TrekHuntteriGarminSorahiisiHelkamaVelosport
Sivu 1 / 27 1 2 3 11 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 789

Aihe: E-Tube, Freemax, Emax, etc Shimano-softat

E-Tube, Freemax, Emax, etc Shimano-softat

No nyt sain sen oman SM-PCE1:n (josta näkyy juuri tulleen uusi malli SM-PCE02) ja katselin ETubella ja Freemaxilla hieman mitä fillari on syönyt. En lähtenyt vielä muuttamaan mitään, mutta mitäs muut olette koodailleet esim. avustuksien osalta?

Vähän kuumottaisi nostaa ECO-huippunopeus 30km/h tasolle, mutta sehän ei kai ollut mahdollista uusimpaan firmikseen. Ja sitä Di2-koodausta varten ilmeisesti pitää hankkia maksullinen lisenssi.

Joskus kun noita nopeuksia pääsee säätämään, niin ajattelin tyyliin: ECO 30km/h, Trail 25km/h ja Boost 15 (tai 10) km/h. Tuo Boost on minulla aika lailla käytössä vain oikein jyrkissä kohdissa.

Tällä hetkellä mulla on sähkönsäästökampanja ja lomaretkeilymoodi menossa. Tiputin maksimiväännön Ecolla 25 Nm:iin, Trail on muistaakseni 110%/60 Nm ja Boosteri 180%/70 Nm.

Tänään Korsikalla pieniä paikallisteitä 50 km / 770 nousumetriä, koko ajan Ecolla ja vähäsen Offillakin, kämpille palatessa kolme tolppaa jäljellä ja näyttö kehuskeli pöljänä vielä 60 km rangesta.

Mulla oli ihan perusasetuksilla Eco 30 Nm, Trail 70%/70Nm ja Boost 200%/70. Tämä siis Shimanon omalla puhelinappilla säädettynä. Trailin maksimivääntöä voisi kyllä pudottaa.

Pikkuisen nostin uusimman softan asennuksen jälkeen:
    Näillä mennään nyt: Eco 40%/50nm, Trail 50%/70nm, Boost 100%/70nm

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Vähän kuumottaisi nostaa ECO-huippunopeus 30km/h tasolle, mutta sehän ei kai ollut mahdollista uusimpaan firmikseen. Ja sitä Di2-koodausta varten ilmeisesti pitää hankkia maksullinen lisenssi.
    Di2-koodaus on ilmainen, nopeuden nosto laiton ja maksullinen. Lisäksi uusimmilla Shimanon firmiksilla nopeuden nosto voi tehdä vain renkaan halkaisijaa muuttamalla, eli mittari näyttää väärin ja kaikilla avustustasoilla on sama nopeus.

Sori jo etukäteen tyhmät kysymykset. Olen Shimanoa useasti kokeillut kavereiden pyörissä, mutta en ole kartalla noista prosenteista. Vääntö on ihan selkeä juttu, mutta tarkoittaako esimerkiksi Trailin 50 % sitä että se antaa silloin peak powerista sen verran. Brosessa pääsee spesiaalisoftalla peukaloimaan peak poweria eri tavalla. Täyden tehon täysi teho eli suurin avustus on Drive S-moottorissa 350 prossaa. Sen voi pudottaa esim. 300 prossaan tai 290 jne. Vääntöä siinä ei kai voi säätää. Ja taas anteeksi. En ymmärrä mihin tarvitsee sähköpyörää jos suomimaastoissa käyttää noin mopoja tehoja. Samaan vauhtiin pääsee luomunakin. Jossain alppimaissa varmaan toimii että hiipii hiljaa pienillä tehoilla ylös ja täräyttelee kiksit pitkissä laskuissa. Shimano kun on jo lähtökohtaisesti aika heikko potkimaan. On ajettu monta kertaa pitkiä nousuja "täysillä" polkien Shimano vastaan Brose ja reilussa minuutissa tulee eroa useita sekunteja. On vaihdeltu kuskeja ja alla samat renkaat eikä joustomatkoissakaan ole eroa. Kokemusten mukaan Shimano on myös paljon persompi sähkölle kuin Brose. Tämä siis niin että vedetty letkassa samaa kyytiä ja molemmissa pyörissä koko reissun ajan "turbo" päällä.

Itse en taas näe järkeä noissa suurissa avustustehoissa
    Jos vähänkin on jalkaa niin noilla pienilläkin avustuksilla ajelee kyllä hyvällä vauhdilla ihan minkä tahansa mäen /paikan Suomessa. Mutta kukin tyylillään ja siksikin säätömahdollisuus on must.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ealex Katso viesti
    Di2-koodaus on ilmainen, nopeuden nosto laiton ja maksullinen. Lisäksi uusimmilla Shimanon firmiksilla nopeuden nosto voi tehdä vain renkaan halkaisijaa muuttamalla, eli mittari näyttää väärin ja kaikilla avustustasoilla on sama nopeus.
    Ajaisinkin vain suljetulla alueella...

Tuo renkaan halkaisijan muuttaminen ei kiinnosta. Eli näillä näkymin ei siis maksulliselle softalle ole tarvetta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pipo Katso viesti
    Itse en taas näe järkeä noissa suurissa avustustehoissa
    Jos vähänkin on jalkaa niin noilla pienilläkin avustuksilla ajelee kyllä hyvällä vauhdilla ihan minkä tahansa mäen /paikan Suomessa. Mutta kukin tyylillään ja siksikin säätömahdollisuus on must.
    Itse myös mitä ajellut polkuja/teitä pitkin niin oikeastaa tosi harvoin käytän Jammussa (tehottomampi PW-SE versio, jossa vääntöä 70nm eli samaa luokka shimanon kanssa) täyttä tehoa. Ja tämä ihan siksi että niillä heikoimilla tehoillakin saa pyörän kulkemaan just niin kovaa kuin itse uskallan ajaa polkuja pitkin. Ja sitten jos mennään yli 25km/h niin avustusteholla ei ole mitään merkitystä. Toki jos kilpaa ylämäkeen kiipeää niin suuremmasta väännöstä on vain hyötyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dille Vallaton Katso viesti
    Sori jo etukäteen tyhmät kysymykset. Olen Shimanoa useasti kokeillut kavereiden pyörissä, mutta en ole kartalla noista prosenteista. Vääntö on ihan selkeä juttu, mutta tarkoittaako esimerkiksi Trailin 50 % sitä että se antaa silloin peak powerista sen verran.
    Mun käsittääkseni max. vääntö on max. vääntöä. Prossat taas olen olettanut, että on se prosentti paljonko sähkömoottori laittaa "jalkojen päälle" max. vääntöön asti. Eli 50% on itse asiassa 1.5-kerroin. Mutta korjatkoon joku, joka tietää asian.

Brosen sähkönsäästävyyteen en oikein usko. Jonkin verran voi olla eroja sen mukaan mitä tehoa hukkuu moottorin (alennusvaihteiston) sisäisiin häviöihin, mutta itse moottorin hyötysuhde lienee molemmissa sama. Kuten myös polkimista eteenpäin. Jos ajetaan letkassa samaa kyytiä "turbo" päällä, energiankulutukseen vaikuttaa paitsi se "turbon" avustuksen säätö, niin myös se, paljonko polkija itse laittaa tehoja. Joku Indurain polkee normiletkassa akku repussa, kun mulla ei riitä edes se turbo mukana pysymiseen.

---
    Itse asiassa tässä hyvä ketju, pitää lukea ajatuksella myöhemmin, mutta laitan sen nyt tähän talteen:
    https://electricbikereview.com/forum...centage.15688/

Kiire päivä töissä! Voi siis spekuloida. Väännön kanssa noilla Shimanon prosenteilla ei ole mitään tekemistä. Äsken löysin Shimanon omilta ulkomaan sivuilta vihdoin max tehonkin. Peakpoweri on ihan japanilaisten ilmoituksen mukaan vaan 500 wattia, kun Brose ilmoittaa Drive S-moottorista noin 900 wattia. Se selittää vauhtieron kun kiivetään täydellä tehomoodilla. Tietenkin 70 versus 90 newtonin vääntöerokin vaikuttaa. Valitettavasti se sähkön kulutus on faktaa, mutta vaan täydellä teholla ajettaessa. Eihän sitä muuten voi edes verrata. Shimanolla kaahaava frendi on ajanut minun Brosella montakin kertaa ihan saman vakion iltalenkin ja samaa vauhtia. Noin 100-kiloinen keijukainen saa simanovitsin akun tyhjäksi jopa vähän yli 20 kilsassa ja aikaa menee tunti ja vartti. Itse harkitsen jotain Shimano-filoa kun niihin saa seiskasatasia akkuja. Brosella kaiffari pääsee 500 akulla saman metsälenkin niin että akkua on vielä noin 10 kilsan ajoon. Uutta Levoa odotellessa. Kohta pitäisi kolahtaa kauppiaalle. Taas tulee yksi ajokaveri porukkaan lisää, kun meikän nykyinen ajokki lähtee kiertoon. Meikäläisellä jo viides sähköinen täysjousto. Toivottavasti Haibiken Flyon-moottori ei ole ylihyvä, sillä saattaa ensi kesänä vaihtua taas peliväline.

No, nämä Brose-jorinat voinee siirtää jonnekin muuhun topikkiin...

Prosentti on avustusprosentti (yllätys-yllätys ). Eli kun jalalla painaa 140Nm niin moottori avustaa esim. 50%, eli 70Nm, eli maksimit.

Omat arvot: Eco - 40%, Trail - 65%, Boost - 90%, vääntö on vakiona.

Kiitos. Nyt alkoi mennä jakeluun Shimanon säätölogiikka. Onneksi löytyi sähköpyöräinsinööri taivuttamaan rautalankaa.

Omat arvot: Eco - 40%, Trail - 65%, Boost - 90%, vääntö on vakiona.
    Aika miedot avustukset Voisihan tuota boostia itsekin pudottaa, nyt se on aika tunnoton ajaa. Jyrkimmissä nousuissa tosin tuo on tullut tarpeeseen. Olisi kiva tietysti tietää, paljonko itse noihin kampiin saa kulloinkin vääntöä aikaiseksi. Siksi peräänkuulutinkin joskus sitä, että noita arvoja saisi pyörästä ulos, kun se niitä mittaakin.

On kyllä aika ihmeellistä, että sähköfillarit ei anna ulos ANT+ tehoprofiilia, kun ne (nämä uudemmat keskiömoottorit ainakin) joka tapauksessa tehoa ja vääntöä mittaavat. Erilliset tehomittarit maksaa lähemmäs tonnin, joten tuon verran "säästäisi" laitehankinnoissa, jos sähköfillarissa olisi sisäänrakennettuna tehomittari, jonka datan saisi hyötykäyttöön treeneissä. Sen verran olen nippainsinööri, että moinen ominaisuus voisi olla ihan ratkaiseva asia hankintahetkellä.

Pudotin nyt puhelinapp:illa asetukset kohtaan LOW ja se antaa ECO 30Nm/60%, Trail 70 Nm/70% ja Boost 70 Nm/150%. Noita vois vielä ehkä viilata suuntaan 40%, 60% ja 120%...

---
    Kuten kävinkin tekemässä. Eli nyt on sitten:
    ECO 30 Nm / 40%
    TRAIL 70 Nm / 60%
    BOOST 70 Nm / 120%

(ECO olikin oletuksena 60% eikä 40%, kuten olen luullut. Shimanon softakin voisi antaa säätää näitä vapaasti kuten tämä Freemax:kin)

Onko muuten kukaan säätänyt "konetta" Shimanon puhelin-app:illa sen jälkeen kun on ensin laittanut eri säädöt Freemaxilla. Että mitä se Shimanon softa tykkää, kun on epästandardit asetukset. Lähinnä, jos noita joutuu metsässä joskus säätämään, että kippaako koko fillari?

Kun freemaxin jälkeen säätää Shimanon softalla niin tulee Shimanon arvot, mitään pahaa ei tapahdu.

Toimiiko äppi myös E6000:ssa?

Näyttäisi tukevan vain kasitonnista.

Vaikka tuolla täysversiolla ei tee mitään, niin voisin tästä ilmaisversiostakin maksaa muutaman kympin ihan kannatuksen vuoksi. Ajattelin heittää kehittäjää maililla ja kysyä, että onko hänellä mitään moista vastaan...

Kun freemaxin jälkeen säätää Shimanon softalla niin tulee Shimanon arvot, mitään pahaa ei tapahdu.
    Sama kokemus, vahvistan.

Shimanon päivityksistä sen verran vielä omaa kommenttia, että vaikka ne päivitykset vähän haittaavat "eMax-valonnopeussäätöjä" niin itse pidän kyllä viimeisintä pushaamaani versiota (4.5.1?) hienona päivityksenä. Se teki 25 km/h avustusrajasta tosi pehmeän, avustuksen tippumista tai päällemenoa hädin tuskin enää huomaa. Faux-platilla ajaessa kun loiva alamäki (ei avustusta) vaihtuu loivaksi ylämäeksi (avustus tulee mukaan), niin nyt jalat tuskin huomaavat tapahtumaa - se nouseva rinne vaan katoaa johonkin. Klonksuminen on tyystin kadonnut.

Pieni heads-up, joka saattaa olla jäänyt kiireisillä shimanokuskeilla huomaamatta: eMaxin kehittäjä on lokakuussa julkaissut myös miniMax nimisen softan, jossa on sellainen hulppea ominaisuus tuon (toiseksi uusimman) 4.5.1 shimanon firmwaren kanssa, että sillä pystyy vaihtamaan kohdemaan USA:ksi. Maksimi avustusnopeus on silloin 32 km/h ja mikä parasta, nopeusnäyttö ja matkamittari näyttävät oikeaa nopeutta/matkaa.

Change of destination: Hereby it is possible, for example, to switch to the US variant with 32 km / h with correct display of the speed and distance on the display.

Saattaa olla, että itse maistelen tuota tilkkasen huomenna.

Kerrohan kokemukset. Itse tuli pudotettua jo se uusin firmis, eli ei pääse testailemaan.

Yhden edestakaisen työmatkan* kokemuksella fiilikset on positiiviset, vaikka eroa mun ajotavalla tuolla matkalla tuleekin vain muutamassa paikassa:
    1. Vilkkaassa liikenteessä kaupunkialueella (vain lyhyt pätkä työmatkallani onneksi) ylämäkipaikassa on paljon turvallisemman oloista ajaa vähän yli kolmeakymppiä kuin 25 km/h, koska autot eivät selvästikään enää pyrkineet väkisin ohi.
    2. Muutamassa kumpuilevassa kohdassa saa nyt niin hyvän alkuvauhdin, että seuraava nyppylä nousee Ecollakin ilman vaihteiden räpläämistä. Jotenkin oli enempi normifillarin fiilis.

Loivassakaan alamäessä tai jyrkässä nousussa eroa ei ole lainkaan. Loivasti nousevalla tasaisella pätkällä jalat pääsee nyt helpommalla, jos nostaa nopeuden kolmeenkymppiin.

Taitaa muuten miniMaxissa tuki löytyä jo 4.6.0 firmwarellekin (jossa on kai pelkkä korean markkinoiden tuki lisäominaisuutena verrattuna 4.5.1:een).

*(15 km suuntaansa, noin puolet leveähkön metsätien tapaista, puolet asuinalueiden "katuja/kujia", korkeuseroa yhteen suuntaan noin 500 m, jyrkimmillään Garmin loggaa 20% pätkiä)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Loivasti nousevalla tasaisella pätkällä jalat pääsee nyt helpommalla, jos nostaa nopeuden kolmeenkymppiin.
    Tuo kuulostaa erikoiselta. Nopeuden kasvaessa ilmanvastus kasvaa, jolloin samoilla avustustasoilla luulisi jaloille tulevan enemmän työtä. Eli onko lopultakin niin, että todellisuudessa avustus (+ akun kulutus) kasvaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fiolaristi_57 Katso viesti
    Tuo kuulostaa erikoiselta. Nopeuden kasvaessa ilmanvastus kasvaa, jolloin samoilla avustustasoilla luulisi jaloille tulevan enemmän työtä. Eli onko lopultakin niin, että todellisuudessa avustus (+ akun kulutus) kasvaa?
    En ehkä ihan täysin ymmärrä kommenttiasi, mutta taustana/selitykseksi tuohon omaan edeltävään kommenttiini:

- tasaisella tai nousevalla faux-plat:lla (en tiedä kunnollista suomenkielistä vastinetta tälle, siis max 2% nouseva "valetasainen" tie) olen tavannut yrittää pitää nopeutta 30 paikkeilla (usein se jää vähän alle, mutta on kuitenkin yli 25 km/h), jolloin aiemmin avustusta ei ole ollut lainkaan ja jalat ovat tehneet kaiken työn. Nyt US-asetuksella avustus on mukana ja jalat pääsevät helpommalla.
    - alamäessä, silloin kun reitti mahdollistaa yli 25/h vauhdit, niin vauhti on tyypillisesti myös yli 32 km/h, joten eroa US/EU-asetuksen välillä ei ole. Tämä siis omissa ajomaastoissani Alppien reunalla.
    - jyrkässä ylämäessä vauhti jää joka tapauksessa alle 25 km/h, joten on ihan sama onko raja 25 vai 32 km/h. Tähän tietysti apinanraivo-riehumiset olisivat poikkeus, mutta niitä en nykytilassani pysty tekemään, kun jalka ei vaan vielä kestä.

Luulen, että jos ajomaastot olisivat mallia "pohjanmaan lakeuksilla", niin tuo EU/US ero tuntuisi huomattavasti isommalta kuin täällä "rantavuorilla".

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    olen tavannut yrittää pitää nopeutta 30 paikkeilla (usein se jää vähän alle, mutta on kuitenkin yli 25 km/h), jolloin aiemmin avustusta ei ole ollut lainkaan ja jalat ovat tehneet kaiken työn.
    Ok, nyt meni jakeluun.
    Ajattelin asiaa vain siltä kannalta, että tarkoittaisit nopeuden kasvattamisen olevan se juttu, joka helpottaa.

Voishan tuon lisenssin maksaa...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fiolaristi_57 Katso viesti
    Eli onko lopultakin niin, että todellisuudessa avustus (+ akun kulutus) kasvaa?
    Akun kulutus toki kasvaa, jos ennen yli 25km/h mentäessä akkua ei kulunut käytännössä ollenkaan ja nyt sitten viritettynä moottori avustaa sinne 32km/h nopeuksiin. Toinen juttu sitten paljonko noita kilometrejä tulee, muttta se sitten riippuu jokaisesta itsestään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Eli nyt on sitten:
    ECO 30 Nm / 40%
    TRAIL 70 Nm / 60%
    BOOST 70 Nm / 120%
    Ja nyt
    ECO ... 30 Nm / 30%
    TRAIL . 70 Nm / 50%
    BOOST 70 Nm / 120%

Katsotaan, josko pitäisi pudottaa vielä lisää. Ja taidan laittaa lisenssin tilaukseen...

Samanlaisia aiheita

1. Desktop softat?
    By 90kg in forum Varusteet
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 21.04.2018, 22.53
  2. Head tube expander
    By -jamo- in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 03.08.2017, 16.07
  3. Di2 E-tube iPad app
    By jerrycan in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 11.03.2017, 11.19
  4. Schwalben Evo Tube
    By maalinni in forum Renkaat
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 07.06.2016, 11.20

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään