No yksi syy on, eli varasisuri, ainakin toisena. Tuollainen on kiva takataskussa.
No yksi syy on, eli varasisuri, ainakin toisena. Tuollainen on kiva takataskussa.
Jotenkin hämmästyttää. Mulla ainakin pitää päästä eteenpäin mahdollisemman sutjakasti. Minimoidaan kaluston vaikutus. Vaikka vähän weightweenies weeniesin vikaa onkin se eteenpäin meno ratkaisee.
Paaton, älä sitä rahaa joka paikkaan sotke. Johonkin se vaan täytyy kuluttaa...
En nyt varsinaisesti jarruksi kutsuisi tuota Revoloop Ultraa (vs. Vittorian lateksi). Ero 0,2W, joka voi selittyä jo mittausvehkeiden toleranssillakin. Kai noissakin sellainen on, vaikka saksalaisella pieteetillä noita mittailaankin.
Kyllä tässä tapauksessa TPU:n muut edut painaisivat itsellä enemmän, huomattavasti kevyempi, kestävämpi ja pitää ilmat paremmin sisällään. Eli vähemmän kokonaissäätöä. Toki ovat kalliimmat. Sisureita en tosin käytä missään pyörässä. Varalla on noita TPU:ta, mutta ei ole tarvinnut toistaiseksi tositoimissa käyttää. Tubeless on ollut kingi![]()
Kummatkin maantiekiekot Revoloopeilla enkä ole vielä löytänyt syytä litkuttamiseen vaikka mielessä pyörinyt. Maastokiekot tällä hetkellä myös sisureilla mutta ne aikomus litkuttaa kevääseen mennessä, ostoslistalla nuo Fillmoren venttiilit niihin...
Lateksisisurit ja niiden kestävyys kuuluvat niihin asioihin joista ihan fiksuilla ihmisillä voi olla täysin toisistaan poikkeavat vahvat kokemuspohjaiset käsitykset. Eikä sille taida olla mitään selitystä, ei voida sanoa että toiset eivät osaa tai että toiset ovat valinneet laadukkaamman merkin.
Kaikkien näkemieni testien mukaan niin Aerothan, Tubolito kuin Revoloop ovat jonkin verran kestävämpiä eli ne saavat paremmat lukemat kun mitataan millaisella voimalla pitää tökätä että syntyy reikä ja millaisella voimalla pitää iskeä että syntyy snakebite. Mutta onko erolla käytännön merkitystä ja onko lateksisisureilla sittenkin jokin niiden kestävyyttä lisäävä ominaisuus joita testeissä ei ole vielä osattu mitata?
PS Minä kuulun niihin jotka ovat lateksisisureita kokeilleet ja joutuneet pettymään nimenomaan niiden kestävyyteen: ne eivät ole olleet butyylisisureita kestävämpiä ja pari yksilöä niitä vaaleanpunaisia on niin sanotusti hajonnut ilman pätevää syytä. Mutta ajotuntumassa uskoin huomaavani eroa ja siksi niistä tykkäsin. (TPU-sisureita en ole vielä kokeillut, koska en ole halunnut pettyä, koska olen niin p-leen saita perusluonteeltani ja koska en pysy parempien kuskien peesissä edes niillä wateilla jotka saisin vaihtamalla butyylini...)
Mulla ei vaan jostain syystä sisurit hajoile. Yhtään ei taas tänä kesänä mennyt normi ajoissa rikki, kuten ei lukuisina aiempinakaan kesinä. Kisoissa on kyllä hajonnut.
Sellainen sininen tpu sisuri oli kerran testissä cyclossa ja se petti jostain liimasaumasta.
Niin ja varmuuteen liittyy myös tuo paikkaaminen. On aika kiva, kun tiedät voivasi paikata puhjenneen sisurin muutamassa minuutissa tien päällä. Et jää räntäsateeseen seisomaan, kun sisurit ovat loppu. Tälläkään ei tosin ole enää merkitystä, koska kaikki rospuuttoajan renkaat ovat nykyään litkuila.
Tässä on kyllä pointtia. Mulla tuohon varmuuteen kuuluu jo aiemmin kertomani kokemus että pienet reiät eivät laajene vaan tubon reikä pysyy pienenä ja vajuaminen on ollut niin hidasta että reiän on huomannut vasta seuraavana päivänä. Ehkä tuokin on ollut tuuria muttei latexilla ole noin käynyt. Tuboonhan on myös paikkoja.
Itse ajan tubeleksella ja tubot on vain varalla ja niin ei ole kiire (eikä tehoja) että olisi merkitystä onko aivan nopeimmat sisurit alla.
--
Murphy elää!
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Varasisureiksi noita olisi minunkin tarkoitus hommata. Latexissa on se huono puoli, ettei se oli fiksu ainoana varasisurina. Jos päälirenkaaseen tulee pienikin viilto, niin latexi tulee tuosta kyllä pihalle. Tosin en tiedä onko tubo tuossa yhtään parempi. Reippaasti kevyempi ja pienempi se ainakin on mukana kannettavaksi.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
On se vaan rankkaa pohdiskelua, sisurit tai litkut... Hyötyjä ja haittoja pohtii mutta onneksi kevääseen aikaa...
Hmm,
Tubolitoon tuli reikä. Paikkasin. Nyt sisuri ei pidäkään enää paineita. Tai no parin kolmen tunnin lenkillä vajuu semmonen vajaa 1bar pois. Vesitestillä testattu tehty paikkaus ja se on tiivis. Syyllinen löytyikin venttiilin varresta. Pikku kuplaa tulee sielun varresta venttiilin ja muovin liitoskohdasta. Voiko tota mitenkään fiksata? Ajattelin vetää liimat päälle. En tiedä olisko paikasta tuossa mitään apua?
EDIT: jonniinmoinen tyyppivika tämä on. Ennakoivasti valmistajan sivuilla on "report a problem" -sivu, joten tein työtä käskettyä.
Millä toi tubolito pitäisi paikata? Yhdessä on nuppineulan terävän pään kokoinen reikä ja mietin olisiko pikaliima oikea aine?
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...an-pikapaikka?
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Camplast liimaa on Tuboliton paketissa. Sellaisella voinee koittaa paikkauksia.
Oliskohan tuo liima samaa kuin mitä voi käyttää vaikkapa pumpattavien muovisten uima-altaiden paikkaukseen?
Vastaava pirteän keltainen Pirelli P ZERO SmarTUBE (paino 35grammaa) ollut renkaissa nyt puoltoista vuotta.
Ehjät on. Jos rikkontuu niin tuskin paikkaamista edes yritän.
Näin väittää Verkokaupan mainos: "Sen lisäksi että se on kevyt, se on myös kaksi kertaa pistosuojatumpi verrattuna normaaliin kumiseen sisäkumiin"
https://www.verkkokauppa.com/fi/prod...saAryFEALw_wcB
Pirelli tehty Itävallassa, kuten Tubolito... Hmm...
Ihan hyvin noita pystyy paikkaamaan. Pari reikää hoidettu ja ne eivät vuoda.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Onko muilla ollut ongelmaa, että Tubolitossa ventiili alkaa ajossa kääntymään vähitellen itsekseen vinoon? Minulla on vanhassa Helkama Kulkurissa 40-622 Terra Speedit ja sisällä Tubolitot ja sekä edessä että takana ventiili on vähitelleen vuoden aikana mennyt niin vinoon, että pitäisi napata renkaan toinen kylki auki, kun pelkästään ilmat tyhjentämällä sisuri ei suostunut pyörähtämään päälykumin sisällä. Molemmissa renkaissa samaan suuntaan.
^ Oletko varma, ettei syyllinen ole vanteella pyörähtävä rengas?
Mulla Tubolitot + GP5000:t ovat pysyneet paikoillaan.
^Olen pitänyt painetta 3 baria, joten ei sillä pitäisi kyllä pyörähtää. Lisäksi luulisi, että eturengas pyörähtäisi jarrutussuuntaan ja takarengas vetosuuntaan. Renkaat oli myös melko tiukat saada vanteille, eli en senkään puoleen oikein jaksa uskoa, että ne pyörähtäisivät.
Tire slipping, sliding tai creeping on the rim ei ole mitenkään harvinainen ongelma. Lähtisin ensimmäiseksi sulkemaan sen mahdollisuuden pois, vaikkei rengas olisikaan erityisen löysä asennettava eikä käytetty paine millään muotoa matala.
Nimenomaan Tuboliton tai muun TPU-sisurin pyörähtämisestä en nopealla haulla löytänyt kokemuksia, Venttiilin repeämisiä kylläkin, mutta niissä taisi olla kyse ensimmäisten tuotantoerien ongelmista, jotka sittemmin korjaantuivat - eli se hyvä puoli asiassa on että Tubolitot ovat nyt pyörähtämisen sen syystä riippumatta kestäneet.
Ratkaisuina ongelman poistamiseksi on näköjään ollut vanteen putsaaminen, hionta santapaperilla, tubeless-vanneteippi ja jopa tuubiliiman käyttö (tipoittain muutaman sentin välein) renkaan toisella puolella. Joskus on riittänyt renkaan vaihtaminen eli mahdollisesti on ollut kyse reunanauhan "ohuudesta" tai jostain sellaisesta eli sen ja renkaan välinen kitka ei ole riittänyt pitämään rengasta paikallaan.
Itse olen huomannut että Tubon paikat ei pidä hyvin, juuri yhden paikkasin ja vaihdoin kakkoskiekkoihin ja seuraavana aamuna oli tyhjä. Paikka oli jostain syystä rypyssä...
^Paikkaus kyllä teknisesti oikein, oli vuorokauden ilmoissa muttakun päästin ilmat pois ja varastoon toviksi. Oliskohan jotenkin paikan kurttu johtunut renkaan venymisestä/kutistumisesta?
No, onneksi ei ole suuri kustannus ja eipä ole noita noiden olemassaolon aikana paikkailla. Täytynee koittaa uudelleen...
Ok, Joo onhan se saattanut ottaa itseensä jostain syystä silloin, kun ilmat on otettu pois. Mulla kävi sama Lezynen pikapaikan kanssa tavallisessa sisurissa. Niin kauan kun renkaassa oli jonkinlaista painetta, paikka pysyi hyvin. Mutta kun päästin ilmat kokonaan pois niin jonkun hetken päästä paikka irtosi.
^Jep, paikassa selkeä vekki, siinä lienee syy.
Niin se vaan toinenkin saman erän Tubolito alkoi vuotamaan. Ihan pienesti mutta kuitenkin siten, että 0,1bar katoaa päivässä. Tarkemmin tutkittuna sama vika eli vuotaa venttiilin varresta. Rekkula valmistajalle ja just tuli warranty claim approved ja uusi veloituksetta tilaukseen. Vissiin on ollut erässä laatuongelmia. Tämä jälkimmäinen kesti 1,5 kauden ajot.
Kirjanmerkit