Sivu 3 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 139

Aihe: Rock shox Pike RC virittäminen

EDIT: Enpä jaksa sittenkään enempää tästä aiheesta.

Oma pike vissiin tehtaan orkkis asetuksissa ja pitäs viedä huoltoon. Ajatellut fillariosaa. Mitäs tohon kannattais lähtee muuttamaan tai vaihtamaan? Vai antaako huollonsedän päättää? Onko järkevää pidentää 150milliseksi?

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Varmaan peilaat sen toimintaa ,onko ollut mieluisaa vaiko pitäisikö olla jonkin asian toisin. Onko joustovara riittänyt vaiko joutuuko pitään paineita isona jotta kantaa.. Samoja ihmetyksiä omassa kyssärissä. Itse huomannut että omassa Pikessä toiminta ei ole kovin smuuttia koska olen isohko ja painava kaveri.Eli painetta joutuu pitämään,siksi kanssa ajatellut jouston pidennystä tai kokonaan uuden (pidemmän) keulan hankintaa. Joskus kun ajoin kaverin pyörää missä oli fox36 niin oli se makea..

Mun 140mm RC charge 1 Pikestä tuli loistava. Redlinen Like water öljyllä. Kuski reilu 100kg kamoineen. Vaimennukset riitti vielä ohuemmakin öljyllä. Keulassa on myös deponair ilmajousi.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antza44 Katso viesti
    Mun 140mm RC charge 1 Pikestä tuli loistava. Redlinen Like water öljyllä. Kuski reilu 100kg kamoineen. Vaimennukset riitti vielä ohuemmakin öljyllä. Keulassa on myös deponair ilmajousi.
    Mitäs tää depoair eroaa mikä on orkkiksena sisällä? Onkohan fillariosassa tuota valmiina vai kannattaako hommata valmiiksi?

Se antaa ymmärtääkseni isomman negatiivisen tilan eli parantaa alkuherkkyyttä. En osaa sanoa onko osaa. Kevyemmällä öljyllä oli huomattavasti isompi vaikutus herkkyyteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hakpas Katso viesti
    Tässäpä oma reseptini Pike RC 2018 virittämiseen.
    2018 L-kokoinen Spectral, kuskin paino kamat päällä 78kg. Ajot on pääosin sellaista keskinopeaa polkua alamäkiä pelkäämättä.

Omat kokemukset alkuperäisestä on saman tapaiset kuin muillakin eikä jousen paineita ja tokeneita värkkäämällä saa ihmeitä aikaan. Sagia en ole pahemmin mittaillu, enemmän on säädetty ajokokemusten perusteella.
    Debon Air päivitys ja samalla joustomatkan venytys 150=>160mm. Jousen toiminta parani kun alkujousto on pidempään lineaarisempi. Vieläkin iskee kunnon kivikossa käsille mutta vähemmän kuin aiemmin. Hyväksi havaittu jousen paine 50=>55PSI

Mutta kun ei vielä riitä varsinkin pitkillä yli 50km lenkeilä väsyy kädet ennen jalkoja.
    Tuumasin että sisään vaimennus on liian voimakas, sekä nopea että hidas. Otin vaimentimen auki pöydälle ja arvasin nopean vaimennuksen shimmipakalle uuden järjestyksen.
    Rebound vaimennukseen en tehnyt mitään, ja vaikea olisi tehdäkkään vakio shimmeihin muutoksia kun ei siellä ole muistaakseni kuin 4 levyä. Yhdenkin siirto vaikuttanee täten paljon.
    Öljyiksi vaimentimeen tuli Red Line like a water 2,5. Jousen paine useiden testilenkkien jälkeen päätyi arvoon 67PSI.

Nyt parani selvästi mutta ei mennyt onneksi liian pehmeäksi. Ranteet kiittää!
    Tuntuu että myös etenemiskyky tosi hitaassa juurakossa ja kivikossa parani selvästi. Nytkin on hitaan sisään vaimennuksen säätö melkein auki ja rebound säätö 2 klikkiä auki asennosta.

Alla parit kuvat sisuskaluista ja uusi shimmien järjestys. Unohdin sisäänvaimenuksen säätösysteemistä toisen kuulan ja jousen pois. säädöstä tuli itseasiassa helpompi käyttää kun joka toinen naksu jäi pois.
    Onko sulla vielä sama tune tuossa kompressiovaimentimessa? Jos shimmistackia keventää niin kannattaa kääntää lenkillä lsc säätöä tiukempaan suuntaan, rupee keula toimimaan oikeasti vaimennetusti kun se shimmistacki aukeaa herkemmin eli jo keskinopeissa iskuissa, ja toisaalta saa lsc säädöstä lisää kantavuutta. Keula tuntuu tällöin varmasti huonommalle "parkkipaikkatestissä" mutta polulla se on varmasti parempi. Charger 1 Pike Rc shimmistackissa on aivan hulluna liikaa preloadia ja toisaalta lsc neulan läpi kulkee täysin avoimena aivan liikaa öljyä, kun siihen kasaa herkemmän stackin niin se keula muuttuu aivan erilaiseksi, sitä pystyy jopa säätämään halutunlaiseksi sillä kompressiosäädöllä eikä nopeat iskut lyö enää käsille.

Tuohon puoleen en ole itse koskenut muuta kuin öljynvaihdon verran. Ilmapuolelle vaihtanut omaan 2018 Pikeen debonairin ja samalla pidemmän eli 150->160mm. Tokeneita yksi. Lsc säätöä pidän 7-8 kliksua auki asennosta kiinnipäin. Varsinkin bikeparkin Jyrkässä kivikkoalamäessä mielestäni toimii parhaiten tuolla säädöllä. Paluuvaimennus 1-2 kliksausta nopeimmasta. Painetta en nyt muista (olikohan 70-75) mutta sentti jää yleensä käyttämättä. Jonkun ajovirhe mäiskäysyn jälkeen on ollut kaikki käytössä. Sagi n. 25-30 %.
    Kuski kevyehkö n. 72 kg ilman varusteita.

Käytin piken fillariosassa. Kyselin tuota depoa mutta suositteli että laitetaan orkkis paremmin käyttöön. Keulanhuolto tuli kyllä tarpeeseen koska ei ollut toiminut yhtään. Paineita 80psi 2tokenia säg 25. Ylä ja alapään säädöt vielä hakusessa.

Kirjoitellaan raportti tänne Yhdestä Päivityksestä.

Keulana on siis Pike RCT3 vuosimallia 2013 tai 2014. Otin sarjanumeron keulasta ja kävin RokkariPokkarin tunnistuspalvelussa tarkistamassa oman mallin:

https://trailhead.rockshox.com/en/search/

Bike-componentsista lähti tilaukseen (kunhan oikea valinta oli kolmeen kertaan varmistettu) 250 euron mittainen päivityspaketti

DebonAir Upgrade Kit für Pike / Revelation ab Modell 2014 universal/Typ 6

Charger 2 RCT3 Upgrade Kit f.Pike/Pike Boost/Revelation ab Modell 2014 universal/Typ 4

Tarkista omat valintasi kolme kertaa.

Tarkista omat valintasi kolme kertaa.

Molempiin jalkoihin oli tulossa siis roimasti parannusta. Päivitys oli suhteellisen suoraviivaista, käytin lonkeropalkalla Plane Industries asentajaa säälimättömästi hyväkseni, ja brake cleanerin hajuisessa säätämössä vanhat osat pois, putsaus ja uudet solahtivat voiteluaineiden kanssa mukavasti paikalleen kuin **** ******* (korvaa omalla vertauksella). Joukkoon heitettiin vielä yksi tokeni pohjailua hillitsemään.

Ja ai että! Kyllähän se siitä parani. Alkuherkkyys parani todella paljon ja muutenkin on smuutimpi koko lyönnin mitalta.
    Jani Mahonen muokkasi tätä : 26.02.2020 at 10.29

Mutta olisiko vaikutus ollut sama esim keulan täyshuollolla?

Pidempään huoltamatta olevaan täyshuolto eli tiivisteet ja öljyt toki vaikuttaa mutta kyllä tuossa muutakin parannusta varmasti tuli varsinkin pari pykälää uudemmanmallisen charger2 rct3 myötä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mutta olisiko vaikutus ollut sama esim keulan täyshuollolla?
    Kyllähän sekin vaikuttaa mutta ei olisi ollut. Vaimennuspuoli pysyy nyt paremmin mukana ryt-ryt-rytkytyksessä eli kun mennään omaa täysiä kivikossa / juurakossa. Jos iso osa ruhosta on hitaassa kohdassa lähes kokonaan keulan päällä, niin keula pysyy aktiivisempana eli ei tahmaa niin herkästi.

Mikäs ilmaruoto tähän sopii? Kaveri sanoi että menisi lyrikin 160 ruoto? Pitääkö paikkansa. Olis semmonen ylimääräisenä.

Lähetetty minun SM-G970F laitteesta Tapatalkilla

Sain hommattua 150 debonairin. Mikäs on alajalkojen oikea öljy ja määrät? Rasva löytyy hyllystä.

Huoltomanuaalia kannattaa pitää käsillä. Itse olen ihan tulostanut sen itselleni värien kanssa. 15 ml ainakin minun Pikessa per alajalka.

edit. Todellakin kannattaa eikä kysellä ja uskoa näköjään ainakaan meikäläisen juttuja. Eli muistin väärin ja oikea määrä on 10 ml kumpaankin alajalkaan. Jäin miettimään nimittäin, että mulla on ruisku 25 ml ja se on riittänyt molempiin ja tarkistin. Olen siis huoltaessa imaissut ruiskun 25 ml asti ja lurauttanut ekaan alajalkaan sen verran, että 15 ml on jäänyt ja sitten toiseen siten että on jäänyt 5 ml jäljelle.

sivulla 10 määrät.
    https://www.servicearchive.sram.com/...lish_rev_a.pdf
    kauris muokkasi tätä : 11.05.2020 at 16.27

Manuaalit löytyy myös tuolta samasta trailheadista.

Onko tuo öljy kuinka tarkka? Laittaako suositeltua vai motorex 7.5 ainakin osa käyttänyt?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Huoltomanuaalia kannattaa pitää käsillä. Itse olen ihan tulostanut sen itselleni värien kanssa. 15 ml ainakin minun Pikessa per alajalka.

edit. Todellakin kannattaa eikä kysellä ja uskoa näköjään ainakaan meikäläisen juttuja. Eli muistin väärin ja oikea määrä on 10 ml kumpaankin alajalkaan. Jäin miettimään nimittäin, että mulla on ruisku 25 ml ja se on riittänyt molempiin ja tarkistin. Olen siis huoltaessa imaissut ruiskun 25 ml asti ja lurauttanut ekaan alajalkaan sen verran, että 15 ml on jäänyt ja sitten toiseen siten että on jäänyt 5 ml jäljelle.

sivulla 10 määrät.
    https://www.servicearchive.sram.com/...lish_rev_a.pdf

Mulla oli ainakin, oisko ollut 2018 vai 2017, pikessä vähän samaa ihmettelyä. Jotenkin googlettelamalla löytyi kaksi eri Rockshoxin huolto-opasta samalle piken versiolle. Toisessa ohjeistettiin laittamaan 10 ml molempiin alajalkoihin ja toisessa siten, että toiseen jalkaan 15 ml ja toiseen jalkaan eri määrä, olisiko ollut 10 tai 5 ml.

Muuten nuo dokumentit käskivät tekemään ihan samat asiat samoissa kohdissa, joten kysin facebookin chatissa (sramin/rockshoxin nettisivuilla ei ainakaan silloin ollut asiakaspalveluun sähköpostia, ainoastaan puhelinnumero) että kumpaa pitäisi noudattaa. Olivat kuulemma vaihtaneet keulan öljymääräsuosituksia, ja 10 ml kumpaankin jalkaan on päivitetty tieto. Toki en tiedä sitten uudemmista pikeistä, mulla on edelleen toi sama keula ajossa ja hyvin toimii vieläkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jokiniemi 1 Katso viesti
    Onko tuo öljy kuinka tarkka? Laittaako suositeltua vai motorex 7.5 ainakin osa käyttänyt?

Varmasti toimii tuo motrexikin ihan yhtä hyvin.

Ettet nyt vaan sekoita vaimennin öljyä ja alajalkojen/foamien öljyjä ajatuksissasi. Alajalkoihin tulee 0-W30 ja vaimentimeen yleensä joku kiinteä viskositeettinen esim 2.5W motorex tai Silkolene 2.5W roimii Rockareissa hyvin. Eihän sillä alajalkojen voitelu öljyllä niin väliä ole, kunhan toimii omalla käyttölämpötilaalueella. Vaimentimessa taas. esim omaan RC1 Pikeen suositettu Rockarin 3W ei kyllä kylmällä toimi, toisin kuin em mainitut, joista Silkolenen 2.5W paremmin.

Ettet nyt vaan sekoita vaimennin öljyä ja alajalkojen/foamien öljyjä ajatuksissasi. Alajalkoihin tulee 0-W30 ja vaimentimeen yleensä joku kiinteä viskositeettinen esim 2.5W motorex tai Silkolene 2.5W roimii Rockareissa hyvin. Eihän sillä alajalkojen voitelu öljyllä niin väliä ole, kunhan toimii omalla käyttölämpötilaalueella. Vaimentimessa taas. esim omaan RC1 Pikeen suositettu Rockarin 3W ei kyllä kylmällä toimi, toisin kuin em mainitut, joista Silkolenen 2.5W paremmin.
    Siis alajalkohin tuleva öljy. Ei kai muuta tarvi jos vain ruodon vaihdan?

Siis alajalkohin tuleva öljy. Ei kai muuta tarvi jos vain ruodon vaihdan?

Joo et muuta öljyä tarvi. Ipa.a puhdistukseen ja asentajalle kurkkuun + esim R.S.P Slickkick rasvaa ruodon tivareihin ja stefoihin.

Joo et tarvi muuta.
    Joo pitää käydä hakemassa tota oikeeta öljyä ellei muuta kärsi pistää..

Laitettii tänään ruoto paikalleen. Huomenna paremmin lenkille ja testaileen sag kohdalleen. Motorex öljyt ny meni alajalkohin. Onko rokkarin oma öljy pinkkiä? Semmosta sieltä tuli ulos kun purettiin.

Rokkarin oma 0w30 öljy taitaa olla kyllä ihan ruskeaa, vaimenninöljy on taas pinkkiä/punaista.

Hyvinhän tuo tuntuu istuvan 150 millisenä. Vähän on nuo säädöt hakusessa. Varsinkin kivikkoisessa alamäki rynkytyksessä hakkaa käsille. Pitääkö hitaanvaimennuksen säätö olls täysin tai lähes auki vastaavassa enska touhussa?

Mulla on osoittautunut bikeparkin jyrkkiin kivikkoisiin isojen kivien alamäkiin parhaaksi lsc säädöksi jopa 7-8 kliksua täysin auki asennosta kohti kiinni asentoa. Painetta mulla 2018 Pikessä johon vaihtanut 160 mm 2019 debonairin ruodon 150 mm tilalle 75 psi. Paluuvaimennus 1-2 kliksua auki asennosta kohti suljettua. Vaimenninpuolella like a waterin rockarin alkuperäistä juoksevampaa öljyä. Kuski ilman varusteita 72 kg.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Mulla on osoittautunut bikeparkin jyrkkiin kivikkoisiin isojen kivien alamäkiin parhaaksi lsc säädöksi jopa 7-8 kliksua täysin auki asennosta kohti kiinni asentoa. Painetta mulla 2018 Pikessä johon vaihtanut 160 mm 2019 debonairin ruodon 150 mm tilalle 75 psi. Paluuvaimennus 1-2 kliksua auki asennosta kohti suljettua. Vaimenninpuolella like a waterin rockarin alkuperäistä juoksevampaa öljyä. Kuski ilman varusteita 72 kg.
    Laitoin paineet 85 psi ja melkein heti laskin 80psihin. En sen kummemmin sägejä kattellut. Reilu sentin luokkaa jäi käyttämättä tommosella polku ajelulla missä oli vähän alamäki rynkytystä mukana. Painoa n.80kg ilman kamoja. Tarkotus olis parkkiin lähteä kokeileen kun sappee aukee

Helpoiten ne säädöt oppii tai ainakin saa jotain tatsia kun niiden kanssa testailee yks asetus kerrallaan, bike parkissa on helppo hieroo samaa pätkää ja testailla vaikka ihan ääri asentoja mikä vaikuttaa mihinkin. Toki samaa onnistuu ihan perus poluillakin, mutta toistoja se vaatii samaa pätkää pitkin. Itse ainakin näin päässyt vähän kartalle keulan sielun elämästä.

Jos lyö näpeille niin ensin katsoisin ehkä että reboundi ei ole keulassa liian hitaalla (kilpikonaan päin).

Samanlaisia aiheita

1. rock shox xc32
    By aakeli in forum Jousitus
    Vastaukset: 8
    Viimeinen viesti: 14.05.2019, 17.25
  2. Rock shox XC 30 säätö
    By MMatkaaja in forum Jousitus
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 31.05.2016, 13.51
  3. Rock Shox: mallien erot
    By rnd in forum Jousitus
    Vastaukset: 16