RideElectrobikeHuntteriCanyonGiantHelkama
Näyttää tulokset 1 - 18 / 18

Aihe: Ajotietokone maastopyöräilyyn

  1. #1

    Ajotietokone maastopyöräilyyn

    Moro!

    Olen koittanutvihkiytyi erilaisten ajotietokoneiden ominaisuuksiin, mutta en ole oikeinpäässyt kovin syvälle tässä. En ole ikinä omistanut gps pohjaistaajotietokonetta.

    Etsin siis laitettamaastopyöräilyyn. Halusisin siis sellaisen ajotietokoneen, johon voisi ladatamaastokarttoja ja gpx pohjaisia reittejä. Sitten näkisi kartan ja sen reitin,jotta sitä pitkin voisi helposti eksymättä ajella. Eli esim reitit täältä http://xn--jlki-loa.fi/ ja nämä sittenlaitteeseen ja ei kun menoksi.

    Ja toki olisimakeeta, jos laitteella voisi navigoida metsässä polkuja pitkin, siten ettäantaa vaan alkupisteen ja loppupisteen ja kone arpoo reitin, kuten esim opensteer mapilla voi tehdä https://www.openstreetmap.org/

    Mikä laite tähänsoveltuisi, Polar V650? Wahoo bolt?? Garmin edge joku??

  2. #2
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    251
    Moro,

    Täällä myös yksi samaa asiaa aprikoiva. Polarin mittareilla (RC3 GPS & M400) sykettä ja reittiä seurailtu tähän mennessä,mutta nyt olisi mielenkiintoa löytää mittari, jolla voisi suunnistaa niin maantiellä kuin maastossakin. Toiveissa vielä että yhdellä laitteella hoituisi myös sykemittaus ja plussaa kadenssista, mtuta se ei pakollista itselleni. Ja kun POlaria olen vuosia käyttänyt, niin mielelläni Polarin mittaria käyttäisin, että tulisi data suoraan tuonne Polarin tilille, johon nyt olen tottunut. Mutta kun en ole varma noiden Polarin pyöräilymittareiden soveltuvuudesta maastoon, niin siksi olen avoin vielämuillekin merkeille - mikäli Polarin vehkeet ei vain ole maastiin tehty.

    Kaikista vinkeistä kiitollinen!

  3. #3
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.311
    Ei kokemusta mutta olettasin sen olevan joku näistä:
    https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/cCyc...dProducts-desc

    Polar V650:n kartat ei taida olla varsinaisia maastokarttoja? Että näkis korkeuseroja, polkuja yms..
    Lähetin sinne aikoinaan sähköpostin että kehittäkääpä seuraavaa ajotietokonetta maastopyöräilyä ajatellen kunnollisilla maastokartoilla. Saa nähä

    Tällä hetkellä tyydyn m400 ja kun olen metsässä eksyksissä niin älypuhelimesta vaan OnyxMaps kehiin. Ei itelläkään oikeen kiihota ajatus siirtyä muuhun merkkiin ku kaikki harjotukset flow:ssa

  4. #4
    Täältä löytyy yksi lisää, joka etsii sopivaa mittaria.
    Kiinnostaisi toi garmin oregon 750t. Mutta miten sen ominaisuudet soveltuu verrattuna edge sarjan malleihin?

  5. #5
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    245
    Minä olen käyttänyt tämän kesän etrex touch 35.Siinä lienee hyvin paljon samoja ominaisuuksia kuin oregoneissa. Näytöt saa konfattua hyvin pyöräilyyn sopiviksi. Lenkin saa tallennettua automaattisesti Garmin connectiin, josta stravaan ja trainingpeaksiin. pattereina olen käyttänyt ladattavia enelooppeja, joissa riittää virtaa hyvin.

  6. #6
    Kävin ostamassa Polarin V650 ajotietokoneen. Se toimii juurikin niin, että sinne voi ladata gpx- reittejä (Flow apin kautta). Taustalla on openstreepmapin maastokarttapohja. Ihan mml:n tasoisia pohjat eivät olet, mutta ihan ok tasoisia (näkyy polut). Reittiä pystyy hyvin seuraamaan. Jos polkuja menee paljon ristiin rastiin ja vierekkäin, niin välillä voi tulla virhevalintoja. Sen kuintekin huomaa helposti, jos tippuu pois reitiltä. Laite ilmottaa kun reitti taas löytyy.

    Tosi kiva kun voi ennakkoon tarkastella ja suunnitella reittejä ja niitä sitten uskaltaa lähtä ajamaan ilman että eksyy. Löytyy paljon sellaisia taipaleita, jotka jäisi ajamatta ilman laitetta.

  7. #7
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Mielestäni kannattaa ihan aluksi koittaa ladata kännykkään vaikkapa Orux Maps ja testailla navigointia/karttoja sen kanssa. Harvoin siellä maastossa joutuu karttoja ihan jatkuvasti syynäämään, joten voi olla että uusia laitteita ei tarvi ostaa. Luurin kanssa saa hyvää tuntumaa siihen miltä karta näyttävät esim. fullhd näytöllä, jonka jälkeen voi sitten miettiä miltä ne näyttää huomattavasti karkeammalla näytöllä esim. Garminin Edge sarjassa. http://www.oruxmaps.com

    Ei mulla ole noita Edge laitteitakaan vastaan mitään, mutta sivusta olen kurkkinut mm. Edge 1000 laitteen karttoja, jotka ovat kyllä mielestäni todella katkeita, etenkin kun huomioi, että laite maksaa lähemmäs 500€. Toi Orux toimii myös Ant+ laitteiden kansa jos puhelin sitä vaan tukee (mm. Samsungilla ja Sonylla löytyy tuki)
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  8. #8
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.105
    Ei kai missään laitteessa toimiteta mukana kunnollisia karttoja? Se 500 euron G-laitekin vaatii kunnollisen kartan, esim. täältä. Eikä maksa pennin jeniä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  9. #9
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    245
    Olen käyttänyt paljon orux mapsia. Tykkään silti garminista. Näytön resoluutio toimii hyvin suunnistuksen apuna. Puhelin ei tällöin kuluta akkua GPS päällä ja ei lennä tangosta.

    Basecampilla on mukava suunnitella reittejä ja ajella niitä garminin kanssa. Oma etrex synkkaa ajot automaattisesti stravaan etc.

    Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

  10. #10
    Tuskaillut nyt viime ajat Sports Trackerin ja Lumian kanssa. +2h lenkeillä tahtoo akku mennä tyhjäksi ja sitten ST keskeyttää tallennuksen ja harjoitus katoaa taivaan tuuliin. Muiden reittejä seuraillen olen vilkuillut netistä esim. Jälki.fi reittejä, mutta haluaisin keskittyä enemmän ajamiseen. Tosin välilä kun pysähtyy katsomaan missä menee ja onko reitillä, niin tulee sopivia taukoja ajamiseen. Mitään virtapankkeja en jaksa kantaa mukana. Vähemmän kamaa mukana -> vähemmän säätöä.

    Josko sitä kuitenkin hommaisi edullisen gepsin tms ajotietokoneen, niin voisi keskittyä enemmän olennaiseen eli ajamiseen ja välillä näkisi näytöstä onko oikealla polulla. Onko näissä Polar V650 tai Garmin eTrex 20x, 30X (tai se uudempi kosketusnäytöllinen) jne edullisemman pään laitteissa tarpeeksi tilaa latailla noita muiden tekemiä gpx -reittejä? Jostain ulkomaan foorumeilta luin ongelmista, kun koneessa ei riitä muisti..? En halua kuitenkaan laittaa useita satoja kiinni moiseen vempaimeen, joten alle 200€ pitäs saada jotain parempaa kuin puhelin. Sykkeitä tai muita mittausjuttuja en tarvitse. Reitin tallennus (garminilla hyvä tuo connect) ja itse- tai muiden tekemien reittien lataus tarpeeksi tarkkaan maastokarttaan, jossa näkyy polut. Akun kesto ainakin 5h. Siinäpä ne vaatimukset.

  11. #11
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.105
    Molemmissa eTrexseissä on micro-SD korttipaikka karttoja ja GPX -jälkiä varten.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  12. #12
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    Tekeekö Apple i watchilla mitään tällä saralla? Muutkin kokemukset kiinnostaa.

  13. #13
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    45
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wex4 Katso viesti
    Tekeekö Apple i watchilla mitään tällä saralla? Muutkin kokemukset kiinnostaa.
    Mulla on hyvin toiminut AW Series 2 Cyclemeter apsi parinaan. Eihän tuosta nyt mitenkään kätevää ole tietoja ajaessa katsella, mutta ihan tuolla pärjää. Stravan appi toimii myös ilman puhelinta pelkällä kellolla. Jos pelkkää urheilukelloa tosin hankkii, niin muut vaihtoehdot ovat toki parempia.
    (Mulla on myös Edge 25 ja sitä tulee käytettyä nykyään pääasiallisesti).

  14. #14
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    105
    Garmin Edge 520 on toiminut kuin junan vessa. Siinä ilmaiset kartat Openstreetmapsista ja tarvittaessa katson kännykästä Maastokartat -ohjelmasta tarkempaa apua, jos sitä tarvii.

    Garmin näyttää yleisnäkymän eli suurimman osan poluista yms mutta joskus pieni paussi ja takataskusta tarkempi näkymä, jos siltä tuntuu.

    Orux käytössä myös, mutta tykkään Maastokartat tai Karttaselain -ohjelman tarkemmasta ja selkeämmästä näyttötavasta.

  15. #15
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Tuusula
    Viestit
    260
    ^^ olisi mahdollisuus saada AW3 edukkaasti, tiedän että vapaa sukellus puolella syke toimii ainakin 7m asti. Mikä on yksi kriteerini.
    Kiinnostaa mm. navikointi jos eksyy metsään tai stadiin.
    Reittien purku jälkeenpäin tai nuo apsit mistä jo mainittiinkin ja muut apsitkin ja miten muuten ulkoileva immeinen tuosta hyötyisi?
    Puhelimen lisänä/käyttöä varten sitä tarjottiinkin minulle, vaikkei se puoli kiinostakkaan niin paljoa, en kehtais höpistä hihaani kylillä.

  16. #16
    Liittynyt
    02/2017
    Viestit
    45
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti wex4 Katso viesti
    ... en kehtais höpistä hihaani kylillä.
    Jos pitäisi pakon edessä valita onko Apple Watch parhaimmillaan urheilukellona, vai hihaan höpinässä, niin valitsisin jälkimmäisen. Viimeeksi tänään aamulenkillä vastasin viestiin pysähtymättä puhumalla Sirin avulla vastauksen kelloon (tasainen metsätie, hetki ilman käsiä). Nopeaa ja kätevää.
    AW apsit (Strava, Cyclemeter) toimivat ihan hyvin. Varsinkin Cyclemeter antaa tosi paljon myös infoa. Mutta ei pelkällä kellolla kyllä poluilla navigoi. Karttoihin merkatuilla teillä AW:n navigointi sen sijaan toimii hyvin. Sykemittari toimii joillain AW:ssä ongelmitta, joillain ei. Itselläni se on toiminut kohtuu ok, mutta antaa välillä virheellisiä piikkejä jotka jäävät sotkemaan max hr tietoja (jos niitä tykkää seurailla).
    Suosittelen kyllä jotain sarviin laitettavaa härpäkettä jos laite tulee pyöräilyyn. Vaikkakin oma Edge 25 on pieni ja simppeli, niin huomattavasti mukavempi se on pyörän kanssa kuin kello ranteessa.

  17. #17
    Moi. Minulla polarv650. Yritin siirtää reittejä polsr flow kautta. Max koko 25 m. En saanut mitään siirrettyä. Kaikki olevinaan liian isoja???
    Lyhinkin reitti oli vaan 9 km. Sekään ei olevinaan mahtunut. Mitä teen väärin?

  18. #18
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.311
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pertti Hirvonen Katso viesti
    Moi. Minulla polarv650. Yritin siirtää reittejä polsr flow kautta. Max koko 25 m. En saanut mitään siirrettyä. Kaikki olevinaan liian isoja???
    Lyhinkin reitti oli vaan 9 km. Sekään ei olevinaan mahtunut. Mitä teen väärin?
    Tiedostokoko saa olla tuon max 25mt.
    Kokeile lataa gpx vaikka www.jalki.fi ja siirtää se

    Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla

Samanlaisia aiheita

  1. Maastopyöräilyyn kyllästyminen?
    By stumpe in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 144
    Viimeinen viesti: 18.10.2020, 21.15
  2. Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 25.07.2016, 19.19

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •