PirkanPyöräilyElectrobikeGiantVelobe
Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Ritchey haarukan alakooli

Ritchey haarukan alakooli

Tuli itselle yllätyksenä seikka että hankkimassani cyclon keulassa https://www.bike24.com/1.php?content...21;mid=0;pgc=0 on ohjauslaakerin alakooli integroitu kaulaputkeen, vai olenko ymmärtänyt väärin?
    Tuli mieleen että onko laakerit siinä suhteessa niin yhtenäisiä siinä suhteessa että kooliksi käy mikä tahansa?

Vahva mutu että ovat, tosin kun viimeksi lähes vastaavaa ihmettelin niin suorakaulaputkista teräskeulaa piti taperrunkoon sovittaa. Soitin jonnekin kotimaiseen liikkeeseen ja alakoolia kyselin. Heiltä löytyi ja minä jotta hyvä ja käyköhän se varmasti. Vastaus oli siihen tyyliin että joo tai sitten ei. Oli sopiva!

Toki yksi keino on hommata Ritcheyn alalaakeri.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Viitsisi laakeria vaihtaa kun on ajamaton.
    Ajattelin että olisivat kyllä maininneet jos olisi jotain rajoitteita laakerin suhteen.

Jos laakerissa on oikea viistekulma, niin sopii.
    Mikähän se tossa ritsissä on?

Siinnon 45°.

Mut olispa nyt kyllä halpa toi haarukka... pitäisköhän keventää gg-fillaria parisataa grammaa?

Mulla häviää yli 500g ja silloinhan se vasta halpa on .

Mulla taitaa olla Konan Private Jakessa vastaavan tyylinen hiilarikeula. Siinä ollut vähän ongelmaa kestävyyden kanssa, kun alkuperäinen fsa:n alalaakeri antautui jossain 3tkm kohdalla ja tilalle hankkimani Cane Creek series 40 on lopussa 7tkm nyt jälkeen.

Onko näiden kanssa tosiaan niin, että tuota alakoolia ei kuulu erikseen käyttää eikä se kai edes sopisi (mulla myös alkuperäinen fsa:n laakeri oli vain suoraan keulaputkea vasten, jossa on juuri tuollainen 45 asteen viiste)? Ongelma tässä on se, että esim tuon Series 40 satsin mukana tulevassa koolissa olisi tuo tiiviste, mikä varmasti pidentäisi laakerin käyttöikää.

Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Itsellä juuri tuo Forty nyt paikalla, täytyy katsella miten toimii kun ryhtyy asennushommiin.
    Taitaa tulla enemmän ongelmia jos alkaa väkisin aluperäistä alakoolia tunkemaan vielä jatkoksi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Taitaa tulla enemmän ongelmia jos alkaa väkisin aluperäistä alakoolia tunkemaan vielä jatkoksi.
    Tuohon samaan olen itsekin päätynyt, mutta kyllä siihen joku tiiviste olisi hyvä saada. Olen jopa miettinyt, että keulaan voisi suoraan liimata jonkun sopivan huulitiivisteen, joka sitten nappaisi tuohon laakerin alaosaan.
    Kalle H muokkasi tätä : 09.05.2018 at 13.59
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Alakoolin irroittamiseksi olen joskus nähnyt speciali-työkalun. Hiilarikeulassa ei paljon meisseli ja vasara menetelmää kannata käyttää. Missään tapauksessa ei kahta alakoolia kuulu lyödä päällekkäin. Myyvät varmaan jotain purkuosia, jos kooli on jo paikoillaan. Näkeehän sen laakeria päälle asetellessa, että istuuko se nätisti ja välyksettä. Ite vaihtaisin vaan jos on ihan pakko. Toinen olisi, jos saisi selville kenen laakerista tuo alakooli on ja hommaisi samanlaisen laakerin.

Osa noista kooleista on niin tiukassa / sen muotoisia että ei lähe ainakaan sillä parkin työkalulla. Ruuvipenkki, mora ja vasara on mun suosikkityökalu tässä kohtaa. Täyskuituisia en tosin vielä oo päässy naputtelemaan.

Ei koolin irroittaminen ole ollut ongelma, mietityttää vain tuo uusi...

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta joskus Ritsin keulaa vannejarruversiona meinasin kakkoskeulaksi Gravaan ja silloin kun kooliasiaa tutkailin, niin intterwebin perusteella noitten kanssa on käytetty myös Kingin laakeria, vaikka siinä viiste lienee vähän eri ja ei siitäkään ole ongelmia seurannut. Jäi sitten kuitenkin hankkimatta, kun tuo teräinen orkkiskeula on vaan niin hyvä

Pauluksella on Colossissa tollanen levari-Ritsi ja muistaakseni LJL:ltä on kuulunut myös samansuuntaista kommenttia.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Jokila Katso viesti
    Alakoolin irroittamiseksi olen joskus nähnyt speciali-työkalun. Hiilarikeulassa ei paljon meisseli ja vasara menetelmää kannata käyttää.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Osa noista kooleista on niin tiukassa / sen muotoisia että ei lähe ainakaan sillä parkin työkalulla. Ruuvipenkki, mora ja vasara on mun suosikkityökalu tässä kohtaa. Täyskuituisia en tosin vielä oo päässy naputtelemaan.
    Tässähän on nyt siis kyseessä tilanne, jossa hiilikuitukeulassa on intergoitu alakoolia, eli tuota ei kyllä saa "irti" millään mulla kun rälläkällä

https://www.cxmagazine.com/ritchey-l...ork-canti-2015

The fork is full carbon, including the dropouts, and both the disc and canti fork now featured an integrated crown race that is compatible with any headset featured a 45 degree tapered bearing interface. Coffey said FSA, Cane Creek and Chris King all work fine, in addition to Ritchey headsets, of course.

What else is new with the latest WCS Carbon Cross fork? Coffey says the fork features a modern carbon layup that’s an improvement over the previous model. “The biggest difference would be the integrated crown race allows us basically to control the fibers a little better, tune the ride quality a bit more…we’ve learned a bit more about layup since [the previous model].”
    Ei tuossakaan mainita kyllä mitään mahdollisesta tiivisteestä/suojasta, jolla voisi estää sen, että alalaakeri ei täynnä kuraa/vettä ensimmäisen sateen jälkeen. Toki laakerissa itsessään on se yksinkertainen tiiviste, mutta oman kokemukseni mukaan ei se kyllä yksin riitä pitämään vettä ja kuraa poissa (tosin mullahan keula on vähän eri, mutta tilanne on käytönnössä sama).
    Speksausta ja Pyöräilyä.

^ Kingeissä ei ole ekstratiivareita eikä ole Ritcheyn omissakaan laakereissa ja mulla ei ole kumpienkaan kanssa ollut ikinä mitään laakeriongelmia. Itseasiassa ohjainlaakerit taitaa olla ainoita pyörän laakereita, joita en ole koskaan mistään pyörästä saanut ajettua loppuun.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Jos alakoolissa on tiiviste, niin se pitää vaan vedet sisällä.

Mun Konassa Cane Creek 40 alalaakeri oli tossa kunnossa 8tkm ajon jälkeen. Tuossa välissä en avannut "konelaakerin" tiivistettä, mutta ulkopuolisen puhdistuksen tein pariin kertaan.

Nyt huolellisen puhdistuksen ja uusien rasvojen kanssa laakeri rohisee, joten joko pallot tai koolit ovat vaihtokunnossa... käytännössä vaihteen menee siis koko laakeri. Alkuperäinen Fsa kesti sen 2tkm.
    Speksausta ja Pyöräilyä.

Mullon eniten ajamassani alucrossarissa Ritcheyn Pro ja nyt kun 25t takana niin laakerit vaihtokunnossa. 1-2 kertaa vuodessa avaan ja puhdistan, kyllä sitä paskaa varsinkin alalaakeriin kertyykin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Samanlaisia aiheita

1. Ritchey Commando fat 4"
    By Juha Jokila in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 478
    Viimeinen viesti: 01.06.2023, 21.51
  2. Haarukan ja headtuben mystinen rako
    By latuman in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 14
    Viimeinen viesti: 23.12.2015, 10.15

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •