ContinentalBikeshopHelkamaRideElectrobikeGiant
Sivu 34 / 34 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 32 33 34
Näyttää tulokset 991 - 1.018 / 1018

Aihe: Laskettelu

Luostolla oli lystiä pääsiäisenä. Joka toinen päivä tuli lunta ja seuraava päivä paisto arska.
    Unohtu skinitki kotii nut ei haitannu.

Tais sattua kevättalven tähän asti parhaat hiihtokelit pääsiäiseksi vähän joka puolelle. Kateellisena oon vilkuillut ihmisten somepostauksia täältä etelästä..
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Viisi vaihtelevaa laskupäivää St Antonissa takana. Pari ensimmäistä päivää oli aurinkoista ja todella lämmintä joten hiihdin jonnekin kello yhden tienoille ja tarvoin loskassa takaisin hotellille. Mikä oli sinänsä ihan ok koska naisystäväni ei hiihdä joten iltapäivät tuli retkeiltä jalan ja makoiltua saunassa jne.

Kolmas päivä oli erittäin tuulinen ja sateinen ja ihan alimpia hissejä lukuunottamatta kaikki oli kiinni. Hiihtelin silti sinne yhteen asti kuten aiemminkin. Aikaista lopetusta puolsi myös oikean säären etuosan syvä haava joka ei ollut vielä aivan parantunut ja alkoi särkemään muutaman laskutunnin jälkeen.

Alas tullessa katselin Galzigin puolelle ja kiitin onneani etten ollut siirtynyt sinne. Kaikki tuolihissit oli laitettu kiinni ja sadat laskijat jotka eivät halunneet jonottaa gondoliin alas olivat tulossa jyrkkää, mustaa Kandaharia joka on ainoa reitti alas kun pitkä Steissbachtalin sininen on suljettu lumivyöryjen takia kuten se on nytkin ollut jo viikkoja. Kandahar on aina iltapäivisin ruuhkainen mutta nyt se näytti kaukaa katsottuna aivan muurahaispesältä.

Neljäntenä päivänä tuuli jatkui kovana mutta sade oli muuttunut vuorella lumeksi. Kapallin huipulla oleva Schöngraben-ankkuri oli onneksi tuulensuojassa ja auki joten kolasin lähioffaria siellä jälleen jonnekin yhteen asti. Laskijoita ei juuri ollut joten hyvää laskettavaa riitti mukavasti.

Eilinen oli sitten jackpot. Kello oli soimassa aikaisin koska säätiedotus lupaili lumisateen jatkuvan koko yön yli. Aamupalaa nautin parhaan taustamusiikin kera. Gasex-putkien matalat tömäykset vuorilta kertoivat sääennusteen olleen oikeassa.

Aamu oli edelleen todella pilvinen ja sakea lumisade teki näkyvyydestä hankalaa muttei mahdotonta. Laskin pari tuntia rinteiden välissä Galzigilla aina Osthangin tuolille ja ylösmennessä pälyilin milloin, jos koskaan, Schindlergratin gondoli aukeaa. Ja yhdentoista maissa auringon tullessa samaan aikaan esiin näin kävi!

Seuraavien kolmen tunnin aikana laskin ties kuinka monta kertaa Schindlerkarin hiihtoreitin reunamia. Ylhäällä puuteria oli puolisen metriä ja alempanakin mukavat 20 cm. Laskijoita oli todella vähän eikä hissiin tarvinnut juuri jonottaa mikä oli outoa minulle joka olen ollut St Antonissa aiemmin aina vain helmikuussa. Silloin Schindlerkar lasketaan mukkuloille hetkessä kun puuteria on tullut. Nyt koskemattomia reittejä löytyi helposti vielä kahden maissakin jolloin sääri ilmoitti että puuteri vielä menee mutta alas on laskettava sohjoista rinnettä ja sen aika olisi nyt tai ei koskaan. Mahtipäivä!

Mun somevirrassa on näkynyt tuulivideoita Alpeilta.

Mut joo...t
    äälläkin joutuu reissaamaan vuorille, eli montaa kertaa ei pääse vuodessa. Onhan tässä lähempänäkin 4-6 tunnin ajomatkan päässä rinteitä, niitä ehkä tulee testattua ensi talvena.
    6.7 WTF/kg

Aika..hmm..mielenkiintoiselta näyttää Riksunkin ennuste tällä hetkellä. Ens viikonlopusta eteenpäin olis siis tarkoitus hiihdellä siellä päin. Toivottavasti lumen tulo jossain vaiheessa loppuu, että siellä näkisikin jotain. Voi olla lumet herkällä.

https://www.foreca.fi/Sweden/Riksgraensen/10vrk

XCD-hommat karkas käsistä... Eilen asentelin siteet. Jos mättää lunta koko seuraavankin viikon, niin voi nyt sitten ainakin laskea loivempia alarinteitä ja metsiä noilla

“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Joko se stenu vaihto niihin rottefellan uusiin systeemeihi?

Mitkä lovet on Stenun suksien kärjissä?
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    Joko se stenu vaihto niihin rottefellan uusiin systeemeihi?
    Ei vaihtanu eikä ihan heti vaihdakaan. Super Telemarkit ja jäykät kaapelit on ja pysyy noissa oikeissa suksissa ja Voilet jousikaapeleilla Oaceissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Mitkä lovet on Stenun suksien kärjissä?
    https://youtu.be/ksK9wtdAd1A

Joko onnistuit vetään nuin nopeeta karvat pois?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Ei vaihtanu eikä ihan heti vaihdakaan. Super Telemarkit ja jäykät kaapelit on ja pysyy noissa oikeissa suksissa ja Voilet jousikaapeleilla Oaceissa.

https://youtu.be/ksK9wtdAd1A
    Ihan mielenkiinnosta, miksi ne pitää saada noin nopeasti pois?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hcf Katso viesti
    Joko onnistuit vetään nuin nopeeta karvat pois?
    Heh..en ihan, pitäis reenaa ahkerammin

(Ei mulla ole noihin pitkiä karvoja ollenkaan eikä todennäköisesti tarvi hankkiakaan. Ne Åsnesin lyhkäset kiipeää yllättävän hyvin, ei paina juuri mitään ja on näppärät operoida, kun mahtuu taskuun helposti)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Ihan mielenkiinnosta, miksi ne pitää saada noin nopeasti pois?
    No tuo oli vähän niinkuin vitsiksi tarkoitettu omalta osaltani, mutta SkiMo eli Ski Mountaineering on siis alppimaissa harrastettava kilpailulaji, jossa nopeiten ylös hiihtänyt ja alas laskenut voittaa. 2026 talviolympialaisista lähtien se on myös olympialaji. Mm. ruotsalainen suunnistustähti Tove Alexandersson on kova SkiMoaja: https://www.instagram.com/tovealexandersson/?hl=fi

Mutta on tommoset kisanahat näppärämmät kuin normaalit randosuksien nahat, kun ne ainakin periaatteessa saa suksista pois ilman, että tarvii ottaa suksia jalasta. En ole testannut, että onnistuisko itteltä.

Heh..en ihan, pitäis reenaa ahkerammin

(Ei mulla ole noihin pitkiä karvoja ollenkaan eikä todennäköisesti tarvi hankkiakaan. Ne Åsnesin lyhkäset kiipeää yllättävän hyvin, ei paina juuri mitään ja on näppärät operoida, kun mahtuu taskuun helposti)

No tuo oli vähän niinkuin vitsiksi tarkoitettu omalta osaltani, mutta SkiMo eli Ski Mountaineering on siis alppimaissa harrastettava kilpailulaji, jossa nopeiten ylös hiihtänyt ja alas laskenut voittaa. 2026 talviolympialaisista lähtien se on myös olympialaji. Mm. ruotsalainen suunnistustähti Tove Alexandersson on kova SkiMoaja: https://www.instagram.com/tovealexandersson/?hl=fi

Mutta on tommoset kisanahat näppärämmät kuin normaalit randosuksien nahat, kun ne ainakin periaatteessa saa suksista pois ilman, että tarvii ottaa suksia jalasta. En ole testannut, että onnistuisko itteltä.
    Ok, aina oppii uutta

Strava on näköjään adoptoinut Fatmapin karttaohjelman myös omaankin käyttöönsä, joten sieltäkin löytyy nyt mm. pyöriteltävä 3D-kartta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti X-terra Katso viesti
    Sattumalta eilen kiipesin itse Kukakselle ja Ylläksellä tulee oltua muutenkin joku 4-6 viikkoa talvessa, joten yksi käyttö olisi myös näiden lähimäkien, kuten Kellostapuli, Kukas ja Kesänki laskeminen.

Luulen että hankin noi Rabbit, jos ne ei sovellut sitten ahkion eteen yhtään, niin sitten pitää hiihtää ahkion kanssa Nanseneilla. Tosin tuttu hiihteli yhden Huippuvuorten reissun kovilla telemark-rinnemonoilla, joten se soveltuvuus voi ehkä riippua kyvystä sietää epäoptimaalisuutta. Siteitä pitää vielä miettiä, kun joitakin 75mm vaijerisiteitä on jossain ropaamon syövereissä ja kai Alicon Doublella voi laskea edes vähän.
    Kääntyy keskustelu ehkä enemmän lasketteluketjun suuntaan, niin siirrän tänne. Joo kaapelisiteiden hyvä puoli on se, että niitten kanssa voi käyttää muovimonoja, jos haluaa tai kokee tarvitsevansa kovat monot. Mulla on AT kamat käytössä rinnalla isoihin/jyrkempiin mäkiin ja xcd:n viehätys nimeomaan vähemmän järeässä setupissa ja loivemmissa mäissä. Ylläkselläkin usein löytyy putskua niiltä loivemmilta alarinteiltä ja puurajan alapuolelta silloinkin, kun tuuli on vienyt ne kaikkialta muualta. Iso osa niistä parhaista putskunmetsästypaikoista on AT-kamoille tylsän loivia.

Alicon Doublet on minusta yhdet parhaista nahkamonoista laskuhommiin. Myin omani pois, kun lesti oli mulle liian kapea ja jouduin käyttämään liian isoa kokoa, jolloin hiihtäessä monon kärki taittui väärästä kohdasta ja murhasi varpaat. Laskuhommissa se oli mitä parhain. Nykyisin Alpinan Alskat ja nekin on ihan ok laskea, mutta Double oli tukevampi. Rabbeihin laittaisin jäykillä kaapeleilla olevat siteet. Mä hankin just noi Nosit (+Rotte Supertele Cablet) touring for turns -hommiin. Löytyy edelliseltä sivulta. Tänään on tarkoitus mennä Bjørnfellille kokeilemaan niitä ekaa kertaa. Lumi ei ole ihan ideaalia.

Riksun reissu ja samalla kausi paketoitu. Parin vikan päivän xcd-hiihdot kruunas sekä reissun että kauden. Varsinaisesti ei olis kyllä vielä yhtään kiire kesään.

Abiskon puolella lumet oli tosi vähissä, mutta käytiin tulopäivän plussakelissä loskalaskemassa pari laskua Nuoljalla. Seuraava päivä hissilaskettiin Björklidenissä edelleen +5 asteessa. Riksussa lunta oli paremmin, vaikka ei paljoa sielläkään. Sunnuntaina meni pakkaselle ja sateli vähän uutta lunta ja siitä eteenpäin aurinko paistoikin enemmän tai vähemmän pilvettömältä taivaalta. Kolme puhdasta hissipäivää juniorin kanssa, kaks kokonaan hissitöntä ja kaks sekä että. Laskettelusukset oli jalassa neljä ja puoli päivää, Åsnesit kaks ja puoli.

Keskiviikkona saatiin kuin saatiinkin houkutelua juniori mukaan ekaa kertaa ikinä skinnaamaan, vuokrattiin sille kamat ja suunnattiin Vassechokkalle. Kun putskua ei ollut kuin se parhaimmillaan parikymmentä senttiä, parhaat laskut ja hiihdot ylipäätänsä tuli Åsneseilla, vaikka oli lasku Vassechokkaltakin hieno. Loput kuvat löytyy flickristä, jos kiinnostaa.

Komiaa^

Luostollaki kauden viimesiä kurveja. Tunturi iha tyhjä
    Lunta vielä paljon.

Komiaa on
    "tasamaiden suuri yksinäinen"

www.mtb-lohja.com

Aika..hmm..mielenkiintoiselta näyttää Riksunkin ennuste tällä hetkellä. Ens viikonlopusta eteenpäin olis siis tarkoitus hiihdellä siellä päin. Toivottavasti lumen tulo jossain vaiheessa loppuu, että siellä näkisikin jotain. Voi olla lumet herkällä.

https://www.foreca.fi/Sweden/Riksgraensen/10vrk

XCD-hommat karkas käsistä... Eilen asentelin siteet. Jos mättää lunta koko seuraavankin viikon, niin voi nyt sitten ainakin laskea loivempia alarinteitä ja metsiä noilla

Onko Noseissa ja Storetindeissä iso ero laskiessa ja skinnatessa? Nosit on tietysti paljon enemmän laskuun suunnitellut, lyhyiden nousukarvojen kanssa ei taida kuitenkaan tasamaalla olla paljoakaan eroa. Alkuun olin vakaasti Rabbin kannalla, mutta jos ottaa jokatapauksessa huonohkot tasaiselle, niin ehkä kannattaa kuitenkin ottaa sitten mahdollisimman hyvät alamäkeen.

Hiihtokengiksi naulasin jo alennusmyynnistä Alfan freet, eli uuteen sidesysteemiin menin sekoamaan, Nosit saattanee olla jo liikaa Xplore-siteelle??

Kun menin ottamaan ensi talveksi Vihtiin kausarin, niin onkohan joku Blizzard Hustle 10 ihan toivoton telluina hoidetussa rinteessä? Yksillä suksilla olisi tarkoitus kattaa jatkossakin muovimono laskeminen. Tähän saakka olen laskenut rinnelaskut liki 20 vuotta vanhoilla Bandit X:llä ja Crispin CX1:llä, nuokin ajattelin päivittää samaan konkurssiin NTN-monoihin ja sellaisiin suksiin jolla voisi laskea paremmin offia. Monoiksi kaavailen ensi talvelle uudistuvia Scarpan TX proita, jotka lienee selvä edistys tämän vuotisista offi-käytön suhteen.

Mä pähkäilin Nosin pituutta pitkään ja päädyin lopulta suosituksen mukaiseen 172 cm pituuteen (5-10 lyhyempi kuin laskija), koska halusin, että ne on selkeästi erilaiset kuin Storetindit. Storetindit on 180 cm, joten vähän hankala ehkä verrata noita. 180 cm St:n kääntösade on 20 m ja 172 cm Nosin 18 m. Mutta ei niillä ylämäkeen hiihtäessä mitään olennaista eroa ole. Nosit on kevyemmät. Enempi eroa on tasaisella hiihtäessä karvan kanssa, kun St:ssä on ihan reilu camber, niin se liukuu paremmin. Pitovoiteen kanssa en ole ehtinyt kokeilemaan kumpaakaan, mutta karvahiihdon perusteella St:llä voisi ihan oikeasti hiihtää. Nosilla varmuudella ei. Huhujen mukaan Nosista on tulossa ens vuodeksi uusi versio, Nosi Explorer tai jotain sinne päin ja siitä tulisi myös 188 cm pituus.

Nosi on leikkisämpi ja parempi lyhyeen käännökseen ja pehmeälle lumelle, Storetind on parempi kovalle lumelle ja varmaan olisi parempi kovempivauhtiseen laskemiseen ja leikkaavaan käännökseen, mutta sellaista nahkamomolaskeminen ei käytännössä ole, joten sillä ei varmaan ole niin väliä. Mulla ei ole Xplorista kokemusta, joten en osaa kantaa Nosi + Xplor -yhdistelmään, mutta tuolla jollain oli jonkinlainen näkemys.

NTN- ja kovamomotelluhommista mulla ei ole mitään kokemusta, joten no comments niihin

Me taidetaan olla suunilleen saman kokoisia, itse olen 178cm/88kg ja Nosista ottaisin varmaan 180 senttisen painon vuoksi. Tosin Rabbista ottaisin saman pituuden varmaan, tai sitten 188cm. Kun noita ei pääse kokeilemaan, niin eka arpa on mitä on....

Joo mä olen 179 ja n. 80 kg. Nosin suosituspituus on suunniteltu toimimaan kevyen AT-siteen ja -monon kanssa ja mä päädyin lyhempään siksi, että pituuskin vaikuttaa siihen, miten monossa ja siteessa riittää voimaa. Pidempi Nosi on myös jäykempi, joten järkeilin niin, että lyhyempään nahkakenkä riittää paremmin, kun se on kuitenkin vähän leveähkö pehmeälle monolle.

Pitemmän suurin hyöty olisi se, että se kantaisi pohjattomassa puuterissa jonkun verran paremmin, mutta pohjatonta puuteria on niin harvoin tarjolla, että päädyin hankalassa lumessa helpommin kääntyvään. Storetindin huonoin puoli on se, että yhtään raskaammassa lumessa sitä on vaikea saada kääntymään. Vaimon vanha Falketind (180 cm) löysempänä kääntyy vielä helpommin kuin kumpikaan noista. Nyt mun tän hetkisellä kokemuksella sanoisin, että Storetindistäkin olisi kannattanut ottaa lyhyempi. Skidadissä Ruotsissa olisi vielä yksi NOS-pari 172-senttisenä. Se kääntyisi paremmin kuin 180 cm St, mutta olisi hiihdettävämpi kuin 172 Nosi.

Vihdissä on ollut jonkin aikaan kausarit ensi kaudelle 179 eur, eli noin 5 x päivä/iltalipun hinta ( 500 kpl erä).

Kun menin ottamaan ensi talveksi Vihtiin kausarin, niin onkohan joku Blizzard Hustle 10 ihan toivoton telluina hoidetussa rinteessä? Yksillä suksilla olisi tarkoitus kattaa jatkossakin muovimono laskeminen.

Itse en laske telluilla( ja en kauheasti offariakaan), joten joudun lainaamaan oheista juttua.
    https://www.ski.fi/telemark/millaiset-telemark-sukset-mihinkin-olosuhteeseen/
    Eli voi mennä, mutta toisenlaiset todennäköisesti huomattavasti paremmin.

Tavallisista rinnesuksista sanoisin, että
    Jos aikoo laskea esim. viikoittain Vihdissä niin kannattaa kokeilla/vuokrata varsinaiset rinnesukset. Oletuksena on että leveämmillä suksilla laskeneet on kohtuullisen kokeneita laskijoita ja perustekniikka ok, niin suosittelisin kokeilemaan noin 70 mm +- keskeltä olevaa, slalomtyyppistä 13-15 m (pituudesta riippuen) kääntösäteeltään olevaa race-tyyppiseen sukseen vivahtavaa suksea. Tämän jälkeen tuosta yhtä pykälää "järeämpiä" suksia . Ero tuollaiseen 100 mm offariin on todella iso
    Näppäri suksia ja kestää vauhtia kohtuullisesti, mutta ovat aktiivisesti "kantillaan laskettavia" .

Nämä tietenkin on vähän sellaisia että mitä rinnelaskulta hakee.

Rinteessä, silloin kuin rinteessä vielä puoliaktiivisesti kävin, laskin aktiivisesti leikkaavaa käännöstä. BanditX:llä siis laskin, mutta viimeiset ehkä 12 vuotta on mennyt laskematta. Luulen että osasin laskea edes jonkin verran, kun kävin rinteessä telluilla 1997-2010, mutta taidot kyllä ruostuu. Taidan hankkia alkuun rinteeseen sopivat sukset ja sitten jos tuntuu että haluan laskea rinteen ulkopuolella, niin ostan toiset sukset Lapin reissuille. Tosin tässä palaa jo XCD kamoihin toista tonnia ja rinnevehkeisiin puolitoista, joten paljoakaan enempää ei viitsisi satsata kerralla. Tietysti viimeisiä suksia tässä varmaan ostellaan, kun ikää on yli 50v.

Toi VihtiSkin hinta oli sellainen että oli helppoa päättää mihin 3.5.-24 vanhenevat liikuntaedut käytän... Ja kun on sinne latukausarikin, niin alkuun voi hiihtää ja perään laskea pari tuntia. Pään totuttaminen vauhtiin on yksi tarkoitus laskemiselle, hauskempi hiihtää myös murtsikkaa, kun käy rinteessä.

^^ Mun ekat modernimmat puikat taisi olla K2 MotoCrossit joskus 2000-luvun puolivälissä, kun innostuin rinnehiihdosta uudestaan. Teinarina 80-luvulla kiertelin keppejä niillä 205 pitkillä erikoispuikilla. Nahkatelluilu on ehkä ainoa, joka motivoi vielä lähtemään etelän mäkiin. Pikkumäistäkin saa isompia vehkeillä, jotka ei kestä vauhtia ollenkaan

^^ luulen että tuo on hyvä valinta, sukset rinteen, taitotason ja oman mieltymyksen mukaan.
    Tekniikan palauttaminen tai kehittäminen onnistuu noilla paremmin kuin ylileveällä ja/tai pitkän kääntösäteen suksella, tässä viittaan enemmän normisuksiin kuin telluihin. Kävin Vihdissä viime kaudella noin 10 kertaa lopputalvesta, mutta yhtään telluilla laskevaa ei tainnut tulla vastaan.

^Itse lasken kaikki kotimaan mäet pääasiassa racetyyppisillä sl suksilla, poikkeuksena tietyt kelit.
    Vauhtia nuo kestää sen minkä avoimilla rinteillä uskallan laskea. Suksen pituus ja kääntösäde tekee sen, että pohjalla niillä ei ole mukava laskea oikein missään mäessä.

Jippii, Stryn aukeaa
    "tasamaiden suuri yksinäinen"

www.mtb-lohja.com

Mihin kohtaan side tulee XCD vehkeissä? Åsnes taitaa suosittaa pinnilinjaa tasapaino pisteeseen?? Suksen puoliväli on sentin tasapainopisteestä eteenpäin, Rottefellan XP siteen pinnit taitaa olla liki 2 senttiä taaempana kuin 75mm siteen reiät, joudun kyllä miettimään mihin kohtaan laitan siteet, kun en muista yhtään miten rinnetelluihin siteet asensin. Luulen että Welhonpesä myi Rabbit niin edullisesti ettei Euroopasta ainakaan halvemmalla saisi (olen kyllä kantanut siihen liikkeeseen massia varmaan 15k€ vuosien mittaan).

Mä laittaisin Xploreissakin pinnit tasapainopisteeseen. Mono tulee sen pari senttiä edemmäs kuin 75 mm systeemissä, mutta uskoisin, että on hyvä niin.

Storetindeista mun itseasiassa tekisikin mieli siirtää side pari-kolme senttiä eteenpäin, jos ne saisi vähän kääntyvämmiksi sillä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •