Sivu 32 / 33 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2230313233 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 931 - 960 / 988

Aihe: Mihin sähköpyörää tarvitaan?

  1. #931
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    19.812
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Kun luki kovaa sähköfillarien vastustusta mm. tukihankkeen ollessa tapetilla....
    Luit väärin silloin. Sähköpyöräthän eivät aiheuttaneet vastustusta vaan se tapa, jolla ostotukea olisi jaettu:

    1) kiinteä sähköpyörän hinnasta riippumaton tukisumma
    2) tuen saisi sama henkilö vaikka vuosittain
    3) vain nopeimmat 500 (vaimikäsemääräoli) kansalaista saisi tuen
    4) ostotuki vain sähköpyörille
    5) tukea myös kansainvälisille verkkokaupoille vaikka perusteltiin kotimaisella työllistymisellä

    Siinä on heti viisi asiaa väärin, p.o. vaikka:

    1) ostohinnasta tietty % jollain järkevällä hintakatolla kuitenkin
    2) vaikka 3-5 vuoden henkilökohtainen karenssi pl. varkaus- ja tuhoutumistapaukset
    3) tuki kaikille halukkaille
    4) ostotuki myös sähköttömille pyörille
    5) ostotuki kotimaisille kaupoille, ei verotukea ulkomaille


  2. #932
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    4.109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    1) ostohinnasta tietty % jollain järkevällä hintakatolla kuitenkin
    2) vaikka 3-5 vuoden henkilökohtainen karenssi pl. varkaus- ja tuhoutumistapaukset
    3) tuki kaikille halukkaille
    4) ostotuki myös sähköttömille pyörille
    5) ostotuki kotimaisille kaupoille, ei verotukea ulkomaille
    Noilla premisseillä osa sen tuen tarkoituksesta muuttuu tai hämärtyy, jos siis kyse on tuesta sähköavusteisille pyörille. Esimerkiksi miksi tukeen pitäisi tulla joku karenssi? Jos karenssi tulisi noilla mainitsemillasi rajoituksilla, niin vakuutuspetokset ja "pyörävarkaudet" lisääntyisivät. Ainakin jälkimmäiset. Poliisihan ei näitä tutki, joten kiinnijäämisen vaara on 0.

    Jos ostotukea ei annettaisi ulkomaisille nettikaupoille, valuisi se aika lailla suoraan kotimaisten kauppiaiden taskuihin, kun kilpailua ei ole.

    Israelissahan on (oli?) urheiluvälineet vapautettu arvonlisäverosta, jotta kansa pysyisi kunnossa.

  3. #933
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    97
    Huh huh, kyllä vain paita kastuu, kun täällä polkuja availee. En tiedä, onko porukka nostellut pyöriään orsille, kevättä odottelemaan, kun ei minkäänlaisia jälkiä näy. No, ei mitään, minä jatkan ajelua, katellaan sitten kun kelit paranee.

  4. #934
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    4.109
    Jaa, kyllä minä tuossa vedin Helsingin Mustavuorella hiihtäjien joukossa, tosin luomulla. Kukaan ei sanonut mitään, mutta taitaa olla tältä talvelta viimeinen lenkki noissa maisemissa. Ei viitsi turhaa ärsyttää.

    Joku oli mennyt aiemmin samaa reittiä 27.5+:lla ilmeisesti (ei ainakaan fätillä). Veikkaan että se on ollut sähkövehje. Fätilläkin tuolla oli siinä ja siinä, että eteenpäin pääsi.

  5. #935
    Liittynyt
    11/2017
    Viestit
    97
    Se on täällä landella tälläistä, kun harrastajia meidän kylällä on kourallinen ja sähköpyöriä ei muilla ole, eikä ole kyllä fättejäkään.

  6. #936
    Liittynyt
    08/2009
    Viestit
    58
    Isolta osin tuntuu, että sähköpyöriä tarvitaan, jotta foorumille saataisiin mahottoman paljon asiapitoista ja hyvin argumentoitua tekstiä!

    Mitä sitä ihminen sitten oikeasti tarvitsee?! Ei näillä ainakaan saa yleistä hyväksyntää tai tunnustusta maailman pelastamisesta, eikä oikein mitään muutakaan. Omani olen hankkinut ensisijaisesti siksi, kun halusin ja tuommonen sähkötäpäri tuntui omiin tarpeisiin sopivalta. Kevään jälkeen on moneen kertaan harmittanut, kun työmatkalla ei ole saanut polttaa dieseliä, mutta onneksi Helen käyttää vielä kivihiiltä! Perheellisenä ei ole nyt enduromopojakaan päässyt ulkoiluttamaan ollenkaan niin usein mitä haluaisi, joten bensaakaan ei ole saanut juuri poltettua. Onneksi sentään lähinurkilta ja työmatkan varrelta löytyy hienoja polkuja ja maastoja minne poiketa, niin pääsee metsään ajamaan. Se tuossa on kyllä upeeta, miten matalalla kynnyksellä pääsee maastoon ajamaan. Fillarilla ehtii käydä monta kertaa ajamassa suhteessa siihen mitä enduromopolla. Ei tarvi kärryn tai pakun kanssa ajaa eka tuntia ajopaikalle, kun voi lähteä kotiovelta, ajokamojen+kaluston kanssa säätämiseen menee myös vähemmän aikaa, jne. Pikku juttuja mutta merkittävä ero.

    On kyllä sinällään hauskaa lukea, kuinka joitakin niin kovasti ahdistaa akut ja niiden valmistuksen, käyttämisen sekä kierrättämisen aiheuttamat ongelmat. Ei varmaankaan montaa teslaa tarvittaisi, että niissä olisi sama määrä akkuja, mitä suomessa olevissa sähköpyörissä on käytössä. Toisaalta, en hae tai tarvi ulkopuolista hyväksyntää päätöksilleni, varsinkaan kun vaimo ei ole ulkopuolinen. Kaiken saa kuitenkin perusteltua kuten haluaa ja harva asia on täysin mustavalkoista.

    Olen kyllä sitä mieltä, että meillä kaikilla, tai ainakin valtaosalla, on siitä hieno tilanne, että voi valita sellaisen kulkupelin, mikä täyttää omat tarpeet ja vastaa omia mielihaluja. Oikeastaan tuonkin takia on aika hassua, kun täällä aikuiset(?) jaksaa vääntää useammassa viestiketjussa samasta asiasta.

    Ja tosiaan omalla kohdalla voin sanoa, että en varmasti olisi jaksanut/viitsinyt / saanut aikaiseksi normi fillarin kanssa sitä, että olisin niinkään montaa kertaa ajanut tuota abt 15km suuntaansa työmatkaa, mitä nyt viime vuonna tulin ajaneeksi. Eli kyllä se ainakin joissain tapauksissa pitää paikkaansa, että sähköpyörällä voi saada isohkon diesel auton useammin jäämään kotipihaan parkkiin. Kolmannekseen on se kyllä aika motivoivaa, kun ajaa kehä 3 vartta ruuhka-aikaan ja huomaa että autot menee kävelyvauhtia tai seisoo paikoillaan.

    Jos tämä on niin hauskaa mitä tähänkin mennessä, niin ainakin minulle riittää syyksi se, että sähköpyörällä ajo on vaan niin hemmetin kivaa!

  7. #937
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    4.109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HannuK Katso viesti
    Ei varmaankaan montaa teslaa tarvittaisi, että niissä olisi sama määrä akkuja, mitä suomessa olevissa sähköpyörissä on käytössä.
    Tesla 100D:ssä on 8250 erillistä akkuelementtiä tyyppiä 18650. Shimanon 36V 504Wh-akussa ilmeisesti noita 3.5 Ah akkukennoja 10 sarjaan ja 4 rinnan, jolloin saadaan 40 kennoa. Yhtä 100D Teslaa kohden voidaan tehdä 200 Shimanon 504Wh akkua. Yhtä 85D Teslaa kohden 170 akkua.

    Teslan S-mallia rekisteröitiin Suomeen vuonna 2016 85 kpl ja 2017 150 kpl. Jos noista nyt vaikka neljäsosa on 100kW-malleja ja loput 85kW, niin siitä saadaan Suomen maanteille
    85 kW: 176 Teslaa x 170 "Shimano ekvivalenttia" = 29 920 "Shimano akkua"
    100 kW: 59 Teslaa x 200 "Shimano ekvivalenttia" = 11 800 "Shimano akkua"

    Eli siis 2016 ja 2017 Suomeen rekisteröidyt Teslat roudaavat täällä päivittäin yhteensä 41 720 Shimano akun edestä painolastia ympäriinsä. Montakohan sähköpyörää Suomessa on käytössä?

    2030 Suomessa pitäisi hallituksen tavotteiden mukaan olla 250 000 sähköautoa. Siitä sitten exceli laulamaan.

    ---
    Asia ei kuitenkaan ole ihan näin yksinkertainen. Kiistatta jos sähköpyöräilyllä korvataan luomupyöräilyä, luonnon saastuminen lisääntyy. Sen sijaan jos sähköpyöräily korvaa mitä tahansa polttomoottorilla tehtävää liikkumista, tase alkaa kääntyä sähköpyörän puolelle.

    Koko sähköpyöräskene on vielä Suomessa ja osittain muuallakin maailmassa vielä niin uusi juttu, että meiltä puuttuu siihen tarvittava perusinfra ja palvelut. Kuten vaikka latauspisteet muualla kuin kotona / töissä ja vaikkapa akkujen lainauspalvelu. Tässäpä kirjastoille oiva palvelu. Sitä varten tosin pitäisi akut standardoida jotenkin ja en näe mitään syytä, miksei se onnistuisi ulkoisten akkupakettien osalta.

    Iso muutos plussan puolelle tapahtuu siinä vaiheessa, kun Kiinassa ja Intiassa tuktukit ym. päristimet vaihtuvat sähköisiin. Noissa väkirikkaissa maissa pienajoneuvot tuottavat merkittävän osan ilmansaasteista. Lisäksi - jos ilmaa halutaan lähteä puhdistamaan - kaikki hupikulkuneuvot voisi määrätä sähköisiksi, kuten ruohonleikkurit ja vastaavat.

  8. #938
    Joku laskeskeli tuossa ihmisen CO2 päästöt vrt siihen että tankataan ydinsähköä pyörän akkuun. Muistelen hämärästi että luvut meni niin, että ei voida väittää että maailma pelastuu sillä että sähköpyöräily korvataan luomusellaisella. Oliko jopa niin että sähköpyöräily olikin ilmaston (CO2) kannalta parempi?

  9. #939
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    3.713
    Jopa todennäköistä, että sähkömoottori muuntaa voimalan tarjoamat watit paremmalla hyötysuhteella liike-energiaksi kuin lihaa tai kasviksia syövä luomupyöräilijä.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  10. #940
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Luit väärin silloin. Sähköpyöräthän eivät aiheuttaneet vastustusta vaan se tapa, jolla ostotukea olisi jaettu:

    1) kiinteä sähköpyörän hinnasta riippumaton tukisumma
    2) tuen saisi sama henkilö vaikka vuosittain
    3) vain nopeimmat 500 (vaimikäsemääräoli) kansalaista saisi tuen
    4) ostotuki vain sähköpyörille
    5) tukea myös kansainvälisille verkkokaupoille vaikka perusteltiin kotimaisella työllistymisellä

    Siinä on heti viisi asiaa väärin, p.o. vaikka:

    1) ostohinnasta tietty % jollain järkevällä hintakatolla kuitenkin
    2) vaikka 3-5 vuoden henkilökohtainen karenssi pl. varkaus- ja tuhoutumistapaukset
    3) tuki kaikille halukkaille
    4) ostotuki myös sähköttömille pyörille
    5) ostotuki kotimaisille kaupoille, ei verotukea ulkomaille
    En muuten lukenut väärin. Sähköfillarointia vastustettiin voimakkaasti monessa mediassa. Ei ollut kyse edes tuesta vaan alettiin pohtia miten sähköfillari laiskistuttaa pyöräilijän jne... Jopa kansanedustajat esittivät kannanotoissaan arvailuja ja omia mielipiteitään faktojen sijaan.

  11. #941
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    4.109
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Ei ollut kyse edes tuesta vaan alettiin pohtia miten sähköfillari laiskistuttaa pyöräilijän jne... Jopa kansanedustajat esittivät kannanotoissaan arvailuja ja omia mielipiteitään faktojen sijaan.
    Ilmeisesti argumentaatio haettu täältä...

  12. #942
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    4.109
    ... kisoissa pärjäämiseen...
    https://www.youtube.com/watch?v=5Uz8bn_8SYs

    Aika helpon näköinen rata oli mun mielestä. Olen nähnyt CX-ratoja, jotka ovat teknisempiä kuin tuo. Teknisemmällä radalla olisi varmaan tullut vielä enemmän eroa sähkön eduksi.

  13. #943
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    4.109
    Sarjassamme että huonokuntoiset voivat kyllä käyttää näitä kunnon nostamiseen.

    Viikko sitten keskiviikkona luomufätillä (Salsa Beargrease, 4" JJ:t alla)



    Ja tänään lähes sama lenkki hieman lyhyempänä sähkömeridalla. Ei ihme ettei noita sähkövehkeitä arvosteta, kun ei niillä saa kunnon lenkkiä vs. luomu.


    Akku meni 100% -> kahteen tolppaan tuolla matkalla. Näyttö huusi jo yhtä tolppaa ja punaista, eli ilmeisesti akusta ei tullut kakkua siinä mitassa mitä keskiössä soutavat kaleeriorjat olisivat halunneet.
    MRe muokkasi tätä : 18.01.2019 at 09.21

  14. #944
    Nimenomaan maastopyöräilyn kannalta: Kyllä ihan ykkösenä itsellä tähän otsikon kysymykseen on vastauksena, että sillä jaksaa ja kerkeää aina pidemmälle/enemmän. Toistaiseksi ainakin kun joutuu vielä perus päivätyössä käymään, niin pitäisi aikalailla pyhittää vapaa-aika maastopyöräilylle ja kuntoilulle ylipäätään, että voimat ja aika riittäisi ajamaan saman verran kuin sähköllä voisi potentiaalisesti ajaa. Jos ei töissä tarvitsisi käydä, niin sitten olisi Suomessa ainakin sama vetää luomulla, kun aikaa/jaksamista olisi kuntoilla reilusti ja tehdä pitkiäkin lenkkejä omin voimin. En yhtään ihmettele, että suurin osa sähköpyörien vastustajista onkin tyyppejä, jotka ovat joko kohtuullisen hyvässä kunnossa (ja siten eivät koe tarvitsevansa sähköä) tai muuten vaan jääräpäisiä pyöräilyn kuntoilupuolen suhteen.

    Itsekin olin aiemmin sähköpyöriä vastaan, mutta aika nopeasti karisi harhaluulot meiningistä kun pääsi lenkillä itse kokeilemaan. Sähköllähän pääsee kuntoilemaan aikalailla tasan sen verran kun itse haluaa, joten ihan niin raskas peli se on kuin kukin itse haluaa. Jos aina vetää täydellä avustuksella tai jopa virittää rajoittimet pois, niin se on ihan jokaisen oma valinta. Kääntöpuolena tälle sähköllä on kuitenkin sellainen loistava etu, että sillä voi pistää täyden avustuksen päälle ja lähteä vain sopivalle nautinto ajelulle päivinä, milloin ei muuten luomulla jaksaisi lähteä ajelemaan syystä tai toisesta. Toisaalta sähköllä voi myös tehdä vaivattomammin pidempiäkin tutkimusmatkailuja kaikenlaisille poluille, kun ei tarvitse niin paljoa huolehtia siitä miten voimat riittää ja pääsee näkemään/kokemaan enemmän samassa ajassa. Jos mitään haluja on lähteä pyörällään haastamaan reittejä muualle maailmaan, niin aika nopeasti alkaakin sähköpyörästä olla todella paljon hyötyä kun mäkien koko parhaimmissa pyöräilykohteissa kasvaa moninkertaiseksi kotimaahan verrattuna. Siellä sähköpyörät ovat todella suosittuja kuten tässäkin ketjussa on todettu.

    Luomulla kyllä ollut ihan kiva ajella, mutta tuli huomattua aika nopeasti, että "pitkien" ylämäkien päälle nousut jäi kyllä ihan max. 2krt/pv. Sähkö siis toimii loistavana hissinä missä sellaista ei ole, kuten monet ovatkin jo maininneet. Hassua sinällään miettiä, että varsinkin jenkeissä, missä sähkömaastopyöriä eniten kielletään ja parjataan, niin tuntuu että paljon kuitenkin porukka ajaa joko hissikeskuksissa taikka omalla autolla mäkien päälle youtubesta päätellen. Onko tämä sitten jotenkin selkeästi parempi vaihtoehto sille, että ajetaan sähköllä ylämäet ja lasketaan alamäet joko ilman tai pienellä avustuksella? Toki jenkeissä tietysti painaa vaakakupissa paljon myös maanomistajien mielipiteet ja säännöt miten heidän maitaan saa käyttää, monet ilmeisesti näkee avustetun ajon olevan rinnastettavissa mopoihin.

    Edit: Ja niin, meinasikin unohtua kokonaan, että sähkömaastopyörällä voi haastaa itseään sellaisissakin teknisissä ylämäissä, johon ei luomulla yksinkertaisesti joko pysty ollenkaan taikka tarvittavan voiman ja taitojen kartuttamiseen menisi pitkä aika. Monilla jää varmaan teknisempi kiipeäminen vähemmälle luomulla, ellei sitten ole melko intohimoinen harrastaja.

    Ainoa selkeä miinus näissä on vielä toistaiseksi pyörän korkea paino. Jos sähkötäpärin saisi esim. 15kg tietämillä niin näkisin luomun tarpeettomana. Tällä hetkellä vielä hieman tuon painon takia itsellä kolkuttaa takaraivossa luomun keveyden tuomat hyödyt.

  15. #945
    Liittynyt
    02/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    281
    Sähkistä tarvitaan ainakin tunturikeskusten talviläskeilyyn. Nyt viikolla oli Ylläksellä kovin suosittua, kelkalla aurattu maastoon omat polut tätä varten. Ajoittain uutta pehmeää lunta senverran että ilman elektroneja olisi mennyt raatamisen puolelle, ite olin hihtämässä.

  16. #946
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekasalmi Katso viesti
    Itsekin olin aiemmin sähköpyöriä vastaan, mutta aika nopeasti karisi harhaluulot meiningistä kun pääsi lenkillä itse kokeilemaan. Sähköllähän pääsee kuntoilemaan aikalailla tasan sen verran kun itse haluaa, joten ihan niin raskas peli se on kuin kukin itse haluaa. Jos aina vetää täydellä avustuksella tai jopa virittää rajoittimet pois, niin se on ihan jokaisen oma valinta. Kääntöpuolena tälle sähköllä on kuitenkin sellainen loistava etu, että sillä voi pistää täyden avustuksen päälle ja lähteä vain sopivalle nautinto ajelulle päivinä, milloin ei muuten luomulla jaksaisi lähteä ajelemaan syystä tai toisesta.
    Paitsi että eniten syke itsellä on noussut fillarilla jossa rajoitus oli poistettu ja ajoin täydellä avustuksella. Erona luomufillarointiin oli reilusti kovempi vauhti. Ennenkuin joku ehtii tulla höpisemään että "minä en tarvitse kovaa vauhtia vaan alle 25km/h riittää" niin huomioitava että maastossa ajo on erilaista kuin maantiellä ja nopeus käy välillä kovana, välillä vauhti on matelua. Ja toinen merkitsevä seikka on fillarin jousitus; täysjoustolla juurakkoiseen alamäkeen 40km/h voi olla rentoa nautintoa kun jäykkäperällä tai jopa täysjäykällä saa pelko persiissä pelätä milloin pyörä lipsahtaa alta. Monesti jos rajoitin on unohtunut päälle ja kiihdyttelen loivaan alamäkeen, niin yhtäkkinen rajoittimen peliin puuttuminen tuntuu ilkeältä/luonnottomalta. Sama ongelma kun tulee yllättäen eteen tiukka ylämäki ja kelaa sitä varten kunnolla vauhtia. Monet jyrkät tömpyrät menee ylös ajamalla, kunhan on tarpeeksi vauhtia. Mutta jos rajoitin estää vauhdin kelaamisen ylämäkeen niin kesken ylämäen pitää käydä vaihteita räpläämään ja sitten ollaankin jo sitkutteluvauhdissa, jossa joko rengas pitää tai sitten sutii ja se on siinä.

    Ne ketkä on ajaneet enduroa moottoripyörällä tietävät mitä eroa on ajaa sitkutelleen vs. isolla vaihteella. Pikkuisen "liian" isolla vaihteella vauhti pysyy ylhäällä, vaikeat paikat vedetään nopealla ajolinjan valinnalla ja vauhdilla ja ajaminen on vauhdikasta, jännittävää ja jouhevaa. Sitten löytyy toinen "koulukunta" joka joka jännäpaikan kohdalla vetää jarrut pohjaan, miettii monta sekuntia mistähän tällä hitaalla vauhdilla nyt pitäisikään ajaa, polkaisee ykkösen silmään ja kaivattaa pyörän siihen paikkaan.


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekasalmi Katso viesti
    Ainoa selkeä miinus näissä on vielä toistaiseksi pyörän korkea paino. Jos sähkötäpärin saisi esim. 15kg tietämillä niin näkisin luomun tarpeettomana. Tällä hetkellä vielä hieman tuon painon takia itsellä kolkuttaa takaraivossa luomun keveyden tuomat hyödyt.
    Moottoripyörän jälkeen 24kg fillarikin tuntuu kevyelle. Eipä se paino haittaa jos vain akussa riittää virtaa ja pääsee ajamalla etenemään. Toki eilen alkoi vähän korpeemaan kun eksyin pehmeille lumipoluille joissa ei pystynyt ajamaan. Koska viereisessä hangessa ei pystynyt kävelemään, oli käveltävä polulla ja "talutettava" pyörää hangen päällä jolloin käytännössä sai kannatella sitä koko matkan ilmassa tai pyörä upposi hankeen. Mutta tuollaista on niin vähän ettei se mielestäni nyt kauhean iso ongelma ole.

  17. #947
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Paitsi että eniten syke itsellä on noussut fillarilla jossa rajoitus oli poistettu ja ajoin täydellä avustuksella. Erona luomufillarointiin oli reilusti kovempi vauhti.
    Viittasin tuolla nautintoajelulla nimenomaan sellaiseen, missä sitten körötellään tasaiset ja ylämäet sitä 25km/h vauhtia. Toki eri asia tuo jos rajoitin otettu pois ja ns. nälkä kasvaa syödessä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Ne ketkä on ajaneet enduroa moottoripyörällä tietävät mitä eroa on ajaa sitkutelleen vs. isolla vaihteella. Pikkuisen "liian" isolla vaihteella vauhti pysyy ylhäällä, vaikeat paikat vedetään nopealla ajolinjan valinnalla ja vauhdilla ja ajaminen on vauhdikasta, jännittävää ja jouhevaa. Sitten löytyy toinen "koulukunta" joka joka jännäpaikan kohdalla vetää jarrut pohjaan, miettii monta sekuntia mistähän tällä hitaalla vauhdilla nyt pitäisikään ajaa, polkaisee ykkösen silmään ja kaivattaa pyörän siihen paikkaan.
    Tuo on kyllä kieltämättä hieman ikävä lieveilmiö sähköavusteisissa pyörissä, mutta siihen on ainakin kaksi helppoa ratkaisua; A) Opettelee ajamaan sähköllä eri tavalla, ettei kerää sitä vauhtia liikaa ennen ylämäkeä. B) Poistaa rajoittimen käytöstä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Moottoripyörän jälkeen 24kg fillarikin tuntuu kevyelle. Eipä se paino haittaa jos vain akussa riittää virtaa ja pääsee ajamalla etenemään. Toki eilen alkoi vähän korpeemaan kun eksyin pehmeille lumipoluille joissa ei pystynyt ajamaan. Koska viereisessä hangessa ei pystynyt kävelemään, oli käveltävä polulla ja "talutettava" pyörää hangen päällä jolloin käytännössä sai kannatella sitä koko matkan ilmassa tai pyörä upposi hankeen. Mutta tuollaista on niin vähän ettei se mielestäni nyt kauhean iso ongelma ole.
    Moottoripyöristä ei mitään kokemusta joten ei meikää lohduta siihen vertailu. Eniten tuo korkea paino mietityttää siinä miten pyörä käyttäytyy alamäkia ajettaessa, kun ei varmastikaan ole yhtä leikkisä kuin luomu jäykkäperä taikka täpäri. Eipä sillä, että omat ajotaidot sallisikaan mitään huikeita kikkailuja, mutta hieman se ohjattavuus mietityttää luomuun verrattuna. Se on mun pointti.

    EDIT: Itseasiassa Bullssilta taitaakin olla tälle vuodelle tulossa (vai onko jopa jo tullut) 15,9kg sähkötäpäri. Ainoa vaan että hinta taisi olla 8000e tai enemmän ja moottori ja/tai akku on pienempi. Askel kuitenkin oikeaan suuntaan, tuossa alkaa jo olemaan paino sitä luokkaa ettei niin suurta eroa enää luomutäpäreihin ole.

    EDIT2: Vielä linkki tuosta Bullssista https://ebike-mtb.com/en/bulls-e-mtb-news-2019/

  18. #948
    Kun me kaikki emme aja pitkin kynnös- tai kivikkopolkuja, tms, vaan jotkut meistä menee ihan teitä pitkinkin ...kuka töihin, kuka kauppaan tai vaikkas harrastuksiin, jne... niin onneksi pyöriä on kovinkin erilaisia nykyään...
    Kuten esim:

  19. #949
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    709
    Jep, ainakin minä ajelen kelvejä ja ajoratoja pitkin. Nyt on tälle kaudelle 2 "maantielenkkiä" 50+ km
    ajettuna n. 25km keskarilla, tämän päivän keskisyke 143, keskiteholla ajeltu.
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  20. #950
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ekasalmi Katso viesti
    Tuo on kyllä kieltämättä hieman ikävä lieveilmiö sähköavusteisissa pyörissä, mutta siihen on ainakin kaksi helppoa ratkaisua; A) Opettelee ajamaan sähköllä eri tavalla, ettei kerää sitä vauhtia liikaa ennen ylämäkeä. B) Poistaa rajoittimen käytöstä.
    Njooh, tässähän on havaittavissa ns. luomufillaristeissakin kahta koulukuntaa. Niitä jotka massatapahtumissa ylämäen nähdessään räplää hätäpäissään vaihteen valmiiksi ykköselle ja varmuuseksi ajaa vielä mäen allakin sillä pienimmällä vaihteella, ettei vain tarvi mäessä vaihtaa vaihdetta. Sitten on niitä jotka mäen nähdessään vetää siihen kunnon alkuvauhdit ja humauttaa meän ylös tai edes puoliväliin ihan liike-energialla. Itsellä hermot menee aina massatapahtumissa kun tasaisella ja vielä alamäessäkin halutaan punkea molemmin puolin ohi, mutta jäädään siihen seuraavaan ylämäkeen sitkuttamaan tai jopa taluttamaan. Eräässä nimeltämainitsemattomassa tapahtumassa oli joka kierroksella jyrkkä notkelma jossa mäen pääsi rullaamalla ylös kun veti alamäkeen kunnon spurtin. Silti moni vaihtoi pienelle vaihteelle jo alamäkeen lähdettäessä, joten alamäessä ei voinut polkea ja he joutuivat odottamaan että vauhti tippuu niin paljon että pystyvät jälleen pyörittämään kampia. Sen seurauksena sai polkea koko ylämäen ajan. Vaikka on sähkö käytössä, on hölmöä tuhlata sitä turhaan, jos vaihtoehtona on hyödyntää liike-energiaa.

    Ratkaisua B eli luonnollista ajamista vastustaa lakiin kirjattu tekstinpätkä sekä takuuehtoihin kirjattu samansuuntainen lausanto. Tietysti jokaisen oma valinta kuinka paljon painoarvoa antaa näille em. teksteille tai minkälaisen riskin ottaa niiden noudattamatta jättämisestä. Maastoajossa kuitenkin tuollainen 25km/h rajoitus aiheuttaa ikäviä tilanteita ja kaduille suunniteltu avustuksen maksiminopeus ei sovellu maastoajoon.

  21. #951
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Njooh, tässähän on havaittavissa ns. luomufillaristeissakin kahta koulukuntaa. Niitä jotka massatapahtumissa ylämäen nähdessään räplää hätäpäissään vaihteen valmiiksi ykköselle ja varmuuseksi ajaa vielä mäen allakin sillä pienimmällä vaihteella, ettei vain tarvi mäessä vaihtaa vaihdetta. Sitten on niitä jotka mäen nähdessään vetää siihen kunnon alkuvauhdit ja humauttaa meän ylös tai edes puoliväliin ihan liike-energialla. Itsellä hermot menee aina massatapahtumissa kun tasaisella ja vielä alamäessäkin halutaan punkea molemmin puolin ohi, mutta jäädään siihen seuraavaan ylämäkeen sitkuttamaan tai jopa taluttamaan. Eräässä nimeltämainitsemattomassa tapahtumassa oli joka kierroksella jyrkkä notkelma jossa mäen pääsi rullaamalla ylös kun veti alamäkeen kunnon spurtin. Silti moni vaihtoi pienelle vaihteelle jo alamäkeen lähdettäessä, joten alamäessä ei voinut polkea ja he joutuivat odottamaan että vauhti tippuu niin paljon että pystyvät jälleen pyörittämään kampia. Sen seurauksena sai polkea koko ylämäen ajan. Vaikka on sähkö käytössä, on hölmöä tuhlata sitä turhaan, jos vaihtoehtona on hyödyntää liike-energiaa.

    Ratkaisua B eli luonnollista ajamista vastustaa lakiin kirjattu tekstinpätkä sekä takuuehtoihin kirjattu samansuuntainen lausanto. Tietysti jokaisen oma valinta kuinka paljon painoarvoa antaa näille em. teksteille tai minkälaisen riskin ottaa niiden noudattamatta jättämisestä. Maastoajossa kuitenkin tuollainen 25km/h rajoitus aiheuttaa ikäviä tilanteita ja kaduille suunniteltu avustuksen maksiminopeus ei sovellu maastoajoon.
    Hyviä pointteja nostit esille. Olet kyllä oikeassa, että varsinkin luomuilla on erittäin palkitsevaa runtata oikeen kunnolla vauhtia isommalla rattaalla mäkeen ja päästä se mäki "samalla vauhdilla". Itsekin olen rajoittimella ajavan sähköläskin tällä tavalla ylämäessä piessyt, mutta sitten taas toisaalta kysymys kuuluu, että kuinka monta kertaa tällaista rutistusta jaksaa joka lenkillä tehdä? Vastaus tähän kysymykseen omalla kohdalla on, että vaikka kunto kasvaisikin niin kaikella on rajansa ja aina ei vaan haluaisi muutenkaan. Tässä tullaankin sitten siihen, että mitä kukin hakee maastopyöräilyltä ja mitä pitää merkityksellisenä. Itseä ei aina kiinnosta ajaa lenkkiä ns. kuntoilumielessä, vaan parasta nimenomaan olisi jos se kunto kasvaisi enemmänkin hauskanpidon ohella. Juuri tuossa sähköpyörä ehkä itselle mahdollistaisi enemmän juuri sellaista ajoa mitä minäkin päivänä haluaa.

    Mitä tuohon rajoittimen poistamiseen tulee, niin itse olen aikalailla sitä mieltä että, että valta ja vastuu menee käsikädessä. Muutenkin paljon todennäköisempää on, että vauhdilla rikkoo ennemmin itsensä kuin muita. Mielestäni tuo 25km/h rajoitus ei varsinaisesti ole ongelma, ellei sitten vaan halua lisää vauhtia. Se on vaan erilainen ajettava. Vaihtoehdot ovat nämä ja jokainen päättäköön itse mitä haluaa ja mitä sen eteen on valmis tekemään. Jos luomulla saa enemmän vauhtia niin sitten jatkaa sillä ajamista.

    Pääasia minusta on, että pitää hauskaa ja ei aiheuta päätöksillään muille vahinkoa. Mielensä pahoittajat sitten erikseen.

  22. #952
    ^Kirjoitin jo ylempänä hieman siitä aiheesta, mutta aina se meinaa unohtua; fillarin tyyppi. Monesti tulee väiteltyä jostain asiasta, olettaen että vastapuoli ajaa samanlaisella pyörällä kuin itse. Tuttavalla on halpa sähkömaastopyörä, jossa on huono etujousitus ja jäykkä perä. Moottori on kuitenkin Shimanon E8000 eli se tehokkain. Sillä ajaessa tuntuu että 25km/h on aivan riittävää metsäpoluille kun joka juuri lyö käsille ja heti perään persuksille. Sillä fillarilla ei todellakaan kaahailla metsässä vaan ajelu on mukavaa kruisailua leppoisaa vauhtia. Itse kokeilin vähän aikaa sitten 180mm joustoilla varustettua täysjoustopyörää ja sillä uskalsi hypätä portaisiin siten että ylhäältä otti ilmaa ja laskeutui keskelle portaikkoa. Iskunvaimentimet imaisee kaiken tärinän ja pyörä tuntui luotettavalle ja vakaalle ajaa.
    Kun lisäksi jotkut ajaa ns. kaupunkipyörämallisella sähköpyörällä, niin toki on odotettavissa että niillä ajava ei kaipaakaan yhtään kovempaa vauhtia missään tilanteessa. Mutta tällainen 180mm joustolla varustettu täysjousto vain menee niin vakaasti kovissakin vauhdeissa että 25km/h vauhti tuntuu monesti ihan köröttelyltä. Eli kovan vauhdin puolustajien kannattaa muistaa että fillareita on erilaisia, mutta niin kannattaa muistaa niidenkin, jotka ovat aivan tyytyväisiä 25km/h vauhdissa pois kytkeytyvään avustukseen. Meitä on erilaisia ja eri tarpeita.

  23. #953
    Liittynyt
    07/2004
    Viestit
    3.983
    Eikös nämä pitkäjoustoiset täpärit ole alamäki hommiin ja moottorilla vaan kivutaan päälle.

    Itellä kyllä samanlaisia kokemuksia. Viikon oli vuokralla 160 mm sähkötäpäri ja sillä piti ajella tahallaan päin kaikkea mahdollista kun kaikki päätä pienemmät hidasteet polulla ei tuntunut missään.

  24. #954
    ElBike: Näinhän se menee. Sitten vaan jokainen tekee sen oman valinnan ym. vaihtoehtojen välillä. Jos järki pysyy mukana, niin valinta tuskin ketään kiinnostaa, mutta jos järkeä ei ole niin luomullakin saa vahinkoa aikaan.

    Jami: Varmaankin aikalailla sama tarkoitus jouston määrällä sekä luomussa että sähkössä. Erona on vaan se, että raskaimmallakin 180mm alamäki sähkötäpärillä kulkee myös ylämäkeen, joten avaa ladut eri tavalla sitten sellaisellekin pyörälle.

    Vähän enemmän topicciin liittyen tässä linkki pariin videoon, jossa tulee esille sähköpyörien mahdollisuudet:

    https://www.youtube.com/watch?v=1wCFGfd7L58
    https://www.youtube.com/watch?v=2NkMrgoCIiE

  25. #955
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Eikös nämä pitkäjoustoiset täpärit ole alamäki hommiin ja moottorilla vaan kivutaan päälle.

    Itellä kyllä samanlaisia kokemuksia. Viikon oli vuokralla 160 mm sähkötäpäri ja sillä piti ajella tahallaan päin kaikkea mahdollista kun kaikki päätä pienemmät hidasteet polulla ei tuntunut missään.
    Ennen oli siten että pitkäjoustoisilla piti aina etsiä rinne jossa hissi. Sähköavusteiset mahdollistaa nauttimisen lyhyemmistäkin rinteistä ja rajoittimen poistamalla tasamaakin muuttuu alamäeksi.

  26. #956
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Etelä-Ranska ja Espoo
    Viestit
    731
    Sattumoisin luin eilen lentomatkallani ranskalaista Cyclist-lehteä ja siinä olevan jutun Paul de Vivie:stä ja polkupyörän vaihteistojen historiasta. Väistämättä tuli mieleen, että historia toistaa nyt itseään sähköpyörien osalta.

    Esimerkiksi Tour de Francen perustaja Henri Desgrandekin vastusti aikanaan vaihteensiirtomekanismia voimakkaasti, koska se oli hänen mukaansa sopiva vain invalideille ja naisille. TdF piti voittaa lihasvoimalla, ei mekaanisilla apuvälineillä.

    Tässä wikipedian kertomana samasta asiasta:

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wikipedia
    The Touring Club de France organised a challenge in 1902 in which a female rider, Marthe Hesse, participated riding a Gauloise with a three-speed derailleur. Hesse was one among only four riders crossing the Tourmalet without setting foot to the ground.Desgrange, though, wrote:"I applaud this test, but I still feel that variable gears are only for people over 45. Isn't it better to triumph by the strength of your muscles than by the artifice of a derailleur? We are getting soft. Come on fellows. Let's say that the test was a fine demonstration - for our grandparents! As for me, give me a fixed gear!"
    Vaihtajamekanismi sallittiiin TdF:ssä vasta vuonna 1937. Ja onhan ne vaihtajat toki edelleen tiettyen piirien mielestä huijausta. Oikeat pyöräilijät eivät sellaisia käytä.

    Ja nythän meillä täällä - pienemmässä mittakaavassa - on luvattu erota omasta pyöräilyseurasta, jos porukkalenkille päästetään sähköavusteisia. Porukkalenkille.

    Vaan ajat ehkä muuttuvat, kehitys kehittyy ja kello tikittää.

  27. #957
    OT - Pexin viestin loppulauseen ’inspiroimana’, ett minäkin ostin uuden, kehittyneemmän kellon... Apple Watchin... ja sekin ’tikittää’ ja näyttää aikaa, ja pal muutakin - mutt vaan mennyttä - ei jäljellä olevaa...
    1aloittaja muokkasi tätä : 11.04.2019 at 22.43

  28. #958
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    4.109
    ^^Onhan tätä porukkaa, jotka hampaat irvessä tuijottaa jotain Stravan KOMeja vaimitäperkelettänenytonkaan ja pohtii, että voiko tämä olla ajettu "luomulla" vai onko pelsepuupi polkenutkin sen sähköllä. Tai mopolla. Tai autolla.

    Niin sitä vasten ymmärtää, että porukkalenkille ei pääse kuin mahdollisimman vittumaiseksi ajaa konffatulla kyyrypyörällä.

  29. #959
    Liittynyt
    03/2018
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    183
    Provo, mutta myös ajattelemisen aihetta:

    Sähköpyörää tarvitaan luonnon ja ihmisten tuhoamiseen.

    https://www.youtube.com/watch?v=kaIXmt3cbMs

    Jos saksa ei taivu tekstitykset suomeksi on kanssa. Tuossa puhutaan sähköautoista, mutta ihan yhtälailla ne sähköpyöränkin akut tarvitsee litiumia ja kobolttia.

  30. #960
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    4.109
    ^Joo-o. Tännekö vai minne laskin Tesla vs. sähköpyörä -akut. Mutta siis onhan tuossa perää, ei siitä pääse mihinkään. Tosin ei nykypyörä hiilikuitu- ja alumiiniosineen ja runkoineen nyt ole muutenkaan mikään luomulaite. Kuitu varsinkin on täysin kierrätyskelvoton materiaali. Ainakin verrattuna teräkseen ja alumiiniin.

    Kukaan ei kai aiemmin ollut huolissaan sähkövaihteiden vastaavasta aspektista? Mutta sehän on tietysti eri juttu, kun poljetaan kaurapuuron voimalla.

Samanlaisia aiheita

  1. Mihin tänään sattuu?
    By Kampinalle in forum Kyselyt ja gallupit
    Vastaukset: 116
    Viimeinen viesti: 08.04.2018, 17.04
  2. Mihin museo-osat?
    By ptaipale in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 3
    Viimeinen viesti: 21.07.2017, 23.13
  3. Sähköpyörää hankkimassa
    By zebek in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 60
    Viimeinen viesti: 01.11.2016, 20.13
  4. Mihin hanskoja tarvitaan?
    By coa in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 42
    Viimeinen viesti: 21.07.2012, 13.14
  5. Mihin ihmeeseen niitä täysjoustoja oikein tarvitaan...
    By nure in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 91
    Viimeinen viesti: 30.12.2011, 17.18

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •