HuntteriShimanoBikeshopElectrobikeFenixCanyon
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 37

Aihe: Paluu aktiivipyöräilyyn lonkkaleikkauksen jälkeen?

Paluu aktiivipyöräilyyn lonkkaleikkauksen jälkeen?

Terveeks Palsta pitkästä aikaa,

Löytyykö F-foorumin kautta vertaistukea tai tietoa siitä miten lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen on palattu aktiiviliikkujaksi, varsinkin pyöräilijäksi. Itselläni ei tällainen ole edessä mutta armaallani kyllä. Tuntuu olevan melkein entisten balettitanssijoiden ammattitauteja tuo lonkkanivelen vauriot. Onko kellään teistä kokemuksia tai tietoa aiheesta? Olemme aiheen suhteen ihan uunoja, ja lääkärit vain lupailevat että leikkaukseen loppuu myös pyöräily. Onko tosiaan näin?
    "Hän löysi vihdoin itsensä", ne sanoivat miehestä, joka vasta varsin iäkkäänä lakkasi kehittymästä. -Samuli Paronen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiilari Katso viesti

Löytyykö F-foorumin kautta vertaistukea tai tietoa siitä miten lonkan tekonivelleikkauksen jälkeen on palattu aktiiviliikkujaksi, varsinkin pyöräilijäksi. Itselläni ei tällainen ole edessä mutta armaallani kyllä. Tuntuu olevan melkein entisten balettitanssijoiden ammattitauteja tuo lonkkanivelen vauriot. Onko kellään teistä kokemuksia tai tietoa aiheesta? Olemme aiheen suhteen ihan uunoja, ja lääkärit vain lupailevat että leikkaukseen loppuu myös pyöräily. Onko tosiaan näin?
    Eikös joku kirjoitellut noin vuosi sitten lonkan (vai polven) leikkauksen toipumisesta ja pyöräilystä, hyvin tuntui onnistuvan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Eikös joku kirjoitellut noin vuosi sitten lonkan (vai polven) leikkauksen toipumisesta ja pyöräilystä, hyvin tuntui onnistuvan.
    Lienee viittaat tähän keskusteluun: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...sta-toipuminen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Se lienee ollut nimimerkki oppes, ketju oli otsikoitu "Tekonivelleikkauksesta toipuminen" ja kyseessä oli polvi eli pyöräilyn(kin) kannalta astetta tai paria pienempi juttu.

Mutta kyllähän tuo lääkärien tuomio vaikuttaa ennenaikaiselta, ei tarvitse kuin googlata "hip replacement cycling" niin saa toisenlaisen kuvan. Mutta voihan olla että tapauksissa on tässä suhteessa merkittäviäkin eroja.

Muutenhan on niin että pyöräilyä harrastavan kannattaa yrittää hankkia itselleen pyöräilyä harrastava lääkäri tai ainakin saada oma lääkärinsä konsultoimaan sellaista joka tuntee pyöräilyä ja sen vaatimuksia ja on esimerkiksi hoitanut kilpapyöräilijöitä tai triathlonisteja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti j-sim Katso viesti
    Lienee viittaat tähän keskusteluun: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...sta-toipuminen
    Joo, tuota muistelin mutta polvihan se olikin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hiilari Katso viesti

Ei lopu, appiukolta korvattu molemmat lonkat, käppyrä pyöräilee, ja kyselee vävyltä geoneuvoja.
    Eno, ex-ultrajuoksija menetti molemmat polvensa, ei voi juosta, mutta fillari käy. Kummipoika avustelee.

Juoksu on iskuefektin vuoksi no-go, mutta pyöräilyn tasaisempi kuormitus on hyvästä. Vanhan plösön
    pakeilla on yllättäen käynyt aikoinaan pyöräilyä dissanneita takinkääntäjiä tuttava/suku-osastolta

Varovaisella alulla tietenkin; mainittu eno riuhtoi hampaat irvessä 2 viikkoa molempien polvien leikkauksen
    jälkeen vastaan, poimin autoon ja vein saarnan kera kotiin.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Kiitoksia F-kuomat. Jotain tämän suuntaista ounastelinkin. Lonkan tai minkä vaan tekonivelen kanssa huolena lienee myös se että jos hinkkaa 10 tonnia vuodessa niin kyllähän se nivel kuulemma ihan mekanaisesti kuluu jolloin elimistöön voi vapautua sitä titaania/keramiikkaa/muovia mistä nivel on tehty. Kultani menee joka paikkaan fillarilla kesät talvet yli 6 tonnin edestä vuosittain. Tuleeko hänestä autoileva espoolaisrouva? No ei!! Googletus jatkuu...

PS. Itse toivun himassa polvileikkauksesta mutta mulle tehtiin vaan rustokorjaus. Ei kummoinen leikkaus sinänsä mutta pirun pitkä toipumisaika kun pitää odottaa että uusi rusto kasvaa ja asettuu (toivottavasti) paikalleen. Tällaisen leikkauksen jälkeen mennään 6 viikkoa kahdella kepillä. Hurjaa että jotkut (kahelit) lähtee lenkille muutama päivä leikauksesta. Mä odotan että polvi alkaa taipua sen verran että pääsee varovasti pyörittämään sisäpyörää. Nyt vielä polvi näyttää lentopallolta, mutta hyvä siitä tulee.
    "Hän löysi vihdoin itsensä", ne sanoivat miehestä, joka vasta varsin iäkkäänä lakkasi kehittymästä. -Samuli Paronen

Mulla leikattiin vasen lonkka 15.08.2016. Eka lenkki maasturilla 2.5 vkoa leikkauksesta. 6vkoa sairaslomaa ja 3kk leikkauksesta 2vkoa kanarialla tommosta >40h viikko. Eli hyvin toipuu jos vaan leikkaaja osaa hommat. Mä satsasin tähän ja kyllä kannatti.

Kaaduin, reisiluun kaula murtui ja minulle laitettiin lonkan tekonivel 24.3.17. Pyöräilyn kanssa odottelin kiltisti toukokuun loppuun ortopedin jälkitarkastusta ja kesäkuun alussa aloitin taas pyöräilyn. Olisi kyllä voinut aloittaa aiemminkin. Kun pyöräilyä on reilusti takana (vuosittaiset kilometrit viime vuosina 8000-10000), niin aika nopeasti palautui normaali meno, juhannukselta aloin taas pyöräillä töihin päivittäin. Kävellessä minulla oli aika pitkään kipuja ja arkuutta polven seudun lihaksissa, mutta pyöräillessä ei ollut mitään sellaisia vaivoja.

Ihmettelen sellaista ortopedia, joka sanoo, ettei lonkan tekonivelen kanssa voisi pyöräillä. Minun ortopedini sanoi juoksemisesta, ettei kiellä, muttei kylläkään suosittele. Itse aion jatkaa aktiivista ympärivuotista pyöräilyä ja jos tekonivelen uusiminen tulee sitten jossain vaiheessa eteen, niin sitten tulee.
    Canyon Ultimate 1,7 k / GT Grade 15,1 k / Cannondale Quick 3,6 k / Ridley X-Fire 47 k (Myydyt: 44 k)

Paha on mennä ortopedia neuvomaan, kun ei a) ole ortopedi ja b) ei tiedä, kaikkia kieltoon vaikuttaneita tekijöitä.

Ja sitten kaikessa rauhassa jutella kiellosta ja sen syistä. Voihan olla, että tarkoitettiin esim. edellisten kaltaisesti määräaikaista kieltoa.

Sent from my iPad using Tapatalk

7 vuotta sitten sorvattiin molempiin lonkkiin samalla kerralla uudet osat, aikaisemmin en juurikaan pyöräillyt vaan enemmänkin juoksin ja kävin salilla. Taisi olla juurikin ensimmäiset "liikuntasuoritukset" (lue: liikeradan lisääminen ja lihasten aktivointi) kun könysin kuntopyörän selkään reilu vk osien vaihdosta. Satula ylikorkealla ja varovaisella pyörityksellä homma lähti käyntiin. Reilun kuukauden päivät operaatiosta pyöräilin pihalla tunnin - puolentoista lenkkejä... juoksu jäi myöhemmin enemmänkin selän välilevyprobsien takia ja nykyisin liikunta koostuukin lähinnä fillaroinnista ja salista.

Ex-fysioterapeuttinakaan en kyllä keksi miksi pyöräilyn pitäisi loppua... päinvastoin... missä muussa lajissa saa jaloille niin kokonaisvaltaisesti treeniä ilman niveliä kuormittavaa iskua. Toki alkuun kannattaa olla varovainen ettei paranemisvaiheessa suositeltuja nivelkulmia ylitetä ja tietty kaatuminen voi olla paranemisvaiheessa katastrofaalista.

Aktiiviliikkuminen ei ole kuin omasta päästä kiinni osien vaihdon jälkeen, toki jotain "hienosäätöä" voi joutua tekemään. Tsemppiä vaan kuntoutukseen ja iso peukku nykylääketieteelle kun muuten pahastikin invalidisoivan nivelrikon jälkeen saa ikäänkuin uuden sauman normaaliin elämään.

Kiitoksia kaverit aivan valtavasti niin kannustuksesta, rohkaisuista kuin vihjeistä. Olemme aiheesta vähän ns. paskana joten jakamanne kokemukset tulevat tarpeeseen.

PS. Lähetin muutamille teille vähän privaviestiä kyselläkseni detaljeja joita ei viitsi julkisella foorumilla levitellä.

Joo. Itse kerroin tuosta Polven tekonivelleikkauksesta ja siitä toipumisesta. Avainsana minulla oli Ortopedi, joka sanoi kotiutuessa että "kivun rajoissa, itse tiedät/tunnet ja kaikkea sen rajoissa voit tehdä". Polven tekonivel on "lujuudessaan" leikkaussalista tultaessa. Sen jälkeen kaikki on kiinni omasta kivun siedosta ja tahdosta toipua. Lonkan kohdalla käsittääkseni on hieman eri tilanne. Mutta kyllähän tuo leikannut ortopedi hetkeksi jähmettyi kun 8 viikon tarkastuksessa kerroin, että 900km on jo fillarilla takana (kun fysioterapeutti kielsi pyöräilyn ennen 8 viikon tarkastusta). Sen jälkeen kyllä naurahti ja kommentoi, että "ei kannata fyssarille kertoa".
    Vaihtelevaa vastatuulta...

^ Näinhän san pitäisikin mennä
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Uusi lonkka toukokuun lopulla 2017. Kesäkuu meni toipumisessa eikä se haitannut kun oli sitä sadetta joka päivä. Heinäkuussa katselin Tour De F ja samalla aloittelin kevyesti kuntopyörällä. Aluksi satula ylhäällä ja nollavastuksella. Kyllä teki kipeää alussa. Viisi minuttia ensin ja siitä se lähti sujumaan. Satulaa alemmaksi ja pikkuisen vastusta tuntemusten mukaan. Kun TDF pääsi maaliin oli minullakin 400 km takana. Toisena kuntoutumisharjoituksena kävely. Kyynärsauvoilla aluksi postilaatikolla ja sitten kun kipuilu helpotti niin pitemmälti. Kahta keppiä käytin pitkään jotta aivot unohtaisivat keinumiskävelyn. Siihen kroppa oli tottunut vuosien aikana. Vähän yli 100 km kävelin "sauvakävelyä".

Kuten aiemmin todettiin, toipuminen on yksilöllistä. Näin minulla ja nyt työmatkat vanhaan malliin pyöräillen.

Päivitystä kuomat: kultani titaanilonkan laitosta on nyt 4 kuukautta ja minun rustokorjatusta polvesta 6. Molemmat kävellään jo hienosti mutta meistä kahdesta minä jolle tehtiin se pienempi leikkaus olen vielä enemmän toipilas. Titaanilonkalla sen sijaan jo mennään vaikka minne, cyclokrossarilla pilatekseen ja vaikka mitä.

Pienehkö polven rustokorjaus taas paranee sfiiddu aivan tol-kut-to-man hitaasti. Kävellä voi ja fillariakin ajettu tänä vuonna reilu tonni. Mutta putkelta ei voi polkea vielä yhtään ja siksi ei asiaa porukkalenkeille. Pirkan pyöräily olisi reilun kuukauden päässä - jännäksi menee.

Hieno kuulla, sulle vaan malttia ja vaimolle tehoja. Mulla oikea lonkka syksyllä 2018 tai 2019 vaihtoon ja ei yhtään ns pelota kun vasen jo operoitu. Nyt tammikuussa sika-lepokivut jä kävin jo vähän tilaamassa operaatiota, mutta ortopedin neuvo oli lääkityksen korjaus. Nyt on 2 korjaavaa + 2 kipulääkettä ja oikeastaan isot kivut on hävinneet, eli voi nukkua yön suht rauhassa. Vasemmassa ei mitään kipuja tms leikkauksen jälkeen. Nyt antaa tehomittarikin 50/50. Lonkan alueen lihaksisto rappeutui vasemman lonkan kanssa kun ei voinut esim kyykätä, hypellä jne tehdä ns moniniveljuttuja. INbody kertoi, että 2kg lihasmassaa tullut vuodessa sinne jonnekin, vaikka olen tiputtanut rasvat alle suositusten.

Nostetaan vanha aihe esille, kun täälläkin näkyy olevan noita kohtalon tovereita.

Minulle vaihdettiin viime vuonna molemmat lonkkanivelet, toinen jopa kahteen kertaan.
    Toipuminen ollut hidasta ja kävelyt jäänyt varpaitten nivelrikon takia lyhyiksi. Joten terveysalan ammattilaiset houkuttelivat pyöräilyn pariin.

Lähtötaso nolla tai jopa allekkin, mutta muutama lenkki heitetty tyttären pyörällä. Josta pienoinen kipinä saatu ja tilasin ihan ikioman maastopyörän kun asun sorateitten ympäröimänä.

Pyöräily taustaa ei ole muuta kuin 70-luvulta, jolloin ajettiin ns. retkipyörillä pitempiäkin lenkkejä.

Kaikki vinkit ja kokemukset tervetulleita nöösille

Ne kolme sanaa jotka siun on hyvä muistaa...maltti..maltti ja maltti. Pyörän oikea koko ja säädöt..ne on hyvä olla just siulle sopivat. Aloita lyhyillä ajo kerroilla..mieluummin tasamaalla niin siitä se lähtee. Ja pienillä vaihteilla alussa.. kevyesti kampia pyörittäen. Eikun liikkeelle..ja tsemppiä. Mie oon jo 13 vuotta uusilla osilla pyöräillyt.🦁🚴*♀️

.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti antsa_m Katso viesti
    Ne kolme sanaa jotka siun on hyvä muistaa...maltti..maltti ja maltti. Pyörän oikea koko ja säädöt..ne on hyvä olla just siulle sopivat. Aloita lyhyillä ajo kerroilla..mieluummin tasamaalla niin siitä se lähtee. Ja pienillä vaihteilla alussa.. kevyesti kampia pyörittäen. Eikun liikkeelle..ja tsemppiä. Mie oon jo 13 vuotta uusilla osilla pyöräillyt.女*♀️

.
    Kiitos kannustuksesta, sitä tarvittaan.

Pyörä piti tilata, kun ei ole kivijalkaliikkeitä lähettyvillä ja tuo kumipyöräliikekkin (kauppa-auto) lopetti kulun.
    Netistä opettelin tuon pyörän koon mitoituksen yms. ja se sattui hyvin. Myös säätöjä opeteltu kaikki tietävän Yuotuben avulla.
    Nyt satulan paikan pitäisi olla OK, tanko pitää miettiä kunhan saa kilometrejä alle. Jos oikein ymmärsin, niin satulaa ei muuteta kun haetaan hyvää ajoasentoa.

Istuinluut, stemmi yms. löyty, joista en ollut ennen kuullutkaan mitään

Hops, itsekkin pääsen lonkkaleikkaukseen nopeammin kuin osasin aavistella. Tekoniveltä ei onneksi tarvita, vaan pientä metallitukea lonkkamaljan takaosan murtumaan huomenna.

Saas nähdä minkä verran taukoa tulee. SK-muistoajoihin ei ehkä sunnuntaiksi ehdi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Hops, itsekkin pääsen lonkkaleikkaukseen nopeammin kuin osasin aavistella. Tekoniveltä ei onneksi tarvita, vaan pientä metallitukea lonkkamaljan takaosan murtumaan huomenna.

Saas nähdä minkä verran taukoa tulee. SK-muistoajoihin ei ehkä sunnuntaiksi ehdi.
    Uhh, no kävipä pahasti. Tsemppiä!

Sramin flat-top ketju kestää kuulemma huonommin, eli hg-701:lla mennään!

Hyvät osat valitsit!
    Pikaista paranemista takaisin satulaan.

Juu, kaikki kunnossa. Kipuja ei lainkaan ja jalka liikkuu heti normaalisti. Istua saa.

Vielä täytyy kysyä tuosta raajanpainovarauksesta. Paljokohan se tekee watteina...

Asiaa! Toivottavasti tajusivat vahata ketjun, niin ei tuu tehohävikkiä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    Asiaa! Toivottavasti tajusivat vahata ketjun, niin ei tuu tehohävikkiä
    Ketjun kierrätys jää tekemättä mutta uppovahaus sen sijaan...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti

Jee, kaikki meni hienosti. Äsken 6wk kontrolli ja palikat hienosti kohdillaan. Kävellä saa ja pyörällä ajaa, kunhan välttää kaikkea sivuttaisvääntöä.
    Olen jo tietysti tuon testaillutkin.

On nämä ortopedit vaan kurkoja. Mulla oli siis tuosta lonkkamaljasta isoja palasia irti. Sieltä ne kaiveli palaset lonkan sisältä ja rakentelivat muodot kuntoon.
    Edes ruston kanssa ei pitäisi omassa tapuksessa olla ongelmia, koska murtuma on maljan reunassa. Eli odottamaani nivelrikkoa ei ole luvassa.

Kipua ei ole ollut lainkaan. Buranaa söin aluksi muutaman päivän, mutta sitäkin vain koska luulin tuota tarvittavan tulehdukseen. Tästä on takuulla kiittäminen ortopedia. Tuossa kuitenkin mentiin lihaksen läpi ja irroiteltiin lihaksia. Saattaa kyllä olla pientä turtumaa kivun tuntemisessa prätkä aikojen jäljiltä, koska en tuota poikki mennyttä jalkapöydän luutakaan noteerannut.

Nenää stemmiin ja kohti uusia kolauksia. PK-season alkaa huomenna.

Polvivammaisena mielenkiinnolla olen lukenut. Mennä vuonna terkkarissa unihäröjen takia ja koitin lekurille polvestakin kertoa. Eipä tuo Galina ollut kuulevinaan...
    Just ennen puolukka-aikaa sitten liukastelin oikein kunnolla, jäi marjat poimimatta ynnä syksyn lehdet haravoimatta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Kaksi viikkoa sitten tehtiin tekolonkkaleikkaus ja viime marraskuussa tekopolvileikkaus. Ensi viikolla kokeilen salilla kuntopyörää. Juoksumatolla olen jo kävellyt ekasta viikosta lähtien. Pyöräilyä spessun vado4 (mallia 2017) pitänee varoa, koska "nousupuoli" korjattu. Voi olla ongelma heittää jalka satulan yli. Tulee kiellettyä sivuttaisliikettä. Toisaalta jos opettelisi nousun toiselta puolen....

Samanlaisia aiheita

1. MTB 15v. jälkeen...?
    By Jupe80 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 09.09.2015, 09.34
  2. Harjoittelu olkapääleikkauksen jälkeen
    By MiikaJ in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 05.02.2015, 02.53
  3. Sateen jälkeen
    By jussi 163 in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 15