Sivu 6 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456
Näyttää tulokset 151 - 167 / 167

Aihe: Lukkopoljinten hyöty

Kiitos vastauksista. Niin, ehkä haen täältä lisärohkeutta kokeiluun, kun tekisi mieli testata. Toisaalta hirvittää jalkojen kiinnittäminen äkillisiä tilanteita ajatellen, ja onko lukoista hyötyä heikoilla takareisillä, toisaalta siinä vois olla saumaa treenata hamstringejä mikä sitten taas auttais polviniveliäkin. Menin graveliin ottamaan (ne haukutut) kombipolkimet heti alkuun, mutta voihan noita sitten päivittää kun tietää mitä haluaa. Niiden mukana kuitenkin tuli nuo TERUn vinkkaamat SH56:t, joten enää puuttuu kengät.. Varovasti joka tapauksessa saa varmasti aloittaa kokeilut ja ennemmin tosiaan suor(emm)alla tiellä kuin ihan maastossa. Luusto on kunnossa ja lihaksistokin hamstringejä lukuunottamatta, nivelsiteitä uusittu minkä takia urheilulajeja on pitänyt vaihtaa polviystävällisempiin. Tökkäämiset, kiertoliikkeet ja polven sivuun kohdistuvat iskut yritän väittää parhaani mukaan.

Lukoilla ajamisen alkua ei kannata liikaa pelätä. Hetken päästä ei uskalla ajaa ilman niitä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Lukoilla ajamisen alkua ei kannata liikaa pelätä. Hetken päästä ei uskalla ajaa ilman niitä
    Näin se voi tosiaan mennä. Kokeilemalla alkuun, kyllä se siitä. Jos tulee polviin tuntemuksia, niin tarkistaisin ainakin klossien asennot ja lukitusmekanismien kireydet kohdilleen.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Sitäkin mä vähän pelkään... 😅

Mulle meni vähän toisinpäin, reilun viikon ajoin lukoilla, nyt kahden viikon päästä lopettamisesta polvi edelleen kipeä, en uskalla enää ajaa lukoilla. Toivottavasti ei mennyt pysyvästi, pilaisi vain noin about kaikki harrastukset
    Tympiintyneen geezerin lifestyleblogi http://gunmonk.blogspot.fi/

Jos saa huomauttaa ja vaikkei saisikaan, niin sähän syyllistyit emäsyntiin ja toit samalla kertaa peliin mukaan kaksi radikaalisti uutta - ja joskus aikoinaan kokeiltu tai paljonkin harrastettu tai käytetty on uusi kun aikaa on ehtinyt kulua tarpeeksi; yksi niitä p-amaisia elämän tosiasioita jotka joskus avautuvat meille vasta vanhenevina keski-ikäisinä miehinä - asiaa: fiksipyörän ja lukkopolkimet.

On tietysti suuri "ehkä" olisiko tulos ollut toinen (ja olisit nyt jo iloinen lukkopoljinfiksipyöräilijä), jos olisit aloittanut jommalla kummalla ja vasta kun olisit päässyt sinuiksi ja balanssiin sen kanssa, olisit ottanut mukaan toisenkin.

Anyway, lukkopolkimet ovat siitä metkat että niiden oikea asento (siis se mihin suuntaan varpaat osoittavat) ja oikea paikka (eli se miten edessä tai takana klossi on) vaikuttavat älyttömän paljon ja jo mitättömän pieni, muutaman millin tai muutaman asteen muutos voi olla aivan oleellisen tärkeä itse kunkin kannalta.

Yleensä kai polvien kannalta on parempi että klossi on niin takana kuin mahdollista? Ja että jalkaterä on mahdollisimman "luonnollisessa" asennossa eli osoittaa samaan suuntaan kuin kävellessä?

(Kysymysmerkit ovat siksi että subjektiivisen kokemukseni mukaan asia on noin, mutta en tiedä onko niin todella yleisesti ja kaikilla, enkä sillä asiantuntemuksella lähtisi antamaan neuvoja kenellekään.)

^No, ajelin sillä fiksillä sträpeillä jonkun aikaa nytkin ja aikaisemin tosiaan ollut 4 fiksiä, osa fläteillä, osa sträpeillä. Mutta joo, en mä sinänsä lukkoja syytä, en vaan niitä enää käytä. Toivon että polvi paranee.

Jees lukoissa kannattaa käyttää aikaa klossien asemointiin. Ja aloittelijalle suosittelen ison vapaaliikkeen ja nollavoimalla aukeavia lukkoja, eli esim Crank Brothersin vispilöitä. Nehän on sellaiset lukot mitä moni "ammattilainen" ei pidä tarpeeksi tehokkaina ja täsmällisinä juuri edellä mainituista ominaisuuksista johtuen. Itse taas tykkään ehdottomasti maastossa. Maantiellä mullakin on sitten perinteiset tiukat ja tarkat maantielukot.

Eli summa summarum. Lukkoja on niin joka lähtöön että pitää myös valita itselle sopivat. Muuten on vähän kuin toteaisi että pyöräily ei sovi itselle määrittelemättä sen tarkemmin mikä pyörä ja mikä pyöräily.

Ps tää ei ny ollu tompalle vaan yleistä ohjetta lukoista, tiiän että hällä on kyllä kokemusta näistä poljin leikeistä...

^Joo ja niin vanhat polvet, ettei ole varaa kokeiluihin enää . Ei vaan, emmä nyt sano ettei ikinä enää, mut ehkä ei vähään aikaan.

Klossi niin takana kuin mahdollista! Toi on mulla toiminut, aloittelijalla kuten mulla fillarin säädöissä niin paljon asioita ettei yksiselitteisesti kai kukaan voi sanoa mikä tärkein. Satulassa säätö milleistä kii kuten klosseissa, ohjaamon pituus, satula...Jami oikeessa tossa että lukot kantsii aluksi pitää "löysällä." Joku spinningin tunnin vetäjä sanoi jotta "polvien ja varpaiden tulee osoittaa samaan suuntaa" Oli kai oikeassa?

Antaahan noi lukot tietyn fiiliksen polkemiseen ja kun niihin tottuu sit voi ruveta hyödyntämään niitä eli myös nostamaan ja vetämään poljinta, toi helposti unohtuu

Fiksissä ne oli kyllä hyvät, vaikka muuten olen kohtuu turhina pitänyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Fiksissä ne oli kyllä hyvät, vaikka muuten olen kohtuu turhina pitänyt.
    Äläs hemmetti pilaa aloittelijoiden hmm "hupia" tai sitä fiilistä kun alkaa harrastuksen. Onhan se ihan eri alkaa heti suoraan oikeaoppisesti lukoilla, ainakin itse tuntuu harrastus ihan toiselta eli saa hyvät fiilikset kun on oikeet välineet, samoin kuin "vaippapöksyt," kohtuuhintainen ajopaita sun muut (lue keskihintainen). Erityisesti shimanon sukat toi aikamoiset fibat, noita oon käyttäny myös salilla.

Puhun toki vaan omasta puolestani ja ihan ummikkona, en ees tiedä mitä fiksi on ilman googletusta En yhtään epäile etteikö fillarointi, ainakin mun nopeuksilla ja kilsamäärillä sujuisi yhtä lailla myös ihan tavallisilla polkimilla ja tukevapohjaisilla kengillä.

^Hah... no, ei pilata. Kannattaa ostaa kaikki oikeet varusteet, sit vasta on oikea pyöräilijä

Enpä ole tätä tinkaa aiemmin ees lukenutkaan, kaikilla mahdollisilla pedaaliversiolla lienen ajanut. Lukkopolkimet nykyään mieluisimmat ,niillä vaan tunnen olevani pyörän kanssa yhtä. Rahtiruunassa on Shimanon halvimmat flättilukot, (pd-m324) eipä tarvitse miettiä millä kengillä kauppaan lähden. 26" on flättipolkimet kun sillä rantasaunassa käyn, 250m matkaa ,kuka tuota kävelee, pyöräkärrikin kulkee noilla kirkolle hyvin ynnä takaisin. Varvaskoukkuihin en enää palaa mutta ne remmit on monikäyttöisiä!
    Ja yhdet uudet flättipolkimet tuossa oottaa josko käyttöön pääsis.

Klossit on vuosien varrella siirtyneet aina vaan taaemma, toki vielä on säätövara.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Jatkan vielä ihan pyytämättä, jos lukkopolkimet epäilyttää niin Shimano Deore XT PD-T8000 SPD Pedal

Olis mun suositus, heti kun aika jättää mun halpis324 pedaaleista niin nuo tulee tilalle. Vaan kun Shimanon polkimet on varsin kestäviä niin ajanen vanhoilla vielä vuoden tai kaksi. Oiskoon ny neljä vuotta ajossa olleet.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tania Katso viesti
    Kiitos vastauksista. Niin, ehkä haen täältä lisärohkeutta kokeiluun, kun tekisi mieli testata. Toisaalta hirvittää jalkojen kiinnittäminen äkillisiä tilanteita ajatellen, ja onko lukoista hyötyä heikoilla takareisillä, toisaalta siinä vois olla saumaa treenata hamstringejä mikä sitten taas auttais polviniveliäkin. Menin graveliin ottamaan (ne haukutut) kombipolkimet heti alkuun, mutta voihan noita sitten päivittää kun tietää mitä haluaa. Niiden mukana kuitenkin tuli nuo TERUn vinkkaamat SH56:t, joten enää puuttuu kengät.. Varovasti joka tapauksessa saa varmasti aloittaa kokeilut ja ennemmin tosiaan suor(emm)alla tiellä kuin ihan maastossa. Luusto on kunnossa ja lihaksistokin hamstringejä lukuunottamatta, nivelsiteitä uusittu minkä takia urheilulajeja on pitänyt vaihtaa polviystävällisempiin. Tökkäämiset, kiertoliikkeet ja polven sivuun kohdistuvat iskut yritän väittää parhaani mukaan.
    Itselle äkilliset tilanteet ovat tulleet pyörän ollessa jo pysähtyneenä ja mieluiten silloin, kun toinen jalka on maassa ja toinen kiinni polkimessa: kartan tutkiminen, puhelimen käyttö ja vastaava on horjuttanut tasapainoa ja aiheuttanut kaatumisen lukitun jalan puolelle. Nykyään irrotankin tällaisissa tilanteissa molemmat jalat.

SH56:t ovat vaihtuneet SH51:n -ajatuskin lukon aukeamisesta vahingossa häiritsee.

Työmatkapyörässä on tuollaiset kombipolkimet, mutta pelkästään siksi, että poljen toisinaan lenkkareilla. Lukottomasta puolesta ei mielestäni ole muuta, kuin haittaa klossillisia kenkiä käyttäessä, varsinkin jos kenkien pohja on kova ja pääosin kumittamaton -lipsahduksia tullee liikkeelle lähtiessä lukittauduttaessa.

SPD kombimallella aloitin uusioharrastuksen -12. Siirtyivät huollettuna rouvalle
    tulevia lukkoja varten, M520 nyt vaihteellisissa kulkineissa, kun siirtymä oli
    kohtuullisen helppo/mukavia popoja saattoi käyttää. Emme kumpikaan ole
    luopumassa lukoista normikäytössä, Rva aluksi epäili, kun autoilijat...
    Kun tuota naisihmistä tovin aluksi paimensi fläteillä vs. lukoilla hiljaisemissa
    olosuhteissa, sai samalla itsellekin strappi/häkki-ajoista lepoa

Vähän vaihtelevammalla tiestöllä idea imeytyi hyvinkin joutuisasti,
    kuten myös geon pikkusäätämisten tarpeelisuus.

Tuon sinkulan kanssa olen vähän 50/60, taidan kengittää kombiksi
    näin yleiskikkareeksi.
    "The World is full of Kings and Queens, they blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Samanlaisia aiheita

1. aerokiekkojen hyöty
    By Needleman in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 45
    Viimeinen viesti: 04.07.2018, 14.43

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •