ShimanoCanyonFillarilehtiLullebiegga
Sivu 208 / 208 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 108 158 198 206 207 208
Näyttää tulokset 6.211 - 6.236 / 6236

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Kannattaa opettaa käyttämään vaihteita oikein, kyllä rajuilla vaihdoilla ja ääriasennoilla ketjun saa loppuun ajettua.
    On siinä taas neuvoja.

^

Itse en milloinkaan omistanut, joskus käyttänyt testimielessä, ketjutulkkia ja kyllä kuluman huomaa kun voimansiirto ei enää toimi luonnikkaasti.

Päätön, millaisen neuvon sinä antaisit ongelman ratkaisuksi?

No en ainakaan lähtisi neuvomaan 10v lasta vaihteiden käytöstä
    Aika saletisti pyöräkin on 1x eli mitään vanhaa mantraa ketjujen ristissä ajosta ei kannata tuossa kohtaa aloittaa.

Eikö CWI:n idea ole juuri siinä että liiallisen kuluman huomaa ennen kuin voimansiirto oireilee? Kulunut ketju alkaa kuluttaa takapakkaa, voimansiirrossa ei huomaa aluksi mitään, kunnes sitten huomaa - ja silloin voidaankin jo olla siinä pisteessä että takapakkakin on vaihdettava samalla kuin ketjukin.

Kun vaihtaa ketjun silloin kun Shimanon työkalu sen toteaa liian kuluneeksi, välttyy työltä ja kustannuksilta. Onko sillä sitten loppupeleissä IMO merkitystä? Riippunee pitkälti siitä pitääkö pyörällyä harrastuksena johon on kiva kuluttaa rahaa vai arvostaako sitä ettei tuhlaa kulutusosiin turhaan rahaa eikä luonnonvaroja

Ongelman - eli 10-vuotiaan pojan kaamealta näyttävään ketjunkulutukseen - ratkaisuksi ehdottaisin vaikkapa sellaista että kun laittaa uudet ketjut, mittaa ne ketjutulkilllaan ja jos lukema on muu kuin nolla - kuten se hyvinkin saattaa olla joillain ketjutulkeilla - laittaa sen ylös talteen ja vertaa sitten mittausstuloksia siihen.

Tai sitten ostaa tuon Shimanon.

Itse en milloinkaan omistanut, joskus käyttänyt testimielessä, ketjutulkkia ja kyllä kuluman huomaa kun voimansiirto ei enää toimi luonnikkaasti.

Omien kokemuksien mukaan ketju on jo reilusti pitkä, kun sen huomaa ajossa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Omien kokemuksien mukaan ketju on jo reilusti pitkä, kun sen huomaa ajossa.
    Justiinsa noin. Ja jos pyörällä ajaa, tuo mutumetodi tulee kalliiksi. Eturattaatkin menevät vaihtokuntoon vikkelästi.

Kuinka paljon ketju on venynyt kun tuo Shimanon mittari näyttää sen olevan vaihtokunnossa? En löydä tietoa mistään.

Mutumetodilla tullut toimeen pitkään ja en usko että vaihtotarve siitä muuttunut mittailen tai en. Jos kerran vuodessa vaihtaa vaihtaa voimansiirron niin siihen ei (onneksi) konkurssia tee. Toisaaltaan nykyiset NW rattaat kestää melko pitkään verrattuna normirattaisiin.

Mulla on seinällä pätkä uutta ketjua johon vertaan ja jos näyttää pahalta niin mittailen työntömitalla.
    Pojan fillarissa on 1x11 (30nw edessä ja 11-42 takana).
    Taidan hakea uuden XT ketjun ja luotan että se on kestää.

Mutumetodilla tullut toimeen pitkään ja en usko että vaihtotarve siitä muuttunut mittailen tai en. Jos kerran vuodessa vaihtaa vaihtaa voimansiirron niin siihen ei (onneksi) konkurssia tee. Toisaaltaan nykyiset NW rattaat kestää melko pitkään verrattuna normirattaisiin.
    Noin se menee jos vaan speksaat niitä palikoita etkä aja sillä fillarilla. Tälläkin foorumilla aika moni kuitenkin ajaa, jolloin myös voimansiirto kuluu. Tuokin 10v tenava on varmaan ajanut tunteja jo ihan hyvin.

Eli oikeesti. Älä neuvo ettei ketjuja tarvitse mittailla, koska niitä tarttee kyllä seurata jos haluaa voimansiirron kestävän.

^En neuvonutkaan, sanoin vain etten itse mittaa ja kyllä ajeltuakin tulee ihan riittämiin.

Noin yleiskysymys: Pitääkö/kannattaako teräksestä tehtyä pyörän runkoa suojata jotenkin?

Katselin että tuossa uudessa konassa taitaa näkyä ihan suojaamaton teräs noista dropouteista, tavaratelineen kiinnityspisteistä ym.

Kantsisko noihin sipaista jotain rasvaa suojaksi tms., vai syntyykö noihin edes pintaruostetta jos pyörä tuodaan sisätiloihin kuivamaan heti ajon jälkeen? En kyllä muista että omassa lapsuusajan teräspyörässä olisi ollut ruostetta juuri missään vaikka se seisoi koulun pihassa sateessa ja paisteessa vuosikymmenen.

Lenkillä takajarrun kahva alkoi painua oudosti. Tuumasin että jos se vaikka ilmausta kaipaa, ja kaipasihan se.

Mutta eipä ole ollut ilmaus ennen tuollainen numero. Täälläkin olen kirjoittanut että kuinka simppeli homma se ilmaus on, mutta nyt pitää tunnustaa että näköjään siinäkin voi jotain yliluonnollista tulla vastaan. En tiedä oliko siellä satulassa joku kupla jumissa vai mitä, mutta onneksi nyt näyttäisi pelaavan.

Pistin nyt eka kerran Motorexin öljyä, kun olen ko öljypullon kerran kaverilta saanut. Kaippa sekin SLX jarrussa pelaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Lenkillä takajarrun kahva alkoi painua oudosti. Tuumasin että jos se vaikka ilmausta kaipaa, ja kaipasihan se.

Mutta eipä ole ollut ilmaus ennen tuollainen numero. Täälläkin olen kirjoittanut että kuinka simppeli homma se ilmaus on, mutta nyt pitää tunnustaa että näköjään siinäkin voi jotain yliluonnollista tulla vastaan. En tiedä oliko siellä satulassa joku kupla jumissa vai mitä, mutta onneksi nyt näyttäisi pelaavan.

Pistin nyt eka kerran Motorexin öljyä, kun olen ko öljypullon kerran kaverilta saanut. Kaippa sekin SLX jarrussa pelaa.
    Minä muuten viikonloppuna luin ensimmäistä kertaa shimanon OHJEITA ilmaukseen, kun kaveri patisti tuota tekemään.

Noista sain sen käsityksen, että satulasta saa parahaiten ilmat pois pelkästään valuttamalla nestettä. Siis ylös purkki paikalleen, sinne nestettä ja valutetaan ilmat nesteen mukana alaspäin. Samalla voi koputella satulaa.

Kahvasta taas saa ilmat pois pitämällä ilmaruuvin kiinni ja pumppailemalla ilmat yläkuppiin. Pyörän asentoa täytyy samalla käännellä.

Itsekkin siis olen aina ilmannut jarrut kuten autossa, eli painetta vaan ja ruuvia auki.

Kai tuo motorexin öljy oli nyt mineraaliöljyä?

Joo epäilyttävältä kuulosti öljyvalinta. Mineraaliöljyä pitäis olla Shimanoon. Tietty jos Motorex sellaista myy mutta en muista kuulleeni.

^Viimeksi XT mainiosti ylhäältä, oli melko tyhjä kun letku pujotettu runkoon. Aikaisemman projektin halpis Shimanot tuli ilmattua alhaalta käsin, hieman työlästä mutta meni sekin harjoittelusta.

Vähän erinäköinen pullo, mutta tuollaista se oli.

https://www.storm-motor.fi/moottorip...BoCjlwQAvD_BwE

https://motorex.com/en-us/hydraulic-fluid-75--25574

Ainakin tossa kuva fillarissa niin vois kuvitella olevan yhteensopiva. Etenkin kun ei ole soveltuva dot nesteisiin.

No tietysti se on jos lukee vaan mineraaliöljy. Senhän ohiampuja on jo tajunnutkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomos Katso viesti
    Noin yleiskysymys: Pitääkö/kannattaako teräksestä tehtyä pyörän runkoa suojata jotenkin?

Katselin että tuossa uudessa konassa taitaa näkyä ihan suojaamaton teräs noista dropouteista, tavaratelineen kiinnityspisteistä ym.

Kantsisko noihin sipaista jotain rasvaa suojaksi tms., vai syntyykö noihin edes pintaruostetta jos pyörä tuodaan sisätiloihin kuivamaan heti ajon jälkeen? En kyllä muista että omassa lapsuusajan teräspyörässä olisi ollut ruostetta juuri missään vaikka se seisoi koulun pihassa sateessa ja paisteessa vuosikymmenen.
    Tästä varmaan monta eri näkemystä, mutta ainakin itse olen molempiin teräsrunkoisiin pyöriin tehnyt Dinitrolin sprayllä kevyen ruostesuojauksen. Myös keskiöihin olen tehnyt pienet vedenpoistoreiät, jotta kosteus ei pääse muhimaan siellä.

Kösittelyä tehdessä kannattaa jarrut suojata ja vanteet ottaa pois. Pyörä mielellään korjaustelineeseen, jotta sitä saa eri asentoihin, jolloin kotelosuojaaine leviää paremmin. Ainetta kannattaa ruskutella maltilla tai muuten sitä saattaa vielä tovin päästä tulla ulos. Itse annoin vielä vuorokauden rauhassa kuivua ennen niputusta.

Mulla yksi pyöristä ympärivuotisessa käytössä ja säilytys ulkovarastossa. Toinenkin on talvella parvekkeella, joka on avoin.

Mulla kesti edellinen garbaruk NW ratas vajaa 4000km. Vaihdoin kulahtaneen ketjun uuteen ja aattelin ettei se ratas vielä niin kuluneelta näytä, vaikka pientä ääntä pitikin alkuun uudella ketjulla.
    800km myöhemmin oli ybn gold ketju kulahtanut, vaihdoin sekä ketjun että rattaan ennenkuin pakka olisi ollut entinen.

Lovejoy, useassa teräsrunkoisessa on ns. ED coat joka käsittääkseni korvaa Dinitrolin. Toisaaltaan kun miettii että kuinka paljon suomessakin on vielä ajossa vanhoja teräksisiä peruspyöriä niin en kovin huolissani olisi ruostumisesta. Tietenkin kakkeen vaikuttaa esim. pyörän säilytys ja ajokuukaudet.

Lovejoy, useassa teräsrunkoisessa on ns. ED coat joka käsittääkseni korvaa Dinitrolin. Toisaaltaan kun miettii että kuinka paljon suomessakin on vielä ajossa vanhoja teräksisiä peruspyöriä niin en kovin huolissani olisi ruostumisesta. Tietenkin kakkeen vaikuttaa esim. pyörän säilytys ja ajokuukaudet.
    Osassa on, mutta omasa Konassani ja Marinissa ei kyllä ole niiltä osin, mitä on tullut purettua esim keskiö, emäputki ja satulaputken alaosa. Pääosin se on ollut pintaruostetta, mikä tuskin aiheuttaa ongelmia.

Jos nyt jotain pienimuotoista suojausta haluaa, niin ainakin tuohon keskiöön tulevat putkien saumakohdat ja lähialueet käsittelisin jollain ja tekisin myös tuon reiän (runkotakuu voi mennä). Mulla ainakin oli joskus vettä keskiössä ihan kohtuullisesti ja ei se laakereillekaan hyvää tee.

En minäkään sitä epäile etteikö runko kestäisi vuosikymmeniä, mutta omaan mielenlaatuun tuo suojaus kyllä kuuluu. Autotkin olen aikanani massauttanut tai massannut, vaikkei siitä itselle iloa ole koskaan ollut, mutta ehkä seuraaville omistajille.

Lovejoy, useassa teräsrunkoisessa on ns. ED coat joka käsittääkseni korvaa Dinitrolin. Toisaaltaan kun miettii että kuinka paljon suomessakin on vielä ajossa vanhoja teräksisiä peruspyöriä niin…
    Niissä vanhoissa peruspyörissä oli putkien seinämävahvuudet toista luokkaa, kuin näissä laadukkaissa harrastuspyörissä.

Kannattaa tarkistaa se ED-pinnoitus. Jos sitä ei ole, niin suosittelen suojaamaan. Se on aika helppo homma, kun joka putkesta taitaa löytyä reikä mistä saa pillin sisään. Ja sitten vaan kääntelee ja pyörittelee pyörää niin suoja-aine leviää kunnolla.

Kuka uskaltaa ajaa alumiinilla kun hapettuu?

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 6718
    Viimeinen viesti: 06.08.2022, 20.25

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •