Sivu 3 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 167

Aihe: Lukkopoljinten hyöty

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Pitää olla myös tosi jäykkä se kenkä pohjaltaan jolla polkee fläteillä. Ajelin viikon flateilla kevyellä tennarilla ja jalkapohjat väsyy jo tunnin kevyen ajamisen jälkeen.
    Fläteille tarkoitetuissa kengissä, esim five ten merkkisissä pohja on tarpeeksi jäykkä polkemiseen ja riittävän pehmee että voi kävellä jokseenkin järkevästi. Eroa kevyisiin tennareihin on kuin lukkopolkimella ja flättipolkimella.
    Jaguar Mummopyörä vm.1950

Pole Taiga SnowTrail

Yhtä totuutta ei ole, mutta väsyneenä ja kelloa/muita vastaan ajaessa valitsisin lukot. Kisahommissa jos tarvii spurttailla tai kiriä, on lukot ehdottomat. Vaikka fläteilläkin onnistuu takareiden/polven koukistajalihasten aktivointi aika pitkälle, lukoilla voi vetää pidemmälle. Hamstringsit on itseasiassa aika voimakkaat ja isot lihakset (kehittyy lisää kun niitä käyttää) ja miksi jättää niitä hyödyntämättä pyöräilyssä - jos on tarve olla toisia parempi? Moni kuvittelee ylösnoston tapahtuvan lonkan koukistajilla (jotka on melko pienet ja heikot lihakset) kun oikeasti takareisillä aletaan vetää polinta jo kello viiden kohdilta ja vasta 9-10 kohdilla tehdään yläkuolonkohdan ohitus lonkan koukistajilla ja jalkaterän nostolla.
    Monesti kisoissa tulee myös tarve polkea nopeasti ja on huolettomampaa pitää kampikierroksia yli sadassa kun jalat pysyy varmasti polkimilla. Yksi iso merkitys on lihasväsymys/maitohapot ja itse lukoilla olen säästellyt reisiä keskittymällä aika-ajoin pelkästään veto-nosto vaiheeseen.

Jukkiksen artikkelin kautta nous itelläkin pari enemmän käytännön kuin mittaustulosten osoittamaa juttua

http://www.4130.fi/avopolkimet/avo-v...asti-tiedamme/

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lukot ovat tosiaan tärskytyksessä selvästi paremmat, kun ei tarvitse murehtia sitä jalan pysymistä paikallaan. Sen itse polkemisen lisäksi siinä on myös henkinen puoli, kun voi keskittyä paremmin siihen muuhun ajamiseen liittyvään. Samoin tietysti tehon jakaminen tasaisesti jyrkässä mäessä parantaa pitoa.

Minusta lukkojen hyöty on ihan kiistaton. Minä puutunkin näissä vain siihen, että niitä myydään usein ihmisille perusajotekniikkaan vedoten ikään kuin niillä pitäisi ajaa eri tavoin ja että siitä tulisi olennainen hyöty (oikeasti taloudellisuus kärsii ylös vetämisestä). Kuntoilumielessä voi ajatella hyötyä olevan siitä vetämisestä treenin monipuolistajana, mutta se on taas jo toinen juttu. Eli hyväthän ne ovat monin tavoin, mutta ne eivät ole niin välttämättömät esim. monelle työmatkapyöräilijälle, vaan lähinnä näppärät, koska voihan siinäkin jalka hyppiä irti. Monelle on kuitenkin syntynyt sellainen kuva, että ne olisivat lähes pakkohankinta. Maastossa ja kilpapyöräilyssä lukot loistavat.

Hyvää pohdiskelua Samuli-1:ltä. Mukavaa, että mennään tässä keskustelussa hieman pintaa syvemmälle ja väännetään rautalangasta videoesimerkkien kautta. "Lavastus" ei haittaa, vaan kyllä viesti meni hyvin jakeluun ainakin täällä. Kiitos muutenkin mainioista videoista ja lajin ilmaisuperinteen kehittämisestä.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Junnuna kun ajoi maantietä/rataa niin koukuilla tuli tietysti ajettua, mutta maastossa aikuisempana fläteillä.
    Sitten pyöräily käytännössä jäi yli 10 vuodeksi, mutta pari vuotta sitten innostuin taas(maantieajosta) ja nyt on ekaa kertaa lukot ja kaksi lenkkiä niillä ajettuna. En usko että on mitään paluuta kyllä lukottomiin, sillä koen saavani selkeän hyödyn lukoista varsinkin nopeissa ylämäissä putkelta.
    Lukkoihin on ollut yllättäen myös erittäin helppo ja nopea tottua, irrottaminen ja lukitseminen käy suhteellisen vaivattomasti, vaikka kokemusta lukoista ei ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ikispessu Katso viesti
    Lukkoihin on ollut yllättäen myös erittäin helppo ja nopea tottua, irrottaminen ja lukitseminen käy suhteellisen vaivattomasti, vaikka kokemusta lukoista ei ole.
    Ainakin verrattaessa varvaskoukkuihin ja remmeihin - niistä ei saanut jalkaa irti.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Itsellä oon huomannut että fläteillä mun jalat venkslaa ympäriinsä sitä poljinta ja sit jossain vaiheessa polvet tulee kipeeks. Lukoilla ei tätä ongelmaa ole.

Mä olen taas aina ajanut fläteillä. Pari kertaa lukkoja yrittänyt ottaa käyttöön ja ne ovat ihan sietämättömät, eikä mitään tarvetta moisille. Kukin tyylillään.
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ikispessu Katso viesti
    Muista kuitenkin, että on kahdenlaisia lukkopoljinten käyttäjiä: He jotka ovat kaatuneet nollavauhdissa aivopierun seurauksena ja he jotka eivät vielä ole kaatuneet. Hyvä puoli asiassa on, että seurauksena on melkein aina vain kolhiintunut itsetunto, koska mokailu tapahtuu yleensä aina yleisön edessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dr TuKo Katso viesti
    Muista kuitenkin, että on kahdenlaisia lukkopoljinten käyttäjiä: He jotka ovat kaatuneet nollavauhdissa aivopierun seurauksena ja he jotka eivät vielä ole kaatuneet. Hyvä puoli asiassa on, että seurauksena on melkein aina vain kolhiintunut itsetunto, koska mokailu tapahtuu yleensä aina yleisön edessä.
    Mun viidestä pyörästä kahdessa on lukot ja kahdessa ei. Yhdessä on sitten molemmat. Viime keväänä kun sain fätin kasaan, ostin siihen Shimanon XT trail-polkimet, joissa on siis pieni platform + lukot. Ehkä ekan tai tokan maastolenkin aikana sitten vauhti loppui jyrkässä kivikossa ja siitä sitten hidas kaatuminen polvi edellä kallioon ja polvi auki. No, virheitähän tuossa tapahtui useita: vauhti pääsi loppumaan, väännettiin liian pitkään, poljin pysähtyi ylökuolokohtaan ja fillari kaatui juuri sille puolelle -> lukkoa ei enää saanut väännettyä auki. Ja viimeeksi se, että laitoin polven menemään ensin.

No, sen jälkeen lukot vaihtui maastovehkeissä flätteihin. Uskallan ajaa paljon pahempiin paikkoihin niiden kanssa. Lukot enää jäykässä mtb:ssä, jolla ajetaan vain "keskuspuiston polkuja" ja vintage-konassa, jolla ei ajeta. Fätissä talvella lukot, kesällä flätit.

Mitä tulee jalan nuljuamiseen fläteillä, niin kunnon flätit ja niille suunnitellut kengät, niin jalka pääsee liikkumaan vähemmin kuin lukoilla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti

Mitä tulee jalan nuljuamiseen fläteillä, niin kunnon flätit ja niille suunnitellut kengät, niin jalka pääsee liikkumaan vähemmin kuin lukoilla.
    Mikä ei ole pelkästään hyvä asia.

Molemmilla tulee ajettua ja molemmille on paikkansa. Turha näistä on mitään hirveää vääntöä tehdä.

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla

On niistä lukkiksista ainakin mulle hyötyä, tulee enempi tehoa kun pyörittää....ehkä?
    -Usot sie jot myö uitiin?

Onhan niistä lukollisista hyötyä. Itse räpiköin hassuna satunnaisissa tilanteissa, jos normikengillä lähden muka pikkasen käymään jossain. Eihän siitä mitään tuu, varsinkin jos on kiire. Onhan normipolkusimissa ehkä se ajatuksen tasolla oleva helppous ottaa jalka irti. Ja jos sattuu olemaan etukäteistilannepelkoinen, niin voihan tavalliset tuntua rennommilta. Mutt ei ne itseasiassa ole. Sitku lukkopolkusimia tottuu käyttämään, niin kyllä niiden irtoamiseen voi luottaa. Paitsi pakastuvassa mutavellikelissä.

Sitä en ihan ymmärrä kun jotkut usuttavat ajamaan aloittelijoita lukoilla vaikeammassakin maastossa. Paria tossa kattellut ja ei siitä tule mitään kun eivät uskalla ajaa lukot kiinni juuri niitä kohtia joissa lukoista olisi hyötyä. Tainnut olla kaksipuoliset polkimet vielä. Vaikeissa paikoissa itse kokenut että lukoista hyötyä, muuten ihan sama. Itsellä vasen jalka selvästi hallitseva ja sillä käytännössä lukoilla hoitelen kampien asennon, fläteillä on vaikeampaa kun pitää molempia jalkoja käyttää. Nyt flätit, varmaan jossain vaiheessa taas lukot.

En millään muotoa sano ettei lukkoja saa käyttää tai niistä ei saisi hyötyä joku, kaipa sitä säästää energiaa jos noilla osaa ajaa. Itse kun myös bonuksena yritän polttaa energiaa, niin tuo ei haittaa, sama homma kun en hommaa sähköpyörää. Sen sanon vaan, että ainakin itse olen oppinut ajamaan fläteillä ihan missä vaan, vieläpä tollasilla lähes piikittömillä muovi/aluumiinivalupaskoilla Motonetistä. Hommasin kunnon piikkiflätit ja olivatha ne pitävämmät, mutta hokasin samalla etten ollut tarvinnut moisia. Samoin millä vaan kengillä pystyn ajamaan lenkkejä fläteillä. Pitkiäkin. Joskus puutuu varpaat, mutta niin puutui lukoillakin.

Ihan kieliposkessa provokaationa heitän, että jos lukkojen tarkoitus on tehdä homma helpommaksi, miksi ette osta sähköpyörää tai mopoa, laita jousia lenkkareihin?

Kukin käyttäkööt mitä haluaa ja parhaaksi näkee.

Itse käytän lukkoja koska niillä pääsee kovempaa kuin fläteillä, varsinkin kun on pahempi maasto. Samalla tosin tehoa tarvitaan tietysti enemmän ja lukot rasittaa jalkoja tasapuolisesti toisin kuin flätit joilla ei saa tehoja niin paljon pihalle ja ovat reisi painotteiset.

Juoksija jos tekee pyöräily harjoituksia käsketään nimenomaan ajaman lukoilla että jalan kaikille lihaksille tulee tasaisesti voimantuottoa ja näin ollen tukee paremmin juoksua.

Eli itse asiassa tosissaan jos ajetaan niin lukoilla saa tehokkaamman treenin. Läskikin(ei se pyörä) palaa nopeammin.

^Eli lukoilla rasittuu enemmän? Tää oli uutta. Sun täytys saada mun läskit uskomaan toi kanssa. Lukot on maantiepyörässä ja mun läskit ei usko että ne palaa nopeammin. Mä vähän veikkaan, että nämä nopeus/maastossa ajamisen taito ym ym. ovat vähän siitä kiinni, mihin kuski on tottunut. Mä olen tosiaan fläteillä ajanut suurimman osan ajoistani aina, niin lukoista ei ole mitään hyötyä. Lukoilla ajaneelle asiat ovat toisinpäin.

Mutta turha tätä on vängätä, samanlainen ikuisuuskysymys kuin täpäri vs. jäykkäperä, ihminen valitsee puolensa, joku käyttää kumpaakin. Itse en kyllä lukkoihin siirry ilman pakottavaa syytä, esim. toinen jalka vammautunut siten, että täytyy käytännössä polkea yhdellä jalalla, koskaan. Ajelen silloin tällöin maantiellä noilla, onneksi on kaksipuoliset polkimet maantiefilossakin, toiset puolet flätit, arvatkaa kumpaa puolta tulee käytettyä

No ei lukoissa jalat rasitu enempää jos tehoja pitää samana mutta puntilla kun käyt niin vois sanoa että lukoilla treenaa sekä ojentajia että koukistajia. Fläteillä vain ojentajia. Vähän huono vertaus mutta näin suunnilleen.

Mun puolesta jokainen saa ajaa millä ajaa. Tänään oon ajanut fläteillä. Ihan ylivoimaiset kun ajelee vähän sinne sun tänne jätskille ja keleistä nauttimaan. Maastossakin vähän kävin. Eilen mentiin lukoilla. Molempi parempi. Löytyyhän multa läski, jäykkäperä plussa, täpäri, cyclo ja maantiepyöräkin. Oon huono lokeroitumaan

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Eli lukoilla rasittuu enemmän? Tää oli uutta.
    Tasaisemmin, ei kokonaisrasitus muutu.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Mikä ei ole pelkästään hyvä asia.
    Juu, ei ole ei. Toisaalta lukottomissa voi sitä asentoa vaihtaa helpommin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MäkiHiiri Katso viesti
    Sitku lukkopolkusimia tottuu käyttämään, niin kyllä niiden irtoamiseen voi luottaa.
    Kun on vuodesta -92 ajanut lukoilla, niin kauanko sitä tottumista joutuu vielä odottelemaan? Taitaa tulle peräseinä ensin vastaan.

Onneksi on erilaisia polkimia, kun on erilaisia tarpeitakin. Harmi että ei ole enää cycloa ja sen wattikampia. Olisi ihan mielenkiinnon vuoksi voinut testata, että paljonko tulee lenkillä wateissa eroa. Tosin saman kai saa kun katsoo keskaria.

^Mulla ei ole maantiellä mitään eroa keskarissa lukoilla ja ilman. Joku seuraavaksi sanoo, että opettele ajamaan. Siitä se johtunee, aika paljon lukoilla kuitenkin ajellut. Ei mun juttu muuten kun silloin tällöin.

Lukkopolkimet ovat lisäksi vaaralliset http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...rranauhat-quot

Alamäki hommista en tiedä mutta ainakin kaikissa muissa pyöräily lajeissa käytetään lukkoja. Se kertoo mun mielestä aika absoluuttisesti niiden hyödyn sitten kun aletaan pyörää kuljettamaan maksimaalista nopeutta.

^Tuo lienee totta. Eri asia kuinka paljon se vaikuttaa. Joskus luin artikkelin, kuinka osien kaiverrusten peittäminen ohuesi vaseliinilla tuo sekunnin sadasosan lisää sadalla kilometrillä. Toki kaikki etu on plussaa. Mutta tosiaan itsellä ei vaikuta mitään. Voi olla että jos rynkyttäisi noilla lukoilla putkeen kolme vuotta niin tulisi eroa. En tosin mittaa aikaa missään lenkissä enää, joten ei liene kannattavaa. Täpärillä opin ajamaan alamäkiratoja vähän nopeammin kun jäykkäperällä, kun oikein treenasin, mutta ajan silti nykyään kaikki maastoajot jäykkäperällä, täpäri on palasina, näinköhän enää kasautuu pyöräksi. Fiilis ratkaisee, fläteissä (ja jäykkäperässä) on hyvä fiilis mulle.

Ehkä oma juttu, miksi tästä jaksaa aina vängätä, on se että lukkoja hehkutetaan monesti pakollisina aloittelijoille, mikä saattaa tehdä pyöräilystä vaikeammin lähestyttävän harrastuksen.

Mä käytin monta vuotta pelkästään lukkoja mutta nyt oon vuoden ajanut myös fläteillä. Koska halusin helpottaa pyörän arkikäyttöä. Big Honzo on käytännössä koko ajan flateilla koska toimii myös mun arkipyöränä. Ja koska en jaksa (yleensä) vaihtaa lukkoja jos lähden sillä maastoon niin nyt on tullut ajeltua maastossakin flateilla. Alkuun kyllä pelotti pirusti että tippuu pyörän kyydistä. Lisäksi flatit on isommat kuin lukot ja kolisee helpommin kiviin ja kantoihin. Mutta aika äkkiä niihinkin tottuu ja osaa sopivasti väistellä.

Lukkojakin on monenlaisia ja niiden käytössä paljon on myös kiinni siitä mitä käyttää. Ite käytän eggbeatereita pelkästään maastossa koska niiden avaaminen ei vaadi voimaa ollenkaan. Riittää että jalka kääntyy riittävästi. Shimanot on ihan peestä kun vaativat voimaa ja niillä vahinko kaatumisia tapahtuukin helposti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti

Juoksija jos tekee pyöräily harjoituksia käsketään nimenomaan ajaman lukoilla että jalan kaikille lihaksille tulee tasaisesti voimantuottoa ja näin ollen tukee paremmin juoksua.
    .
    Mikä niistä juoksunkaltaisista työvaiheista ei onnistu ilman lukkoja? Ja pyöräilyn kannalta, mihinkä noista työvaiheista kannattaa panostaa jos oletataan että ruuminrakenne on vielä evoluution pohjilta juoksijan.

Ajan tasapuolisesti fläteillä ja lukoilla. Maastossa lukojen kanssa pääsen mäet ylös, joihin fläteillä hyydyn. Tekniset paikat pystyn ajamaan kun voimaa voi antaa milloin vain eikä PELKÄSTÄÄN alaspäin polkemalla. Tämä on se iso ja ratkaisevin ero itelle. Voimaa voi antaa muihinkin suuntiin kuin maan keskipistettä kohti.
    Fläteillä ajaessa pitää satulaa vähän laskea, koska polkimilla pitää olla painoa joka tilanteessa. Myös siis siinä jalassa joka nousee ylöspäin. Lukkiksilla koko ikänsä ajanut ikäänkuin pyyhkii flättejä liian korkealta ja ei osaa pitää painetta polkimilla. Siksi ne karkaa alta tasaisella ja laskussa.
    Flätit on mukavaa vaihtelua ja haastavat eri tavalla maastossa. Pitkillä retkillä tekee hyvää kun pystyy välillä polkemaan eri kohdilla jalkapohjaa. Eihän siinä paljon nivelkulmat muutu mutta kuitenkin.

Vastaus on siis molempi parempi
    Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti buhvalo Katso viesti
    Mikä niistä juoksunkaltaisista työvaiheista ei onnistu ilman lukkoja? Ja pyöräilyn kannalta, mihinkä noista työvaiheista kannattaa panostaa jos oletataan että ruuminrakenne on vielä evoluution pohjilta juoksijan.
    Kysy juoksija -lehdestä. Siellä se artikkeli oli.

Samanlaisia aiheita

1. aerokiekkojen hyöty
    By Needleman in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 45
    Viimeinen viesti: 04.07.2018, 14.43

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •