Näyttää tulokset 1 - 20 / 20

Aihe: Suojat talvicycloiluun

Suojat talvicycloiluun

Ajatuksena ajalla treeniä talven yli cyclolla. Nastat on.

Haluan hieman suojata itseäni kaatumisten varalta.
    kyynärpää, polvi, lonkka ja hartiat.

Kivijalasta ei löydy. Netistä satamäärin. Nuohan on lähinnä maastoon, alamäkiajon etc suunniteltuja.
    hartiasuoja: nämä joutuu tekemään esim Zoombang palasista.

En ole päässyt sovittamaan missään.

Mitä neuvotte?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kva66 Katso viesti
    Mitä neuvotte?
    Olihan tää vitsi? Jotta jotain suojia pitää maantiellä ajaessa? Kypärä tietysti, mutta muuten!

No ei ole vitsi, ei sitten alkuunkaan.

Että silleen...

Hakee kysyjä varmaan kevyemmän luokan suojia, jäällä kun helpommin kaatuu jne..... En osaa itse asiassa sen enempää auttaa, kaatuilu kuuluu lajiin

Juuri näin. Kaaduttu on ja kärsitty. Kärsimysten minimoimiseksi.
    Kaikkea sattuu, mutta jos yrittää suojautua, ei siinä pitäisi olla mitään naureskeltavaa.

Hi5Bikesissa pääsee sovittamaan. Ovat toki pääasiassa maastoon tarkoitetut, mutta mikä estää käyttämästä muuallakin.
    Varuste.netissä on myös monenlaista suojaa, sovituksesta en tiedä.

Itse käytän maastossa G-Formin polvi- ja kyynersuojia sekä Race Facen alushousuja, joissa lonkka- ja reisisuojaa.

http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod142805
    http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod142804

Noi on niin huomaamattomat kuin suojat voi olla, mutta toimintaa en ole vielä päässyt testaamaan, kun en ole kaatunut noi päällä kertaakaan. Pitäisi kovettua iskusta tuo suojaosa. Ostin itse viime talvena hi5 bikesista itse, mutta tosiaankin maastopyöräilyyn. Talvicrossailuun paras suoja on maltti ohjaamossa. Itse käytän suojia vain jäisillä maastopoluilla.

Kaikkea sattuu, mutta jos yrittää suojautua, ei siinä pitäisi olla mitään naureskeltavaa.
    Ei toki, hienoa jos pysyy ehjänä kaatuessa. Voisin vaan kuvitella varsinkin polvisuojien häiritsevän enemmän ajoa kuin antavan sitä mielenturvaa. Jotkut kyynärpääsuojat taas voisi mennäkin kun kädet pysyy suht staattisesti paikoillaan, ja antashan ne jopa lämpöäkin ehkä maantiellä hinkattaessa. Noh, kukin tyylillään toki. Jos katsoo tarpeelliseksi niin hommaa jotkut ja ajaa tyytyväisenä auringon laskuun.

Turvallista matkaa vaan!

Tunnistan cyclolla liukastelun vaarat. Tästä syystä itse olen ratkaissut asian maastopyörällä ja isp:llä kun tulee liukkaat kelit. Cyclon etupainotteinen asento ja kapeat renkaat eivät luo tarpeeksi luottamusta edes nastarenkailla. Itellä ei oikein nuo suojat edes auta kaatumisen pelkoon joka on kuitenkin monesti itse tapahtumaa epämiellyttävämpää.

Nauroin ensin minäkin, mutta voisiko tällaiset olla hyväksyttävissä? https://www.assos.com/en_m/assos-mou...-rallyboxer-s7
    http://veloviewer.com/athlete/931321/

G-Formilta löytyy hyvät ja kevyet suojat ja löytyy kivijalasta.
    www.ibike.fi

Viskoelastista poluuretaanivaahtoa (eli suomeksi samantyyppistä lämpimänä muotoutuvaa vaahtomuovia kuin esimerkiksi patjoissa ja tyynyissä) 8 mm. Ominaisuuksia on toki voitu optimoida tarkoitusta silmälläpitäen - ja käytetäänhän ns. lonkkahousuissa (joita käytetään pienentämään lonkkamurtumariskiä) samanlaista ratkaisua.

Mä olen kuitenkin jonkinlainen pessimisti ja näkisin että kokemus on meille yleisesti opettanut että suojista etenkin polvissa ja kyynärpäissä on hyötyä kun ajetaan metsäpoluilla ja lyödään niitä puunrunkoihin tai kaadutaan ja osutaan niillä kiviin tai muihin vastaaviin.

Mutta kun sellaisessa ajossa jota talvicycloilla yleensä tarkoitetaan ja jota suuri osa cyclollaan talvisin ajavista harrastaa huonon tuurin tuomat vammat ovat joko sellaisia luunmurtumia joiden syntyä suojat eivät estäisi tai sellaisia mustelmia ja naarmuja joita ei tietenkään kukaan huvikseen hanki mutta joiden estämiseksi suojia ei viitsisi pukea ja riisua.

Kyllähän se cyclolla kaatuminen sattuu tosiaan ihan yhtä paljon kun maasturilla kaatuminen, joten suojat on ihan tarpeen jos yhtään tuntuu siltä, että liukkaus yllättää jossain vaiheessa. Lisäksi nuo suojat kannattaa olla päällä ennen sitä kaatumista.

Suojista tuli mulle itsellekin mieleen ekana noi G-formit, jotka ovat hyvin slimmejä, näitä saa Suomestakin ihan hyvin (jopa Tampereelta Kalevan Prismasta). Toinen vaihtoehto voisi olla myös POCin Air -sarjan suojat, jotka ovat myös hyvin slimmejä. Foxillakin on Launch Enduro suojia, jotka ovat nimestään huolimatta aika slimmejä.
    Pocilla on myös hyvä suojahousut, jotka mulla itsellä on ollut maastokäytössä.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Kyllähän se cyclolla kaatuminen sattuu tosiaan ihan yhtä paljon kun maasturilla kaatuminen, joten suojat on ihan tarpeen jos yhtään tuntuu siltä, että liukkaus yllättää jossain vaiheessa. Lisäksi nuo suojat kannattaa olla päällä ennen sitä kaatumista.
    Tyhmähän minä todistettavasti olen kun en ole osannut edes olla rikkomatta luitani talvicycloilussa, mutta en minä sentään niin tyhmä ole että kuvittelisin että se millä pyörällä kaatuu vaikuttaisi siihen paljonko kaatuessa sattuu. Silti uskon edelleen että se vaikuttaa ja paljonkin miten kaatuu ja mihin kaatuu.

Jos suojia hankkii, kannattaa tosiaan hankkia sellaiset jotka laittaa päälleen silloinkin kun lähtee cyclollaan ajamaan "ei siellä niin paha keli ole että mitään sattuisi" -matkaa tai lenkkiä.

Kiitoksia hyvistä vastauksista!

Asun pohjoisessa ja täällä ei kivijalassa noita suojia ole.

Elämässä voi sattua mitä vain, kaikkeen ei voi varautua. Maastopyörällä olen aikaisemmin ajellut. Nastat, en muista paljonko niitä renkaassa on. Varmaan maksimi mitä sai. Silloinkin olen miettinyt suojia.

Vuonna 1992, kun maastopyöräily ei ollut vielä seksikästä. Katottiin nauraen kun vedin kirjavat trikoot päällä pitkin metsiä. Naureskeltiin kypärälle, joka oli styroksinen suoja, jossa kangas päällä.

MAMIL on tänäpäivänä in ja kaikilla on kypärä (lähes kaikilla). Eipä sitä naureskella enään.

Iskusta kovettuvat suojat ovat tehneet tuloaan. Jospa joku tekee cycloiluun sellaiset ja starat alkavat käyttämään kisoissa, sitten siitäkin tulee; ei niin naurettavaa enään- juttu.

Tutkin linkkejä, jotkut lähtee tilaukseen.... Vai keskittyisinkö sauvakävelyyn....

^Voi olla että tarvit sauvojenkin kanssa suojat, voi niidenkin kanssa liukkailla kaatua...

Kiitoksia hyvistä vastauksista!

Asun pohjoisessa ja täällä ei kivijalassa noita suojia ole.

Elämässä voi sattua mitä vain, kaikkeen ei voi varautua. Maastopyörällä olen aikaisemmin ajellut. Nastat, en muista paljonko niitä renkaassa on. Varmaan maksimi mitä sai. Silloinkin olen miettinyt suojia.

Vuonna 1992, kun maastopyöräily ei ollut vielä seksikästä. Katottiin nauraen kun vedin kirjavat trikoot päällä pitkin metsiä. Naureskeltiin kypärälle, joka oli styroksinen suoja, jossa kangas päällä.

MAMIL on tänäpäivänä in ja kaikilla on kypärä (lähes kaikilla). Eipä sitä naureskella enään.

Iskusta kovettuvat suojat ovat tehneet tuloaan. Jospa joku tekee cycloiluun sellaiset ja starat alkavat käyttämään kisoissa, sitten siitäkin tulee; ei niin naurettavaa enään- juttu.

Tutkin linkkejä, jotkut lähtee tilaukseen.... Vai keskittyisinkö sauvakävelyyn....
    Toki, jos itse kokee tarvitsevansa suojia, niin niitä silloin ehkä sopii hankkia. Mitenkään erityisen järkevänä en itse en näe varsinaisia ”suojia” asvaltti- tai hiekkapoluilla ajaessa. Lainausmerkit ihan tarkoituksella... joten anna kun perustelen hieman:

1. Mikä on se kaatuminen miltä pyritään suojautumaan? Pienivauhtinen jäinen mutka? Kovavauhtinen kaarre? Suoralla tiellä oleva paakku, joka kaataa pyörän? Kuoppa tiessä? <Kaikki.>
    2. Mihin kyseisellä kaatumistavalla osutaan ajettaessa tietä pitkin. <Tien pintaan.>
    3. Mikä on kuvatulta kaatumiselta suojaava suoja? <Kypärä suojaa pään. Oikea kaatumistekniikka suojaa solisluun, mutta juuri mikään suoja ei korvaa tekniikkaa. Se murtuu jos ottaa kädellä vastaan. Kyynärsuoja lisää todennäköisyyttä tähän tekniikkavirheeseen... Isompien luiden vammat puolestaan vaativat niin kovan iskun, että kevyt suoja ei enää niissä kolareissa riitä alkuunkaan. Entä asvaltti-ihottuma? Suojat toki suojaavat, mutta...>

Mikä tahansa asvaltti-ihottumalta suojaavaa vaatekappale lienee riittävä suoja kovalle, mutta tasaisella pinnalle kaaduttaessa... Lonkan alueelle toki voi halutessaan hankkia pehmusteet, niistä voi olla iloa. (Opettavat ainakin oikeaa kaatumistekniikkaa, siis, että ei oteta niillä käsillä vastaan – suojia tai ei..)

PS. Kisoissa suojia varmaan ruvetaan käyttämään vasta sitten kun niistä tehdään pakollisia. Katso vaikka maantiepyöräilyä, ja laske kaikki näkemäsi asvaltti-ihottumalta suojaavat vaatekappaleet. Ne hidastaisivat, vaikka mitä avaruusteknologiaa olisivatkin.

Itseäni talvicycloilussa huolettaa eniten sepelöidylle tielle kaatuminen kovassa vauhdissa. Menee ainakin ryysyt uusiksi helpolla.

Jos nyt jotain haluaisi suojata kypärän lisäksi, niin varmaan lonkat (tulee muuten pitkä toipumisaika) esim. nämä:
    https://www.bike-discount.de/en/buy/...th-pads-263461

Oikea kaatumistekniikka suojaa solisluun, mutta juuri mikään suoja ei korvaa tekniikkaa.
    Huippukuskit on tietysti erikseen, mutta ainakin meitsi kun on fillarilla lippoja vedellyt niin eipä siinä sekunnin murto-osassa minkä nurinmenotapahtuma kestää, ole paljoa mahdollisuuksi kaatumistekniikan hallintaan, vaikka miten on etukäteen koettanut funtsia kaatumisasennot valmiiksi. Kaatuminen on kuitenkin sen verran harvakseltaan käyvä tapahtuma, että ei se yleensä rutiiniksi muodostu. Itse vetäisen fillarilla nurin keskimäärin kerran vuodessa ja aina se jaksaa samalla tavalla yllättää (ja sattua).

Talvipyöräilyssä kun muutenkin joutuu käyttämään aikaa ajoreleisiin sonnustautumiseen niin samalla vaivalla jotkin kevyet suojatkin varmaan nykäisisi päälle. Kyynärpää, polven ulkosivu ja lonkka tuntuu ottavan osumia meikäläisellä kaatumisten yhteydessä. Niin, ja yleensä kypärän suojaama kallokin tuppaa katuun kopsahtamaan.

Edit. Täytyykin tänään harsia eilisen kompuroinnin jäljiltä talvisuccisten polvea ehjemmäksi...
    Helkama Kulkuri 5
    Felt QX 85
    Tunturi RX500
    Ridley X-Ride
    Focus Cayo Di2

Samanlaisia aiheita

1. Kengän suojat
    By Kettu-Pekka in forum Varusteet
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 15.10.2013, 14.33
  2. Vastaukset: 58
    Viimeinen viesti: 24.03.2013, 13.16