Polareista tuli just samaa kommenttia (piiristä joka polareita siis käyttää) yleisimmäksi vian syyksi ettei rannesyke toimi luotettavasti tai oikein.
Polareista tuli just samaa kommenttia (piiristä joka polareita siis käyttää) yleisimmäksi vian syyksi ettei rannesyke toimi luotettavasti tai oikein.
Merkistä riippumatta, ranteesta sykkeen mittaaminen sopii lähinnä juoksuun. Suurimmassa osassa lajeja joutuu pitämään jostain kiinni ja käsi puristaa jostain. Tällöin sykkeen mittaaminen ranteesta ei vaan tahdo onnistua. Asiaa voi vähän kompensoida nostamalla mittaria ylöspäin ranteessa. Käytännössä kuitenkin jos sykelukeman tarkkuudella on väliä, niin pitäisi käyttää sykevyötä. Toiseksi paras vaihtoehto lienee erillinen optinen anturi ylempänä käsivarressa.
Hiihtohan on yksi hankalimpia näille rannemittareille, kun iho on kylmä ja sauvasta tulee pidettyä kiinni. Itse joskus testasin kahdella mittarilla, niin että toinen otti sykkeen ranteesta ja toiselle oli sykevyö yhdistettynä. Parin tunnin lenkki. Ranteesta mitattuna keskisyke ~120bpm ja sykevyöllä ~145bpm. Sen verran omaa pumpun lyöntinopeutta pystyin arvioimaan ihan kerraston selkämyksestä ettei jäänyt epäselvyyttä kumpi näytti lähemmäs oikeaa.
Itsellä Vantage V2 antaa ihan järkeviä sykelukemia ranteesta lajeissa joissa ei pidetä jostain kiinni ja kädet pysyy sydämen alapuolella. Ei se toki missään kovissa intervalleissa pysy mukana kuten ei mikään rannemittaus.
Eihän näissä Polarin vehkeissä kaikissa sama sensori ole, kuten ei varmasti kaikissa muissakaan muun merkkisissä että ei mielestäni voi sanoa, että Polarissa ei toimi ja Suunnossa toimii. Oman kokemuksen mukaan tässä Polarissa toimii paremmin kuin Suunnossa, mutta viimeisin Suunto mikä mulla on ollut on vanhaa mallia. Fysiologiastakin se on loppupeleissä kiinni, että kellä toimii ja kellä ei.
Eri sensorit on joo ja sitten vielä fysiologiset erot käyttäjien välillä. Toisilla on paremmin suonet näkyvillä ja toisella tummempi iho, enempi karvoitusta ym. muuttujia on paljon ja sen takia on ihmisiä joilla ei tahdo mikään toimia ja monesti nämä sitten myös yleistävät ettei mikään rannemittaus voi toimia kunnolla. Lisäksi vielä mitä painavampi kello niin sitä enempi se tahtoo heilua josta tulee kohinaa signaaliin.
Minun Vantage M mallissa sillä rannemittauksella ei tee kyllä mitään. Jossain ylämäessä se heittää helposti 30-40 iskua todellisuudesta. Mutta eipä se mitään haittaa, en minä niitä sykkeitä seuraa. Tärkeämpää on saada kätevästi tunnit ja kilometrit kirjattua ylös.
Tullut testattua muutamaa rannemittausta, ja polarissa on arvaukset rauhalisessa liikunnassa ihan kohdillaan. Mutta siinä vaiheessa kun kipuaa uittumäen ylös rajamäellä, sen lukema on jotain satasen luokkaa ja hetken levättyä voi näyttää jonkun 140. Samassa mäessä rintavyö kipuaa 170 paremmalle puolelle. Mutta noin normielämässä näyttää ihan oikein. Tulossa nyt V3, ja saa nähdä onko mitään parannusta edelliseen
Mun Polari toiminee unenaikaisen sykkeen seurannassa mutta jo kävely saa sen sekaisin.
Olis kiva testata uusimman sukupolven kelloja, erityisesti Garminia. Ainakin DCRainmaker melkein hehkuttaa niiden rannemittausta. Ihan mielelläni luopuisin sykevyöstä.
Juuri näin eli varmaankin toimii hieman erilailla eri käyttäjillä. Itsellä ollut useamman vuoden käytössä ja olen käyttänyt sekä ranteesta että sykevyöllä. Minusta toiminut ranteesta normaalisti varsin mallikkaasti. Muutaman kerran on ranteesta tehnyt ylimääräisiä piikkejä (ylimitoitetut sykkeet) lenkillä. Nämäkin ovat ehkä johtuneet siitä, että olen ollut vähän laiska puhdistamaan kelloa tai että ranteessa on ollut joitakin epäpuhtauksia (rasva, pöly jne.). Itsellä suonet todella pinnalla.
Youtubessa @TheQuantifiedScientist on tieteenharjoittaja joka profiloituu pääasiassa unenseurannan mittaamiseen, mutta testaa myös sykemittausta. Toki tässäkin mittaukset tehdään yhdellä henkilöllä kuten kaikilla muillakin tubettajilla, mutta luotan hänen menetelmiin enemmän kuin muiden.
The older I get the faster I was
Itsellä Polar Grit Pro X toimii erittäin hyvin. Mittareita ollut 90 luvulta saakka, joten rintapanta ja rannemittaus tuttua. Polareita ollut useita, tämä viimeisin malli on tarkin ja herkin mittaamaan sykettä. Suunto seuraavaksi tarkin, Garmin seuraava ja Samsung epätarkin.
Itsellä rintapannan ja rannemittauksen ero merkityksetön, koska en urheile ammatikseni tai edes huipputasolla. Käyttäminen erittäin paljon helpompaa.
Jaahas, sateentekijä on julkaissut testinsä:
https://www.dcrainmaker.com/2023/11/...view-test.html
Vähän jää kyllä piippuun... Toivottavasti tulee softapäivityksiä pikaseen.
Aika yksityiskohtainen oli testi. Jännä kyllä kuinka Polarin mahtaa käydä.
Minulla on nyt pari kuukautta ollut Polar Vantage V3, ja tässä hieman kokemuksia siitä.
Tätä ennen minulla oli viitisen vuotta ensimmäisen sukupolven Polar Vantage V, joten käytän sitä vertailukohtana tässä yhteydessä. Muiden valmistajien kelloista minulla ei ole kokemuksia viime vuosilta, joten en edes yritä vertailla Vantage V3:sta niihin. Taustaksi vielä se, että liikuntaharrastuksiani ovat lähinnä maastopyöräily ja maastohiihto sekä jonkin verran tulee käveltyä/tehtyä kevyitä vaelluksia. Kello on minulla ranteessa ympäri vuorokauden.
Tärkein syy minulla Vantage V:n korvaamiseen V3:lla oli V3:ssa olevat navigointiominaisuudet. Olen jo muutaman vuoden toivonut Polarin palaavan pyörämittarimarkkinoille, jolloin tarjolle olisi voinut tulla Polarilta mittari, jossa olisi riittävän iso näyttö navigointiin/kartan seuraamiseen maastopyöräillessä. Tuo taitaa olla turha toivo, joten V3 saa nyt toimia jonkinlaisena apuna esim. uusia polkuja kartoitettaessa tai reittejä seurattaessa. Ei tämmöinen pienikokoinen rannelaite tietenkään ole isomman ohjaustankoon kiinnitettävän laitteen veroinen navigoitaessa, mutta olen kuitenkin kokenut V3:n navigointiominaisuudet hyödyllisiksi maastopyörälenkeillä.
Reittien lataaminen V3 -kelloon on suhteellisen helppoa, ja Komootin kautta ladatuissa reiteissä kello antaa näytöllä visuaalisesti kääntymisohjeita ja myös piippaa joka käännöksessä. Tuo jatkuva piippaaminen maastolenkeillä kun polkujen risteyksiä on tiheässä on itse asiassa välillä kohtuullisen ärsyttävää. Olisi hyvä jos nuo äänet saisi pois päältä, mutta ilmeisesti näin ei pysty tekemään. Kellossa olevat kartat näyttävät pohjautuvan OSM-dataan, ja sisältävät hyvin polkuja, mutta kartoilla ei ole mitään paikannimiä tms. Karttojen lataaminen kelloon tapahtuu PC:n kautta, ja on varsin yksinkertainen prosessi.
On tuossa V3:ssa monta muutakin uutta ominaisuutta V:hen verrattuna kuten erliaisia testejä (esim. veren happipitoisuus ja EKG), mutta itse en pidä noita mitenkään merkittävinä juttuina eikä noita ole tullut käytettyä kuin kokeilumielessä. Yön aikana mitattu ihon lämpötila on kuitenkin sellainen, jota tulee katsottua kun se kerran automaattisesti mitataan.
Akku on minulla kestänyt kuutisen päivää, mikä on saman verran kuin ensimmäisen polven Vantage V:n akku minulla tyypillisesti kesti. Tuo kuuden päivän akunkesto on saavutettu seuraavilla asetuksilla V3:ssa:
- Näyttö aina päällä
- Älä häritse tila on yöllä päällä (tarkoittaa, että silloin näyttö on pimeänä)
- Näytön kirkkaus = keskitaso
- Jatkuva sykeseuranta = päällä
- Näyttö harjoituksen aikana jatkuvasti -asetus on pois päältä
Olen välillä pitänyt maastopyörälenkeillä päällä asetusta, joka jättää näytön päälle koko harjoituksen ajaksi (tämän voi määrittää joko harjoitus- tai lajikohtaisesti), ja se vaikuttaa kuluttavan akkua aika paljon varsinkin jos on navigointinäyttö aktiivisena. Tuolla asetuksella akku on kaivannut latausta 4-5 päivän välein kun harjoituksia on ollut n. 6 h/vko tahtiin.
Yksi iso muutos V3:ssa on näytön muuttuminen AMOLED-näytöksi, ja V3:n näyttö on merkittävästi vanhaa V:tä selkeämpi. Itse olen tällainen yli 50-kymppinen kohtuullisen huonon lähinäön omaava tyyppi, ja vanhassa V:ssä näytön lukeminen oli välillä haastavaa. Siinä maksimimäärä datapisteitä näytöllä oli minulle kaksi kappaletta. Mikäl näyttöön lisäsi kolme tai neljä eri tietoa, niin en nähnyt kunnolla lukea niitä lenkin tohinassa. Uudessa V3:ssa näytöllä voi olla neljä tietoa (maksimimäärä Polarilla), ja näen lukea ne tiedot ilman ongelmia. Muutenkin näyttö tuntuu erittäin selkeältä ja helposti luettavalta vanhaan V:hen verrattuna erilaisissa valaistusolosuhteissa. Merkittävä parannus!
Merkittävimmät plussat V3 vs. V:
- V3:n näyttö on merkittävästi selkeämpi lukea
- Navigointiominaisuudet
- Synkronointi kello => puhelin (Android) erittäin sujuvaa (vanhassa V:ssä tuo synkronointi ei aina pelittänyt kovin hyvin)
- Nopeus (kello reagoi painalluksiin yms. selvästi nopeammin kuin vanha V)
Merkittävimmät miinukset V3 vs. V:
- Akun kesto jos haluaa pitää näyttöä koko ajan päällä suoritusten aikana. Jos näyttö ei ole koko aikaa päällä, niin maastopyöräillessä ei onnistu näytön vilkaiseminen niin, että kääntää rannetta hieman kuitenkin pitäen ohjaustangosta kiinni. Tuolloin V3:n näyttö ei herää henkiin vaan pitää ottaa käsi irti ohjaustangosta ja kääntää rannetta reilusti.
MC Kramppi
pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)
^ eikö saa näyttöä erikseen koko ajan päälle treenin ajaksi, kuten garminilla?
Kyllä saa.
Minulla on siis asetus nimeltään "Aina päällä oleva näyttö" päällä. Tuo tarkoittaa, että näyttö on muulloin aina päällä paitsi harjoituksen aikana. Tarkoittaa käytännössä sitä, että kellonaika on aina näkyvissä, ja kun rannetta kääntää riittävästi, niin koko näyttö aktivoituu/herää henkiin.
Sitten on eri asetus näytön näkymiselle harjoituksen aikana. Oletus on, että näyttö ei ole päällä koko aikaa harjoituksen aikana. Asetuksella saa sitten valita näytön päälle harjoituksen aikana joko yksittäisen harjoituksen osalta tai sitten voi valita lajikohtaisesti, että näyttö on aina päällä harjoituksen aikana. Jos tuo asetus on päällä, niin näyttö on aktiivisena koko harjoituksen ajan. Itsellä on tuo asetus ollut välillä käytössä maastopyöräilyssä, ja tuo näytön päällä pitäminen harjoituksen aikana vaikuttaa kuluttavan akkua kohtuullisen paljon.
MC Kramppi
pertti.com/mtb/reitit/ (MTB-reittejä Hollolassa)
Saa, mutta se pitää tehdä lajikohtaisesti. Aina harjoituksen aikana valintaa ei ole.
Näkyy Tammiston Powerin avajaistarjouksissa olevan POLVV3BKSL "gps-urheilukello".
Ilmeisesti tämä Vantage V3 Premium, vaikka ei mainita?
https://www.power.fi/puhelimet-ja-ka...s-l/p-2800895/
Kyllä nyt houkuttelisi.
Premium-sana ei taida kuulua Vantage V3 -nimeen vaan mainintaan premium-urheilukello.
Onkos joku saanu toimimaan androidin omaa "älä häiritse" tilaa silleen että se ei pukkais kellolle ilmotuksia?
Toki kellossa on omaki mutta ei tarvis kummastaki laittta
hcf muokkasi tätä : 19.07.2024 at 19.10
Kirjanmerkit