Sivu 1 / 2 12 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 47

Aihe: Moottorivaihtoehdot maastoon 2018

Moottorivaihtoehdot maastoon 2018

Itseäni ei sähköavusteisten kiinnosta alkuunkaan, mutta kyselen, kun tiedän joitain rapakuntoisia laiskureita kiinnostavan.

Eli tämän hetken tilanne moottoreiden ja ohjauselektroniikan toimivuudesta maastossa. Katukäytössä ei voiman annostelu ole niin justiinsa, mutta teknisessä kohdassa maastossa moottorin voimantuotto saisi seurata mahdollisimman tarkasti ajajan omaa voimantuottoa.

Viikolla kävin kokeilemassa specializedin maasturia brose paketilla ja trekkiä boschin voimanlähteellä. Mutta juuri nyt en maastoon päässyt, joten homma meni lähinnä kiihtyvyyden Ja sen nopean loppumisen hämmästelyyn. Selvää on, että molemmilla on maastossa hauskempaa ja pidempään kuin fillarilla koskaan ennen.

Jammu ja shimano on kokeilematta.

Molemmista kokeilemistani huomasi, että tehokkaimmalla asetuksella voimaa tulee liikaa ja liian terävästi, jos paikka on ahdas. Jarrua kevyesti pitäen voinee toki estää avustuksen. Spessun osalta jäi kokeilematta, trekissä vedon esti vain takajarru.

Bosch vastusti ilman sähköä enemmän, muttei tolkuttomasti sekään, brose ei edes huomaa. Kun siis lähtee ajamaan alkuun ilman sähköjä, ennen hauskanpidon alkamista.

Kokemuksia enemmän ja oikeasti maastossa ajaneilta?

Mitäpä vielä?
    Miten niin tyhmä kysymys??

Täällä löytyy kokemusta Focus Jam2 plussasta, Shimano E 8000 moottorilla. Itse ajan paljon teknisiä polkuja pitkin, mistä löytyy kalliota, juurakkoa ja pitkospuita. Laite toimii mielestäni erinomaisesti ja tasapainon pitäminen jarrun ja moottorin avulla on todella hyvää, myös 10cm lumella, samaa reittiä ajaessa, ISP alla. Itse kun olen tälläinen "invaliidi", joka ei sairauden takia voi kroppaansa liikaa rasittaa, ajan raskaassa maastossa täydellä Boost avustuksella ja en kyllä löydä pyörästä/moottorista mitään moitittavaa. Minulla on myös kokemusta etujousitetusta maastopyörästä Greencyclen 500W napamoottorilla ja siinäkin oli omat hyvät puolensa. Pyörä oli nopea peukalokaasun ansiosta, myös huonolla polulla, kun vain persusta oli irti penkistä. Takavanne oli juurakossa kulutustavaraa, mutta oli vauhtikin kovaa. Siinä voima tuli viiveellä, mutta kyllä senkin asian kanssa oppi elämään ja hauskaa oli. Ajetaan enemmän ja hifistellään vähemmän😁

Kokemusta löytyy Shimanon E8000, Brosesta ja Boschista. Paremmuusjärjetys on tuo sama.

Shimano on luonnollinen ja hyvin luomufillarimainen. Avustustasoja voi itse säätää Bluetoothilla. Kansainvälisten julkaisujen suosikki.

Spessun tulee hyvänä kakkosena mutta avustus ei ole ihan niin fiksu kuin Shimanossa. Plussaa parhaista säätämahdollisuuksista Bluetoothilla.

Bosch on vähän kuin Symbian aikoinaan. Markkinajohtaja joka on pudonnut kehityksen kelkasta. Avustus on äkkinäisen oloinen. Mutta kyllä silläkin ajelee. Iso miinus ettei voi itse päivittää eikä säätää avustustasoja.

Vai ei sähköpyörät kiinnosta alkuunkaan, mutta on jo vaivaa nähty kokeilla pariakin ja aloittaa oma topic pitkällä alustuksella 😂
    Mitäs tätä jauhaamaan, Shimano on tässä asiassa paras toisin kuin vaihtajissa 😉

Bosch ja nyt tämä uusin Jammu. Jammu tuntuu jotenkin luonnikkaammalta, myös vähemmän vastusta ilman avustusta poljettaessa. Erot aika pieniä kaikenkaikkiaan.

Noooooh.. Ehkä hivenen kiinnostaa. Olisin käyttäny hymiöitä avausviestin, jos niitä olisi ollut tarjolla kirjoitushetkellä.

Mutta kiitos kokemuksista tähän mennessä. Harmillista, että bosch on porukan surkein, se kun sattuu olemaan kiinni siinä rungossa, jonka ottaisin mieluiten. Vaan onneksi vaihtoehtoja löytyy ja ennen kuin ostohousujen perspuoli on paikattu, saattaa tilanne muuttua paljonkin.

Mitäpä vielä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Noooooh.. Ehkä hivenen kiinnostaa. Olisin käyttäny hymiöitä avausviestin, jos niitä olisi ollut tarjolla kirjoitushetkellä.

Mutta kiitos kokemuksista tähän mennessä. Harmillista, että bosch on porukan surkein, se kun sattuu olemaan kiinni siinä rungossa, jonka ottaisin mieluiten. Vaan onneksi vaihtoehtoja löytyy ja ennen kuin ostohousujen perspuoli on paikattu, saattaa tilanne muuttua paljonkin.

Mitäpä vielä?
    Mä olen ajanut 3000km Boschilla (Performance CX) ja kokeillut Yamaha PW:tä ja PW-X:ää. Yamahat ei avusta kovemmalla kadenssilla polkiessa, varsinkin PW:ssä loppuu avustus jo 80rpm paikkeilla. PW-X:ssä jossain 110rpm kieppeillä. Itseä häiritsi tuo aika paljon vaikka kyllähän tuohonkin tottuu nopeasti. Bosch avustaa kadenssista riippumatta. Eco ja Tour-moodit on hyvin luomumaisia. Sportti ja Turbo antaa sitten jo enemmän matkustajana olemisen fiilistä. Sähköpyörästähän tässä on kyse eikä luomupyörästä. E-mtb-moodin käyn päivittämässä ehkä jossain välissä.

Shimanoa ja Brosea en ole kokeillut mutta Boschista tykkään ja kovasti. Just sopiva omalle ajotyylille. Ja varsinkin kun selkärankaan on iskostunut tuon toiminta ja siitä osaa ottaa kaiken irti.

Jos Boschia pitää kritisoida niin koko on aika iso, ja monessa Boschia käyttävässä on pitkän näköinen takahaarukka. Onneksi jotkut valmistajat ovat tajunneet kääntää tuon moottorin pystympään niin takahaarukkakin lyhenee.

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin jotkut kommentoijat antaa ymmärtää. Kannattaapi käydä ihan itse kokeilemassakin niin tietää miltä ne avustukset tuntuu . Täällä on muuten e-mountainbiken vertailua moottoreista:
    http://ebike-mtb.com/en/the-best-emtb-motor/

"Bosch on vähän kuin Symbian aikoinaan. Markkinajohtaja joka on pudonnut kehityksen kelkasta. Avustus on äkkinäisen oloinen. Mutta kyllä silläkin ajelee. Iso miinus ettei voi itse päivittää eikä säätää avustustasoja"
    Kumma kun puhutaan vasten parempaa tietoa Bosch moottorikartan voi tehdä minkälaiseksi haluaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jj-60 Katso viesti
    Kumma kun puhutaan vasten parempaa tietoa Bosch moottorikartan voi tehdä minkälaiseksi haluaa.
    Puhelimen apsista?

Jj-60 Kerrohan toki kuinka se tehdään ja pystyykö siihen tavallinen kuluttaja ?

Tarkoitus oli kertoa oma mielipiteeni moottorien eroista ja noin se minusta menee. Vielä vuosi sitten minustakin Bosch oli paras mutta kokeiltuani muita oli helppo muuttaa mielipidettä.

Kokeilut vaan pitäisi ajaa ihan maastossa ja tällä kulmalla se onnistui vain brose ja possun osalta.

Boschissa oli tuo emtb, joka oli katukokeilulla aika hyvä, jos tiukassa käännöksessä polki varoen, ei avustusta huomannu, jos runttasi kovemmin niin avustuskin tuuppasi reippaasti.

Mulle pyörässä on aina ollut tärkeintä geometria, takajousituksen herkkyys ja kohtuullinen toiminta poljettaessa. Osasarjat sivuosassa. Sähköpyörässä voisi antaa periksi polkemistehokkuudessa, kunhan geo ja jouston herkkyys on kunnossa. Samaan pakettiin pitäisi nyt saada hyvä moottori. Vaan ehken kaikki yllä mainitut on riittävän hyviä.

Mitäpä vielä?

Tiedä noista apeista tms. mutta Nyon ohjaimesta tai miksi sitä mittaristoa haluaakin sanoa voi muokkausta tehdä.

Omasta mielestä vakio kartoilla ym. Yamaha PW vs Bosch CX niin Yamaha oli jotenkin helpommin "unohtuva" eli kai sitten luonnollisempi tasaisessa maastoajossa, hankalissa paikoissa Bosch Performance Line CX viive ym taasen tuntuu pienemmältä ja toiminta jouhevammlta.
    Itse kun olen painava ja ajan läskillä pehmeässä maastossa niin Bosch tuntuu välillä että momentintunnistuksen maksimi arvo saavutetaan äkkiä ja sitä myöten lisäämällä voimaa lisääntyy voima takarattaalle vain sen verran mitä itse tuottaa lisää. Tuntuu oudolta kun voiman lisäys ei olekkaan saman suuruinen kuin pienemmillä momenteilla. Tai sitten kuvittelen.

Kaiken kaikkiaan kummankin ajamani moottorin ominaisuudet ovat niin hyvät että ehkä tuota pahassa paikassa jos koittaa tahdittaa polkemista ettei kammet kopsu kiviin ja silloin vanhassa PW Yamahassa oleva pieni viive saattaa tuossa erikoistilanteessa häiritä vähän niin oikein pitää etsiä moitittavaa ja asioita jotka voisi mainita. Loistavia kamppeita kumpikin.

Toki näissä varmasti vaikuttaa moni asia. Itse ajan pääosin siten että moottori auttaa vain vähän, sen verran että polkijan kone ei karkaa ylikieroksille eli pääosin matalimmalla eco avustus tasolla. Vain jyrkät mäet tai ukon uuvuttua kun vielä pitäisi pysyä kovakuntoisenpien luomupolkijoiden vauhdissa tulee ajettua ajoittain tour asetuksella. Kovavauhtinen jouheva polkuajo lie sopii tai vaatii eri asioita kuin mönkiminen läskillä tai tekninen trial tyyppinen kikkailu...

Ajamassani Boschissa oli erilainen näyttö joka tuntui minusta ainakin kooltaan enempi maastokäyttöön sopivammalta. Tätä en tunne.

Vaikea sanoa minkä verran tuolla voi oikeasti vaikuttaa avustustasoihin mutta jos voi niin hyvä niin. Hieman kuitenkin epäilen koska valmistaja ei sitä kovinkaan rummuta. Omassa käytössäni tuo näyttö ei kuitenkaan olisi kovinkaan pitkäikäinen, sen verran tulee otettua kontaktia milloin mihinkin

Nyansseista voidaan ja tietysti pitääkin väitellä hartaasti ja pitkään. Siitähän tässä ketjussa on kyse. Pääpointti on kuitenkin että ostipa minkä tahansa noista niin mitä luultavimmin kuskilla on hauskempaa maastossa kuin koskaan ennen.

https://m.youtube.com/watch?v=j1X7iwkijV8
    aivan samoin voit ohjelmoida sen pienempinäyttöisen

Se oli tuo saksankielinen jota en oikein hyvin ymmärrä mutta kuitenkin opastus siten jotta avustus oli nopeuden funktiona ??? Siis ei kampimomentin. Ja tuokin ohje siis lisävarusteena olevaan Nyon:iin.
    Mielenkiintoinen saattaisi sittenkin olla vaikka mainitulla tavalla iso ja kalliihkokin. Toki on sitten navigaattori ja sykemittari ym samassa.

Tuossa olisi ainekset pk-lenkkiin maastossa, kun avustuksen määrän saisi seuraamaan sykettä..

Mutta joo, maastossa saisi olla nopeasti reagoiva ja kevyestä täyteen avustukseen kampien momenttia seuraten. Ja niin, että rajat saisi säätää oman maun mukaan.

Mitäpä vielä?

Saattaa olla että toimiikin noin ja ei ymmärtänyt saksaa riittävästi siis tuo alempi jota kai siinä e-mtb:ssä on koitettu tehdä sinänsä valmiiksi. Mutta siinäpä juuri se rajojen asettelu olisi poikaa koska 48kg tyttö (tarkoitan henkilö) ja 160kg karju polkee varmasti eri momenteila joilla se max avustus olisi syytä tulla.

Tuo olisi mielekintoinen uusi näkulma tuo sykken mukaan otto säätöön, sopivassa tilanteessa saattaisi kelvillä kiivetä vahingossa edellä menijän selkään kun sattuisi sopivat "maisemat" jotka mielyttää liikaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Roiala Katso viesti
    Se oli tuo saksankielinen jota en oikein hyvin ymmärrä mutta kuitenkin opastus siten jotta avustus oli nopeuden funktiona ??? Siis ei kampimomentin. Ja tuokin ohje siis lisävarusteena olevaan Nyon:iin.
    Mielenkiintoinen saattaisi sittenkin olla vaikka mainitulla tavalla iso ja kalliihkokin. Toki on sitten navigaattori ja sykemittari ym samassa.
    Ihan ohjelmallinen lisävaruste makso 7€ voi säätää kampivoimaa 0—250W vauhdin mukaan 0—25km/t

Itse olen ajanut vain Shimanon E6000, mikä on aivan nössö kone. Mutta ilmeisesti sitä ei onneksi ole maastovehkeisiin laitettu (ihan hybridiä olen ajanut). Omassa läskissäni on taas sitten tuo Bosch Performance CX kone, jonka haaste on ehkä tuo nykivyys isommilla avustuksilla kun siihen ei ole laitettu emtb-softaa vielä. Mutta ainakaan omilla ajotaidoilla ja paikallisilla kapeilla &mutkaisilla poluilla ei oikein metsässä tule muuta kuin ecoa käytettyä. Ainoastaan tiukemmissa mäennyppylöissä tour-päälle hetkeksi. Turbolle löytyy käyttöä vain oikeasti isoissa ja pitkissä mäissä. Jos vielä on kovin lumista, niin omassa mankelissa takarengas alkaa sutimaan isommalla avustuksella.

Usein lukee, miten porukka ajaa täydellä avustuksella reissun. Millaista maastoa ( ja vauhtia) te polkuja ajatte, jos napit on "kaakossa".

Äkkiseltään tuntui, että miedommilla avustuksilla pärjää, paitsi jos avustus seuraa hyvin kampimomenttia ja olisi säädettävä.

Seuraako bosch alkuperäisenään momenttia vai nopeutta. Eli toi lisäsofta, jolla saa maksimi avustuksen sidottua nopeuteen, on ehken hyvä, jos laite lähtökohtaisesti seuraa emtb moodissa kampimomenttia. Mutta varsin huono, jos se seuraa vain nopeutta.

Mitäpä vielä?

Ajettu Bosch Perf CX, Shimano 8000, Shimano 6000, Bafang xxl:n fillarissa, Brose Spessussa, Yamaha PW.

Ihan aluksi täytyy sanoa että sisätiloissa ja asfaltilla tehdyt testit eroaa oikeasta maastoajosta kuin yö ja päivä. Sisätiloissa jo 25kmh vauhti tuntuu valtavalta ja jarruja tarvitaan pian. Pyörätiellä näin ei ole ja potkua saisi olla viisinkertaisesti.
    Samoin maastoajo ja maantieajo eroaa täysin. Mikä maastossa tuntuu riittävältä, on maantiellä liian vähän.
    Kolmas huomioitava seikka on että kaikkeen tottuu ja oppii. Kun tottuu moottorin ominaisuuksiin, oli ne mitä tahansa, osaa hyödyntää ne oikein ja muuttaa vaistomaisesti ajotyylinsä sellaiseksi. Jos moottori esim. hyytyy isoilla kampikierroksilla, niin tottahan toki sitä vaistomaisesti yrittää välttää.
    Neljäs moottorin tuntumaan vaikuttava seikka on fillarin tyyppi ja erityisesti jousituksen toiminta. Se mikä jäykkäperällä tuntuu metsässä huimalta, on täysjoustolla köröttelyvauhtia. Samaan asiaan vaikuttaa jouston määrä ja pitkäjoustoiseen täysjoustoon tai dh-fillariin alkaisi kaipaamaan vielä ärhäkämpää moottoria.

Yamaha PW oli siis pelkkä PW eli melko ponneton. Ei sovellus maastokäyttöön. Ei siitä enempää.

Bafangissa piti olla 80nm vääntöä, mutta oli surkein keskiömoottori jota olen kokeillut. XXL:n myyjäkin ihmetteli puhdittomuutta.

Shimanon 6000 ei myöskään sovellu maastoajoon.

Shimano 8000 on jo varteenotettava ilmestys. Sen avustustasot eroaa aika paljon toisistaan ja varsinkin Boost-tasolla fillari jo hyökkää silminnähden. Potku ei ole kuitenkaan niin raju kuin Boschissa. Moottorin aloitus on luonnollisen tuntuista. Moottori on pieni kooltaan. Shimanon vaihdevipua jäljittelevä tehonsäädin on mielestäni kökkö. Mekaaninen raksahdus ei oikein tunnu kivalta elektronisen moottorin kanssa.

Brose taas aiheutti pettymyksen kun fillarissa ei ollut tehonsäätöä tangossa. Ajaessa oli tyydyttävä siihen mitä ennakkoon on asetettu. Brose oli hiljainen ja avustukseltaan huomattavasti ponnettomampi kuin Bosch. Eron huomasi erityisesti jyrkkää mäkeä kiivetessä.

Boschilla olen ajanut eniten ja kun taustalla on moottoripyöräilyä, tuntuu Bosch "potkuineen" kivalta. En hae fillarimaista vaikutusta vaan moottoripyörämäistä fillarointia. Alun tehohirviö kesyyntyy kyllä äkkiä. Välillä huomaa että painelee lisää avustustasoa, vaikka ajaa jo täysillä. Melko äänekäs, mutta jos ajaa täysjoustolla metsässä, pyörä rämisee ja tuuli suhisee niin ettei itse ainakaan häiriinny moottorista. Sivulliset saattaa huomauttaa. Jos joutuu pysähtymään jyrkkään rinteeseen ja jatkamaan matkaa ja jos loppumäki vaatii täysavustusta niin alkuun voimaa ei tunnu olevan lainkaan ja heti seuraavaksi sutaisee.
    Bosch oli itsellä alkuun ykkönen, sitten olisin halunnut Shimanon tai Yamahan PW-X:n. Mutta kun kumpaakaan ei ollut hankintahetkellä tarjolla, ajauduin Boschin leiriin. Kuvittelin että iso valmistaja ja isot myyntivolyymit tarkoittaisivat myös kattavaa huoltoketjua ja huollon toimivuutta. Nyt näytöstää että näin ei ainakaan vielä ole. Toisaalta - Yamahalla tai Brosella taitaa olle vieläkin heikommin pullat uunissa.

Moottorit on erilaisia, mutta aika vaikea niitä on viivallekaan pistää, koska ei ole yhtä ja samaa, samalla geometrialla varustettua fillaria, jossa olisi kaikki moottorit vuorollaan kiinni. Jos on koeajanut luomufillareita, niin niissähän on itsessään jo hitokseen eroja. Ja nämä erot vaikuttaa kokonaisuuteen ja siihen, miltä fillarin moottorikin tuntuu. Jos fillari on tökkivä ajaa juurakossa niin helposti mieltää että moottori on tökkivä ja antaa liikaa potkua väärään aikaan. Huomioitava myös että moni kokeilee sitä "potkua" avustustaso täysillä, mutta metsässä voi ajaa myös alemmalla avustustasolla. Välillä oikein ahtaassa kuusikossa, trialtyylisessä kikkailussa, pitää pudottaa alimmalle avustustasolle kun muuten tökkii. Mutta pehmeässä lumessa tai mudassa on täysteho joskus aika mukava.

Seuraa Bosch momenttia jos nyt ymmärrän alla olevaa taulukoa mitenkään ja luulen että tolla lisävaruste softalla lähinnä voi pehmennellä siirtymää avustuksesta pois nopeuden tullessa maksimiin eli 25km/h jottei tule nykivää menoa maksimin kohdilla ja toisaalta rajoittaa vääntöä pienillä nopeuksilla joka lie sama noin yleistettynä kuin pienillä vaihteilla jolloin ryntäilyä saattaa helpommin esiintyä.

TURBO: 300
    eMTB: 120-300
    TOUR: 120
    ECO: 50

Eli jos ja kun nuo luvut on prosenttia itse tuotetusta momentista lisää moottorilla kuitenkin niin että max momentti mitä saattaa tulla moottorista ulos/lisää on 75nm.
    Nyt sitten e-mtb:ssä kun tuo liukuu tuo avustustaso niin ilmeisesti jos tulkitsen Bosch:in mainoksia oikein niin pienillä poljin momenteilla rajoitutaan 120% avustukseen ja mitä enemmän runttaat niin sitä enemmän myös moottori laittaa prosentuaalisesti lisää.

Tattista vastauksista osallistuneille. Vaikuttaisi, ettei aivan välttämättä tartte vaihtaa merkkiä.

Tehoista, spessun broseen, jota kokeilin, oli tullut lisää paukkuja viime vuotiseen verraten. Tässä mallissa oli myös tehonsäätö vasemmalla tangossa, sikäli hyvä.

Nythän asiassa on helppo edetä, senkuin säästää 6k€ rahaa ja ostaa pois. Säästellessä on hyvästi aikaa vakuuttaa talouden parempi puoliskokin fillarin tarpeellisuudesta, lienee syytä aloittaa heti.

Mitäpä vielä?

Pyörien testaaminen oikeassa ympäristössä on kyllä vaikeaa. Itse vuokrasin pyörän päiväksi lapissa ja se oli menoa (oli pakko ostaa sen jälkeen sama pyörä itselle). Tiesin kyllä mitä saan mutta en vertaillut lopulta pyörää kuin omaan kotona olevaan luomumaasturiin. Eri merkkien saatavuus koeajoille on vaikeaa. Ukolle kun pyörää ostettiin, niin koeajoin hänelle useamman pyörän, mutta eihän nyt parkkiksella täysin pysty sanomaan, millainen pyörä oikesti on. Jälkiviisaana kyllä voin kertoa, että sanoin ukolle jo koeajossa että välitykset loppuu kesken ja moottori on nössö, mutta se sillä ajaa enkä minä.... Pääasia että on itse tyytyväinen.

Silläpä sitä mieluusti ottais tutun kapistuksen, joka on mieleiseltä tuntunut. Toki, pikku eroja on sähkärissä, vähän pidempi takahaarukkaan jne. Mutta ajoasento sama.

Mitäpä vielä?

Ainakin Meridan Eone ja Ebig.Trail malleissa on lyhyt takahaarukka. Varmaankin muitakin löytyy.

Saa se pitkä ollakin, pitkä se on nykyisinkin, vaan sähköisessä vielä vähän pidempi.

Mitäpä vielä?

Maastossa omat asetukset Nyonissa Eco ja kampivoimakartta tasaista viivaa pienin avustus ei siis nouseva käppyrä.

ElBikeltä hieno analyysi. Shimanon 8000 saa myös MBUK-lehdessä jatkuvasti kehuja kaikkein luonnollisimman tuntuisena avustuksena. Mutta myös mielenkiintoinen näkökulma, että ElBike haluaa tuon tuntuvan alkupotkun oman moottoripyöräharrastustaustan takia. Tuo alkupotku nimenomaan ärsyttää puolestaan MBUK-lehden testaajia. Alkaa olemaan siinäkin lehdessä jo kattavasti asiaa sähkömaastopyöristä ja melkein joka numerossa joku sähköfillari testissä ja joskus ollut useampikin.

Vertailun vaikeutta nostaa se että valmistajilla on useita malleta moottoreista.

Ainakaan itse en mitään alkupotkua haluaisi, enkä ymmärrä mistä se moottoripyöräsyntyisi. Konepyörällä voimaa säädellään kytkimellä jatkuvasti ja liikkeelle lähdetään pito säilyttäen, erityisesti vaikeissa paikoissa. Avustuksenkin siis pitäisi reagoida täysin realiajassa ja olla täysin kuskin kontrollissa. Makuja on tietysti monia.

Jotenkin itsellä on mielikuva että lineaarinen avustus olisi paras. Ehkä säädettävissä 20-100%.

Samanlaisia aiheita

1. Reppu maastoon
    By Villlem in forum Varusteet
    Vastaukset: 126
    Viimeinen viesti: 23.10.2019, 06.17
  2. Ajopaita maastoon
    By TP73 in forum Varusteet
    Vastaukset: 9
    Viimeinen viesti: 28.06.2015, 14.33
  3. Trek 7.5 maastoon?
    By Haupitsi in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 9