Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 85

Aihe: Peräkärry polkupyörään

Peräkärry polkupyörään

Olen hiukan funtsinut peräkärryn hankkimista ensi kesäksi, pääasiallinen tarkoitus olisi kuljettaa koiraa mukana (noin 8 kg otus). Myös ostoksia voisi tuolla tietty kuljettaa (kauppaan 15 km). Koirien kuljettamiseen löytyy tuollaisia kaksipyöräisiä kärryjä, mutta jostain syytä ajatus jotain 70 cm leveästä kärrystä ei oikein viehätä.
    Olen sitten hiukan katsellut yksipyöräisiä kärryjä ja siihen koiralle koppaa. Yksipyöräisiä kärryjä on tietysti jos jonkinlaista ja eri hintaluokissa, reilusta satkusta suuntaan "onko se nyt niin paha syödä kolme viikkoa kaurapuuroa". Mietityttää vain, että onkohan vaikeuksien tilaamista, jos hankkii jonkin tuollaisen "halvan" kärryn vs. esimerkiksi ~400 euron BOB Yakin? Siis että laukeaako halpis (esimerkiksi tällainen) jossain 20 km päässä kotoa 15 kg ostoksia ja 8 kg koiraa kyydissä ja vastaavasti saako tuollaisella merkkilaitteella sitten rahalleen vastinetta luotettavuuden ja varaosien hankinnan suhteen?
    Muita ehdotuksia kuvattuun käyttötarpeeseen?

En tiedä halppiksista, mutta itellä ollut käytössä Ibexi eli jousitettu versio. Ollut yli 10 vuotta ja vielä on kuosissa. Tuossa Bobissa on halpiksiin verrattuna se varaosien saanti ja ehkä se kestävyys. Itse olen ollut tyytyväinen.

Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

Komppaan Grandia. Ei ole kokemusta juuri tuosta vidaXL:n peräkärrystä, mutta itse tuli ostettua joku halpis (tais olla M-Wave). Melko nopeasti se laukesi, ja varaosia ei ainakaan helpolla mistään löytynyt. Kuten joku täällä foorumilla totesi, tuli sitten kaksi kärryä: ensin halpa ja sitten hyvä. Yakin kanssa varaosat eivät ole ongelma.

Yakin manuaalissa muuten kielletään lemmikkien kuljettaminen kärryllä. Lienee erityisesti Yhdysvaltojen markkinoille tarkoitettu vastuuvapautuslauseke, mutta tiedoksi että sellainen sieltä löytyy.

Käsittääkseni on tarkoitettu Jenkkilään tuo kielto. Kyll oon nähnyt pieniä koiria kärryn kuorman päällä istumassa/makaamassa naama virneessä.

fillari10.blogspot.fi
    Itse yrittäjä

Kiitos vastauksista. Jousitus olisi kyllä hyvä mukavuuden kannalta, jos aikoo elikkoa kuljettaa, kun jonkin verran tulee soratielläkin ajelua. Sikäls kyllä tuo Ibex olisi varmaan noista Yakeista parempi vaihtoehto. Elikko olisi kyllä vielä kopassa tuollaisessa kärryssä, ei siis narussa paljaalla lavalla.
    Täytyy harkita hieman vielä, mutta ilmeisesti joku tunnettu merkkituote on kuitenkin kestävyyden ja huollettavuuden kannalta parempi.

Mulla on Yak. Siinä on matkustanut kissa kopassa lähipuistoon tai joskus jopa viikonloppureissuun siirtymät (muutama kilsa junalle/junalta) siten että alla on reissukassi ja kissa päällä. Renkaasta vaan paineet alas ja rauhallista menoa niin lyhyet taipaleet onnistuu. Joustoa renkaana antaa Schwable Big Apple 2" paksuisena, isompaa ei taida sopia ja tuolla tuumakoolla oikein löytyäkään.

Kauppareissulla samaisella kärrillä on kulkenut mm 3x10kg kissanhiekkaa + ruuat. Siinä alkaa pienempikin mäki mennä jo voimatreenistä.

Kyllä minäkin olen manuaalin kiellosta huolimatta kokeillut kissan kuskaamista Yakissa. Se oli vaan melko lyhyt, ehkä 20 m kestänyt kokeilu, kun kissa ilmoitti hyvin nopeasti mielipiteensä kyydistä.

Tämä on tärkeä topic. Surlyn Krampukseen aikeena hankkia yksirenkainen kärry tulevaa koiraa varten. Mutta pyörässä läpiakseli, joten pitää vielä selvitellä miten käytännössä hoituu tuo kiinnittys.
    Kapeita kärryjä ei taida olla, joita saisi satulatolppaan kiinni. Tuntuu muutenkin ettei satulatolppakiinnitys taida olla hyvä vai onko raadilla tietoa. Nuo Surlyn kärryt on "vähän" liian isoja ja varsinkin leveitä tulevaan käyttöön.

Kiinnostava ratkaisu on Oxtailissa:

http://www.oxtailbicycletrailers.com/

Onko se käytännössä hyvä, sitä en osaa edes arvata.

Teoriassa hienolta vaikuttaa myös Tout Terrain, käytännöstä en tiedä:

https://www.tout-terrain.de/anhaenger/mule/

Muutaman vuoden on mielessä pyörinyt kärryn teko itse, mutta muutamaa paperiluonnosta pidemmälle en ole päässyt. 60x40 standardilaatikolle mitoitettu tavaratila kyllä toisi käyttökelpoisuutta kauppamatkoille ehkä enemmän kuin Bob. Peräpyörä olisi muuten hyvä aihio (ohjaustanko, satula, keskiö, kammet ja ketjut pois), mutta siinä kuorma nousee väkisinkin korkealle, ellei hyödynnä sivulaukkuja.

Fillari-lehtihän voisi tilata tuollaiset + Yakin ja Ibexin ja tehdä niistä testin...

Suuri kiitos linkeistä! Todella kiinnostavat vaihtoehdot. Ei tarttis värkätä tuon kiinnityksen kanssa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H.Brooks Katso viesti
    Mutta pyörässä läpiakseli, joten pitää vielä selvitellä miten käytännössä hoituu tuo kiinnittys.
    Varmaankin tyhmä kysymys, mutta siis millä tavoin läpiakseli vaikeuttaa tilannettasi?
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

Ei ole tyhmä kysymys! Olen antanut itselleni kertoa, että kun kärry asennetaan takahaarukkaan niin joissain mallleissa mukana tulee pidempi pikalinkku. Pikalinkun ja Surlyn läpiakselin läpimitta ovat paksuudeltaam aivan eri mitoissa. Uskon kyllä, että tähän löytyisi ratkaisu muuttamalla läpiakseli pikalinkuksi joillain Surlyn härpäkkeillä mutta selkeintä olisi kärryn kiinnitys satulatolppaan. Voisi heittää kärryn mihin tahansa pyörään mitä on tallliin kertynyt.

Onhan noita läpiakselikiinnikkeitä. Varmaan joka merkillä ja universaaleja.
    https://burley.com/product/thru-axle/
    https://www.bikeradar.com/mtb/news/a...rainers-40457/
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

Tietämätön kiittää.

Joku tällanenkin oli kun kärryvaihtoehtoo tutkin

https://robertaxleproject.com/

Pari Robertin akselia ollut ja hyvin toimivat.
    *** teamvelocycling.fi / foxcomp.fi / fat-bike.fi / oldklein.com ***

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shamus Katso viesti
    Pari Robertin akselia ollut ja hyvin toimivat.
    Ja Croozerin läpiakselit ovat Robertin käsialaa. Näitä kun saa paremmin valtameren tältä puolen.

Tällainen ratkaisumahdollisuus löytyi (pienen/piehekön) koiran kuljetukseen fillarilla: K9 koirankuljetusreppu. Reppu nyt on tietysti reppu ja hiostaa selkää + ainakin tuon oman koiran totuttamisessa laukkuun menemiseen ja siellä räpistelemättä olemiseen olisi kyllä oma hommansa, ainakin jos kassissa punnitseminen antaa mitään viitteitä ynnä painopiste aika korkealla plus reput hihnat painavat hartioita. Toisaalta myös peräkärryyn pitäisi totuttaa ja peräkärryn pituus... Toisaalta ja toisaalta.

Tässä yhteydessä voisi koittaa käsitellä ikuisuuskysymystä eli kärryn kiinnitystapaa. Taka-akseliin, satulaputkeen vai ei merkitystä?

Satulaputkeen kiinnittämistä puoltaa kuormituksen aavistuksen tasaisempi jakautuminen. Toisaalta sieltä kärryyn tuleva yhdystanko estää tavaratelineen päälle kuormaamisen (jos asialla kärryn kanssa ylipäätään on merkitystä). Sivulaukkuja voi käyttää vapaasti. Ajettavuuteen kiinnityspaikalla voi ainakin olla teoriassa vaikutusta, mutta onko sillä käytännössä? Itselläni on kokemusta vain satulaputkeen kiinnitettävästä peräpyörästä ja sen ajettavuus on minusta ongelmaton.

Ajettavuudessa huomattava ero kiinnitys tavoissa. Taka-akseliin kiinnittäessä painopiste on alhaalla ja tarakka kokonaisuudessaan käytössä ja paljon vakaampi kurveissa.

fillari10.blogspot.fi
    Itse yrittäjä

Onko sinulla kokemusta asiasta eli millaista vertailua olet tehnyt?

Minun maalaisjärkeni kun sanoo, että painopisteen sijainnin ratkaisee kuorman sijainti, ei kiinnityskohta. Ihan kuten tarakan sivulaukuissa painavien esineiden sijoittaminen pohjalle, ei laukun kiinnityspisteen sijainti yläosassa. Mutta vertailemaan en kärryjä ole päässyt, siksi näkemykset asiasta kiinnostaakin.

Aikoinaan oli satulaputkeen kiinnitetty kärry (ovat yleensä kaksi renkaisia), kaatuivat helposti, joten kypsyin siihen. Nyt BOBin kärry, kertaakaa ei ole kaatunut (yksi pyöräinen) tulee hyvin pyörän perässä. En enää edes ajattele satula putkeen kiinnitettävää, taitaa tänä päivänä kaikki olevan taka-akseliin kiinnitettäviä tai siihen lähistölle. Ja tärkein varmaan se että on samassa linjassa pyörän kanssa.

fillari10.blogspot.fi
    Itse yrittäjä

Eli kun yksi- ja kaksipyöräisen ajettavuudessa on selkeä ero, mielestäni tuolla asetelmalla ei selviä kiinnityspaikan sijainnin vaikutus. Itsekään en ole kaksipyöräisestä kärrystä kiinnostunut. Sen ainoa etu on varmaan kuormaamisen helppous.

Voi olla kuvitelmaa, mutta Bobin suurin ongelma on mielestäni 16" rengas. 20" olisi parempi, muttei mahdu Bobiin.

Taitaa vaan kaikki yksi pyöräiset olevan kiinnitykseltään akseliin, ihan rasituksen ja ajettavuuden takia.

fillari10.blogspot.fi
    Itse yrittäjä

Tähän ketjuun linkitin kaksi satulaputkikiinnitteistä, Oxtail ja Tout Terrain. Kieltämättä Bobin kärryt on kiinnostavimpia, kun ovat yleisiä, osia saatavilla ja rakenne yksinkertainen. Samasta syystä Topeakin Bob-kopio ei ole yhtä houkutteleva, vaikka hiukan tyylikkäämpi onkin. Weberin kärrystä löytyy netistä arvosteluja, joiden perusteella mikään ei puolla sen hankintaa, kun Bob on tarjolla.

Vaikutus ajettavuuteen on siis edelleen kysymysmerkki. Rasitusta en pidä satulaputken suhteen huonompana, kun peräpyörät niin kiinnitetään. Pyörä painaa 10 kg ja kyydissä heiluva polkija 20, joten vähintään samanlaisia kuormia siellä siis on kuin tavarakärryssä.

Vanhin bob minkä olen liikenteessä tavannut on ihan alkuajoilta, omakin on kohta 20 vuotta vanha ja siirtynyt palvelemaan tandemin kanssa. Yksin ajellessa käytän bikepackingiä jopa kuukausien reissussa.

fillari10.blogspot.fi
    Itse yrittäjä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Minun maalaisjärkeni kun sanoo, että painopisteen sijainnin ratkaisee kuorman sijainti, ei kiinnityskohta. Ihan kuten tarakan sivulaukuissa painavien esineiden sijoittaminen pohjalle, ei laukun kiinnityspisteen sijainti yläosassa. Mutta vertailemaan en kärryjä ole päässyt, siksi näkemykset asiasta kiinnostaakin.
    Minun maalaisjärkeni sanoo että pyörä on helpompi kaataa samalla voimalla työntämällä satulaputkesta kuin akselin kohdalta. Pidempi vipuvarsi tukipisteeseen eli maahan nähden. Kokemusta ei ole kuin kaksipyöräisestä akselikiinnitteisestä lastenkärrystä.

Weberin kärrystä löytyy netistä arvosteluja, joiden perusteella mikään ei puolla sen hankintaa, kun Bob on tarjolla.
    Yhden kesälomareissun vuokra Bob:in kanssa ja muutamia Weberin monoporterin kanssa ajaneena, olen kyllä tykännyt monoporterin matalammasta painopisteestä.

Yksipyöräinen kärry kallistelee sivuttain pyörän mukana, joten jos sen kaataa niin kaatuu pyöräkin.
    Kaksipyöräisten kärryjen kiinnitys taas sallii pyörän kallistella sivuttain. Tästä seuraa myös se että kärry voi kallistua (ja kaatua) vaikka pyörä on pystyssä.
    -- Parempi pitää kirellä ketju kuin pinna --

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Minun maalaisjärkeni sanoo että pyörä on helpompi kaataa samalla voimalla työntämällä satulaputkesta kuin akselin kohdalta. Pidempi vipuvarsi tukipisteeseen eli maahan nähden.
    Tästähän tulee hyvä keskustelu, kerrataan samalla peruskoulun fysiikan kurssit. Ja pahoittelen, jos termit ei ole matemaattisen täsmällisiä, minulla aikaa koulusta on neljännesvuosisata. Tarkennan tarvittaessa, mitä tarkoitan.

Koska yksipyöräinen kärry kallistelee pyörän mukana, mielestäni kärryssä ei ole sellaista määrää kallistavaa voimaa, että tuolla asialla olisi merkitystä. Pyrkiikö kärry kaatamaan mielestäsi pyörän sisä- vai ulkokurvin puolelle?

Toisaalta vipuvarren merkitystä voidaan miettiä tarkemmin. Sillä saadaan kyllä voimaa lisää, mutta matkan kustannuksella. Pyörän kaatamiseen tarvitaan
    riittävä määrä kallistuksen astelukuja ja kun satulaputken päästä tietty asteluku vaatii pidempää matkaa kuin akselin päässä, menettää vipuvarsi merkityksensä tässä tapauksessa. Normaalistihan vivun avulla painavaa esinettä siirrettäessä vipua pitää liikuttaa yhä uudestaan, jotta saadaan aikaan riittävä määrä liikettä. Pyörän vaihteistolla (pienet vaihteet) sama juttu hoidetaan pyörittämällä kampia yhä uudestaan ja uudestaan. Peräkärryllä ei tätä mahdollisuutta ole yrittäessään kaataa pyöräilijää. Sen vipuun kohdistava voima ja liikerata on vakio.

Onko sinulla kokemusta asiasta eli millaista vertailua olet tehnyt?

Mielestäni Bobin huonoin puoli ja ehkä ainoa huono puoli on että seisaaltaan ajo on ihan hirveää. Itse olen tottunut ilman kuormaa ajamaan useinkin esim. osan ylämäestä seisaaltaan. Tällä estän kropan ja istumalihasten jäykistymistä ja tuntuuhan ajo satulasta taas ihan erilaiselle kun ajaa hetken putkelta.

Bob kallistelee pyörän mukana ja vaikka kuinka tasaisesti ajaisi seisaaltaan, pyörä väkisin kallistelee. Tuo vääntö tuntuu inhottavalta ja tuntuu kuin koko fillarin runko vääntyisi mukana.
    Mitenhän pyörä pääsisi elämään em. tapauksissa jos yksipyöräinen olisikin kiinni satulaputkessa. Tottakai kärry kääntyilisi mukana, mutta olisiko seurauksena kärryn mutkittelu perässä, sen sijaan että se tulee kuin samaa puuta fillarin kanssa ja aiheutta voimakasta kiertoa takanapaan? Kellään kokemusta?

Samanlaisia aiheita

1. Peräkärry koiralle
    By Raatos in forum Varusteet
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 15.06.2016, 14.02
  2. 50cc apumoottori polkupyörään
    By Dalmore in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 157
    Viimeinen viesti: 07.06.2016, 14.21
  3. Peräkärry vauvalle?
    By Inkeri in forum Varusteet
    Vastaukset: 31