Verkkokauppa
ShimanoElectrobikeBikeshopPartioaitta
Sivu 5 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 4 5 6 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 121 - 150 / 176

Aihe: Sydän!

Kurja juttu. Minulla ablaatio onnistui hyvin, ei ole tullut rytmihäiriöitä sen jälkeen kun kevättalvella operaatio tehtiin.
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

sianluca, hieno juttu! hubba:lle tsemppiä seuraavaan, toivottavasti korjaantuu. Itse odottelen edelleenkin sitä cryoablaatiota, jonka piti olla alkuvuodesta... Pitää varmaan kohta alkaa soittelemaan, alkaa tympimään nämä flimmerikohtaukset (monta viikossa).

Eilen oli kolmas ja toivottavasti viimeinen ablaatio. Toimenpide kesti noin 3 tuntia. Jostain syystä rytmihäiriö oli vaikeasti käynnistettävissä tällä kertaa, mutta saivat poltettua toivottavasti oikeat kohdat lyhyiden häiriöiden perusteella.

Tekivät tarkan kartan sydämestä ja ohjailivat johtoja kauko-ohjauksella jollain magneettimenetelmällä jotta saivat lisää tarkkuutta.

Lääkäri vielä kysyi kesken toimenpiteen saako luvan koittaa polttaa ratoja kun sydämen omat radat olivat niin lähellä ja riski virheeseen oli olemassa.

Hieman oli kivulaampaa kuin jäädyttäminen mutta ei pahasti. Kuukausi pitää syödä verenohentajaa ettei hyytymiä pääse syntymään.

Ei ihan sydänongelmia mutta niitä etsittäessä löytyi ultrassa nousevan aortan laajentuma. Työpaikan lääkärintarkastuksiin kuuluu EKG ja parin vuoden välein rasitus-EKG sen selvittämiseen voiko työskennellä kuumissa olosuhteissa hankalissa suojavarusteissa hengityssuojaimen kanssa.

Sydämessä on aina ollut sivuääni jonka kardiologi kutsuntoihin liittyen -86 totesi johtuvan rintakehän rakenteesta kun sydämestä ei löytynyt mitään. Nyt oli EKG:ssa jotain pieniä animalioita joten määrättiin ultraan jossa todettiin että epäiltyä hypertrofiaa ei ole mutta aortan nouseva osuus on 47mm kun raja-arvo olisi 40mm. Kardiologin mukaan tämä voi aiheuttaa sivuäänen koska läppä ei sulkeudu täydellisesti mikä kyllä taas minusta tarkoittaisi että laajentuma on ollut aina.

Seuraavaksi sitten röntgen ja seurantaultra kuuden kuukauden välein. Painonnosto pitäisi lopettaa eikä kontaktilajeja suositella. Pyöräily käy mainiosti kunhan pitää huolta ettei tömähdä rinta edellä pöpelikköön. Lentistä saa kanssa pelata.

Kryoablaatio takana, nyt on ainakin toista vuorokautta pysynyt sinusrytmi... Tokihan tässä tovi menee että arpikudokset muotoutuu, sitten näkee lopputuloksen.

Tsemppiä ja pikaista paranemista!

Kiitos, sianluca!

Kolmatta kuukautta mennään, ja flimmeri pysynyt tiessään. Tokalla viikolla oli hiukan tapahtumia, mutta se loppui parissa päivässä.

Kryolla eristivät siis kaikkien neljän keuhkolaskimon tyvet, siistiä ja periaatteessa kivutonta - vain "jäätelöpäänsärky" jäädytysten yhteydessä, mutta siihen sai kunnon mömmöt. Nukkumatti tarkkaili ilmeitä, ja tarjotteli hanakasti lisää fentanyyliä kun vähänkin kurtisti kulmia... Noin puoli vuorokautta koko reissu, postiivinen kokemus kaikkineen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti taski63 Katso viesti
    Kolmatta kuukautta mennään, ja flimmeri pysynyt tiessään.
    Mahtava juttu. Täälläkin jo 4 kuukautta saanut elää ja treenata ilman yhtäkään rytmihäiriötä. Meinasi jo usko loppua 2 operaation jälkeen mutta onneksi 3. onnistui. Kipulääkettä tosiaan melko avokätisesti tarjoilivat, varmaan aika tärkeää pysyä mahdollisimman paikallaan.

Sen verran on videolla sykehöpinöitä, että ajattelin sen tähän postata. Tällä videolla tehdään asioita eri tavalla kuin yleensä - nimittäin hiljempaa. Downshiftataan ihan kirjaimellisesti ja yritetään olla nostamatta sykettä. Ikävä kyllä akkukin ehti loppua jo lenkin puoliväliin, mutta kruisailu kotiinpäin myötätuulessa jäi mieleen yhtenä mukavimmista satulassa vietetyistä hetkistä. Toivottavasti kaikki tämä jurnuttaminen maksetaan takaisin sitten, kun kuiva sora pölisee tai musta asfaltti kiiltää!

"Anybody who rides a bicycle is a friend of mine." - Albert Einstein

Jännä juttu muuten, veistelin ennen katetriablaatiota että "kun korjaavat sytkähäiriöt, voisivat samalla nostaa tyhjäkäyntiäkin"; oli lepopulssi 40 kahta puolta,vähän turhan matala sohvaperunalle. Niin eikös vaan näin käynyt: nyt leposyke 62-64 paikkeilla. Ja on kyllä flimmerikin pysynyt edelleen poissa.

Reilu vuosi sitten olin kryoablaatiossa, sen jälkeen rytmihäiriöitä ei ole ollut. Muutaman kerran hiihtokautena häiriö oli alullaan, mutta ei lipsahtanut päälle. Lepopulssini ei juuri ole muuttunut, yöllä jossain 40-45/min vaiheilla.

Eteisvärinä jäi pysyväksi rytmiksi nyt vain löydettävä oikea lääkitys jolla jotenkuten tulee toimeen,ei niinkään normiarjesa suurta haittaa mutta urheilua kyllä haittaa kun sykkeet nousevat herkästi korkealle.rasitustestissä max syke 238 ei kyllä tuntunut että olisi,mutta lienne uskominen kun laboratoriossa lääkärin valvonnan alla tehtiin.ainut positiiviinen asia ettei pitäisi sepelvaltimotautia olla sekä kuntoluokitus 111%.mutta näillä mennään.on kyllä ollut muutosten vuodet 2v ensin sairaslomille josta suoraan työkyvyttömyys eläkkeelle ( ranteessa huomattava nivelrikko)tuon kanssa pystyy kyllä olemaan, sitten vuosi eteenpäin ja nämä rytmihäiriöt ja liikuntaan "täysi muutos". Mielialat kyllä vaihtelee.

Sydän!

Koitetaas tänne. Viikko sitten lauantaina olin teatterissa ja siellä jo ekalla puoliajalla tuntui, että.olisin tulossa kipeäksi. No, ei sitten sen kummempaa ja ajattelin, että taas joku miesflunssa. Maanantaina vedin 30 km läskilenkin semivauhdilla ja tasaista maastoa (ei metsässä). Ei se lenkki ihan kulkenut kuin kesällä, mutta kulki jotenkin.

Tiistaina Garmin ilmoitti harjoitteluvalmiudeksi 1 (asteikolla 1-100) ja hrv:t alakantissa. Nyt on sitten koko viikko mennyt siihen, että hrv mataa pohjamudissa (7 pv ka 28, tila matala) ja harjoitteluvalmiuskaan ei ole noussut tappiin. Yleensä mulla kolme ajamatonta päivää nostaa tuon valmiuden yli yhdeksäänkymmeneen.

Joka päivä olen kävellyt vajaan tunnin lenkin, mutta pyörään en ole uskaltanut koskea. Mitähän tässä nyt tekisi? Ja tietysti mulla on loma, kun piti aloittaa uusi vuosi reippaasti ajaen…

Niin ja siis alkoholiahan en käytä ollenkaan, joten sen piikkiin ei tätä saa.

Siis kellon lukema on huono vai olo on mallia miesflunssa? Tutkaile ilman kelloon katsomista mikä fiilis.
    Muuten onko stressiä, ahdistavia asioita tai jopa erityisen innostavia hommia harjoittelun ulkopuolella?
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Koitetaas tänne. Viikko sitten lauantaina olin teatterissa ja siellä jo ekalla puoliajalla tuntui, että.olisin tulossa kipeäksi. No, ei sitten sen kummempaa ja ajattelin, että taas joku miesflunssa. Maanantaina vedin 30 km läskilenkin semivauhdilla ja tasaista maastoa (ei metsässä). Ei se lenkki ihan kulkenut kuin kesällä, mutta kulki jotenkin.

Tiistaina Garmin ilmoitti harjoitteluvalmiudeksi 1 (asteikolla 1-100) ja hrv:t alakantissa. Nyt on sitten koko viikko mennyt siihen, että hrv mataa pohjamudissa (7 pv ka 28, tila matala) ja harjoitteluvalmiuskaan ei ole noussut tappiin. Yleensä mulla kolme ajamatonta päivää nostaa tuon valmiuden yli yhdeksäänkymmeneen.

Joka päivä olen kävellyt vajaan tunnin lenkin, mutta pyörään en ole uskaltanut koskea. Mitähän tässä nyt tekisi? Ja tietysti mulla on loma, kun piti aloittaa uusi vuosi reippaasti ajaen…

Niin ja siis alkoholiahan en käytä ollenkaan, joten sen piikkiin ei tätä saa.
    Nyt on mielenkiintoinen aihe. Mulla on ollut kanssa rmssd luokkaa 10-30 kesästä asti. Muuta kummempaa häiriötä en ole huomannut.

En ole oikeastaan välittänyt tuosta.

Sen verran vielä, että kävin sydänfilmissäkin koronan jälkeen. Tuolta löytyi urheilijan sydän, eli oliko se nyt paksuntunut vasen seinämä. Ei muista äkkiä. Lääkäri siis laittoi tuon liikunnan piikkiin.

Sykevälivaihtelusta kysyin samalla. Työterveyslääkäri tuumasi vain sykkeen vaihtelevan. Ei siis ollut edes kuullut hrv arvosta...

Sydän!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TheMiklu Katso viesti
    Siis kellon lukema on huono vai olo on mallia miesflunssa? Tutkaile ilman kelloon katsomista mikä fiilis.
    Muuten onko stressiä, ahdistavia asioita tai jopa erityisen innostavia hommia harjoittelun ulkopuolella?
    No olo on koko ajan sillä rajalla, että onko flunssa vai ei. Muuten ei olosuhteissa ole ollut muutoksia. Alkuviikosta oli lämmöt vähän koholla, mutta nyt kai laskemaan päin.

Jännästi vain hrv oli loppuvuodesta enemmän noususuunnassa, mutta nyt menty takapakkia. Ehkä mä maanantaina kokeilen sähkärillä lenkkiä ja katson mihin lähtee. Sähkärillä saa leikattua niitä huippuja pois.

Tossa garminin kuvaa, oura samaa mieltä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Sykevälivaihtelusta kysyin samalla. Työterveyslääkäri tuumasi vain sykkeen vaihtelevan. Ei siis ollut edes kuullut hrv arvosta...
    Joo, no ehkä kannattaa tosiaan mennä urheilulääkärille.

Kyllä minäkin mietin onko tuo surkea HRV jotain koronan jälkioiretta, tai tulosta tartunnasta mitä ei ole aiemmin huomannut.
    Mutta tosiaan mulla ei ole ollut mitään muita oireita, tai no ehkä normaalia huonompi kulku myös, mutta olen laittanut sen sairastelun piikkiin.

Täytyy miettiä jatkoa tarkemmin, jos ei kondis palaudu kevättä kohden normaaliksi.

Nyt on kaikenlaista pöpöä liikkeellä. Itsellä on ollut kohta 3vk sellainen lievä oireinen päällä. Vähän on kurkkuoiretta aina välillä, mutta keskimäärin ei mitään. Kellosta kyllä näkee ettei sykkeet laske yölläkään sinne normaalin tuntumaan. Välillä antaa periksi ja sitten potkaisee taas takaisin.

No olo on koko ajan sillä rajalla, että onko flunssa vai ei. Muuten ei olosuhteissa ole ollut muutoksia. Alkuviikosta oli lämmöt vähän koholla, mutta nyt kai laskemaan päin.

Jännästi vain hrv oli loppuvuodesta enemmän noususuunnassa, mutta nyt menty takapakkia. Ehkä mä maanantaina kokeilen sähkärillä lenkkiä ja katson mihin lähtee. Sähkärillä saa leikattua niitä huippuja pois.

Tossa garminin kuvaa, oura samaa mieltä.
    Kantsii uskoa tuota HRV:tä. Nyt on paljon erilaisia viruksia liikenteessä. Itsellä oli kanssa Joulun alla vastaavaa hieman huonoa oloa, väsymystä ja Oura näytti matalia lukemia. Pidin viikon täys lepoa ja tilanne parani. (olen seurannut HRV:tä nyt 7-vuotta, joista viimeiset 3 Ouralla.)

Paaton tilanne voi olla hankalampi, olen siinä käsityksessä että olet treenannut aika paljon, joten tilanne voi olla "yliharjoittelua" eli "non functional overreaching" jolloin harjoittelu on ollut pitkän aikaa turhan kovaa yhdistettynä Koronaan ja/tai muuhun sairasteluun. Tällaisesta palautuminen voi kestää viikkoja tai pahimmillaan jopa kuukausia. Tähänkin suosittelisin lepoa, pari viikkoa ei haittaa vielä yhtään mitään ja kuukaudenkin levosta palautuu vielä nopeasti.

https://www.unm.edu/~lkravitz/Sports...ertraining.pdf

Jep, tuotakin olen miettinyt. Mullahan tuli pitkä tauko loukkaantumisen vuoksi keväällä ja kesällä ehkä vähän liian hätäisesti kuorma ylös.
    Mutta noin muuten mitään oireita ei ole ollut. Nukkuu hyvin ja on virkeä. Ennen joulukuun koronaa edellinen sairastelu oli ehkä 3v sitten. Eli kaikki flunssat, kuumeet sun muut ovat pysyneet poissa, vaikka perheessä ollaankin sairasteltu.

Kuukausihan tässä nyt joulukuussa käytännössä täyslepoa tuli koronan jälkioireiden vuoksi. Nyt CTL tippui 45 ja keväällä 35, eli mihinkään pitkäaikaiseen ylikuormitukseen en oikein jaksa uskoa. Mutta juu, aika paljon on tullut ajoa kyllä vuosien aikana alle. Tuntuu, että kroppa on normaalissa tilassa, kun ctl on siellä +80 lukemissa.

Vähän huonosti olen kieltämättä myös tuota HRV lukemaa mittaillut, kun se alkoi näyttämään huonoja lukemia. Täytyisi vaihtaa uudempi garminin kello, joka ottaa sykevälivaihtelun yönaikaisesta keskiarvosta.

Itse siis mietin onko tuolla todetulla vasemman kammion paksuuntumisella yhteyttä sykevälivaihteluun. Ja taitaa olla, jos en tuosta väärin ymmärrä.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7696023/

^^ Oman kokemuksen perusteella vasta tuosta koko yön aikaisesta mittauksesta saa vertailukelpoisia tuloksia. HRV tuntuu heittelevän yllättävän paljon, joten hetkellinen mittaus voi olla mitä sattuu. Itsellä myös on aika hyvä käänteinen korrelaatio koko yön keskisykkeen/HRVn välillä.

Tuon tutkimuksen perusteella näyttäisi tosiaan olevan yhteys matalan HRVn ja seinämän paksuuntumisen välillä, ja noi CTL lukemat viittais siihen ettei ylirasitusta varmaankaan ole. Tuo seinämän paksuuntuminen on varmaan kuitenkin pitkän ajan tuotos ja ei oikein tunnu uskottavalta että HRV laskisi muutamassa päivässä sen vuoksi.

Koronasta kokonaan toipuminen voi kyllä kestää pitkään. Itse sairastin viime vuonna helmi-maaliskuun vaiheessa ja tuntu että vasta kesäkuussa oli kunnossa. Korona oli lievä mut kun katsoo viikon keskiarvoja niin HRV oli 10 viikkoa normaalia alhaisempi.

Mulla garminin HRV korreloi hyvin olotilaan, kesällä oli 10 päivää epämääräistä pikkulämpöä ja HRV matalalla. Siitä se pikkuhiljaa nousi normaaliksi, kun piti täyslepoa pari viikkoa ja alkoi liikkumaan

Nyt on lähtenyt hrv varovasti nousemaan. Viime yönä oli yksi piikki 60ms ja se on mulle jo hyvä. Valmius edelleen ”kohtalainen”. Jatkanen kävelylenkkejä vielä tovin.

Kuukauden verran tuota Ouraa testasin ja sit palautin.
    Jatkuvasti HRV oli siinä 20:n kieppeillä, yli 25 ei kertaakaan.
    Kyllä se Oura kuitenkin väitti mun olevan yleensä loistavassa valmiustilassa kuntoiluun ja urheiluun muihin unitietoihin perustuen.
    Samat HRV lukemat tulee Polarin kellosta.

Nyt on lähtenyt hrv varovasti nousemaan. Viime yönä oli yksi piikki 60ms ja se on mulle jo hyvä. Valmius edelleen ”kohtalainen”. Jatkanen kävelylenkkejä vielä tovin.
    Mä ajoin pyhien aikaan +10h peekoota ja rmssd nousi selvästi. Tärkeintä kuitenkin että nukkuu joka lenkin jälkeen parmmin ja olo tosi freesi.

Äsken töissä tuolilla nuokkuessa jo 40, eli eiköhän se yöllä tuonne 60 nousisi. Tarttee melkein hakea se uudempi Garmin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mä ajoin pyhien aikaan +10h peekoota ja rmssd nousi selvästi. Tärkeintä kuitenkin että nukkuu joka lenkin jälkeen parmmin ja olo tosi freesi.

Äsken töissä tuolilla nuokkuessa jo 40, eli eiköhän se yöllä tuonne 60 nousisi. Tarttee melkein hakea se uudempi Garmin.
    Noilla hetkellisillä mittauksilla ei tee mitään, mullakin viime yönä suurin lukema oli sadan pintaan ja tunnin päästä käytiin 30:ssä.

Ohessa Marco Altinin laitevertailua ja syitä miksi joidenkin laitteiden data (esim Apple Watch) on käyttökelvotonta.

https://medium.com/@altini_marco/wea...h-a50ae8127a8b

Eikös altini ole hrv4 takana? Ja ei ole kauan, kun korosti aamumittauksen parhautta ja nimenomaan vain yksi joka aamu.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •