Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näyttää tulokset 61 - 75 / 75

Aihe: Talvipyöräilyvaatetus

Kesälläkin on kypäränaluslakki, säiden kylmetessä se vaihtuu windstopperiin, sitten yksi kommandopipo (vaikkapa Varusteleka) alle, ja vielä toinenkin. Kypäränkin voi verhota sateen, viiman ja näkyvyyden takia. Hyvin tarkenee koko talven.

Pään lämpimänä pysyminen on kaiken A ja O, varpaat ja sormet kylmenevät ennen tärkeämpiä elimistön osia.

Kuvan setupissa nenä jää paljaaksi, mutta ei ole minua häirinnyt kuin kovilla pakkasilla liikkeelle lähtiessä, jolloin viima vähän paleltaa. Äkkiä kuitenkin aina lämpenee. En ole jostakin syystä tottunut kolmireikäiseen kommandopipoon, ehkä tuon huurtumisen takia.

Ai niin, huomiseksi on hellettä lupailtu
    Pyöräily on kivaa!

Jos joku kaipaa mukavaa pipoa kypärän alle, eikä tykkää niistä kahisevista windstopperpipoista, niin tätä voin suositella. Hyvin suojaa korvat ja tuultakin pitää aika kivasti, olematta liian kuuma.https://www.partioaitta.fi/icebreake...thr-ex0006255/

Miksi laittaa kypärän alle pipo kun siihen on olemassa tarkoituksenmukaisempia pyöräilyasusteita eli kypäränalusmyssyjä?

Mulla on semmoisia kaksikin, erimerkkisiä, eikä kumpikaan kahise vaikka on tuulenpitävä. Sen sijaan mulla kyllä on yksi hiihtopipo joka ehkä hieman kahisee, ilmeisesti sen takia että tuulenpitävä kalvo on villakudoksesta irrallinen.

PS Siitä olemme samaa mieltä että villa voi sellaisenaan pitää riittävästi tuulta. Suhteellisen ohutkin kerros riittää, kunhan kudos on tiivistä, onkohan "huovutettu" oikea termi?

Vaikka ihan siksi, että tuo tuntuu mukavimmalta käyttää, riittää ainakin minulle syyksi. On kokemusta myös näistä mainitsemistasi tarkoitukseen käytettävistä alusmyssyistä ja hyvin ne toimii tuolla eteisen korissa kyllä.

Laita itsellesi tarpeettomat ja kelpaamattomat alusmyssyt kiertoon, hyvä mies, äläkä niitä turhan panttina pidä! Kyllä ne joku huolii, kunhan et niistä liikaa pyydä!

Ihan uteliaisuuden ja yleisen mielenkiinnon vuoksi: millä lailla pipo on sinusta mukavamman tuntuinen kuin kypäränalusmyssy? (Sillä oletuksella että kumpikin on sopivankokoinen - ja kypäräkin sekä oikean kokoinen että oikein säädetty.)

Ihan vaan kommenttina että en itse ainakaan pidä noista kypärä(nalus)myssyistä joista näkyy vain naama syystä että jotenkin aina tuntuu että hengitys ei pelaa kunnolla ja vie muutenkin heikkoja tehoja🙄...kypärän alla mulla aina putkihuivi ja sitten kelin vaatiessa myssyä/pipoa lisäksi.

Tarkoittanet kypäränalushuppuja? Vaikka taidetaan niitä myssyiksikin kutsua. Englanniksihan semmoinen taitaa yleensä kulkea nimellä balaclava tai jos siinä on vain kolme aukkoa ski mask. Jälkimmäinenhän on ruotsiksi myös rönarluva.

Mulla on vähän sama ongelma eli en tykkää hengittää kankaan läpi. Mutta kun balaclavaa ei vedä leuankärkeä ylemmäksi, niin toimiihan sellainenkin mukavasti eli ihan kuin samaan malliin päällevedetty buff.

tinke77 taisi hermostua siitä että koki minun arvostelleen hänen pukeutumistaan ja henkilökohtaisia preferenssejään, mutta siitähän ei tietenkään ollut kysymys. Paras pukeutumismalli tai -tapa on aina se joka toimii itsellä parhaiten, piste.

Löysin XXL:stä windstopper-balaclavan https://www.xxl.fi/gore-wear-m-winds...SABEgJNE_D_BwE

Suun edessä oleva verkko tekee sen, että hengittäminen ei tunnu ihan mahdottomalta ja uloshengitys ei ohjaudu pipon reunan kautta suoraan silmälaseille huuruntumaan.

Mahtaako pyöräily- ja laskettelukypärillä olla suurikin ero, ennen kaikkea turvallisuuden suhteen? (Muukin kuin kauppiaan tarve myydä eri tarkoituksiin kuhunkin omat varusteensa.) Uusimmat laskettelukypäräthän ovat myös MIPS-tekniikalla varutettuja.

Laskettelukypärät ovat hyvin eristettyjä ja tarkoitettu pakkaseen, mutta ne ovat kuitenkin myös kohtuullisen hyvin tuuletettuja, harrastetaanhan niilläkin useimmiten "hiki hatussa". Monissa tuuletusta voi jopa säätää. Mukavaa on sekin, että niissä myös korvat on suojattu viimalta, kuuluvuus on kuitenkin hyvin tallella (riippuu tosin hieman kypärämerkistä, kuinka paljon ääntä korvasuojat eristävät.) Laskettelukypärä vaikuttaisi näistä syistä pakkaseen paljon sopivammalta kuin pyöräilykypärä, jotka yleensä kai suunnitellaan ennemminkin maksimaalista tuuletusta ja lämmön poistoa ajatellen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pviitane Katso viesti
    Löysin XXL:stä windstopper-balaclavan https://www.xxl.fi/gore-wear-m-winds...SABEgJNE_D_BwE

Suun edessä oleva verkko tekee sen, että hengittäminen ei tunnu ihan mahdottomalta ja uloshengitys ei ohjaudu pipon reunan kautta suoraan silmälaseille huuruntumaan.
    Ostin tuollaisen samankaltaisen Goren systeemin, mutta kaksiosaisena, hattu erillisenä ja nenä-leuka-poskisuojus erillisenä:
    https://www.xxl.fi/gore-wear-c3-gore...150298_2_style
    https://www.xxl.fi/gore-wear-m-winds...150300_1_style

Onneksi ostin kaksiosaisena, sillä jo ensi lenkillä totesin, että en hankintaa tehdessäni ollut innoissani tullut ajatelleeksi aina vuotavaa klyyvariani. Niistäminenhän ei tuon maskin kanssa oikein onnistu yhteiskuntakelpoisesti, joten alaosa palasi pikavauhtia takaisin reppuun.
    cokekola muokkasi tätä : 10.11.2019 at 13.16

Näytät nuppineulalta laskettelukypärässä kun se on niin iso vs. tiukka sukkahousuasu. Ei vaan itsekkin miettinyt mutta en vielä kokeillut. Pipo skeittityylin kypärän kanssa on riittänyt tähän mennessä.

Itse kotiutin tällaisen windstopperhuivin ja kasvomaskin välimuodon CRC:sta kun halvalla sai:

https://www.chainreactioncycles.com/...m_content=SCAN

Tuossa siis suun (ja nenän) eteen saa tuon verkkomaisen osan ja muuten se on windstopper-tyyppistä kangasta. Käyttökokemusta ei tosin vielä ole, koska kelit on olleet sen verran lämpimät. Vaikutti kuitenkin ihan fiksulta ja koko oli hyvä. Ajattelin käyttää sekä talvipyöräilyssä että laskettelussa.

Itse kävin XXL:stä hakemassa windstopper-boxerit, niin ei kulkuset helkkää kaiken talvea...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Itse kävin XXL:stä hakemassa windstopper-boxerit, niin ei kulkuset helkkää kaiken talvea...
    Nämä ovat mainio keksintö. Kylmimmillä keleillä vielä villasukka väliin eristeeksi. Minulla myös pitkät kalsarit windstopperilla.

Onko Vauden takeista kokemuksia talvipyöräilyyn?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •