BikeshopCanyonShimano
Sivu 3 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 112

Aihe: Manuaali

Kova! Edelleen itsellä vielä onnetonta toi pyristely niin manuaalin kuin bunny hopin kanssa. Näistä etenkin jälkimmäisen haluaisin oppia, mutta ei vaan lähe. Ois pitäny opetella nää 20 vuotta sitten...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ikispessu Katso viesti
    Aika hyvä ohje manuaalin opetteluun on muistaa että kyse ei ole keulan pystyyn riuhtaisemisesta käsillä vaan enemmänkin L:n muotoisen liikkeen tekemisestä kropalla ja perseen siirtämisestä takarenkaan päälle(L:n alaviiva siis)
    Nikkaroin syksyllä ns. manual boxin, ja siinä rimpuilu konkretisoi ylläolevan. Eipä tuota aiemmin lihasmotoriikkani osannut ollenkaan.

Siitä seuraavat vaiheet ovat vielä harjoittelussa

Tältä päivältä

Edit. Eilinen on eilinen Tänään uus video, kun sain kuvaajankin ettei tarvinnut kännykkää asfaltin tasalle kiviin tukea.
    Kai mä olen kohta sillä tasolla, että voin sanoa osaavani manuaalin

https://m.pinkbike.com/video/513574/
    kauris muokkasi tätä : 28.03.2020 at 21.12

Peukalo ylös

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Tältä päivältä

Edit. Eilinen on eilinen Tänään uus video, kun sain kuvaajankin ettei tarvinnut kännykkää asfaltin tasalle kiviin tukea.
    Kai mä olen kohta sillä tasolla, että voin sanoa osaavani manuaalin

https://m.pinkbike.com/video/513574/
    Hyvin menee

Itellä ois kans ToDo listalla manuaali, bunnyhop ja endo jollain tasolla 😄

Itellä keuliminen menee tosi luonnostaan kilometritolkulla, yleensä keulin pitkiä suoria ku tylsäksi käy muuten ajaminen; Yleensä nii pitkälle että kädet tai jalat väsyy että pakko lopettaa. Pystyn kääntyy risteyksiä, kiihdyttämään jarruttamaan vauhtia, ylä, alamäet, korotetut suojatiet, vaihdepakka läpi molempiin suuntiin... Saattaa sen 5 sekuntia mennä ettei polje tai jarruta keuliessa, että manuaali ei välttämättä ihan mahotonta treeniä vaadi.

Bunnyhop menee jo jotai 10- 15cm korkeelle fläteillä, mut vaatii lukkopolkimet ja kengät että kunnolla nousee, jotka vasta ostoslistalla 😅 ja iskaripumpun, joka postissa matkalla ku saan bunnyhoppia treenatessa tasasella keulan ja perän yhtäaikaa pohjaamaan

Ainoana pyöränä tällähetkellä siis aika tankki kikkailuun Haibike fullfatsix 23.1kg, eli täysjousitettu sähköavusteinen läski ekalla koeajolla tuntu että ei tällä saa keulaa 10cm enempää irti maasta, mutta nii vaa kuukauden jälkee revitään jo 30km/h vauhista ei se paino niin haittaa jos painopiste on alhaalla...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fullfatsix Katso viesti
    Hyvin menee

Bunnyhop menee jo jotai 10- 15cm korkeelle fläteillä, mut vaatii lukkopolkimet ja kengät että kunnolla nousee, jotka vasta ostoslistalla �� ja iskaripumpun, joka postissa matkalla ku saan bunnyhoppia treenatessa tasasella keulan ja perän yhtäaikaa pohjaamaan
    Elä nyt ainakaan bunnyhopin opettelua varten lukkopolkimia hommaa. Tekniikka on vastaava kuin olliessa skeitillä, eikä siinäkään tarvitse jalkoja lautaan sitoa. Paremmin opit oikean tekniikan harjoittelemalla avopolkimilla.

Oon kans nähny unta manuaalista Ja yks päivä onnistu niin hyvä manuaali, että se tuntu kuin unelta Manuaaliyritysten tunkeminen vähän joka väliin on pientä parannusta tuonut. Myös erilaisiin tilanteisiin sitä harjoitellut. Tuo pisin manuaali lähti alamäessä pienen möykyn(oikeestaan pieni lippa tais olla) avittamana, tuntupa mahtavalta kun se vahingossa vaan jatku ja jatku Myös ennen droppeja ja manuaalista droppailuja harjoitellut niin että dropin reunalta poppaa pienen bunnyn siitä manuaalista. Bumppien väliä tulee myös reenailtua manuaalilla, näissä kyllä ajoitus oltava just eikä melkeen. Saa nähä miten käy kun juuri kun alko pääsemään jyvälle niin pyörä vaihtuu huomattavasti pidempään

Mä saan manuaalin onnistumaan just sen pyörän mitan etenkin, kun sen tähdättyä droppiin tai vastaavaan. Sen pidemmät ei vaan tunnu lähtevän. Just yhen ohjevideon tsekkasin, jossa kehotettiin treenaamaan ensin yli vetämistä, jotta saa balance pointiin paremmin tuntumaa. Täytyy testailla sitä jahka saa salilla maastavedossa jumiin menneen selän auki.

Ylivetämistä voi toki kokeilla flättipolkimilla ja esim nurmikentällä niin ei satu ainakaan kovin pahasti. Vauhdin on myös oltava hidas. Silti vedin kyljelleni tai selälleni välillä tuota koittaessa. Keulimalla ylivetäminen on paljon helpompaa, kun perse on satulassa ja jalat tai jalan saa helpommin maahan. Manuaalista eli seisten tulee kiireempi.

Viimeajat noita pidempiä vetoja vihdoin onnistuen mulla oli lukot ja vauhtia yli oman juoksuvauhdin eli ylimeno ei tullut kyseeseen. Jarrulla otin alas jos oltiin menossa selälleen. Lukot eivät olleet toki mitenkään helpottavana tekijänä vaan ihan vaihteeksi pyörässä muusta syystä. Sen sijaan se kovempi vauhti auttaa kyllä manuaalissa. Paitsi, että samassa ajassa pyörä kulkee pidemmän matkaa, niin hyrrävoimien takia myöskään sivulle ei lähde kallistumaan niin helposti.

Pittääpä heittää omaki kommentti aiheesee. Keulimis taustaa on sen verra että voi keulia melkein miten vain ja pyöriä ympyrää.. Monta sataa metriä tullee monesti vaa kikkailtua keula pystyssä mutta manuaali on tuottanut ongelmaa. Viime kesänä meni ehkä 15metriä..
    Alon reenaa ja jossain vaiheessa joku loksahti kohillee. Myt mennee 100 metriä helpposti. Yhteen vetona vois sanoa että usiamma kerra viikossa käy pikku reeni kertoja ottaa että pyssyy hyvä tatsi siihen. Jossain vaiheessa se loksahtaa palaset paikallee. Pienet loivat mäet on loistavia reeni paikkoja. Ite tekniikasta vois sanoa että liikaa ei saa "maata" jarru päällä. Se tappaa heti vauhi ja keula laskee. Pittää vaa uskaltaa antaa mennä vaikka tuntuu että lentää selältee. Varmistaa vain sitte että jos mennee oikiasti nii jarrulla toppaa.

Mahtavaa! Ota ihmeessä joku videopätkä ja laita jakoon. Yli 100 metriä kuulosta mielettömältä.
    Tuollaisella matkalla pitää pistää kamera kuvaamaan jonnekin tosi kauas sivulle tai tietty olishan se hauska pitkään loivaan mäkeenkin katsella, kun äijä katoaa horisonttiin

Mulla on seuraavaksi tavoite osata manuaali jollain tasolla myös maastossa. Jos pääsis menee jonkun parin perättäisen kummun yli vähän kuin äijät mbx-radalla tekee pumpaten manuaalissa vauhtia.

No laitetaanpa joku pätkä. Siinä on tältä päivältä yks video sivusta vähän miltä se näyttää, koko manuaali ei mahtunu kuvaa. Ajatuksena olis tehä kesällä joku kunno pätkä ku vedetää oikiasti pitkälle jotaki mäkeä alas.
    https://youtu.be/_10tP3ni1r8

Mahtavasti menee. Huomiona, että sinulla on selvästi pystympi asento (sekä pyörä että kuski) kuin minulla. Käsiä et näköjään joudu pitämään suorassa ja lisäksi korjaat tasapainoa myös liikuttamalla polkimia (kampia) hieman edes takaisin.
    Asento muistuttaa ehkä hieman asentoa, jossa trial-kuskit tasapainoilevat pelkän takapyörän varassa paikoillaan ennen hyppyä jonkin esteen päälle. Hyvin näyttää sinulla toimivan.

Joo tasamaalla mennää kohtuu pystyssä. Alamäkiin pystyy heittämään sitte paljon matalampaa asentoa. Välillä mennnään istualtaankin jos tuulen vire ja ilmankosteus sattuu olemaa suotuisat. Siitä pittää laitta videota jahka saan kuvattua ja se onnistuu.
    Tavote olis vetää joku alamäki smootisti penkissä istuen ku perus tekniikat on hallussa ja pienillä liikkeilla saa pidettyä tasapainon.

Meillä 12-vuotias on aika kova temppuilemaan muuten mutta manuaalia on harjoiteltu nyt yhtämatkaa. Pojalla ei meinaa vielä voima ja massa riittää keulan ylös saamiseen ilman polkemista, mulla on taas muuten vaikeaa... ennätys on nyt vähän reilu kymmenen metriä hyvin loivassa mäessä ja maltillisella vauhdilla. Juniori menee kyllä sitten pitkälle kun saa keulan kunnolla ylös.
    Poikasena ja isompanakin jos on keulimista yhtään harrastanut niin kyllä tuo on vielä näin 40++ ikäisenä opittavissa.

Mä huomasin, että ainakin keuliminen huomattavasti helpompaa täysjoustolla. Ei pienet epätasaisuudet horjuta painopistettä. Olettaisin, että auttaa manuaalissa myös. Voiskoha rengaskoko myös vaikuttaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mä huomasin, että ainakin keuliminen huomattavasti helpompaa täysjoustolla. Ei pienet epätasaisuudet horjuta painopistettä. Olettaisin, että auttaa manuaalissa myös. Voiskoha rengaskoko myös vaikuttaa?
    Toivottavasti! Mulla on siis 3” leveillä renkailla varustettu täysjoustopyörä eikä silti meinaa kumpikaan noista oikein lähteä. Pitäis testaa tolla hardtaililla, kuinka homma eroaa sen kanssa.

Nälkä kasvaa odottaessa ja teidän videoita katsellessa, hyvännäköistä menoa.
    Itsellä pyörä tilauksessa mutta toimitus vasta ens kuun puolella. Sitten kun pääsen pyörän selkään niin saadaan tänne myös sellaista matskua kun miehenalku(30+) alkaa harjoitteleen temppuja. Kaatumisia siis tiedossa!

Moi,

ohessa muutama otos omista manuaali yrityksistä - sorry huonosta videolaadusta, kännykällä kuvattu...

https://www.youtube.com/watch?v=c8E8...ature=youtu.be

Edistystä tulee todella, todella pienin askelin, mutta edistystä kuitenkin! Samaan aikaan harjoittelen bunny hoppia & keulimista, ja kaikki tukevat hyvin toisiaan!

Manuaalissa huomaan itse balance pointtini 'kapeuden'; keula meinaa helposti nousta liikaa ja yritän automaattisesti korjata sitä takajarrulla - vaikka pitäisi siirtää lantiota eteenpäin polvia koukistamalla...

Nämä perustekniikkaharjoitukset ovat olleet todella mukavaa vaihtelua pelkkään kilometriajoon!

Hienosti menee! Pitäiskö perustaa bunnyhopille oma otsikkonsa ja laitellaan sinne kommentteja ja videopätkiä treeneistä. Bunnyssa mulla käy välillä niin, että keula nouseekin ensin liikaa ja siitä meinaa tullakin pelkkä yli menossa oleva manuaali Eli ponnistusta ei saakaan kun keulan nosti ensin liikaa oikein korkealle hyppyä yrittäessä. Luulen bunny hopissa olevani jossain puolen metrin tai vähän alle tasossa. Ajoitus on myös siinä hankalaa eli jos laittaa esteen jonka yli hyppää saati, että on poluilla ja ponnistusta häiritsee kivet ja juuret, on asia vaikeampaa kuin ilman.

Hyvä idea, ehdottomasti bunnyhopille oma otsikko! Olisi hauskaa nähdä ja oppia toisten tekniikoita!

Tuli huomattua että manuaalia kannattaa harjoitella alamäessä. Jeesaa myös jos jotain tavoitteita, katkoviivat/kuvat tms asfaltissa. Myös semmosia pitkiä hidastetöyssyjä hyvä manuttaa kun se nousu tekee keulan nostamisesta vaivatonta. Alkanu pientä kehitystä itselläkin tulemaan.

Tänään se sitten lähti, aivan yhtäkkiä.
    Aika monena iltana tullut harjoiteltua ja aika vaikealta on tuntunut, aina liikaa jarrua ja keula tulee alas.
    Mutta tänään heti ekalle yrityksellä kimmoisa kehoni alkoi toimia ja pitää tasapainoa yllä ja jarrusormikin pysyi aisoissa. Noin 20 metriä meni pari kertaa ja pisin oli n. 30 ja aivan selkeää hallinnan tunnetta oli ilmassa .

Plussarenkaiden paineet nostin noin kiloon kun oli päässeet lähelle puolta ja kengät oli nyt aivan tasapohjaiset tennarit jotka tuntuu noissa polkimissa hyviltä temppuiluhommiin. Ehkä noilla oli osansa onnistumiseen.

Hyvä hyvä. Minä en vähään aikaan ole käynyt vartavasten treenaamassa mutta tänäänkin muutoin lenkillä ollessani aina siirtymien alamäkiosuuksilla vetelin muutamat manuaalit. Mä olen huomannut, että reilu vauhti on se mikä itselle auttaa. Ja se alamäki jotta vauhti ei hidastu ja jotta sitä vauhtia on jaksanut ylipäätään saada reilusti.

Mulla on tässä kodin lähellä pieni jalankulku silta mikä tapana aina yrittää manuaalilla yli, meneekin nykyään useimmiten vaivattomasti. Viimeks meni niin hyvin, että päätin, että vois bunny hopata manuaalista pois. Vähän turhan takakenosta lähti ponnistus ja hyppäsin suoraan perseelleen/selälleen, yleisöäkin oli kiitettävästi Eka kerta kun manuaali meni mulla yli. Semmone huomio kans omissa reeneissä, että oon yrittäny olla liian pystyssä ja edessä manuaaleissa, kun on ihan reilusti takana sitä pystyy vähän yrittää kontrolloidakkin.

Häntäluu kyllä pelottaa. Hyvä jos ei käynyt pahemmin. Erityisesti lautailemassa jos koittaa liukua poikittain railia tms pelkään häntäluun puolesta. Olen harkinnut uusien temppujen opettelua ajatellen pehmustettuja housuja. Ei niillä kyllä satulassa voi istua mutta lähinnä tosiaan talvilajeihin.

Bum saver pants:
    https://triple8.com/product/bumsaver/

Täällä 40v+ ja samaa yritystä on ollut...
    Alkuun keula ei noussut sitten mitenkään mutta kun pyörä vaihtui mondrakerin hiukan liian isosta e-craftysta (chainstay 485mm) oikean kokoiseen canyonin spectral on:iin (chainstay n. 430mm), niin heti onnistui. Selvästi lyhytperäisellä (ja -runkoisella) fillarilla painopisteen saa helpommin riittävän taakse.
    Nyt pisimmät lienee jotain 20m luokkaa kovassa vauhdissa. Tasapainon säilytys taas on ihan alkutekijöissään; code rsc jarruilla on helppo estää ylimenot mutta siihen se sitten jää...
    Mukavaa vaihtelua perus pyörittämiseen :-)

Selvisin onneksi vaan ruhjeilla pakarassa Itellä on isomman ja pidemmän pyörän myötä alkanu tuo manuaali kehittymään vaikka lyhyellä ehkä vielä voimassa kertaluonteinen ennätys. Keuliminen luonnistuu huomattavasti paremmin pidemmällä.

Moi,

Hieno homma ettei käynyt pahemmin!

Itse pidän nykyään aina 'armeerattuja' suojahousuja kun treenaan manuaalia. Samoin joku suojapanssari kannattaa olla selässä, vähintäänkin juomareppu...

Itse olen myös huomannut pyörän set-upin vaikuttavan näissä tekniikoissa aikamoisen paljon. Itsellä YT Capra 29", jossa minulla on myös 27.5" takakiekko. Olen vähän vertaillut tuntumaa ja olen tykästynyt enemmän pitämään 27.5"-kiekkoa takana. Pyörä tuntuu ehdottomasti leikkisämmältä. Samoin saan 27.5" renkaaksi jopa 2.8" mahtumaan, joka tuntuu todella stabiililta. Stemmi on muuten ajan myötä koko ajan lyhentynyt - oma Capra on tällä hetkellä todella 'manual machine' - ei ole ollut tarvis rakentaa mitään puisia versioita ;-) Keula nousee melkeinpä ajatuksen voimalla!

Itse olen tullut siihen tulokseen että myös renkailla on paljon merkitystä. Mielestäni manuaalissa ja miksei keulimisessakin, paremmin rullavat renkaat helpottavat, koska vauhti ja sitä myöten hyrrävoimat pysyvät kauemmin 'päällä'. Renkaan profiilissa olen tykästynyt 'semi-slick' profiiliin, jossa keskiosa rullaa hyvin ja reunanappulat tuo pitoa ja tukevuutta. Tällä hetkellä alla Scwalben Rock-Razor 27.5x2.6" ja Maxxis Minion SS 29x2.35. Profiililtaan hyvin samanlaisia..

Mielenkiintoista ollut huomata että kun harjoittelee keulimista ja manuaalia, niin alussa keulisessa halusi mieluiten loivan ylämäen. Nyt vähän kehittyä haluaa mieluiten loivan alamäen, jossa on hyvä harjoitella 'coaster' wheelia antamalla vauhdin pitää keulaa ylhäällä ja samalla tauottaa polkemista. Ja manuaaliin tulee siirryttyä vasta kun vauhti alkaa kasvaa, eli käytännössä jyrkemmissä alamäissä. Tällöin manuaalissa ajoasento voi olla huomattavankin pysty, joka sallii suuriakin korjausliikkeitä.

Moi,

Mites porukoiden manuaali-treenit sujuu? Tuleeko edistystä?

Tänään sain hyvän vedon videolle, alamäessä ensin normaali wheelie, siitä sitten suoraan manuaaliin!

https://youtu.be/U806r8ZrYwQ

Yritin eilen parkissa vetää manuaalia suoralla kahden bermimutkan välissä. Pariin metriin jäi.
    Pitäjä kertoi M Lehikoisen vetäneen manuaalilla samaa mäkeä alas saman tien pari ensimmäistä mutkaakin

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •