PartioaittaCanyonShimanoHuntteri
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 48 / 48

Aihe: Cyclocrossi aloittelijalle pyöräharrastukseen sekä arkeen?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mulle on ml eli 54 kokoinen Cx600 ja oon 178/83. Sanoisin että 52 olisi hyvä sinulle.
    Kiitos mielipiteestänne. Tosiaan 54 että 52 periaatteessa käyvät, kumpi vaan on parempi.

Saisin mielestäni hyvän tarjouksen tuosta pyörästä suomesta kivijalkaliikkeestä, n.1000€ (pyörä+lokarit+polkimet) ja tuohon pitäisi tarttua melko hätäisesti jos sen haluaa.

Katsoin myös tuon geometrian kun satun olemaan sentilleen saman pituinen 174/83 ja minulle 54 olisi liian iso, tuo haaramitta olis myös hyvä tietää kysyjältä. Pienemmältä puolelta omat tullu valittua, hyvin ovat sopineet ajoon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Katsoin myös tuon geometrian kun satun olemaan sentilleen saman pituinen 174/83 ja minulle 54 olisi liian iso, tuo haaramitta olis myös hyvä tietää kysyjältä. Pienemmältä puolelta omat tullu valittua, hyvin ovat sopineet ajoon.
    Voisin tuon haaramitan mittailla heti pikimmiten, jos siitä isosti on apua. Sen voisi vielä lisätä että kamalan aggressiivista ajoasentoa en ole hakemassa, jos tuolla tiedolla mitään merkitystä onkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Haaramitaksi sain itse mitattuna 81cm. Voi olla että heittää sentin suuntaan tai toiseen kun ilman apua tuota mittailin kirja haaroissa.

Naama seinää päin ja kirja kunnolla seinää vasten ylös, merkki seinään ja mittaamaan, ilman kenkiä ja muutenkin niukka vaatetus. Sentin tarkkuus riittää. Haaramitalla saadaan käsitys selän pituudesta ja se on tärkeä mitta kokonaispituuden lisäksi. Jos tuo 81cm on oikea, niin edelleen pienempirunkoinen on ok. ja on tuossa pienemmässä koossa emäputken korkeuskin ihan riittävä.
    Noilla minun mitoillani 53 + 10 cm on hyvä kokonaisajopituus ja emäputki on 13 cm, nuo niitä keskeisimpiä mittoja kokoa valittaessa.

Mielestäni edelleen 52 olisi sopiva, 54 on kuitenkin 55,5cm pitkä ja 52 on 54cm. Headtubessakin on 1.5cm eroa, eli vaikka 54:een laittaisi lyhyen (liian lyhyen) stemmin niin siitä tulisi korkea keulainen. Yläputkikin on reilu parisenttiä alempana pienemmässä.

Ja vielä kun muistetaan vanha kansanviisaus, että aavistuksen liian pienen voi vielä putkiosilla pelastaa hyväks, mutta iso on iso vaikka voissa paistais.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mielestäni edelleen 52 olisi sopiva, 54 on kuitenkin 55,5cm pitkä ja 52 on 54cm. Headtubessakin on 1.5cm eroa, eli vaikka 54:een laittaisi lyhyen (liian lyhyen) stemmin niin siitä tulisi korkea keulainen. Yläputkikin on reilu parisenttiä alempana pienemmässä.
    Mun mitat on 181/81cm ja ajelen 54cm Meridalla. Arvelisin, että kysyjälle pienempi 52 cm olisi juurikin se oikea.

Kiitos mielipiteistänne. Aika yksimielisesti raati kääntyy pienemmän eli 52cm kannalle kohdallani, joten siihen myös itsekin kallistumassa.

Koitan mitata tosiaan tarkemman haaramitan kun sopiva hetki, kuinka paljon tuo mahtaa tosin vaikuttaa jos muutamien senttien eroja suuntaan tai toiseen ilmenee jo mitatusta luvusta? Eli onko sen puoleen edelleen 52cm lähtökohtaisesti oikea koko, vai missä kohdin kannattaisi miettiä haaramitan perusteella muuta kokoa.

Jos jalan pituus tuosta paljon muuttuu alaspäin rungosta tulee liian korkea jolloin tarvitsisit pienemmän mutta se taas tarkoittaisi että olet pitkäselkäinen ja pienempi runko on myös lyhyempi jolloin tulee ongelma koska se selkä on saatava mahtumaan johonkin. Samoin jos jalat onkin pidemmät se puoltaisi isompaa runkoa mutta tarkoittaisi lyhyttä selkää ja isompi runko on pidempi - taas ongelma.

Kyllä minäkin sanoisin että se 52 on juuri oikea, omat mitat 173/80 ja yksikin koko molempiin suuntiin menisi kyllä jo puihin.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

Jes, siihen varmaan päädytään.

Onko pyörä muuten mielestänne hyvä valinta tuohon hintaan? Vai olisiko jotain vastaavan hintaisia vaihtoehtoja mielessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti katkarapu Katso viesti
    Kiitos mielipiteestänne. Tosiaan 54 että 52 periaatteessa käyvät, kumpi vaan on parempi.

Saisin mielestäni hyvän tarjouksen tuosta pyörästä suomesta kivijalkaliikkeestä, n.1000€ (pyörä+lokarit+polkimet) ja tuohon pitäisi tarttua melko hätäisesti jos sen haluaa.
    Pyörän hankinta kuin myös sillä ajo on fiiliksistä kiinni, jokainen fillaroi kovin omalla tavallaan ja pyörän pitää miellyttää itseä, tietenkin muiden hyväksyntä parantaa fiiliksiä. Ei tuo voine huono kauppa olla kunhan vielä kauppiaan naama miellyttää. Koko, siis tuo 52 vaikuttaa sopivammalta, eikä ole mikään rajatapaus, mutta päätös ja vastuu jää itselle. Kauppiaan kiirehtimiselle ei pidä antaa liikaa painoa.

Erinomaisen hyvät pointit yllä! Ei sillä että ne osuisivat erityisesti tai mitenkään juuri tämänkertaiseen kysyjään, mutta joskus on vaikea välttyä vaikutelmalta että haetaankin enemmän muiden hyväksyntää pyörävalinnalle kuin itselle omaa pyörää. (Sama seikka selittänee kaiken maailman testien ja niiden testivoittajien suosion.) Hullunkurisimmillaanhan foorumilla kerrotaan että on juuri ostettu sellainen tai tällainen pyörä ja kysytään onko varmasti hyvä tai oliko hyvä ostos.

Totta puhutte. Ei sillä pyörällä kukaan muu sotke kuin itse, joten sikäli ei muiden mielipiteet asiasta kiinnosta.

Omalta kohdallani ainakin olen kiinnostunut kuulemaan ennen lopullista ostopäätöstä myös viisaampia ja kokeneempia asian tiimoilta. Voi vaikka oppia samalla jotain itsekin. Fillarifoorumin pyöräsuositukset osio lienee aivan looginen paikka kysellä mielipiteitä pyöristä, joten aivan kamalan yllättänyt ei pitäisi kenenkään olla jos siis sellaisia kysymyksiä myös tulee.

Toiset antavat enemmän ja toiset vähemmän painoarvoa sitten niille saaduille mielipiteille. Varmasti niillä jokin merkitys on aina tai ainakin useaan ihmiseen. Markkinoinnissa tuota käytetään surutta hyödyksi ja monella löytyy suosittelijaa jokalähtöön. Tämä taitanee tosin mennä jo hieman aihepiirin ohitse.

Lisättäköön vielä etten ole tässä tapauksessa kokenut ainakaan itse kauppiaan puolelta minkäänlaista painostusta, olen itse ollut se aktiivisempi osapuoli kauppaa tekemään alusta saakka. Eikä tässä muutenkaan olla mitenkään kaikkimulleheti-asenteella liikenteessä, kyllä noita pyöräliikkeiden sivustoja on tässä tullut pyöriteltyä jo piiiiikääään. Tämän vuoksi haluaisinkin jo tehdä ratkaisun viimein.

Teistä on ollut apua. Kiitos siitä. Lähen tästä tekemään kierroksen paikallisiin pyöräliikkeisiin vielä ja sitten ratkaisuja.

Kävin eilen koeajamassa molemmat runkokoot ja suurta eroa en amatöörinä niissä pyörän päällä erottanut. Tilaukseen lähti pienempi eli 52cm runkokoon pyörä.

Juhannuksen jälkeen pääsee testailemaan kunnonkäytössä mutta koeajossa kyllä tuntui mahtavalta vekottimelta verrattaen vanhaan painavaan hybridiin.

Kiitos vielä kaikille avusta koon valinnassa.

Eipä mitään, koko on oikea, kuten tässä monella näppiksellä vahvistetaan, eikä tuossa pyörässä muutoinkaan mitään epäilyttävää, ihan hyvä valinta!

Hei!

Ajattelin jakaa tänne miten pyörän hankita-projekti selvisi.

Ostin sitten lopulta Croix De Fer 30, http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/...roix-de-fer-30

Ostopäätökseen vaikuttivat:
    - sai kiinni lokarit + etu- ja tavaratelineet
    - silti runsaasti tilaa renkaille, menee ainakin 40mm nasta talveksi
    - ajoasento tuntui mukavalta, ei niin kisakireä kuin maantiepyörässä tai sporttisemmassa cyclocrossissa, sopiva työmatkaan ja retkeilyyn - mutta varmasti pystyy heittää maantielenkkiäkin
    - alun epäröinnin jälkeen shimanovaihtajatkin tuntuvat oikein hyviltä

Päätin sijoittaa hieman enemmän rahaa, jotta sain ostettua mallin 20 sijaan tämän mallin 30.
    Ajatuksena, kun oli että ostan kerralla riittävän hyvän, ettei tarvitse alkaa haaveilla heti uudesta.

Pyörä on saanut nyt juhannuksena ensikasteensa. Käytiin polkemassa juhannuksena to-la Saariston rengastie.
    Lauantaina Kustavista Turkuun polkiessa sateessa ja vastatuulessa oli kyllä tyytyväinen, että pyörä rullasi mukavasti.
    Teltan ja takalaukkujen painoa ei edes huomannut. Ainoa matkanopeutta rajoittava tekijä oli kuskin reidet

Kiitos kaikille suosituksista ja neuvoista, tästä ne kilometrit alkavat!

Hyvä loppu tässäkin tarinassa, rrautainen valinta, onnea uudelle pyörälle!

Samanlaisia aiheita

1. Cyclocrossi(ko)?
    By yepa in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 70
    Viimeinen viesti: 17.10.2015, 21.27

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään