suhtaudun valmistajien eBIKE-READY yms. mainosteksteihin hyvin epäillen. Esim. Shimanon ketjuihin tuli eBike-maininta, mutta aivan samoja ketjuja ne on edelleen. Joillekin myydään eBike ready -termillä vaikka mitä. Osassa osia voi ollakin jotain perää, mutta paljon kyse on valmistajien markkinointihutusta.

  14. #14
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.055
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ...Esim. Shimanon ketjuihin tuli eBike-maininta, mutta aivan samoja ketjuja ne on edelleen...
    Oletko tästä aivan varma? Jos olet, niin millä perusteella, näkisin mielelläni faktaa..
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

  15. #15
    Kun hain kaupasta uusia ketjua niin sieltä löytyi slx:ää ja xt:tä eBike -merkinnällä mutta myös ilman. Sama EAN-koodi.
    Täysin 100% varma en voi olla, mutta miksi tavan pyöriin myytäisin eBike-ketjuja? Kyse on siis vain eBike-yhteensopivista joka ei käytännössä tarkoita yhtään mitään.

    Kun ketjujen kestävyydestä käydään puhumaan niin mitatkaapa joskus mikrometrillä paljonko on uuden ja vanhan ketjun lenkki venynyt. Ei yhtään. Ei se peltilätkä veny mihinkään.
    Mutta purkakaas joskus paljon venyneet ketjut työntämällä tapit pois ja osiin; tapeissa on selkeä kuluma. Sisemmät lenkit on muotoiltu menemään ketjussa olevien rullien sisään ja niiden väliin jää pieni väli. Tapilla yhdistetään sitten nämä sisemmät lenkit ulompiin. Kun tappi kuluu, kuluu kuluu se molemmilta sivuilta, mutta keskelle jää kohouma. Myös sisempien lenkkien tappiin osuvat kohdat kuluu. Tästä tulee ketjuun pituutta lisää.

    Ketjua pystyisi periaatteessa "vahventamaan" tekemällä se entistä kovemmista aineista. Mutta koska sisempi lenkki on tappiin osuvilta osiltaan samaa, kuin lenkin muukin osa, liian kovaksi karkaistu metalli ei kestäkään enää vääntöä ja rapsahtaa poikki sen vuoksi. Mutta kyllä karkaisu/seostus tasoissa on eroja kalliin ja halpisketjun välillä. Luultavasti jokin kovetuskäsittely on jätetty toisesta tekemättä.

  16. #16
    Ei kai kukaan täysipäinen usko, että ketju oikeasti venyy??? Tästä on kai väännetty palstalla useaankin kertaan. Mitta tietenkin muuttuu kun "liukulaakerin" vastakappaleena olevat tapit kuluvat.
    Ja joo samaa kamaa ovat minunkin tiedon mukaan Shimanon ee ja e ee-ketjut. Itsellä XT kestää alle tonnin ja en aja kuivilla vitjoilla, mutta en yltiönä rasvalla sotkekaan. Sramin ketjut kestävät meikällä pari sataa kilsaa pidempään. Tämä siis ihan vallan ja vallatonta maastoajoa.

  17. #17
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Mehän vieres
    Viestit
    280
    Tuo e-ketjuhan on niitattu tiukemmin eli tapit on sivulevyssä kovemmalla "rympillä". Huomaa kun käyttää ketjunkatkaisijaa. Tämä siitä syystä kun ketju menee vinossa niin ei tappi pullahda sivulevystä irti kun laittaa tehoja polkimiin.

  18. #18
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    ^Joo, mitä itse katselin, niin kyllä se Shimanolla on ihan omalla tuotekoodilla (CN-E8000-11). Se, että lukeeko muissakin ketjuissa, että ebike ready, niin en tiedä.

    Tuoltahan noita voi katsella:
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ...l#cg3SHICChain

    Mitä renkaisiin tulee, niin ainakin omassa fillarissa oli takarenkaan sisäpuolella havaittavasti kumipölyä ja renkaasta näki, että se on päässyt liikkumaan suhteessa vanteeseen. Itse nyt en ihan niitä keveimpiä renkaita sähkikseen hankkisi. Etenkin jos metsässä ajaa.

  19. #19
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Mehän vieres
    Viestit
    280
    ^ Kannattaisi litkuttaa.

  20. #20
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    Joo, en tiijä. Fätissä on litkutetut, mutta tuossa en nyt ole jaksanut. Enkä ole ihan 100-varma onko Meridan vanteet edes TLR.

    Mutta ei mulla ole muissakaan fillareissa mitään kumipölyjä ollut. Toki voi johtua tämän fillarin pienemmistä paineistakin. Ja jos rengas on päässyt liikkumaan vanteella, ei se litkutus siihen muutosta tee. Samalla tavalla se rengas istuu tai ei istu siinä vanteella on siellä sisuri tai ei.

  21. #21
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    2.901
    Jos rengas pääsee hiukan liikkumaan vanteella luulisi että mahdollinen litku liimaisi sen renkaan vanteeseen.

  22. #22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Joo, mitä itse katselin, niin kyllä se Shimanolla on ihan omalla tuotekoodilla (CN-E8000-11). Se, että lukeeko muissakin ketjuissa, että ebike ready, niin en tiedä.

    Tuoltahan noita voi katsella:
    https://bike.shimano.com/en-EU/produ...l#cg3SHICChain
    Näitä missään nähny viime kesänä. Näköjään lupaavat vahvempaa ketjua. Mutta olisi mielenkiintoista tietää, luvataanko kestoa ketjun murtumista vastaan vai siihen tavallisempaan ongelmaan eli ketjun turhan nopeaan kulumiseen. Itsellä ei ole ketjuja mennyt sähköfillarissa kertaakaan poikki, mutta osaa ne kulua aika nopeasti, mikä mielestäni on ketjunen katkeamista oleellisempi asia - ainakin näillä kokemuksilla. Shimanonkin sivuilla mainitaan vain "Durability improved by 50% or more (vs. CN-HG701-11)" joka ei kerro yhtään minkälaista kestoa on parannettu, rikkoutumista vai kulumista.

    Olen kuullut kyllä tapauksista joissa ketju menee poikki ns. sivulevyn irrottua tapista. Jos sellaista vastaan voi varautua niin hyvähän se on. Ainut mikä näissä E-Bike tuotteissa tulee helposti vastaan on niiden toistaiseksi korkeampi hinta; ostin saksasta useat xt-ketjut 22€/kpl ja nyt näyttää tarjouksesta saavan eMTB XT ketjua 38€ (molemmat quicklinkillä). Eipä se yhdessä tuotteessa kauhea ero ole, mutta kun pistää samalla uusiksi kolmet ketjut, rattaat, pikkurissat yms. niin ainakin itse harkitsen, onko 3x16€ sijoitus hintansa väärti vai pärjäisikö perus xt-ketjulla.

  23. #23
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Mehän vieres
    Viestit
    280
    Sramilta löytyy monenlaista e-ketjua. Kromatulla tapilla eli on kova pinta, leveämpää ketjua joka ei niin paljoa taivu sivuttain ym. Itellä on katkennu luomupyörästä vitjat ja nimenomaan tappi irtoaa laatasta. En jatka tähän ketjuun tästä aiheesta enää, katketkoon

  24. #24
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    204
    Lainaan tätä topicia kun en uutta viitsi laittaa. Suosituksia vanteista tai oikeastaan kehistä mitkä kestää enska/bike park/dh paukutusta. Nyt oli dtswiss xm1501 40mm leveänä eikä kestäny takana. Ajatuksena hyödyntää noiden xm1501 napoja ja niille kunnon kehät. Esim. Dtswiss hx 581?

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 22
    Viimeinen viesti: 03.06.2020, 13.23
  2. Parhaat 25mm ja 28mm "endurance" renkaat?
    By van damme in forum Renkaat
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 01.05.2015, 15.10
  3. Clas Ohlsonin "taittuvat" renkaat
    By Ketjureaktio in forum Renkaat
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 01.04.2015, 08.49
  4. Mistä renkaat trainerilla "ajoon" ?
    By hkultala in forum Renkaat
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 17.02.2014, 12.32

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •