CanyonShimanoPartioaittaElectrobikeBikeshop
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 65

Aihe: Mistä hyvä talvipyörä

Mistä hyvä talvipyörä

Terve

Nyt on niin vaikea rasti, etten tästä itse ilman apua oikein selviä. Ajattelin aloittaa talvipyöräilyn ja hankkia tähän tarkoitukseen sopivan pyörän. Pulmana on vaan se, etten tiedä talvipyöräilystä mitään. Kesällä en tällä pyörällä aja eli kyseessä on puhdas talvipyörä.

Pari rajausta pystyn tekemään ja muutamia toiveita.
    Rajaukset:
    - ei läskipyörää
    - ei kippurasarvista
    - ei etuvaihtajaa
    Toiveet:
    - vakaa ja turvallinen, sellainen ajoasento, että pyörän selässä viihtyy ( trail / pystyhkö ajoasento )
    - helppo huoltaa / mahdollisimman huoltovapaa
    - hihnavetoa arvostan, samoin napavaihteita
    - 1*11 tai 1*12 on myös ok
    - pyörään voi asentaa alkuperäisille vanteille talveen sopivat ( vakaat / leveät ) nastarenkaat. Ei lian kapeita renkaita
    - läpiakselit
    - hydrauliset levyjarrut
    - hintahaarukka varmaan 1-2 teuroa, yli 3 on minulle tuohon tarkoitukseen aika kallis kun en keksi pyörälle muuta käyttöä. Huonoilla osilla varustettu halpa pyörä ei ole ensisijainen vaihtoehto ellei joku löydä tähän hankintaan todella ruudikkaita perusteluja.

Kuskin pituus 170 ja jalan sisämitta 77. Ajan pääkaupunkiseudulla kelveillä 25-40 km:n lenkkejä, ehkä työmatkapyöräilyä silloin tällöin ( 12 km suunta ). Nykyiset pyörät: kesäpyöränä kaupungissa hihnavetoinen 11 vaihteinen Focus Planet pro ( koko M ), Grand Canyon al slx trail 9.9 mökillä ( koko S ).

Olen katsellut erilaisia pyöriä, mutten osaa suhteuttaa niiden ominaisuuksia talveen. Toinen pulma lienee se, että pyörakauppiaat taitavat odotella nyt 2019 malleja eli sopivaa kokoa tai koko pyörää ei ole ostettavissa

Ehdotelkaa ennakkoluulottomasti hyvää talvipyörää. Olen kiitollinen myös niistä asioista, mitä talvipyörässä on syytä ottaa huomioon. Lämmin kiitos avustanne etukäteen.

Pole Taival plussakumeilla
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

Sitten vaan Rohloff ja Gatesin remmillä, helppo valinta.

Varmasti olisi hyvä tietää tyypillisistä olosuhteista, missä pyörää käytät. Osaisi vähän ajatella sopivaa rengastusta ja niiden vaatimaa tilaa. Suomen malliseen maahan mahtuu kuitenkin niin monenlaista talvea.

Kasauttaminen hyvässä pyöräliikkeessä, kun ei etsi budjettiratkaisua, oikeaan runkoon myös koon puolesta, toteuttaen niin monta noista toiveista kuin mahdollista?...

Etuvaihtajakin voi tulla tarpeeseen. Minulla on ainakin takavaihtaja (vaijeri) jäätynyt joskus, tai takapakka menee tukkoon sohjokelillä.
    Silloin etuvaihtajalla saa hieman kevennystä polkemiseen.

Talvipyörällä ajot kohdistuvat pelkästään pääkaupunkiseudun pyöräteille, toivottavasti auratuille sellaiseille. Rengastus mieluusti turvallinen ja tappajasepeliä vastaan taistelukykyinen. Plussakoosta ( ehkä se 27,5 plussa voi olla kokoiselleni se parempi plussa ) ja sen soveltuvuudesta talveen minulla ei ole mitään hajua. Jossain artikkelissa pidettiin parempana kokoa 2,6 - 2,8, mutta viisaassa talvirengastuksessa luotan täysin tämän raadin kokemuksiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Kasauttaminen hyvässä pyöräliikkeessä, kun ei etsi budjettiratkaisua, oikeaan runkoon myös koon puolesta, toteuttaen niin monta noista toiveista kuin mahdollista?...
    Tätä mahdollisuuta en tiennytkään olevan. Olen aina kuvitellut, että vain pidemmälle ehtineet harrastajat rakentavat omat pyöränsä.
    Missä näitä rakennuspaikkoja on pääkaupunkiseudulla? Tässä vaihtoehdossa olen osien suhteessa talvipyöräilyyn kyllä todella ulkona, puhumattakaan tiedoistani valita oikea runko. Voi olla, että se ratkaisu löytynee helpommalla valmiista pyörästä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Sitten vaan Rohloff ja Gatesin remmillä, helppo valinta.
    Juuri tästä sai päänsärkyni alkunsa. Löysin pari mielenkiintoista valmistajaa: Fahrradmanufakturin, jolla oli hyvä matkapyörä sekä Shandin Bahookien, kohtuullisen herkullinen jäykkä maastopyörä. Olisi saanut 3 tuuman renkaat ja napadynamon sekä integroidut valot. Värikin olisi löytynyt Bentleyn kartasta. Hinta ja pyörän käyttötarkoitus sai minut etsimään toisia vaihtoehtoja.

Tämän jälkeen löysin useita pyöriä alle parin tonnin hintaluokasta, joiden hinta laatusuhde oli artikkelien mukaan hyvät ( Cannondale, Norco, Orbea, Trek, Kona, Radon, Rose ). Nyt olinkin jo kohtuullisen sekaisin sopivasta valinnasta.

Tästä sekamelskasta pääsin sitten siihen ydinkysymykseen, mikä sai minut kirjoittamaan tänne - mitä ominaisuuksia talvipyörältä vaaditaan ja mikä se semmoinen pyörä on. Huomasin, ettei minulla ole mitään kykyä ja kokemusta vastata tuhon kysymykseen. Pystyin omin avuin löytämään hyviä pyöriä, mutta en pystynyt yhtään arvioimaan niiden sopivuutta talveen. Mikä rengastus, pitääkö olla lokarit, onko etujousitus hyvä ja toimiiko se talvella, olisiko täpäri paras - kaikki kysymyksiä joihin minulla ei ollut vastauksia. Joten - apua ja kokemuksen mukanaan tuomaa viisautta tarvitaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kemizti Katso viesti
    Pole Taival plussakumeilla
    Uusi tuttavuus. Kumpaa osasarjaa suosittelisit, kun tiedät pyörän käyttötarkoituksen? Onko molempia plussia saatavissa ( 27,5 ; 29,5 ) Jos vain 29+, niin meneekö se kooltaan isoksi ja pyörä raskaaksi/painavaksi. Jaksaako tuolla polkea ja onko se heikommankin polkijan vietävissä. Mitkä renkaat, saako nastoja?

Joku 27.5/29 täysjäykkä maasturi mihin menee 57mm isp renkaiksi. Rofloa ei tuolla pudjetilla saa, (tai saa, mutta sitten ei ole rahaa itse pyörään). Niin silloin joku 1*11 vaihteisto, vaikka apex1. Napavaihdetta (nexus) en ilkeä suositella kuitenkaan ja ketjuvaihteisista löytyy helpommin vaihtoehtoja. Isp on ehkä vähän yliampuva hyviin olosuhteisiin, mutta ei ole ainakaan kelistä kiinni liikkeelle lähtö.

Nollakelin seuduilla lokarit on monelle tarpeen, mutta pakkasilla niistä ei juuri hyödy. Napadynamo varmasti mukava ja huoleton varuste. Isommat kumet sopivilla paineilla vähentää jousituksen tarvetta ja jäykkä pyörä on huoltovapaampi ja keveämpi.

Itse olen nyt pari talvea ajanut 38mm gravdaaleilla ja kippuroilla sarvilla ja varsinainen talvipyörä on seissyt tallissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JouniJK Katso viesti
    Uusi tuttavuus. Kumpaa osasarjaa suosittelisit, kun tiedät pyörän käyttötarkoituksen? Kumpaa plussaa tarkoitit, 29+ voi mennä kooltaan aika isoksi ja pyörä raskaaksi/painavaksi. Jaksaako tuolla polkea vai onko se heikommankin polkijan vietävissä. Mitkä renkaat?
    Itselle tulee runkosettinä ja osat oman maun mukaan. Sun spekseillä ehkä 27,5+ (niinku mullekin) ja talveksi vaikka 2,6" schwalbe ISP, sitte kesäksi Michelin/Schwalbe/Maxxis, riippuen mieltymyksistä, kokoluokka ~2.8"
    Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JouniJK Katso viesti
    Tätä mahdollisuuta en tiennytkään olevan. Olen aina kuvitellut, että vain pidemmälle ehtineet harrastajat rakentavat omat pyöränsä.
    Missä näitä rakennuspaikkoja on pääkaupunkiseudulla? Tässä vaihtoehdossa olen osien suhteessa talvipyöräilyyn kyllä todella ulkona, puhumattakaan tiedoistani valita oikea runko. Voi olla, että se ratkaisu löytynee helpommalla valmiista pyörästä.
    Velosportin kasaaman pyörän olen kokenut läheisesti, alueelta löytyy varmasti muitakin, auttavat koon ja oikeastaan kaiken muunkin kanssa, rajansa kaikella tietty.

Itse ainakin haluaisin läskin talvipyöräksi kun parina talvena ajanut etujoustoisella 29 maastuirilla ice spiker pro renkailla. Sillon kun on aurattu tai vähän lunta, vaikka olisi peilijäätäkin niin menee niinkun kesällä. Mutta sitten kun aina ei ole aurattu niin alkaa se luikertelu ja rämpiminen. Vähintäänkin haluaisin plussarenkaat vaihtoehtona pehmeille keleille mutta uskoisin läskin olevan paras talvimasiina. Ja ainoa jolla pääsee polullekin jos sinne haluaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kni94 Katso viesti
    Itse ainakin haluaisin läskin talvipyöräksi kun parina talvena ajanut etujoustoisella 29 maastuirilla ice spiker pro renkailla. Sillon kun on aurattu tai vähän lunta, vaikka olisi peilijäätäkin niin menee niinkun kesällä. Mutta sitten kun aina ei ole aurattu niin alkaa se luikertelu ja rämpiminen. Vähintäänkin haluaisin plussarenkaat vaihtoehtona pehmeille keleille mutta uskoisin läskin olevan paras talvimasiina. Ja ainoa jolla pääsee polullekin jos sinne haluaa
    Jep kyllähän se läski on talvipyöränä parhain, samaten syksystä kevääseen ajan fätillä. Noilla nakkirenkailla voi maastopyöräilyn talvella unohtaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makimies Katso viesti
    Jep kyllähän se läski on talvipyöränä parhain, samaten syksystä kevääseen ajan fätillä. Noilla nakkirenkailla voi maastopyöräilyn talvella unohtaa.
    Jaa. Lenkkeilijät tallaa Turussa polkuja hyvää tahtia niin hyvin pärjänny talvet 2.25 leveällä nastalla.

^Jep, Turussa kyllä riittää 2.2" ISP:t kummasti, provinsseista en tietä tarkemmin. Itse olen ajanut talviajot täysjäykillä 26 tuumaisillani 1x välityksillä työmatkat koko vuoden ja huviajelut ohessa enkä kummasti muuta kaivannut. Läskistä en saanut kiksejä ja joustoakaan en ole kaivannut...

Eikait turussa edes talvea ole

Hesan keskustassa 27,5+ talvipyöräni on jäänyt lähes käyttämättä. Ajan mielummin -83 Kaunottarella jossa hyvin rullaavat nastarenkaat (NiceTrack), napadynamo ja huoleton pysäköinti. Viime "talvena" tais olla 2 lumiaamua, ei täällä tarvitse leveää sliksiä vaan rullaavuutta (jotka voivat toki kohtakin).

Toi aloituksen kesäpyörä Focus planet hihnavedolla on loistava talvipyörä Hesassa. Siihen vaan rullaavat nastarenkaat, lokarit ja napadynamo, niin se on siinä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Leewi Katso viesti
    Toi aloituksen kesäpyörä Focus planet hihnavedolla on loistava talvipyörä Hesassa. Siihen vaan rullaavat nastarenkaat, lokarit ja napadynamo, niin se on siinä.
    Ääni tälle, lisävarustelistassa mielestäni keskeiset PKS-kelvi työmatkatalvipyörän tarpeet. Lisäisin vielä kelvollisen takavalon ja reilut pinnaheijastimet.

Aika paljon riippuu siitä kuinka hyvähoitoisten väylien kautta matka taittuu. Mullakin varta vasten rakennettu talvipyörä (täysjäykkä 29, ISP:t, lokarit, rohlo, napadynamo) on pääosin tallissa kotona. Yli 80% talvimaileista ajetaan fillarilla jossa 32mm rengastus, edessä nasta ja takana nastaton.

Eli focus talvikuntoon ja rullailee sillä ensi talven. Oikein oiva pyörä PKS "talveen".

Riippuu niin talvesta, määrittele toisenlainen talvi, niin saat eri vastauksen. Joskus kesäkumit, joskus läskikumit, joskus plussakumit, joskus ISP on paras.
    Hieman karkaa budjetista:
    http://classicbike.fi/polkupyorat/mi...ce-maastopyora

Lainaus Alkujaan tämän lähetti APaavo Katso viesti
    Ääni tälle, lisävarustelistassa mielestäni keskeiset PKS-kelvi työmatkatalvipyörän tarpeet. Lisäisin vielä kelvollisen takavalon ja reilut pinnaheijastimet.

Aika paljon riippuu siitä kuinka hyvähoitoisten väylien kautta matka taittuu. Mullakin varta vasten rakennettu talvipyörä (täysjäykkä 29, ISP:t, lokarit, rohlo, napadynamo) on pääosin tallissa kotona. Yli 80% talvimaileista ajetaan fillarilla jossa 32mm rengastus, edessä nasta ja takana nastaton.

Eli focus talvikuntoon ja rullailee sillä ensi talven. Oikein oiva pyörä PKS "talveen".
    Focuksessa on tosiaan napadymo, lokasuojat ja valot valmiina. Olen kuvitellut, ettei noin kapealla renkaalla millään voi selvitä talvea. Täytyypä ottaa tuo oikeasti harkintaan, nyt olen tuon vaihtoehdon sivuttanut täysin. On todella yllättävää, että noin aloittelijan mielestä pätevä talvipyörä jaa seisomaan jonkin muun vaihtoehdon ollessa käytetympi.

Jos pitäisi löytää se toinen vaihtoehto ( joka näyttäisi kulkevan seuraavaan suuntaan joka valmiina tai teettämällä ), mikähän se olisi
    Renkaat 57mm isp
    Maastopyörä ilman joustoa
    Voimansiirto 1*11
    Hydrauliset jarrut
    Rengaskoko 27,5, plussa renkaat saisi mahtua pyörimään
    Ajoasento rento tai trail. En tunne oloani kotoisaksi XC tyyppisellä kovin herkkäliikkeisellä pyörällä.
    Paras pyörä ei tarvitse olla, mutta kunnollinen pitää olla
    Mikä olisi ehdotuksen runkoko ( 170cm, jalan sisämitta 77 cm )

On tämä foorumi hyvä, pistää ajattelemaan asioita uudelleen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Riippuu niin talvesta, määrittele toisenlainen talvi, niin saat eri vastauksen. Joskus kesäkumit, joskus läskikumit, joskus plussakumit, joskus ISP on paras.
    Hieman karkaa budjetista:
    http://classicbike.fi/polkupyorat/mi...ce-maastopyora
    Siinä on kieltämättä hieno pyörä. Harvinaisen vaarallinen sivusto, pian iskee vakava mielenhäiriö ja tulee tuo ostettua.

Jos ostohousut todella kiristää näitä varusteltavia pyöriä on esim:
    https://www.bikeshop.fi/Kona-Unit-X/ekauppa/pKOUNX/ Kona Unit X
    https://www.bikeshop.fi/Kona-Big-Dew/ekauppa/pKOBIGDEW/ Kona Big Dew
    https://www.evanscycles.com/en-fi/pi...-bike-EV244137 Pinnacle Ramin 1
    Mutta aja nyt ihmeessä yksi talvi tolla Focuksella, siinähän on huippuspeksit.

Olen elämässäni oppinut kuuntelemaan ja oppimaan kokeneimmilta.

Kokeilen tuota nykyisen Focuksen sopivuutta talveen ja hankin näin kokemuksia talviolosuhteista. Enpä olisi ikinä arvannut, että tuokin on perusteltu vaihtoehto ilman viisaampien avustusta.

Foorumin ansiosta tiedän nyt myös suunnan, mitä tutkailen halutessani muutosta talvipyöräilykalustoon. Maailmaan näyttää jäävän vielä paljon pyöriä hankittavaksi kuten esim tuo Van Nicholasin Zion, Pole Taival yms.

Lämmin kiitos kaikille neuvoja ja kokemuksia jakaneille ja turvallisia kilometrejä kaikille

Pinacle ramin 1 ois kyl kova arkifillari läpi vuoden. M kokoa ei vaan löydy

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcfreak Katso viesti
    Pinacle ramin 1 ois kyl kova arkifillari läpi vuoden. M kokoa ei vaan löydy
    Ei ole pyörä hinnalla pilattu, varmaan soiva laite. Näköjään kun mennään joustosta jäykkään, niin paino ja hinta matkaavan molemmat samaan suuntaan.
    JouniJK muokkasi tätä : 07.08.2018 at 19.58

Moi,
    Lainataan vanhaa ketjua:

Päätin kokeilla tänä talvena työmatkapyöräilyä PK-seudulla. Sen verran olen tähän mennessä oppinut, että tuo jyrkkäkeulainen cyclocross Marathon winter renkailla ei taida olla se minulle paras talvipyörä. Minua ei haittaa, jos pyörän joutuu jättämään kotiin muutamina pahimpina aamuina, mutta nyt omat ajotaidot loppuvat liian usein.

Kysymykseni siis on, minkälaista pyörä&kumi kombinaatiota kannattaisi kokeilla seuraavaksi? Mielessä on ollut 29 tai 27.5+ maasturi etujoustolla. Kuinka paljon ohjainkulmalla on merkitystä ja mikä kulma sopisi hyvin taviajoon? Katsomissani XC pyörissä tuntuvat ohjainkulmat vaihtelevan välillä 68.5-70 astetta. Onko tuo liian jyrkkä ja olisiko trail pyörä parempi talvikäyttöön?

Entäs kumit. Olisiko ISP hyvä yleiskumi PK-seudun talveen? Löytyisikö kokemusta ISP:n kokojen 29x2.25 ja 27.5x2.6 eroista?

Pyörämallejakin saa toki mielellään ehdottaa. Pituutta on 184 cm ja jalan sisämitta ~90 cm.

Jos pelkkää työmatkaa ajelet tolla niin etujoustosta et juuri hyötyä saa mutta eipä siitä suurta haittaakaan ole. Joku 27,5+ Fat Fredeillä vois olla aika hyvä vaihtoehto jolla pärjää varmasti pahimpinakin aamuina.

Samanlaisia aiheita

1. Talvipyörä lähinnä työmatkailuun
    By jarionen in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 13.09.2015, 09.32

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään