Alkujaan tämän lähetti
MAS
Jep, Jaggen ja kumppaneiden projekti Mapant on hienoa aineistoa ja oikein tuttu (on myös Trailmapissa yksi tarjolla olevista karttatasoista ja Trailmapin monikerroksinen rasterikartta "3D MTB" sisältää sen). Kysymykselläni hain aineistoa, jota päivitetään säännöllisesti ja olisi siten mahdollisimman tuoretta. Jos osaisi niin voisi toki tehdä saman kuin Mapant eli laskea tuoreimmasta saatavilla olevasta laserkeilausaineistosta estimaatteja sille missä tiheikköä, "normaali" puustoa ja aukkoa. Eri instanssit mm. SYKE on näitä tehnyt, osa julkisia, osa ilmeisesti ei.
Mä olen umpihankimetsähiihdellyt vanhojen suunnistuskarttojen avulla tai Mapantia hyödyntäen, jos suunnistuskarttoja ei ole ollut. On mun mielestä toiminut ihan hyvin. Jos tuoreet hakkuut jätetään pois laskuista, niin ei ne tiheiköt niin nopeasti vaihda paikkaa eikä metsätyypit muutu, että sitä varten pitäisi olla tuorein mahdollinen aineisto käytettävissä.
Kankaat ja suppamaastot voi olla harvaa mäntyä, mutta yhtä hyvin ne voi olla myös tiheää kuusikkoa, joten siksikin olisin sitä mieltä, että olennaisesti Mapantia ym. parempaa lähdettä voi olla vaikea löytää.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit