Sivu 60 / 61 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 50 58 59 60 61 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.771 - 1.800 / 1820

Aihe: Sähkömaastopyörä ehdotuksia

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oz Katso viesti
    Pidä tästä kiinni.
    Nämä nykyajan vehkeet on tehokkaasti poljettavia ja totuttelun jälkeen ketteriä, vaikka olisi joustoa enemmänkin. Nykyisessä on 180 edessä ja takana, seuraavaan tulee 190 mm.

More is more. Ja sama pätee akkuihinkin. Setämiehet tarttee enemmän.
    Mua vähän kummastuttaa mitä väliä sähkössä on poljettavuudella? Tai ainakaan mulle sillä ei ole mitään merkitystä.
    Ei vaikuta sähkössä mun kokemuksen mukaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Mua vähän kummastuttaa mitä väliä sähkössä on poljettavuudella? Tai ainakaan mulle sillä ei ole mitään merkitystä. Ei vaikuta sähkössä mun kokemuksen mukaan.
    Aika moni, minä mukaanluettuna on ajanut ikänsä maastossa pyörällä (ostin ekan täpärin 1999 ja sitä ennen jo vuosia maastossa jäykkiksellä). Sähkäri ei ole mulle ja usealle kaltaiselleni mikään laite, jossä laitetaan tehot täysille ja ajetään boostilla rallia kaikkea päin. Ajan pääosin matalilla avustuksilla ja tällöin tulee itsekin polkea. Lisäksi mitä luonnollisempi avustustuntuma on, sitä parempi. Nyt tossa Orbea Risessä olen löytänyt just tällaiseen sopivan kevyen pelin. Aiempi Focus Jam2 painoi 6-7kg enemmän ja oli todella raskas ajaa ja huono polkea. Risellä voi ajaa melkein kuin luomulla. Se on se fiilis, jota olen hakenut ja vasta kun sen koin tajusin löytäneeni etsimäni. Tähän liittyy siis se, että haluan polkea ja haluan hyvän poljettavuuden (toki muiden ominaisuuksien kärsimättä ainakaan liikaa). Vähemmän se toki sähkärissä merkkaa kuin luomussa, mutta on poljettavuudella mulle tosi iso merkitys.

^ Minulla meni taas sähkärin hankinta toiseen laitaan. Olen 5 vuotta pyöräillty maastossa (15 vuotta maantietä), ensin jäykkäperällä 100mm joustokeulalla. Sitten trail täpärillä 140/130mm joustoilla.
    Siirtyminen täystjoustoon oli hieno kokemus. Nyt ostin sit 180/170mm joustoilla olevan 29/27.5+ mullet sähkötäpärin KTM Macina Prowler, ja nyt 400km ajojen jälkeen voin todeta, että minulle tuo oli
    onnistunut hankinta. Hauskaa riittää, pyörä on erinomainen kiipeäjä teknisessä maastossa, ja myös tasaisella ihan ok. Alamäessä ei ala pelottaa vauhdissa niinkuin Trekin Fuelilla aika ajoin alkaa.
    Isompijoustoinen ja muutaman kilon raskaampi pyörä on hyvä, jos geometria on kunnossa. Ei se poljettavuus pelkästään painosta tule.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Dude Katso viesti
    Aika moni, minä mukaanluettuna on ajanut ikänsä maastossa pyörällä (ostin ekan täpärin 1999 ja sitä ennen jo vuosia maastossa jäykkiksellä). Sähkäri ei ole mulle ja usealle kaltaiselleni mikään laite, jossä laitetaan tehot täysille ja ajetään boostilla rallia kaikkea päin. Ajan pääosin matalilla avustuksilla ja tällöin tulee itsekin polkea. Lisäksi mitä luonnollisempi avustustuntuma on, sitä parempi. Nyt tossa Orbea Risessä olen löytänyt just tällaiseen sopivan kevyen pelin. Aiempi Focus Jam2 painoi 6-7kg enemmän ja oli todella raskas ajaa ja huono polkea. Risellä voi ajaa melkein kuin luomulla. Se on se fiilis, jota olen hakenut ja vasta kun sen koin tajusin löytäneeni etsimäni. Tähän liittyy siis se, että haluan polkea ja haluan hyvän poljettavuuden (toki muiden ominaisuuksien kärsimättä ainakaan liikaa). Vähemmän se toki sähkärissä merkkaa kuin luomussa, mutta on poljettavuudella mulle tosi iso merkitys.
    Kuin myös. Taitaa olla 30-35 vuotta takana.
    Sähkö ei ole mullekaan laite jolla aina vedetään turbolla kaikkea päin. Usein toki myös näinkin. En mä sitä muuten olisi hankkinu.
    Mulle on myös edelleen mysteeri miksi porukka hakee sähköjä jotka on kuin luomuja polkea? Luomut on sitä varten?

Jokainen tavallaan joo.
    Mutta vähän hölmöä painottaa poljettavuutta ja "luomumaisuutta"sähkön valinnassa. Noin yleisellä tasolla. In my opinion.

Mun sähkön hankintaperuste oli että pääsee pidemmälle ja useammin mutta samalla säilyttäen mahdollisimman luonnollisen tuntuman, siksi ecolla menee lähes kaikki ajot.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Mun sähkön hankintaperuste oli että pääsee pidemmälle ja useammin mutta samalla säilyttäen mahdollisimman luonnollisen tuntuman, siksi ecolla menee lähes kaikki ajot.
    Joo, no kyllä mä ajelen Traililla metsässä, mutta olen sitäkin säätänyt alaspäin, kuten muitakin tasoja. Kyllä minullekin määrätynlainen luomumaisuus on se pointti. Sitä on vaikea selittää toiselle, mutta esimerkiksi boostissa se luomumaisuus on poissa, eli pyörä tuntuu hyökkäävän kuin itsekseen eteenpäin ja polkemisen rytmi menee sekaisin. Varsinkin jos on vähänkään teknisempi nousu kyseessä.

Mutta hyvä että näitä voi säädellä eri tahtotilojen mukaan.

Itellä kun tuli työsuhdepyörän hankinta mahdolliseksi niin olin myös ihan hukassa minkä täysjouston laittaisi. Vähän turhankin helposti sähköversioon päädyin mutta tyytyväinen olen Spectraliin. Täysjoustoista ei minkäänlaista aikaisempaa kokemusta, alla vuosikaudet vanha läski Farley jolla sotkettu maastoa ja työmatkaa.

Spectral kun oli moottorinvaihdossa niin Farleyllä sotkin työmatkaa ja maastoa - tuolloin oikeastaan vasta pyörien ero tuli selville poljettavuuden osalta. Maastossa tietysti Spectral ihan omaa luokkaansa, nousuissa Farley oli kieltämättä kevyempi ja tehokkaampi: Tämä vertailu siis ihan ilman Spectralin avustusta. Kokeneelle palstalaiselle tämä on ollut vuosikymmenet ihan selviö, nyt vasta on ihan omakohtaista kokemusta.

Kun sähkis tuli moottorinvaihdosta niin Farley on saanut levähtää. Enimmäkseen menen täysin ilman avustusta mikä on "vähän" pöljä vaihtoehto kun alla olis helpotustakin napin takana. Kun elämä on muutenkin kärsimystä niin kärsitään vähän lisää . Viime viikolla kokeilin kauanko menee aikaa kun 24km sotkee töistä paluumatkalla täysillä ilman avustusta (ehkä 1 km maastoa, loput pyörätietä), 54 minuuttiin sen taittoi. Lujempaa ei tällä setämieskunnolla pääse mutta kertoo sen että kyllä Spectralilla pääsee hyvin ihan luomunakin.

Käytännössä Canyon valintana on kohtuullisen vaivaton, takuuhommat ovat hoituneet hienosti (ensin uutena akku ei latautunut ja sitten moottori vaihdettiin 1200km:n jälkeen). Mutta miten tuo Shimanon EP8 motti sitten kestää pitkässä juoksussa..... Toisaalta iso valmistaja takana joten en jaksa tuon takia öitä valvoa. Pitäisin Canyonia kuitenkin turvallisena vaihtoehtona.

Mitään pyörän osaa en ole päivittänyt hankinnan jälkeen, polkimetkin ovat alkuperäiset. Paketti on tuommoisenaan minusta todella hyvä. Satula on omalle perseelle täydellisen hyvä, sitä en tule vaihtamaan missään tapauksessa. Siinä ei perse kertakaikkiaan puudu yhtään.

Kuin myös. Taitaa olla 30-35 vuotta takana. Sähkö ei ole mullekaan laite jolla aina vedetään turbolla kaikkea päin. Usein toki myös näinkin. En mä sitä muuten olisi hankkinu.Mulle on myös edelleen mysteeri miksi porukka hakee sähköjä jotka on kuin luomuja polkea? Luomut on sitä varten?Jokainen tavallaan joo. Mutta vähän hölmöä painottaa poljettavuutta ja "luomumaisuutta"sähkön valinnassa. Noin yleisellä tasolla. In my opinion.
    Kyllä luomupyörät on teknisillä enskapätkillä sähköpyöriä ketterämpiä ja hauskempia. Mahdollisimman lähelle tätä haluan sähkärinkin olevan.https://enduro-mtb.com/en/orbea-rise...021-review/Kun on keveyllä kyvykkäällä sähkärillä ajanut tajuaa tämän.

Kyllä luomupyörät on teknisillä enskapätkillä sähköpyöriä ketterämpiä ja hauskempia. Mahdollisimman lähelle tätä haluan sähkärinkin olevan.https://enduro-mtb.com/en/orbea-rise...021-review/Kun on keveyllä kyvykkäällä sähkärillä ajanut tajuaa tämän.
    En yhtään epäile etteikö tuo Orbea olisi hyvä. Tuo on 5kg kevyempikin kuin Canyonin Spectraln 7 ja selvästi paremmilla komponenteillakin. Hitto kun eihän näitä voi koeajaa juuri missään ennen hankintaa, pitäisi kiertää puoli suomea että saisi ehdokkaita kokeiltua. Ite kun olen vielä 190+ pitkä, mukava kun liikkeestä lyödään M-koon pyörä alle koeajoon. Sanoppa siitä sitten jotain....

Fiskarsissa pääsi ennen koronaa kerta vuoteen testailemaan aika isoa määrää eri pyöriä. Mutta tämän(kin) vuoden Bikes, Beer & Burgers (tms) on siiretty vuodella.

Mua vähän kummastuttaa mitä väliä sähkössä on poljettavuudella? Tai ainakaan mulle sillä ei ole mitään merkitystä.
    Ei vaikuta sähkössä mun kokemuksen mukaan.
    Onks tämä nyt niin, että sähköpyörä vertautuu kehityksen kehittyessä pappa-Tunturiin, jossa oli polkimet varmuuden vuoksi?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Fiskarsissa pääsi ennen koronaa kerta vuoteen testailemaan aika isoa määrää eri pyöriä. Mutta tämän(kin) vuoden Bikes, Beer & Burgers (tms) on siiretty vuodella.
    Tommonen tapahtuma on ihan ehdoton jos on yhtä kuutamolla kuin minä olin pyörän hankinnan aikaan. Ei tuommoisia tapahtumia täällä pohjosessa ole (?). Noiden geometriataulukoidenkin luku on omalla kokemuksella ihan yhtä tyhjän kanssa, onneksi täältä saa kuitenkin hyviä vinkkejä. Netistä testejä lukemallakin saa olla varovainen, moni noista on valmistajan maksamia testejä tai ainakin niin rivien välistä voi usein päätellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Onks tämä nyt niin, että sähköpyörä vertautuu kehityksen kehittyessä pappa-Tunturiin, jossa oli polkimet varmuuden vuoksi?
    Onko se perkele joku pakonomainen tarve tulla nälvimään, asiaa eikä näkemystä kuitenkaan ole.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeppo Katso viesti
    Tommonen tapahtuma on ihan ehdoton jos on yhtä kuutamolla kuin minä olin pyörän hankinnan aikaan. Ei tuommoisia tapahtumia täällä pohjosessa ole (?). Noiden geometriataulukoidenkin luku on omalla kokemuksella ihan yhtä tyhjän kanssa, onneksi täältä saa kuitenkin hyviä vinkkejä. Netistä testejä lukemallakin saa olla varovainen, moni noista on valmistajan maksamia testejä tai ainakin niin rivien välistä voi usein päätellä.
    Sanoppa muuta! Ihan sama mitä lukuja noihin taulukoihin laittaa nii ei ne sano tämmöselle amatöörille yhtään mitään!

Ketterämpiä kyllä ehkä.
    Hauskempia ei missään tapauksessa.

Milloin sähköpyörä valmistajat yleensä julkaisee seuraavan vuoden mallistoa? Jos ensi kesään rauhassa odottaisi ja katsoisi mitä uutta on tarjolla talven aikana.

Ketterämpiä kyllä ehkä.Hauskempia ei missään tapauksessa.
    Ootko ajanut jossain esim. Suomen hissikeskuksissa peräkkäin sähkärillä ja kunnon luomuenskalla? Kyllä kunnon luomuenska hakkaa raskaat sähkärit myös hauskuudessa. Hypyt, bermit, missä vaan..

Onko se perkele joku pakonomainen tarve tulla nälvimään, asiaa eikä näkemystä kuitenkaan ole.
    Sori, ajattelin sivistää itseäni huonosti muotoillulla kysymyksellä. Että miksi sähköpolkupyörän poljettavuudella ei ole mitään väliä?
    Eli mikä se polkimien pyörittämisen tarkoitus on? Toimii niinkuin voimansäätimenä moottorille, mutta sillä ei ole muuta merkitystä? Käsikaasu kai ajaisi saman asian..
    No, kyselen vähemmän raivokkaalta foorumilta.

Ootko ajanut jossain esim. Suomen hissikeskuksissa peräkkäin sähkärillä ja kunnon luomuenskalla? Kyllä kunnon luomuenska hakkaa raskaat sähkärit myös hauskuudessa. Hypyt, bermit, missä vaan..
    Ja entäs jos ei aja hissikeskuksessa, vaan "setämiesmäisesti" ajaakin vain eriasteisilla metsäpoluilla/maastoreitelillä, niin saako silloin pitää sähkistä hauskempana ajaa? Vai saako tuota edes ajaja itse määritellä mitä pitää hauskana ja mitä ei, vai määrittelääkö senkin joku toinen?

Sähkömaastopyörä ehdotuksia

Ymmärrä nyt että se on sun kokemukses.
    Samoin kuin se että Orbea on paras pyörä.
    Munkin(ei munkin)mielestä mun Spessu on paras just nyt.

Mä pidän sähköstä. Luomuajot on ajettu mun osalta.
    Ja mä en aja hissikeskuksissa muuta kuin erittäin satunnaisesti jos sattuu reitillä olemaan. Se yksi.

Setämiesenska kiinnostaa enemmän.

Jokainen tavallaan ja just niillä välineillä mitkä itselle maistuu.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Ja entäs jos ei aja hissikeskuksessa, vaan "sätämiesmäisesti" ajaakin vain eriasteisilla metsäpoluilla/maastoreitelillä, niin saako silloin pitää sähkistä hauskempana ajaa? Vai saako tuota edes ajaja itse määritellä mitä pitää hauskana ja mitä ei, vai määrittelääkö senkin joku toinen?
    Sielläkin kun osuu pidempi alamäki eteen, niin kyllä mä mielummin sen alamäen luomuenskalla ajaisin. Älä ymmärrä väärin, mä tykkään sähkärillä ajamisesta tosi paljon ja olen setämies itsekin. Vaan en tykkää ajaa jyrämäisellä 25kg+ "tankilla". Ota tosta 5-7kg pois (Orbea Rise), niin pyörän käsittely muuttuu täysin. Saati sitten 10kg+ (luomupyörän paino). Tottakai tasaisella metsäpolulla tilanne on vähän eri. Harvalla on jalkaa käskeä luomupyörää kunnon vauhtia.

Sori, ajattelin sivistää itseäni huonosti muotoillulla kysymyksellä. Että miksi sähköpolkupyörän poljettavuudella ei ole mitään väliä?
    Eli mikä se polkimien pyörittämisen tarkoitus on? Toimii niinkuin voimansäätimenä moottorille, mutta sillä ei ole muuta merkitystä? Käsikaasu kai ajaisi saman asian..
    No, kyselen vähemmän raivokkaalta foorumilta.
    Anteeksi omasta puolestani, vähän liikaa ollu tuota sähköpyöränälvimistä ja alkanut närästää kun aina homma ajautuu tuloksettomaan eipäsjuupas väittelyyn. Voin vain omasta puolestani sanoa että poljettavuudella on väliä sähköpyörässä, minun mielestä paljonkin. Ja kyllä se toimii voimansäätimenä moottorille mutta jalat joutuu tekemään töitä siitä huolimatta sen ylimääräisen työn osalta. Käsikaasuhan on tietysti ihan eri juttu ja toivon ettei siitä tarvitse edes keskustella.

Ihan mielenkiinnosta, oletko koskaan sähkömaastopyörää kokeillut? Itsellekin vielä uusi harrastus ja voin kertoa että yllätyskerroin oli suuri kun rytyytti avustuksella polkua ja katseli vähän tuota sykeosastoa.

Vaarallinen offtopikki, toivottavasti tästä ei nyt lähe uusi nälvimiskierre.

^
    No ei, mun aloitus oli helposti tulkittavissa veetuiluksi, huumoria yritin.
    Eli onko tulevaisuus sähköavusteinen polkupyörä vai polkuavusteinen sähköpyörä...?
    En ole kokeillut sähkömaasturia, mutta kiinnostaa kovasti nykypyörän rinnalle semmonen laite nimenomaan luonnossa, poluilla ajamista varten. Täytyy tutustua aiheeseen ja kokeilla lähitulevaisuudessa.

Kuten ylläolevien kommenteista voi lukea, niin käyttötapoja/mieltymyksiä on melkein yhtä monta kuin käyttäjääkin. Esim Baddingilla ja Lebowskilla on eri tarpeet ja siten erilaiset pyörätkin. Eli noitakin olisi hyvä olla muutama erilainen tallissa erilaisille reissulle.

Itsellä on sähköläski talveksi. Siihen sähkö on hyvä lisä, kun monesti keli on aika raskas ja luomuna keskinopeus jää melkein kävelijälle. Vielä suunnitteilla sähkötäpäri hankalampaan/raskaampaan kesämaastoon.

Mulle on myös edelleen mysteeri miksi porukka hakee sähköjä jotka on kuin luomuja polkea? Luomut on sitä varten?

Jokainen tavallaan joo.
    Mutta vähän hölmöä painottaa poljettavuutta ja "luomumaisuutta"sähkön valinnassa. Noin yleisellä tasolla. In my opinion.
    Meitä on moneen junaan. Itse pidän poljettavuutta ja luonnollista tuntumaa tärkeänä.

Luonnollinen tuntuma helpottaa liukkaalla pyörän hallintaa ja on se muutenkin mukavampaa. Turbo asento on maastossa mulle täysin turha. Syö akkua ja on ikävä ajaa. Siirtymillä sopii hyvin käyttöön eräänlaisena miniminopeustakuuna.

eMTB on ehdoton suosikki maastossa.

^

Eli onko tulevaisuus sähköavusteinen polkupyörä vai polkuavusteinen sähköpyörä...?
    En ole kokeillut sähkömaasturia, mutta kiinnostaa kovasti nykypyörän rinnalle semmonen laite nimenomaan .
    Ehdottomasti sähköavusteinen polkupyörä. Tuo jälkimmäinen tuo mieleen nappikaasubäfängit ja muut, joissa ei ole kehittynyttä polkemisvoiman mittausta ja sen perusteella hienostunutta tehon säätöä.

En yhtään epäile etteikö tuo Orbea olisi hyvä. Tuo on 5kg kevyempikin kuin Canyonin Spectraln 7 ja selvästi paremmilla komponenteillakin. Hitto kun eihän näitä voi koeajaa juuri missään ennen hankintaa, pitäisi kiertää puoli suomea että saisi ehdokkaita kokeiltua. Ite kun olen vielä 190+ pitkä, mukava kun liikkeestä lyödään M-koon pyörä alle koeajoon. Sanoppa siitä sitten jotain....
    Öö..mikä tossa rise M20:ssä on selvästi parempaa komponenttien osalta kuin Spectral CF7:ssa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Öö..mikä tossa rise M20:ssä on selvästi parempaa komponenttien osalta kuin Spectral CF7:ssa?
    Katoin vain tuota linkin pyörää jossa oli foxin iskarit, xtr jarrut ja vaihteisto. Tuo M20 lienee sitten huonommilla kompoilla. Linkin pyörähän oli M-Team ja hinta vähän alle kympin.

Ja samalla sen 4500€ kalliimpi ku spectral cf7. Tolla hinnalla olisi jo syytäkin olla.

Samanlaisia aiheita

1. Sähkömaastopyörä CFS:ää sairastavalle
    By immudium in forum Sähköavusteiset pyörät
    Vastaukset: 13
    Viimeinen viesti: 04.12.2017, 13.09
  2. Tytölle kunnon maasturi - ehdotuksia?
    By FatLady in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 18
    Viimeinen viesti: 19.04.2016, 21.37
  3. Ehdotuksia talvitreenaukseen
    By fillari-isi in forum Kuntoilu ja ajotekniikka
    Vastaukset: 51
    Viimeinen viesti: 13.02.2015, 23.30

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin