HuntteriElectrobikeFenixGarmin
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 33

Aihe: 😷SRAM/Truvativ DUB kammet ja laakerit

😷SRAM/Truvativ DUB kammet ja laakerit

Onko kellään kokemusta tai mielipidettä ko. kammista? Ideahan on loistava, sama kammen akseli, vain laakeri valitaan...
    Esimerkkinä https://r2-bike.com/TRUVATIV-Crank-S...nring-32-teeth ja https://r2-bike.com/SRAM-Bottom-Brac...SA-68-mm-73-mm

F. Kotlerburg Guest
    Enpä kyllä näitäkään laittaisi 41mm keskiöön. Muuten varmaan ihan oiva keksintö.

Aattelin laittaa seuraavaan kasaukseen DUB-systeemin kun nykyiset kammet sanovat sopimuksen irti. Kaitpa tuo tosiaan menee niin, että samat kammet siirtyvät BB:tä vaihtamalla rungosta toiseen (tosin eipä ole tuollakaan väliä, niin kauan kun BSA-keskiöitä on rungoissa olemassa).
    Roots, bloody roots

Siis mikä idea noissa on (ei jaksa googlaa) voiko noita samoja kampia käyttää erilaisilla laakereilla?

Samat kammet pitäis tosiaan käydä kaikkiin runkoihin. Keskiöt vaan sen mukaan millanen runko on.
    Ideahan on vaan varmaan se ettei kauppojen hyllyille jäis niin paljon eri standardien kampien jämäeriä. Helpompi myydä vaan yhtä mallia.

Vaihdoin vanhat GXP kammet toiseen pyörään ja pistin Dubit täpäriin. Keskiö (BSA) vaatii tosiaan vähän eri työkalun kuin GXP tai Shimanon HT. Kannattaa pitää mielessä ennen kuin tilailee.
    Pyörii kyllä tosi pehmeesti ilman rahinoita. Vaikuttaa ihan hyvältä.

Mites esim. just gxp ja ht2 eikö niissä ole eripaksuiset akselit eli sama dubbi ei käy molempiin vai saako tohon pelkän akselin vaihdettua?

^dub on sramin kamoille, ei sen shimanon ht-kakkosen kanssa tarvitse olla yhteensopiva.

Liittynee aiheeseen

https://youtu.be/P-FF85f6XlE

Hyvin XX1 DUB -kammet kestäneet myös omassa käytössäni, vaikka ihan kuplavolkkarin painoa en taida saada noihin kampiin kohdistettua...
    Watt is Love

Katos, löytyi vanha ketju DUB kammista.

Oletteko tehneet millaisia työkaluja DUB kammen irroitukseen? Ainakin oma red dub kiristyy tautisen tiukkaan kiinni. Asensin kammet toissa päivänä ihan normaalilla 8mm kuusiokoloavaimella, eli momentti ei takuulla ollut tuota 54Nm, mitä ohje antaa.

Tuo dubin sovite ilmeisesti hirttää tuohon kartioon kiinni. Aivan samalla tapaa, mitä esimerkiksi kartiovartisen poran, tai auton raidetangon pään kartio. Ilman terävää napautusta tarvitsee oikeasti paljon voimaa irroitukseen. Pulttipyssykin olisi, mutten ehkä uskalla tuota tehomittarin kanssa käyttää.

No, täytyy hakea käypäinen muoviputki non-drive siden puolelle ja pitkä jatkovarsi voimavarteen.

En ole tehnyt. On lähtenyt ilman ongelmia aina irti.

Niin mulla lähti kanssa gxp redit kevyesti ja taitaa noista osa lähteä muutenkin. Oisko jossain mallissa sovitteessa vähän eroa.
    Mulla nuo aukeaa kauhealla pamauksella, kun vääntää vaan tarpeeksi kovaa, eli selkeästi se kartio paukahtaa irti.

Tällaisen ketjun löysin juuri aiheesta.

https://www.mtbr.com/threads/removin...crank.1103468/

Samat kammet kaikkiin runkoihin ideasta onkin tultu jo siihen, että dub kampia on kolmella eri akselin pituudella…

Irtokärki, metrin jatkovarsi ja pieni kuormaliina vaadittiin tehtaalla asennettujen dub-kampien irrottamiseen. Oli todella tiukassa. Tavallisella kuusiokoloavaimella ei toivoakaan.

Irroittelin itsekin juuri jäykkäperästä dub kammet ja aika kovaa vääntöä ja hikoilua oli.
    Noin 700mm tankoa käytin jatkovartena muutenkin pitkässä kuuskolossa ja kampeen polkimen akseli mihin pystyi pistämään koko painon samalla kun se tanko oli lattiaa vasten (pyörä katollaan).

Pitää muistaa laittaa kunnolla jotain sopivaa rasvaa väliin kun pistän taas kiinni.

Ymmärsin, että ongelma on alumiinipultissa joka kierretään alumiiniseen akseliin ja siitä jämähtää kiinni.

Ei voi olla kyse alumiinipultista. Tuo jämähtää kiinni päivässä ja kevyestikkin kirimällä. Johtuu saletisti tuosta kartiosta.

Mutta siis vikahan tuo ei ole. Parempi vaan, että kampi pysyy kunnolla kiinni. Muutamallakin kaverilla on rotorin vastaavia kampia irronnut. Eli viallinen sovite noissa.

Lisäksi se voima avatessa ei riko mitään. Kova pamaus avatessa tulee just tuon kartion avautumisesta.

Niin ja minulla uudet kammet olivat täynnä rasvaa kiinni laittaessa. Kartio ja pultti.

Mistähän kartiosta tässä puhutaan? Siitä ulommaisesta osasta mitä vasten se pultti työntää kampea ulos?
    Itsellä oli sekin pois kun yritin saada jotain aineita sisään helpottamaan aavausta, eikä vaikuttanut mitenkään mihinkään.
    Olin myös laittanut JOTAIN rasvaa sinne kasausvaiheessa, en vaan muista mitä.

Onhan se tosiaan hyvä ettei irtoa ajossa. Shimanon kampi kerran tipahti kesken ylämäen, mutta taisi olla oma moka kun kiristin liian vähän.
    Tätä dubin isoa pulttia tulee kiristettyä ehkä helpommin vähän väkivalloin kun kokoa on enemmän.

Siinä boorissa on kartio.

Saatana että osaapa olla tuo toisen pyörän kampipultti tiukassa. Toisen pyörän jonka itse olen kiristänyt lähti sovinnolla joskin reilusti voimaa käyttämällä irti. Mutta tuo toinen, sehän on huoltoliikkeen kiristämä. Pitää alkaa katselemaan vartta koska eihän tuota muuten auki saa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Saatana että osaapa olla tuo toisen pyörän kampipultti tiukassa. Toisen pyörän jonka itse olen kiristänyt lähti sovinnolla joskin reilusti voimaa käyttämällä irti. Mutta tuo toinen, sehän on huoltoliikkeen kiristämä. Pitää alkaa katselemaan vartta koska eihän tuota muuten auki saa.
    Niin katselin että ostit just samanlaiset redin kammet kuin itsekkin. Nuo hirttävät hullun tiukkaan kiinni. Avasin taas viikolla.
    Ja ei takuulla ollut huollon kirimä. Ihan itse nätisti lyhyellä avaimella kirin.

Enkä ole kyllä enää yhtään varma tuosta kartioteorista. Vähän se narisee siihen malliin, että ehkä kierre on se joka yrittää leikata kiinni. Ehkä tuonne pitäisi laittaa jotain muuta kuin rasvaa väliin.

Nuo on kolmannet redin kammet kammet jotka ostin. Tulevaisuutta varten. Pitäis tehdä operaatio jossa Quarqin teho keskiö siirretään rouvan fillariin josta siirtyy minulle minulle kammet ja Alugearin ratas. Rouva saa siis Quarq ja 170mm kammet 46 rattaalla ja mä otan 175 kammet 44T rattaalla johon tukee kiinni Favero Assiomat. Varman joutuu rattaan päivittämään vähintään 46 mutta todennäköisesti 48T. Äsken kokeilin tällainen 85kg läski seistä polkimella ja toinen jalka kuusiokoloavaimella niin ei hievahtanutkaan. Täytynee käyttää liikkeessä jotta löysäisivät pulttia minkä ovat kirineetkin. Kyllä nuo on aina saanut auki vaikka ähellysten kera mutta nyt on tekemätön pakka.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Nuo on kolmannet redin kammet kammet jotka ostin. Tulevaisuutta varten. Pitäis tehdä operaatio jossa Quarqin teho keskiö siirretään rouvan fillariin josta siirtyy minulle minulle kammet ja Alugearin ratas. Rouva saa siis Quarq ja 170mm kammet 46 rattaalla ja mä otan 175 kammet 44T rattaalla johon tukee kiinni Favero Assiomat. Varman joutuu rattaan päivittämään vähintään 46 mutta todennäköisesti 48T. Äsken kokeilin tällainen 85kg läski seistä polkimella ja toinen jalka kuusiokoloavaimella niin ei hievahtanutkaan. Täytynee käyttää liikkeessä jotta löysäisivät pulttia minkä ovat kirineetkin. Kyllä nuo on aina saanut auki vaikka ähellysten kera mutta nyt on tekemätön pakka.
    Google kertoi tosiaan ohjeeksi pitkiä jatkovarsia. Se non-drive side vaatii muovisen putken, jolla kampi tuetaan maahan. Sahaa vielä hahlon, niin poljinta ei tarvitse irroittaa.

Ei omalla painolla ja lyhyellä kammella saa tuohon voimaa tarpeeksi, varsinkin kun toinen puoli antaa periksi.

No ei tosiaan. Se tuli jo todistettua

Tarvitseeko tähän kammen lukkorenkaaseen (eli tuo vasemmanpuoleinen) koskea lainkaan uusia kampia asentaessa? Vai riittääkö, että kiristää 8-millisellä kuusiokoloavaimella kammen kiinni? Tarkoitus olisi vaihtaa GXP-kammet DUB-kampiin ja asentaa samalla pyörään tehomittarispider.

Tajusin, että minulla ei ole tuohon lukkorenkaaseen sopivaa työkalua. Netissä tuli vastaan, että periaatteessa sen voisi kiristää sopivan kokoisilla lukkorengaspihdeillä.

Ei tuohon tarvitse koskea milloinkaan. Pultin kierre on vaan tulpattu sillä.

Siis tulpattu ulosvetoa varten. Tuo sama pultti nojaa tuohon lukkorenkaaseen ja kampi irtoaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Siis tulpattu ulosvetoa varten. Tuo sama pultti nojaa tuohon lukkorenkaaseen ja kampi irtoaa.
    Joo hyvä, näin ajattelinkin.

Välillä vaan kannattaa tsekata, että se on kireällä. On pirullinen etsittävä metsästä...

Tuo ei tipu ikinä. Momenttiin kun kirraat niin jotain on asennuksessa pielessä jos tuo löystyy.

Samanlaisia aiheita

1. Truvativ GXP voimansiirtopuolen irroitus
    By latuman in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 14.09.2015, 14.55

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •