CanyonElectrobikeRideGiantHuntteriHelkama
Sivu 33 / 51 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 23 31 32 33 34 35 43 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 961 - 990 / 1510

Aihe: Mihin sähköpyörää tarvitaan?

  1. #961
    Hyttysistä ja rotista hiukan sivuun...

    Taloudessamme on vuoden kokemus sähköpyöräilystä. Vaimo ajaa sillä työmatkat (15 kilometriä suuntaansa) ja minä sotken vieressä luomuna. Fakta on, että ilman sähköä vaimo ei töihin lähtisi fillaroimaan. Nyt hän saa melkein 1,5 tuntia hyötyliikuntaa päivässä. Sykemittarin perusteella suurin osa lenkistä menee aika ideaalilla pk-tasolla. Lisäksi sähköfillarin ansiosta yhteinen matkavauhti on sellainen kompromissi, että se on molemmille kohtuu kiva. Minä vähän himmailen ja vaimo pääsee sitä kahtaviittä.

    Fyysisen hyvinvoinnin lisäksi tuolla on ihan oikeasti vaikutus myös parisuhteeseen. Viikon aikana tulee monta tuntia yhteistä laatuaikaa.

  2. #962
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Onko meillä tässä taas yksi oppikirjaesimerkki whataboutisimista?
    No mikäs olisi ollut Helsingin Yliopiston hyväksymä reaktio? Ranteet auki ja seppuku ennen kuin taju menee?

    Olishan sitä voinut todeta suoraan, että mitä helvetin väliä on jollain sähköpyörän akuilla. Ja pitäiskö kuiturunkojen kierrätyksestä avata oma topikki?

    Mitään ei voi kirjoittaa, etteikö sieltä joku kirjaviisas ryntää paikalle.

  3. #963
    Eihän tossa ollut mitään kirjaviisautta! Ja toisekseen vaikka mä sattuisin todella olemaan edes kirjaviisas, sillä ei olisi mitään merkitystä siihen mitä mä täällä kirjoitan tai miksi eikä mihinkään muuhunkaan. Jos sä kirjoitat jotain, joka ansaitsee tai suorastaan vaatii tietenlaisen asiahuomautuksen tai -korjauksen, niin grow up ja live with it kuten meitä nuoremmat sen sanoisivat.

    Hae nyt vaikka aikasi kuluksi ja minun mielikseni edes se yksi esimerkki siitä porukkalenkistä jolle joku olisi edes mahdollisesti tulossa sähköfillarilla mutta käsi nousisi pystyyn. Tai edes siitä luomufillaristista joka on ilmoittanut jättäytyvänsä porukkalenkeiltä pois mikäli sinne päästetään sähköfillareita.

    Vähemmän konfrontaatiohalukkuutta, enemmän elämäniloa

  4. #964
    Liittynyt
    05/2006
    Viestit
    498
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Eihän tossa ollut mitään kirjaviisautta! Ja toisekseen vaikka mä sattuisin todella olemaan edes kirjaviisas, sillä ei olisi mitään merkitystä siihen mitä mä täällä kirjoitan tai miksi eikä mihinkään muuhunkaan. Jos sä kirjoitat jotain, joka ansaitsee tai suorastaan vaatii tietenlaisen asiahuomautuksen tai -korjauksen, niin grow up ja live with it kuten meitä nuoremmat sen sanoisivat.

    Hae nyt vaikka aikasi kuluksi ja minun mielikseni edes se yksi esimerkki siitä porukkalenkistä jolle joku olisi edes mahdollisesti tulossa sähköfillarilla mutta käsi nousisi pystyyn. Tai edes siitä luomufillaristista joka on ilmoittanut jättäytyvänsä porukkalenkeiltä pois mikäli sinne päästetään sähköfillareita.

    Vähemmän konfrontaatiohalukkuutta, enemmän elämäniloa
    Kuis paljo sulla on kokemusta sähköfillarista?

  5. #965
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Hae nyt vaikka aikasi kuluksi ja minun mielikseni edes se yksi esimerkki siitä porukkalenkistä jolle joku olisi edes mahdollisesti tulossa sähköfillarilla mutta käsi nousisi pystyyn. Tai edes siitä luomufillaristista joka on ilmoittanut jättäytyvänsä porukkalenkeiltä pois mikäli sinne päästetään sähköfillareita.
    Örr... ja näin olen väittänyt tapahtuneen missä?

  6. #966
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    797
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Hae nyt vaikka aikasi kuluksi ja minun mielikseni edes se yksi esimerkki siitä porukkalenkistä jolle joku olisi edes mahdollisesti tulossa sähköfillarilla mutta käsi nousisi pystyyn. Tai edes siitä luomufillaristista joka on ilmoittanut jättäytyvänsä porukkalenkeiltä pois mikäli sinne päästetään sähköfillareita.
    Kelpaisko viesti #682 tässä ihan samaisessa ketjussa?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Highlander Katso viesti
    ...eroan pyöräilyseurastani ja poltan paitani mikäli seura alkaa järjestämään apustajille yhteislenkkejä😂

  7. #967
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    ^Ei kannata Pexi, kun sulla on tollanen passiivis-aggressivinen, liikkuvan maalin taktiikka höystettynä whatabautismilla ja parilla muulla autismilla. Eihän me näitä älykköjä vastaan pärjätä. Akkua lataukseen vaan ja ratalle.

  8. #968
    Liittynyt
    02/2006
    Paikkakunta
    ratikan luvattu maa
    Viestit
    1.109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Kelpaisko viesti #682 tässä ihan samaisessa ketjussa?
    Mulla on yksi vanha paita valmiina josta on vetoketju rikki Mutta huumori sikseen..

    Kaupin kanuunat toivottaa tervetulleiksi yhteislenkeilleen kaiken ikäiset ja kokoiset polkupyöräilijät. Lisätietoja löydät seuran sivuilta https://www.kaupinkanuunat.net/
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

  9. #969
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Hamina
    Viestit
    17
    Vaimolla on hyvä sähköfillari työmatkakulkineena. Olen tykännyt ajoittain käydä sillä itsekin hoitamassa arkiasioita ja se on kummallakin suoraan auton käytöstä pois. Lisäksi nyt se sähköpyörä on myös ainoa mahdollisuus päästä yleensäkään hupilenkille ulos, on nääs jalka kipsissä. Aurinko helottaa pilvettömältä taivaalta ja seinät meinaa kaatua päälle.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #970
    ^^Kautta aikoin on maailman "sivistysvaltioiden" tuotteet tuotettu ns. surkeissa oloissa. Vaatteita ommellaan orjapalkalla ja laivoja puretaan alkeellisissa oloissa. Sinänsä ei yllätä. Sähköautojen vastustajat vain ovat nostaneet juuri akuissa tarvittavien alkuaineiden tuotannon tikun nokkaan. Samaan aikaan he soittavat kavereilleen älypuhelimilla, joiden elektroniikassa on tarvittu kultaa, jota kaivetaan aivan yhtä huonoissa oloissa.
    Ei se sitä poista, etteikö asiasta pitäisi keskustella. Mutta jos joku jättää sähköfillarin ostamatta tämän takia, niin kannattaa miettiä myös muuta "kerskakulutustaan". Oikeastihan ihminen ei tarvitsisi kuin epämääräisen majan jossa talvella lämmitellä, puuta lämmönlähteeksi (Suomessa), vähän vaatetta ja kasvimaan ruokaa varten. Siitä ylöspäin on kaikki ns. turhaa. Kuinka askeettiseksi kukakin elämänsä pystyy rakentamaan jottei ikinä riistäisi ketään, on jokaisen harkittavissa.

    Sähköfillarointia voi miettiä myös vaikka siltä kannalta että ostamalla kalliin sähköfillarin, on nekin rahat pois muusta luonnon tuhoamisesta ja riistosta

  11. #971
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Kelpaisko viesti #682 tässä ihan samaisessa ketjussa?
    Ei voi olla totta!

    ...eroan pyöräilyseurastani ja poltan paitani mikäli seura alkaa järjestämään apustajille yhteislenkkejä��
    Miten tuon voi onnistua lukemaan tunnistamatta tyylilajia jolla se on selvästi kirjoitettu ja jota on vielä selvennetyy ja vahvistettu tuommoisella kuvakkeella?

    Ei s-na! Jossain vaiheessa - ja se vaihe alkaa olla käsillä - mun vaan täytyy luovuttaa että Fillarifoorumi on menetetty persuille, pölhöpopulisteille, armottomille tosikoille, huumorintajuttomille idiooteile ja kiiluvasilmäisille sähköpyöräfanatikoille! Mutta onneksi silloin kaikki voittavat

  12. #972
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti veke Katso viesti
    Kuis paljo sulla on kokemusta sähköfillarista?
    Kerro minulle ensin mitä sellaista olen kirjoittanut tai väittänyt joka olisi vaatinut omakohtaista kokemusta sähköfillarista ajamisesta?

    Miten esimerkiksi sähköpyörillä ajavien kaverien kertomukset omista kokemuksistaan tai sähköpyöräesittelyissä ja testeissä esitetyt asiat muuttuvat merkityksettömiksi tai paikkansapitämättömäksi jos minä, sähköpyörää edes kokeilematon succispelle, satun olemaan se joka ne - sellaisenaan, värittämättä ja vääristelemättä, esittää?

    Ihan vaan yhtenä esimerkkinä: kaikki ovat olleet yhtä mieltä että sähköavustuksen huomaa ehkä parhaiten kiihdytyksessä nollasta avustuksen ylärajaan. Sen vuoksi esimerkiksi pysähtelyt ja turhat hidastukset nollavauhtiin eivät ole niin sanotusti samalla lailla turhauttavia kuin luomupyöräilijälle joka luonnollisesti pyrkii mahdollisimman sujuvaan ja jatkuvaan etenemiseen. Mutta kun joku sähköpyörien vastustajaksi tai sähköpyöräilijöiden dissaajaksi leimattu edes viittaa tähän ominaisuuteen, niin...

  13. #973
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Örr... ja näin olen väittänyt tapahtuneen missä?
    Tulkinta on tietysti minun ja sanamuodoista ja siitä väititkö juuri ja nimenomaan näin vai näin voidaan jankata loputtomiin, mutta kirjoitit


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^^Onhan tätä porukkaa, jotka hampaat irvessä tuijottaa jotain Stravan KOMeja vaimitäperkelettänenytonkaan ja pohtii, että voiko tämä olla ajettu "luomulla" vai onko pelsepuupi polkenutkin sen sähköllä. Tai mopolla. Tai autolla.

    Niin sitä vasten ymmärtää, että porukkalenkille ei pääse kuin mahdollisimman vittumaiseksi ajaa konffatulla kyyrypyörällä.
    ...jossa "^^" viittasi pexin kirjoitukseen ja mitä ilmeisimmin sen kohtaan "Ja nythän meillä täällä - pienemmässä mittakaavassa - on luvattu erota omasta pyöräilyseurasta, jos porukkalenkille päästetään sähköavusteisia. Porukkalenkille."

    ...joka siis perustui highlanderin kommenttiin johon on jo yllä ehditty palata.


    Jos edelleen todella katsot että olen pahasti vääristellyt kirjoittamaasi, niin pahoittelen asiaa. Mutta silloin totean samalla että osaat kirjoittaa yhtä huonosti kuin minä

  14. #974
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    ^^Kautta aikoin on maailman "sivistysvaltioiden" tuotteet tuotettu ns. surkeissa oloissa. Vaatteita ommellaan orjapalkalla ja laivoja puretaan alkeellisissa oloissa. Sinänsä ei yllätä. Sähköautojen vastustajat vain ovat nostaneet juuri akuissa tarvittavien alkuaineiden tuotannon tikun nokkaan. Samaan aikaan he soittavat kavereilleen älypuhelimilla, joiden elektroniikassa on tarvittu kultaa, jota kaivetaan aivan yhtä huonoissa oloissa.
    Ei se sitä poista, etteikö asiasta pitäisi keskustella. Mutta jos joku jättää sähköfillarin ostamatta tämän takia,
    Katkaistaan tuohon ja todeta ettei kai kukaan ainakaan näissä foorumikeskusteluissa ole tuonut esille sellaiista että on päättänyt jättää sähköfillarin ostamatta akkuihin, niihiin tarvittaviin maametalleihin, niiden valmistukseen ja niiden kierrättämiseen liittyvien ongelmien takia.

    Muuten luulen että ne jotka näistä akkuongelmista piittaavat, tuntevat samaa huolta kaikista akuista ja kaikesta elektroniikasta johon esimerkiksi litiumia ja kobolttia käytetään.

    Last but not least, jos esittää nykyisten sähköautojen merkittäväksi ongelmaksi niiden akut - eikä sen takia esimerkiksi pidä sähköautoja niin onnellisena ja vihreänä tapana jatkaa yksityisautoa entiseen malliin kokematta huonoa omaatuntoa hiilijalanjäljestään - niin on pahimman luokan <kutsu sitä sitten miksi haluat> kuitata se huomauttamalla älypuhelimista. Jos et ymmärrä miksi, ei sitä kannata ruveta sinulle selittämäänkään. Eikä siinä silloin ole kysymys kenenkään älykkyysosamäärästä tai koulutusasteesta.


    Mutta tämä paskanjauhaminen ja jankkaaminen näin kauniina päivänä jolloin pitäisi voida olla ilmassa leijuvasta pölystä huolimatta ajamassa, sähköllä tai ilman, tuolla ulkona on niin saakelin rasittavaa että on pakko piristää itseään ihailemalla italialaista muotoilua:




    https://www.pininfarina-evoluzione.com/

  15. #975
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    ^ x (1-4) Nyt ei jaksa provosoitua kun aurinko paistaa ja just tulin lenkiltä. Luomulla vetelin, jos jotain kiinnostaa.

  16. #976
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    797
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Ei s-na! Jossain vaiheessa - ja se vaihe alkaa olla käsillä - mun vaan täytyy luovuttaa että Fillarifoorumi on menetetty persuille, pölhöpopulisteille, armottomille tosikoille, huumorintajuttomille idiooteile ja kiiluvasilmäisille sähköpyöräfanatikoille! Mutta onneksi silloin kaikki voittavat
    Tiäksä että joskus, jossakin määrin, tuo oma kiehuva ulosantisi saattaa myös hiukan viitata jonkinlaiseen fanaattisuuteen ja ehkä myös noihin muihinkin listaamiisi ominaisuuksiin. Mahtaako täällä harrastefoorumilla nyt olla tarpeellista tuolla tavalla kiroilla ja solvata muita yksilöitä ja kansanryhmiä?

  17. #977
    Liittynyt
    05/2006
    Viestit
    498
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Kerro minulle ensin mitä sellaista olen kirjoittanut tai väittänyt joka olisi vaatinut omakohtaista kokemusta sähköfillarista ajamisesta?

    Miten esimerkiksi sähköpyörillä ajavien kaverien kertomukset omista kokemuksistaan tai sähköpyöräesittelyissä ja testeissä esitetyt asiat muuttuvat merkityksettömiksi tai paikkansapitämättömäksi jos minä, sähköpyörää edes kokeilematon succispelle, satun olemaan se joka ne - sellaisenaan, värittämättä ja vääristelemättä, esittää?

    Ihan vaan yhtenä esimerkkinä: kaikki ovat olleet yhtä mieltä että sähköavustuksen huomaa ehkä parhaiten kiihdytyksessä nollasta avustuksen ylärajaan. Sen vuoksi esimerkiksi pysähtelyt ja turhat hidastukset nollavauhtiin eivät ole niin sanotusti samalla lailla turhauttavia kuin luomupyöräilijälle joka luonnollisesti pyrkii mahdollisimman sujuvaan ja jatkuvaan etenemiseen. Mutta kun joku sähköpyörien vastustajaksi tai sähköpyöräilijöiden dissaajaksi leimattu edes viittaa tähän ominaisuuteen, niin...
    Niin..tota...kysyin vain sun - omia - kokemuksia sähköpyöristä ... Kukin tavallaan.

  18. #978
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    797
    Tämän keskusteluketjun taustoittamiseen:

    Vuonna 2017 sähköpyörien markkina oli $16 miljardia.
    Vuonna 2025 sen arvellaan olevan $24 miljardia.

    Bromptonin CEO Butler-Adams kuvaa markkinamuutosta Youtubesta löytyvässä Google Talkissa näin:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Butler-Adams
    "You can kiss goodbye to normal bikes."

  19. #979
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.471
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexi Katso viesti
    Vuonna 2017 sähköpyörien markkina oli $16 miljardia.
    Vuonna 2025 sen arvellaan olevan $24 miljardia.
    Lähde näille luvuille ilmeisesti olisi esim. https://www.statista.com/statistics/...tric-bicycles/

    Ja samalta saitilta ilmenee, että valtaosa myynnistä tapahtuu Aasiassa 2016 lukujen perusteella, toki muualla markkina on vasta ollut kasvamassa tuolloin. https://www.statista.com/statistics/...les-by-region/


  20. #980
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.647
    Tänään Keimolassa näin mihin, esimerkiksi, sähköpyörää tarvitaan. Nuori kaveri tuli kevyen liikenteen väylää sähkömaasturilla ehkä n. 50km/h ja tyylikkäästi kanttasi jatkaen soratietä ja lisäsi vauhtia. Tähän ei normifillarilla kukaan pysty, joten kyllä sähkömaasturilla ainakin käyttönsä on. Hyvä että jo kauempaa näin että osasin väistää väylän reunaan.

  21. #981
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    10.274
    ^Joo... tuo on juuri se mihin sähköavusteista polkupyörää ei tarvita. Sähkömopot sitten erikseen.

    Mutta kyllähän tälläkin foorumilla porukka ajelee 40+ keskareilla, joten kai ne huiput on pakko olla 50 tietämissä?

  22. #982
    Olen nähnyt minäkin fillareita, joissa ei tarvi edes polkea, mutta ihmisten pitäisi muistaa aina että kaahaahan jotkut viritetyillä mopoilla ja aika moni hurjastelee autolla maantiellä ylinopeutta. Ei se sähköfillarin vika ole jos joku rakentaa fillarin näköisen sähkömopon ja ajelee sillä missä sattuu. Ja sitten se toinen näkökulma; jos joku ajaa pyörätiellä ja selkeässä paikassa vaikka sitten sillä sähköfillarilla neljääkymppiä - tai vaikka viittä - niin ei se tarkoita että se painaa samaa vauhtia täpötäyden torin läpi. Toki voi olla niitä, joiden pitää näyttää tyhmyytensä, mutta ihan hyvin kyseessä voi olla harrastaja, joka siirtyy tylsän pyörätieosuuden nopeammin jotta ruuhkaisempaan kaupunginosaan saapuessa on aikaa sitten ajella cruisaillen ja muu liikenne huomioiden.

    Nuoren lapsen kanssa fillarilla liikenteessä totesin taas saman ilmiön, johon törmäsin jo autokoulussa; huomautin lapselle että "et katsonut autoja kun ajoit pyörätienjatkeelle (kansan suussa suojatie)". Lapsi siihen närkästyneenä että hän katsoi autot jo ajoissa ennen risteykseen saapumista ja että kääntyyhän hänellä silmät. Autokoulussa moottoripyöräkorttia ajaessa tuli aikoinaan ohjeistusta että risteyksiin saapuessa kannattaa päätä/kypärää käännellä puolelta toiselle, koska tutkintoa tarkastava inssi ei muuten usko että katsot sivuille. Fillarilla joskus tulee ajettua pyörätienjatkeen yli melko vauhdilla, siten että jo 100m aiemmin alan katsoa näkyykö autoja tai muuta liikennettä missään. Keskeltä harvaa metsää tien yli suhahtava pyöräilijä näyttää 100m päässä saapuvan autoilijan silmissä varmaan siltä kuin kaveri olisi vetänyt tien yli laput silmillä. Hän ei kuitenkaan tiedä miten hyvin pyöräiijä on tarkastanut liikennetilanteen jo aiemmin. Tuntuu jäykälle ja kankealle pysähtyä joka ikisen pyörätienjatkeen ja suojatien eteen ja heiluttaa päätään vasta sitten puolelta toiselle. Tästä päästään siihen "viittäkymppiä kaahailuun" eli tällainen "hurjastelija" voi hyvin havainnoida liikennetilanteet jo pitemmästä matkasta ja kun huomaa että voi jatkaa samaa vauhtia sivutielle, miksi hidastaa nolliin, heilutella päätään puolelta toiselle ja kiihdyttää taas matkaan?

  23. #983
    Liittynyt
    05/2013
    Viestit
    85
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Olen nähnyt minäkin fillareita, joissa ei tarvi edes polkea, mutta ihmisten pitäisi muistaa aina että kaahaahan jotkut viritetyillä mopoilla ja aika moni hurjastelee autolla maantiellä ylinopeutta. Ei se sähköfillarin vika ole jos joku rakentaa fillarin näköisen sähkömopon ja ajelee sillä missä sattuu. Ja sitten se toinen näkökulma; jos joku ajaa pyörätiellä ja selkeässä paikassa vaikka sitten sillä sähköfillarilla neljääkymppiä - tai vaikka viittä - niin ei se tarkoita että se painaa samaa vauhtia täpötäyden torin läpi. Toki voi olla niitä, joiden pitää näyttää tyhmyytensä, mutta ihan hyvin kyseessä voi olla harrastaja, joka siirtyy tylsän pyörätieosuuden nopeammin jotta ruuhkaisempaan kaupunginosaan saapuessa on aikaa sitten ajella cruisaillen ja muu liikenne huomioiden.

    Nuoren lapsen kanssa fillarilla liikenteessä totesin taas saman ilmiön, johon törmäsin jo autokoulussa; huomautin lapselle että "et katsonut autoja kun ajoit pyörätienjatkeelle (kansan suussa suojatie)". Lapsi siihen närkästyneenä että hän katsoi autot jo ajoissa ennen risteykseen saapumista ja että kääntyyhän hänellä silmät. Autokoulussa moottoripyöräkorttia ajaessa tuli aikoinaan ohjeistusta että risteyksiin saapuessa kannattaa päätä/kypärää käännellä puolelta toiselle, koska tutkintoa tarkastava inssi ei muuten usko että katsot sivuille. Fillarilla joskus tulee ajettua pyörätienjatkeen yli melko vauhdilla, siten että jo 100m aiemmin alan katsoa näkyykö autoja tai muuta liikennettä missään. Keskeltä harvaa metsää tien yli suhahtava pyöräilijä näyttää 100m päässä saapuvan autoilijan silmissä varmaan siltä kuin kaveri olisi vetänyt tien yli laput silmillä. Hän ei kuitenkaan tiedä miten hyvin pyöräiijä on tarkastanut liikennetilanteen jo aiemmin. Tuntuu jäykälle ja kankealle pysähtyä joka ikisen pyörätienjatkeen ja suojatien eteen ja heiluttaa päätään vasta sitten puolelta toiselle. Tästä päästään siihen "viittäkymppiä kaahailuun" eli tällainen "hurjastelija" voi hyvin havainnoida liikennetilanteet jo pitemmästä matkasta ja kun huomaa että voi jatkaa samaa vauhtia sivutielle, miksi hidastaa nolliin, heilutella päätään puolelta toiselle ja kiihdyttää taas matkaan?
    Tuossahan tulee tärkeäksi myös oma kehonkieli, millä viestii muulle liikenteelle mahdollisista aikomuksista. Turhan usein kävelijät, pyöräilijät/sähköpyöräilijät kääntyy ilman että ilmaisee omia aikomuksiaan. Siinä ei autoilijalle tai toiselle pyöräilijälle anneta paljoa aikaa reagoida kun yhtäkkiä toinen liikenteessä kulkijaa vetää 90 asteen mutkan ja tulee eteen. Tämä varmaan tietysti korostuu kovemmissa vauhdeissa ja eritoten sähköpyörän kovan kiihtyvyyden kanssa. Kun pyöräilijä tai kävelijä ensin selkeästi päätään kääntämällään jo vilkuilee muuta liikennettä niin muu liikenne näkee jo mahdollisen suunnan muutoksen. Pyöräilijöidenhän tietysti pitäisi viittoa mihin on kääntymässä..

  24. #984
    ^Totta. Itse teen usein siten että jos risteykseen on saapumassa esim. pari autoa, niin hidastan aiemmin, enkä vilkaisekaan autojen suuntaan, jotta ne jatkaisivat samaa vauhtia risteyksen yli ja voisin itse jatkaa matkaa ajamalla. Jos erehdyn katsomaan autoja, alkaa ne hidastaa, mutta en tiedä pysähtyykö oikeasti. Joten itsekin joudun hidastamaan ja autoilija hidastaa ja kohta molemmat on pysähtyneinä. Usein autoilija kaiken lisäksi lähestyy risteystä liian vauhdikkaasti, joten oman turvallisuuteni vuoksi joudun odottamaan selkeä merkkiä, että autoilija oikeasti huomasi minut. Kun auto on lopulta pysähtynyt 30cm päähän pyörätienjatkeen merkinnöistä, lähden taas kiihdyttämään matkaan. Joten selkeämpi monesti antaa autojen mennä ja ajaa sitten tyhjää tietä yli.

    Fillarilla on käynyt monesti siten että ajan pyörätiellä tien vieressä ja päätän vaihtaa toiselle puolella tietä menevälle pyörätielle - kohdasta jossa ei mene suojatietä tai pyörätienjatketta. Kaiketi siis laittomasti. (Omasta mielestäni sujuvampaa kuin pysäyttää suojatielle ja seisauttaa liikenne). Ja kun ajaessa katson taakse, tuleeko autoja, niin joku mummo/pappa päättää iskeä liinat kiinni ja käydä varomaan että syksyn mukamas tielle. Ihan oikeasti. Siksi joudun vilkaisemaan takaa tulevat autot nopeasti ja jatkamaan vielä matkaa, tuijottaen tiukasti vain eteenpäin. Vauhtia ei kannata ennen taakse vilkaisua hidastaa yhtään, tai autoilijat alkavat panikoida. Sitten kun molempien suuntien autojonojen välissä on sopiva tauko, singahdan yli vauhdilla. Sekin näyttää varmaan jonkun autoilijan silmiin siltä, kuin "tuo ei kyllä katsonut yhtään tuleeko autoja kun pää ei heilunut kuin vieteriukolla".

    Itse aiheeseen; sähköpyörä on kyllä kiva, koska sen kanssa ei niin kauhesti harmita pysähtyäkään liikennetilanteissa - koska kiihdytys takaisin matkavauhtiin on helppoa. Mutta ei se poista sitä tosiasiaa että mahdollisimman vähäristeyksinen ja hyvät näkyväisyyden joka paikkaan tarjoava pyörätie on paljon nautinnollisempi ajaa kuin paljon ysikymppisiä ja pimeitä mutkia sisältävä sokkelo.

  25. #985
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    1.057
    Urpot on urpoja, ajoi ne millä hyvänsä. Paitsi autoilijoista BMW-kuljettajille taisi olla omakin lempinimi. Lähdenkin tästä taas kiusaamaan autoilijoita ja häiritsemään lintujen pesimäpuuhia kaksipyöräisellä. Ei tämä niin vakavaa ole, kunhan minä pääsen tien yli ensin ja kukaan ei ohita siirtymillä!

  26. #986
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    422
    Välillä tulee joskus sellainen fiilis, että vaihtaisi taas prätkän sähköfillariin mutta jo nykyinen lainsäädäntö on niin mahdoton, että se fiilis katoaa aina nopeasti.
    Olen mieluummin bensanpolttaja, kuin "mopoilija". Nuo ne vaihtoehdot ovat nykyilmapiirissä. Kevyen liikenteen väylät tulisi hävittää, ei huonosta ideasta saa hyvää, ja rakentaa verkosto alun asti uusiksi nopeille sähköpyörille, ja sen jälkeen väyläkohtaiset rajoitukset käyttöön ja ajoneuvokohtaiset pois. Ei tule tapahtumaan, tiedän. Tässä on joko ilmastohihhulien tai sitten kauramotoristien inhon kohteena, teki miten tahansa. Elämä on Outoa se on nykyään bensamotoristienkin keskuudessa, kun itse on 48vee ja aina nuorin joka paikassa. En taida koskaan yltään bensamotoristien keski-ikään, joka on tällä hetkellä 50vee ja pakenee minua sitä mukaa kun vanhenen. Mopoiluterveisin, e-cruiser.

  27. #987
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    427
    ^Höpsis, sähkis alle ja rajoitin pois, on mukavampaa ja vapaampaa(maastoajo) kuin prätkällä.

  28. #988
    Sain parisen viikkoa sitten alle oman sähköavusteisen (Cube Touring Hybrid One 400, linkki) ja tässä omia kokemuksia lyhyesti:

    - Hikisyys: jo nelisen kilometrin (parisen kilometriä suuntaansa) kauppareissulla saa perinteisellä mankelilla hien päälle etenkin talviolosuhteissa ja kun matkan varrella on mäkiä. Tässä sähköavusteisuus auttaa suuresti ja välillä sitä osaa arvostaa.

    - Mäet ja seikkailu/huvimentaliteetti: olen ajellut huvikseni muutamia reittejä, joita ei isojen mäkien ja korkeuserojen takia tulisi ajeltua yhtä innoissaan ilman avustusta. Kunto voisi loppua ja lenkistä tulisi työtä; nyt avustusta voi vain lisätä jyrkässä mäessä ja paukkuja riittää omissakin reisissä pidemmälle. Kesäolosuhteissa kevyt huvi- ja seikkailupyöräily uusissa paikoissa lienee mukavaa.

    - Oman kunnon riittävyys: jos ajelee paljon, niin joskus ei jaksaisi puristaa niin kovaa ja pyöräilystä tulee pakollista vääntämistä. Sähköavusteisuus antaa keholle tarvittaessa enemmän mahdollisuutta lepohetkiin, mutta silti pääsee asioimaan, liikkumaan ja ulos pyörän selässä. Kevyesti tai raskaammin.

    - Tekniikan kokeilu: onhan uusi aina kiinnostavaa ja sähköavusteisuus on uusi muoto pyöräillä. Hauskaa ja erilaista! Perinteistäkään pyöräilyä tuskin tulee hylättyä kuitenkaan ihan heti.

    - Vaihtoehtoisuus: jos tuntuu siltä, niin voi ajella perinteisellä tai avusteisella pyörällä. Tai ilman avustusta tai avustuksen kanssa. En ole vielä juuri kokeillut mikä sopii mihinkin käyttöön, mutta vaihtoehtojen olemassaolo ja lisääntyminen on periaatteessa hyvä juttu.

    - Ajan säästö: Tuntuu nopeuttavan jonkin verran pyörällä liikkumista ainakin itselläni.

    Toisaalta huonojakin puolia on: akun latailu ja kiinnittely on vähän rasittavaa, luultavasti suuresti suurentunut varkausriski ja huoli (tosin vakuutushan korvaisi, mutta silti). Sopivia runkolukitsemistelineitä ei ole kaikkialla tai ne ovat täynnä. Tuntuma tiehen ja hallittavuus ovat kevyemmissä perinteisessä pyörissä juuri sen keveyden takia parempia. Sähköavusteisella tuntuma on etäisempi, mutta nämä pätevät omiin vertailukohtiini, esim. kevyempi Orbea Gain varmaankin on lähempänä perinteistä tuntumaa. Lisäksi olisi hyvä, jos avustustasoja voisi virittää itse: olen ajellut useimmiten tasaisella alimmalla Eco-avustuksella joka riittää hyvin, mutta sen alle kaipaisi vielä pienempää tasoa. Pakkasella voi tulla kylmä avustusta käyttäessä, mutta kehon lämpöjä saa ylös ajamalla ilman avustusta jonkin matkaa. Ja tuohan tekniikka rikkoutumisvaihtoehtoja ja kulumista (esimerkiksi akun tapauksessa), mutta tämähän on elämää. Väliaikaista kaikki on.

    Kokonaisuudessa kuitenkin sähköavusteiselle pyörälle on minusta moniakin hyviä syitä, ja hankinta kannattaa jos tarvetta on.
    Mr_W muokkasi tätä : 14.12.2019 at 20.46

  29. #989
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.091
    ^

    Varmaan aika tulla kaapista. Aloitin tämän ketjun 2017 oikeasti miettien sähköpyörien tarpeellisuutta. No jouduin sitten viime talvena kantamaan / kahlaamaan fillaria työmatkalla pariinkin otteeseen ja päätin, jotta "tämä on nyt tässä". Siitä alkoi projekti, joka johti syyskesältä Läskin sähköistämiseen. Tuosta projektista olen kirjoitellut muissa ketjuissa, joten se siitä. Mutta kommenttina Mr W:n yllä esitettyihin argumentteihin - HYVIN SUMMATTU
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  30. #990
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    149
    Eiköhän sähköpyörä ole ainoastaan siirtymävaihe kevyeen sähkömopoon, jos vain akkutekniikka tulevaisuudessa sellaisen mahdollistaa.

    Varmasti moni huomaisi, että vaikka sähköpyörällä polkeminen on maastossa kivaa, niin vielä kivempaa on keskittyä pelkästään ajamiseen tarvitsematta polkea.

    Kun teinit kinuavat kulkuvälinettä, he tahtovat sähkömopon eivätkä pyörää. Siitä se kulttuuri lähtee kehittymään.

    Vähän vaikea on nähdä sähköpyörälle pitkäaikaista vuosikymmenten mittaista tulevaisuutta. Sen sijaan erilaisten sähköskootterien määrä räjähtänee.

Samanlaisia aiheita

  1. Mihin museo-osat?
    By ptaipale in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 22.07.2017, 01.13
  2. Sähköpyörää hankkimassa
    By zebek in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 60
    Viimeinen viesti: 01.11.2016, 21.13

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •