SumekoTrekAlltricksElectrobikeRideFillarilehti
Sivu 2 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 132

Aihe: Fillarille sopiva momenttiavain

Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Mihin tarvii 1-2nm fillarissa?
    Enpä tiedä tarviiko mihinkään, mutta esim. FSA:n Gossamer kammissa pölysuoja/-korkki näyttää momentiksi 0.7-1.5 nm. Huoletta olen kiristänyt sen ~5nm monet vuodet rikkomatta, huomasin ensimmäistä kertaa moisen präntin viikko takaperin.

Tosta kuvasta saattaa jollain suurennuslasilla bongata.
    https://planetcyclery.com/fsa-gossam...0-crankset-oem

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nostetaan topikkia. Momenttiavainta mietin, että pitäiskö viimeinkin hankkia pienille momenteille. Olisko uudempia havaintoja hyväksi havaituista avaimista?

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Mo...gid/fi/FI/EUR/

Pitkään myynnissä ollut avain, mutta ainakin oma on hyvin tarkka. Ainoa miinus ettei momentti toimi kuin normaaliin kiristys suuntaan. Tosin pedaalit osaan kyllä kiristää aivan käsin ja tuo on pienikin siihen hommaan.

Lähetetty minun LYA-L09 laitteesta Tapatalkilla

^ Mitähän tuo kustantaa ja saako tuolta ostaa kuka vain?

Onkohan tämmösten tarkkuus millainen:

https://www.bike-discount.de/en/rado...-nm-incl.-bits

Lähetetty minun MI 9 laitteesta Tapatalkilla

Käytännössä tuollaisilla missä tarkkuus perustuu omaan ranneliikkeeseen eikä naksahdukseen ei ole oikean momenttiavaimen kanssa mitään tekemistä. Karkeasta mitta-asteikostakin voi päätellä kuinka tarkka tuollainen voi parhaimmillaankin olla.

Jos hyvän ja todennäköisesti tarkan haluaa niin kannattaa hankkia oikean työkaluvalmistajan tekele ja jättää kaikki pyöriin uudelleenbrändätyt noname kiinalaiset ostamatta. (Nyt tähän varmasti joku tulee sanomaan kuinka joku 30-40€ pyöräkaupan omabrändätty on ollut tarkka tietämättä onko se toisen ostama avain siellä päinkään.)

Tunnettujen valmistajien avaimet taitaa nykyään olla järjestäen 100€+. Esimerkiksi Wera tai Syntace (Wera) olleet suosittuja fillarihommissa. Pyörätyökaluvalmistajien laadusta en tiedä mitään, kun vähän katson näitäkin näitä kieroon yleistyökaluissa.

Itselläni on tuo linkattu Wurthin mikä tosin on hieman kannattamaton ostos 4-20 Nm skaalalla ja 100€+ hinnalla, ainakin Suomesta. Itse ostin omani vuosia sitten bike componentsilta tarjouksesta ja hintaa oli luokkaa 80€.

Wurthilla on huimat katteet, yritysmyynnissä parhaimillaan 40% pois kun sanoo "huomenta".

Olin tulossa suosittelemaan pienille momenteille Park Toolin ATD-1.2:a, mutta harmi että tuntuu olevan kaikkialta loppu tahi hinnat aivan mitä sattuu.

Tuo on kyllä ollut parhaita työkaluhankintoja. Hyvin käyttökelpoinen kahva joka tarttuu työkalulaatikosta käteen ensimmäisenä, kun hyvin suuri osa säätökohteista osuu tuohon 4-6Nm haarukkaan. Kiristäessä mekanismi vapautuu, eli väkisin vääntämälläkään ei pääse ylimomenttiin, eikä mikään estä avaamasta pultteja tällä myös.

Itsellä räikkämallit jää helposti säilytyslaatikkoonsa, kun se viimeinen kiristys on ikäänkuin ylimäääräinen askel.

Mulla tämä B-kaupan tuote:
    https://www.biltema.fi/tyokalut/kasi...nin-2000044803

Muuten mukava, mutta pamahtaa ikävästi kun säädetty momentti on saavutettu.
    Tällä ominaisuudella toki estetään ylikiristys.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kimbyyri Katso viesti
    Muuten mukava, mutta pamahtaa ikävästi kun säädetty momentti on saavutettu.
    .
    Eikös se ole momenttiavaimen idea? Mä olen ihan tyytyväinen, että omat momenttiavaimet "pamahtaa" oikeassa momentissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gary oin' Katso viesti
    Olin tulossa suosittelemaan pienille momenteille Park Toolin ATD-1.2:a, mutta harmi että tuntuu olevan kaikkialta loppu tahi hinnat aivan mitä sattuu.

Tuo on kyllä ollut parhaita työkaluhankintoja. Hyvin käyttökelpoinen kahva joka tarttuu työkalulaatikosta käteen ensimmäisenä, kun hyvin suuri osa säätökohteista osuu tuohon 4-6Nm haarukkaan. Kiristäessä mekanismi vapautuu, eli väkisin vääntämälläkään ei pääse ylimomenttiin, eikä mikään estä avaamasta pultteja tällä myös.

Itsellä räikkämallit jää helposti säilytyslaatikkoonsa, kun se viimeinen kiristys on ikäänkuin ylimäääräinen askel.
    Tämä on ihan paras stemmien ja satulapantojen kanssa. Toki muuallakin, missä vain momentti riittää.

Mulla on tämä:https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...in-3-8-2-14-Nm hyvin toimii. Mun mielestä momenttiavaimen pitää olla ennen kaikkea tarkka, muutenhan on ihan sama kiristellä näppituntumalla. Tuo ATD 1.2 näyttää kanssa pätevältä. Vaikka 100€ tuntuu paljolta näistä, niin ammattivehkeet maksaa sitten vielä enemmän ja mitään halpoja ei etenkään momenttiavaimen kohdalla kannata ostaa

Fillarille sopiva momenttiavain

Mulla on samannäköinen kuin tuo Park Toolin 4-12 Nm avain. Merkkiä en muista, mutta tulisikohan noita useammillakin tarroilla samasta pajasta.

Itse en jaksa uskoa pyörässä kovin tarkkoihin momenttitarpeisiin. Stemmin ja satulatolpan vedän momenttiin, kuin myös kammet. Muuten mennään näppituntumalta. Maguran ilmausruuvin momentti on 0,3 Nm, siihen ei taida moni avain päästä.

Himottaisi se Maguran jarruletkujen momenttiavain, missä on ”variksenjalka”-avain (crow foot), mutta se on aika hurjan hintainen.

https://bikerumor.com/magura-slotted...torque-wrench/

Mutta, mutta… tuota hylsyähän saa erikseenkin kahteenkymppiin, tms…

Tuollaista olen käytellyt itse ehkä kymmenisen (?) vuotta: https://www.bike-components.de/en/PR...-w-Box-p28096/. Aina on työkalu napsahtanut ennen kiristettävää kuituosaa.

Tuo yllä oleva park tool poikkeaa oikeastaan kaikista muista vaihtoehdoista 3/8" vääntiön osalta. Ainoastaan 12NM ja iso vääntiö. Kuulostaa aika oudolta.

K.Kuronen Guest
    Mulla on ATD-1 ja siitä on alkanut tuo musta juurimutteri löystyä omia aikojaan ja samalla momentit siirtyneet löysälle puolelle. On pitänyt laittaa valmistajalle viestiä, mutta on jäänyt tekemättä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Itse en jaksa uskoa pyörässä kovin tarkkoihin momenttitarpeisiin.
    Riippuu tietysti mitä osaa pyörässä kiinni.

Juuri äskön yritin asentaa eturattaita tuoreilla Praxis worksin alu rattaanpulteilla. Momenttiavaimellakin tuloksena 2/5 paskaksi ja ilman momenttiavainta todennäköinen lopputulos olisi ollut täysikäsi. Melko pehmeältä tuntuivat ennen kuin napsahtivat poikki.

Vähän tosin epäilin jo ennen asennusta heidän sivuillaan ja pussissa ollutta "torque to 10 Nm" ohjetta alumiinisille pultelle. Alunperin piti laittaa virhemarginaalilla 8,5 Nm, mutta toisessa korkanneessa olin jo laskenut 7 Nm. Reklamaatio lähti bike24:lle ja vaikka momenttiavain ei tällä kertaa pelastanut niin ei nämä kevennysosat kauheasti vaadi vääntöä. Piti palata teräksisiin.

---------------
    Ilman momenttiavainta tietysti pärjää ja varsinkin jos ennestään perstuntumaa momenteista. Antaa kuitenkin mielenrauhaa kuituosien kanssa, jotka vaatii tiukempaa momenttia pysyäkseen paikalla.

Tuon vuoksi sellainen mahdollisimman pieni momenttiavain olisi hyvä. Säilyisi tuntuma käsin vääntäessä. Taitaa shimanonkin rattaanpulteilla olla 12-14NM, mikä on tosi raju. Ei noita kukaan väännä käsimomentilla noin tiukkaan.

Ja siis sen vuoksi mahdollisimman pieni avain, että tunnet jos jokin kohta alkaa antamaan periksi. Mulla kävi viimeksi näin stemmin ylemmän pultin kanssa. Onneksi tuon kaulaputken pään painumisen huomasi. Expanderi vaihtui aika vikkelään toisen malliseksi.

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    ...
    Juuri äskön yritin asentaa eturattaita tuoreilla Praxis worksin alu rattaanpulteilla. Momenttiavaimellakin tuloksena 2/5 paskaksi ja ilman momenttiavainta todennäköinen lopputulos olisi ollut täysikäsi. Melko pehmeältä tuntuivat ennen kuin napsahtivat poikki.

Vähän tosin epäilin jo ennen asennusta heidän sivuillaan ja pussissa ollutta "torque to 10 Nm" ohjetta alumiinisille pultelle. Alunperin piti laittaa virhemarginaalilla 8,5 Nm, mutta toisessa korkanneessa olin jo laskenut 7 Nm. Reklamaatio lähti bike24:lle ja vaikka momenttiavain ei tällä kertaa pelastanut niin ei nämä kevennysosat kauheasti vaadi vääntöä. Piti palata teräksisiin.

...
    Alumiinisista rattaanpulteista Wolftoothin vastaaville R2 bike suosittelee käyttämään 6 Nm, vaikka valmistaja taisi antaa 7-8 Nm. Kolme settiä noita on käytössä ja 6 Nm:n kiristin ja kiinni ovat pysyneet.

Mites, pystyykö alle 10cm pitkällä 4-5 koon L-mallisella kuusiokoloavaimella ylikiristää 5nm pultit, jos nyt ei ala ihan raivolla vääntämään? Jos käyttää 1-2 sormea kiristämiseen niin paljonko saa nm:ää aikaiseksi?

Mutta ehdottomasti pieni ja kapean alueen momenttiavain, niin lienee tarkempikin.

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Mites, pystyykö alle 10cm pitkällä 4-5 koon L-mallisella kuusiokoloavaimella ylikiristää 5nm pultit, jos nyt ei ala ihan raivolla vääntämään? Jos käyttää 1-2 sormea kiristämiseen niin paljonko saa nm:ää aikaiseksi?

Mutta ehdottomasti pieni ja kapean alueen momenttiavain, niin lienee tarkempikin.

Sormituntumalla voi jäädä myös löysälle. Mulle olivat stemmin pultit jääneet vähän löysälle ja paukautin gravelilla kuoppaan pitäessäni kahvoistta kiinni ja tanko pyörähti häijysti kirskahtaen ja oli aika lähellä etten mennyt samaa tietä tangon yli.

Minusta kysymys on mieletön, mikä kenellekin on "ihan raivolla vääntämistä". Mutta pystyy tietenkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Tuon vuoksi sellainen mahdollisimman pieni momenttiavain olisi hyvä. Säilyisi tuntuma käsin vääntäessä.
    Jep tämä on totta. Vaikka ei ihan päästä tarttuisikaan kiinni niin isolla avaimella tuntuma häviää täysin. Joku 1-10 Nm olisi aika optimaalinen asteikko tai sit ihan tuollainen kouraan mahtua pienen momentin avain.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Alumiinisista rattaanpulteista Wolftoothin vastaaville R2 bike suosittelee käyttämään 6 Nm, vaikka valmistaja taisi antaa 7-8 Nm. Kolme settiä noita on käytössä ja 6 Nm:n kiristin ja kiinni ovat pysyneet.
    6 Nm olisi taatusti ollut tarpeeksi, kerran Carbon-ti pulttejakin porukka käyttelee max 5 Nm. Onneksi halpa moka ja luultavasti vielä rahat palautuu, mutta seuraavilla pulteilla (minkä merkkisiä sit onkaan) täytyy pysyä 5-6 Nm. Tämä oli muutenkin vähän kiireessä tehty kokeilu missä kohtaa kosahtaa, kun itsekkin kyseenalaisti ohjeet.

Minä itseasiassa laitoin varmaan ensimmäistä kertaa ikinä shimanon rattaan pultit momenttiavaimen kanssa kiinni. Tuntui kyllä järjettömältä momentilta, mutta pultit ihme kyllä kesti. Noita ei kyllä uskalla enää uudelleen käyttää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohannesP Katso viesti
    Ilman momenttiavainta tietysti pärjää ja varsinkin jos ennestään perstuntumaa momenteista. Antaa kuitenkin mielenrauhaa kuituosien kanssa, jotka vaatii tiukempaa momenttia pysyäkseen paikalla.
    Mulla taitaa mennä ennemmin niin päin, että tarttisin kuituosien kanssa momenttiavaimen siihen, että en kiristäisi niitä paskaksi. Nimimerkillä ainakin kaksi kuitutankoa varastossa raatoina ylikiristyksen jäljiltä

Enkä siis ole käsin onnistunut löytämään sellasta momenttia niihin, että ne ei pyörähtelisi gravelissa, mutta eivät myöskään painuisi clampin kohdalta kasaan liiasta kiristämisestä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Minusta kysymys on mieletön, mikä kenellekin on "ihan raivolla vääntämistä". Mutta pystyy tietenkin.
    Enempi mietin millaisia momentteja minkäkin kokoisilla avaimilla / työkaluilla saa käytännössä aikaiseksi. Itkuraivolla saa nyt mitä vaan mäsäksi mutta onneksi itse olen narukäsi, niin löytyy sisäänrakennettu momentinrajoitin.

Omaan käyttöön passais n. 2-10nm avain. Todellinen tarve lienee 5-8nm, niin ei oltaisi käyttöalueen ääripäissä. Ylempänä linkattu Biltsun avain voisi olla ihan jees mutta mulla on snadi varaus ko. kiskan työkaluihin, varsinkin kun ei ole sitä 10v takuuta.

1/4" vääntiö ja mahdollisimman lyhyt varsi olisi speksit joilla itse etsisin. Minulla on nyt muuten laadukas avain, mutta varsi taitaa olla luokkaa 30cm. Aivan järjetön. Jää käyttämättä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Mulla on tämä:https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...in-3-8-2-14-Nm hyvin toimii. Mun mielestä momenttiavaimen pitää olla ennen kaikkea tarkka, muutenhan on ihan sama kiristellä näppituntumalla. Tuo ATD 1.2 näyttää kanssa pätevältä. Vaikka 100€ tuntuu paljolta näistä, niin ammattivehkeet maksaa sitten vielä enemmän ja mitään halpoja ei etenkään momenttiavaimen kohdalla kannata ostaa
    Onko sulla tuon kaverina joku 3/8" karaan menevä kuusiokolo- ja torx-sarja, vai joku adapteri ruuvarikärjille?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bomb Katso viesti
    Onko sulla tuon kaverina joku 3/8" karaan menevä kuusiokolo- ja torx-sarja, vai joku adapteri ruuvarikärjille?
    Joo mulla on paljon kaikkia vanhoja adaptereita ja kuusiokoloja niin en halunnut semmoista momentti-avainta missä niitä tulee lisää

Sent from my iPhone using Tapatalk

Omaan käyttöön passais n. 2-10nm avain. Todellinen tarve lienee 5-8nm, niin ei oltaisi käyttöalueen ääripäissä. Ylempänä linkattu Biltsun avain voisi olla ihan jees mutta mulla on snadi varaus ko. kiskan työkaluihin, varsinkin kun ei ole sitä 10v takuuta.
    Tähän käyttöön tuli hankittua:

https://www.xxl.fi/bbb-torqueset-btl...069289_1_style

Netissä saanut ihan ok palautetta ja pitäis olla vielä kalibroitavissa jälkeenpäin. Josko tämä riittäisi omaan puuhasteluun.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Samanlaisia aiheita

1. Momenttiavain pienille momenteille
    By drop in forum Varusteet
    Vastaukset: 98
    Viimeinen viesti: 28.03.2023, 18.05
  2. Lifeline -momenttiavain
    By sil in forum Varusteet
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 30.05.2021, 16.32
  3. Vastaukset: 15
    Viimeinen viesti: 11.06.2020, 18.06