[QUOTE=MRe;3210946 Unta tulee yhdeksän tuntia vuorokaudessa. Ei alkoholia, ei iltasyömistä, ei ***** mitään.[/QUOTE]
Oisko syy tossa - tylsä elämä. No oikeasti se mitä itse olen tutustunut HRV mittaukseen, niin menisin lääkärin, jos poikkeaa kovasti historiasta. Olin
ite joskus (ennen HRV-aikaa) 2-3kk ihan vetovex kunnes selvisi, että jonkun pikkuflunssan jälkilahjana oli vähän tulehdusta ja mätää onteloissa. Pari hevospilleria ja case closed.
Onko korona ollut vasta? Minulla koronatartunnasta nyt kuukausi. Reilu viikko sitten kesti kevyttä liikuntaa ja arvot hyviä. Nyt vajaan viikon kyntänyt arvot pohjamudissa ja kroppa sekaisin pienestäkin rasituksesta. Pelkkä stressaava päivä laittaa arvot sekaisin ja yöunet huonoksi
^en ainakaan tiedä että olisi (ollut) koronaa. Lämmöt on vähän koholla, että kai joku pöpö on iskenyt.
^pikkuhiljaa ylöspäin menossa 4vko trendi. Body batterykin osoittaa alaspäin
Joo. Joku pöpö jyllää. Viime yönä 10h 40min unta ja body battery nousi 75%:iin. Palautumisarvo 29 ja matala. Ylöspäin kuitenkin tulossa.
Tyypillistä, että olin suunnitellut ajoja sekä maanantaille, että tiistaille. Perseelleenhän noi meni. Pääsiäisestä alkaa 2 viikon loma, niin sekin varmaan menee jossain teholla.
Ihan vaan tiedoksi, että tuo Garminin body battery on ihan pseudotiedettä. Siinä yritetään koota yhden arvon alle useita erilaisia fysiologisia tapahtumia kuten unen ja harjoituksen aikainen hrv, harjoitusmäärä, unen laatu jne. Jotka itsessään ovat kohtuullisesti oikeilla sensoreilla mitattavissa ja niiden vaikutus jotenkin tunnetaan. Ongelmalliseksi tuon body batteryn tekee se että älykello ei ole kovin kummoinen sensori, jonka lisäksi kello tekee käyttäjäprofiilista lukemattomia yleistyksiä. Noiden fysiologisten muuttujien yhteisvaikutuksesta ei ole myöskään riittävästi tutkimusta. Eli kello sylkäisee ulos jonkin numeron joka aamu joka saattaa pitää paikkaansa tai sitten ei. Jos haluaa seurata jotain niin pitää valita sellainen sensori joka parhaiten seuraa ko. fysiologista tapahtumaa eli esim: harjoitussyke (sykevyö) jne. Tähän samaan ”kaikki tieto yhdestä arvosta” syntiin syyllistyvät oikeastaan kaikki nämä kaupalliset sensorit.
Käsitin kaverin puheista, että tuohon olisi tulossa muutosta. Uudet kellot ja uudet vyöt osaisi synkata tietoja Garminssa. Jotain ongelmia tuossa kuitenkin oli.
Aiemmin siis jos kello ei ole ranteessa pyöräilyn ajan, on se käyrä vedetty vaan arviolta alaspäin. Ja sehän kusee. Jos kello on taas ranteessa, se kusee vielä enemmän.
^^tuo on kyllä totta ja sen vuoksi olen näissä seuraillut lähinnä trendejä ja verrannut niitä omaan fiilikseen. Jos esimerkiksi normaalisti bb nousee öisin sataan ja sitten yht’äkkiä ei, niin jotain on pielessä. Tosin pielessä voi olla se, että ranneke on ollut löysällä.
Mut joo, plus kuuskymppisenä alkaa suhtautumaan pienellä varovaisuudella omiin tuntemuksiin. Ei uskalla enää mennä sillä ”vauhti korjaa virheet”-menetelmällä vaan enemmän turvallisen kautta.
Itselleni on tuo harjoitussyke jonka miellän itselleni parhaaksi indikaattoriksi sen hetkisestä tilasta. Itselläni on Garminin Fenix 7s ollut vasta reilun kuukauden ja en täysin luota vielä tuon antamaan yleiskuvaan tilastani. Antaa mennä vaikkapa kesään tai mieluiten kesän yli ennen kun katson mitenkä laite arvioi normaalitasot omalla kohdallani.
Sydän!
- on kunnossa edelleen. Tää siis päivityksenä kun aorttaläppä vaihdettiin 5 ja puol vuotta sitten avosydänleikkauksessa. Kontrolliultra oli eilen ja ihan kondiksessa on. Ei toki tule olemaan loputtomiin kun valitsin biologisen läpän hillikuituisen sijaan. Mekaaninen läppä kestää 250 vuotta tää espanjalaisen taisteluhärän sydänpussista valmistettu noin 10 vuotta tai 15, mahd enemmänkin. Katotaan sitten.
Suosittelen kyllä kaikille osien vaihtamista kroppaan, piristi ainakin minua kummasti![]()
Onkos tuohon unen seurantaan olemassa hyvää ilmaista appia androidille.
"Veljesi ryssävihassa!"
Nahkiais-ketju takaisin!
On hienoa kun ajokin päivitysten lisäksi kuskiakin voi päivittää toimivilla osilla jatkaen näin kumpaisenkin käyttöikää.![]()
Jos itsellä olisi samanlainen tilanne, niin ehkä olisi mieli tehnyt hiilikuituista versiota, ja ehkä vähän titaania koristeeksi.
No, leikki sikseen ja täytyy nostaa hattua nykyiselle lääketieteen tasolle ja sen huimalle kehitykselle. Itselle vaihdatin silmiin osia, niin pääsi eroon raskaista silmälaseista ja sai hommata ajolasit.
Hesarissa hyvä artikkeli HRV:stä. Mut joo, ton mukaan olen tuleva kuollut.
”SYDÄNPERÄISEN äkkikuoleman riski on mahdollista tunnistaa sykevälin vaihtelusta, sanoo Tampereen yliopiston fyysikkoryhmä.
”Sydänperäisen äkkikuoleman riski voidaan arvioida parin minuutin leposykkeestä sykevälivaihtelun perustella jopa tarkemmin kuin perinteisellä kardiologisella rasituskokeella”, sanoo Monicardi-hankkeen johtaja, fysiikan professori Esa Räsänen. ”
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009847625.html
Luulisin että meitä ikuisesti nuoria ja urheilullisemmin suuntautuneita kiinnostaa enemmän oikeiden treenialueiden ja sykerajojen tunnistaminen huomattavasti laskennallisia kaavoja paremmalla tarkkuudella ja ilman laktaatti- ja hengityskaasumittauksia:
Tampereen ryhmä on onnistunut tunnistamaan myös nämä kestävyysharjoittelun kynnykset sykevälivaihtelun perusteella.
Uuden sovelluksen ansiosta tavallinen kuntoilijakin voisi määrittää sykerajat itse urheilukellolla tai älysormuksella.
Sykeväleistä lasketut kynnysarvot ovat vastanneet hyvin veren laktaateista mitattuja. Tutkimusta on kuitenkin tehty vasta 15 koehenkilöllä, ja tulos täytyy vahvistaa huomattavasti suuremmalla ryhmällä, Räsänen sanoo.
Voisin kuvitella että tällainen ominaisuus tulee saataville jollain lailla toimivaksi varsin lyhyellä aikavälillä.
Wattimittarin jälkeen voidaan odottaa seuraavaksi taas jotain kuskia mittaavaa välinettä...
Tuota pohdittiin vähän, kun 13 v. pojanpoikani oli täällä maastokisassa kaksi päivää, tuli sieltä ihan etelästä.
Jotain kuskia mittaavaa, tai siis ajonaikaista kuskin kuntoa mittaavaa tulevaa ajateltiin. Pojan isäkin oli mukana, molemmat vahvasti pyöräilyyn syventyneitä.
Omena ei putoa kauas puusta.
Kaikesta teknisestä kehityksestä huolimatta luulen että meille ikuisesti nuorille RPE voisi olla kaikkein tarkin ja tärkein menetelmä treenin sykerajojen ja intensiteetin määrittämisessä. On lisäksi helppokäyttöinen ja halpa (ilmainen) menetelmä.
https://isp.page/news/is-rating-of-p...-been-missing/
https://www.roadbikerider.com/cyclin...ived-exertion/
Juu. Tästähän me elämästä pitempään ehtimään nauttineet voisimme aloittaa jaarittelun siitä miten sitä ennen osattiin harjoitella oikeilla tehoilla, vaikkei ollut sykemittareita. Mutta hieman vakavammin puhuen, Tadej Pogacarin taustavoimiin kuuluvana ja senkin takia tunnetuksi ja kuumaksi nimeksi aiheesta kestävyysharjoittelu puhuttaessa tullut Iñigo San Millán on myös hyvin pitkälle sitä mieltä että paras tapa tunnistaa Zone 2 on sama kuin minkä me opimme jo vuonna yksi tai kaksi: PPP eli pitää pystyä puhumaan.
Vaikkapa tuolta:
Recognizing Zone 2: How to Identify Your State (1:39:57)
Sen tehokkaamman treenin alueen tunnistaminen voi olla vaikeampaa, mutta siinä tietysti auttaa tekeminen eli vähitellen huomaa milloin esimerkiksi ohjelmaan kuuluvan viimeisen vedon jaksaa tehdä samalla teholla kuin ensimmäisenkin. Tai miten ei pidä lähteä pitämään sellaista vauhtia että maitohappo painaa jaloissa ennen aikojaan.
Mutta on minunkin tunnistettava että tuollainen tieteellisemmältä tuntuva menetelmä on houkuttelevampi ja kun laite kertoo miten asiat ovat, ei tarvitse opetella itsetuntemusta ja oman kropan tuntemusten kuuntelua.
Siksi voisinkin uskoa että se valmistaja, joka ominaisuuden ensimmäisenä tuo markkinoille - luonnollisesti uskottavuuden takaavien tutkimusten saattelemana - saa ainakin joksikin aikaa melkoisen myyntivaltin. Ominaisuutta ei ehkä päivitettäisi vanhoihin laitteisiin ihan heti vaan vasta sitten kun kilpailijatkin ovat saaneet omat versionsa omat kopionsa valmiiksi.
Kirjanmerkit