FenixKeinänen OyRideElectrobike
Sivu 315 / 318 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 215 265 305 313 314 315 316 317 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.421 - 9.450 / 9523

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Tuo luonnollinen kulma muuttuu oteleveyden mukaan, kun ote menee ulospäin, käden kulma alkaa kääntyä vastaavasti. Luonnollisen kulman muutoksen voi simuloida pitämällä kynää kummassakin nyrkissä eri leveyksillä. Joillakin kyynärpäät leviävät, toisilla kulma muuttuu.

Niin ei se ainakaan ole luonnollinen kulma, kun edessä olevasta täysin suorasta leveästä tangosta pidetään päistä kiinni

Monihan on ranneongelmiinsa löytänyt ratkaisun noista reilummin sweeppaavista tangoista juuri tuon marsusramin selityksen takia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti thriller Katso viesti
    Kiitos, tosiaan ei tullut ajateltua tuota sweep asiaa ollenkaan. Tuo ranteiden rasittuminen vähän mietityttää kun käsien puutuminen tässä ollut alkuperäinen syy säätämiselle. Eli mennäänkö sitten ojasta allikkoon... Noh, pitänee vähän tuumailla tätä vielä.
    Monella nimenomaan auttaa tuo jyrkempi käsien kulma eli kyllä sitä kannattaa kokeilla. Voit myös kokeilla miltä tuntuu lyhyempi stemmi kun siirrät penkkiä edemmäksi, vaikka liioitellusti niin kuin testi mielessä.

Mä en siirtäisi penkkiä eteen, edes kokeeksi -eikö tuo Orbea ole sähköavusteinen, niin tukea jaloilta tulee heikommin->asento käy etupainoiseksi ja epävakaaksi. Itse kokeilisin tankoa, jossa on taakse taivutusta ja siirtäisi penkkiä hieman taaemmas.

Kokeilemalla kaikki yleensä löytyy, paremmin kuin henk.koht. mielipiteisiin perustuvissa näkemyksistä. Toisaaltaan jos tekee yleisestä käytännöstä poikkeavia ratkaisuja ja ne sopii itselle niin ei niistä mitään rangaistusta saa...
    Hylkylistalla: Arvatkaa kuka...

Milläs nimellä nuita kutsutaan suomeksi ja saaneeko erikseen ostettua?

Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kestääkö alumiinipultit stemmissä? Tai tietääkö missä olis kaupan M4x15 titaanipultteja?
    Kysymystä jatkaakseni, kuinka vaikeaa titaanipulttien lyhentäminen on?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Milläs nimellä nuita kutsutaan suomeksi ja saaneeko erikseen ostettua?

https://www.suomenurheilupyora.fi/vaihdevivut-maantie

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sivustakatsoja Katso viesti
    Mä en siirtäisi penkkiä eteen, edes kokeeksi -eikö tuo Orbea ole sähköavusteinen, niin tukea jaloilta tulee heikommin->asento käy etupainoiseksi ja epävakaaksi. Itse kokeilisin tankoa, jossa on taakse taivutusta ja siirtäisi penkkiä hieman taaemmas.
    No kyllä penkin siirtäminen eteen/taakse on ihan perussäätö, ei maksa mitään. Ja eihän sillä ole edes pakko ajaa, voi testailla vaan istumalla miltä tuntuu ja tehdä sen perusteella muutoksia stemmiin/ohjaustankoon.

^Joo, ihan helppo on penkkiä siirtää. Itse olen ymmärtänyt siten, että penkin siirto eteen siirtää kuskin painoa enemmänn käsille ja penkin siirto taakse siirtää painoa pois.

Joo saa sitä siirtää molempiin suuntiin.

Tarkotin siis tuota lätkää misä lukee 105 ym.

Kona kikapu deluxe 2004

^"R.H. Name Plate & Front Cover" (oikean käden nimikilpi ja etusuoja)
    on tässä mallissa:
    https://si.shimano.com/en/pdfs/ev/ST...00-CB-2048.pdf

Voi olla hankala löytää muualta kuin eBaystä, sielläkin yleensä kulunut osa.
    3D -tulostus voi pelastaa jos löytyy sapluunat.

Marsusramille iso plussa tosi vanhan, 9-vaihteisen 105-mallin nopeasta tunnistamisesta!

Uudempiin kyllä löytyisi varaosia, mutta ne tuskin sopivat - enkä lähtisi siitäkään, että jonkun alemman tason sarjan vastaava osa sopisi.

Mutta eikä tuo ole lähinnä niin sanottu kosmeettinen vaurio? Mustaa teippiä vedeltä, kuralta ja pölyltä suojaamaan - ja ajoa!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ^"R.H. Name Plate & Front Cover" (oikean käden nimikilpi ja etusuoja)
    on tässä mallissa:
    https://si.shimano.com/en/pdfs/ev/ST...00-CB-2048.pdf

Voi olla hankala löytää muualta kuin eBaystä, sielläkin yleensä kulunut osa.
    3D -tulostus voi pelastaa jos löytyy sapluunat.
    Tattista

Kona kikapu deluxe 2004

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Marsusramille iso plussa tosi vanhan, 9-vaihteisen 105-mallin nopeasta tunnistamisesta!

Uudempiin kyllä löytyisi varaosia, mutta ne tuskin sopivat - enkä lähtisi siitäkään, että jonkun alemman tason sarjan vastaava osa sopisi.

Mutta eikä tuo ole lähinnä niin sanottu kosmeettinen vaurio? Mustaa teippiä vedeltä, kuralta ja pölyltä suojaamaan - ja ajoa!
    Tuon on itteasiassa 10v 105, ei kauas heittäny. Juu, eihän tuolla niin isoa käytännön merkitystä ole van näyttää rumalta

Kona kikapu deluxe 2004

Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Tuon on itteasiassa 10v 105, ei kauas heittäny. Juu, eihän tuolla niin isoa käytännön merkitystä ole van näyttää rumalta

Ebaysta saa 3d printatut osat, tulee aika tyyriiksi posteineen ja tulleineen/alv.

https://www.ebay.com/itm/143982173787

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Ebaysta saa 3d printatut osat, tulee aika tyyriiksi posteineen ja tulleineen/alv.

https://www.ebay.com/itm/143982173787
    On kyllä hintaa

Kona kikapu deluxe 2004

Tuleeko titaanirungossa käyttää ainoastaan titaanipultteja? Esim. pullotelineissä

Ihan mitä pultteja vaan haluaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Ihan mitä pultteja vaan haluaa.
    Eli ei ole vaaraa että ajanmittaan tapahtuu heikomman teräslaadun syöpymistä?
    Näinhän käy jos esim. laittaa tavallisen "pataraudan" kierteisiin haponkestävän pultin.
    Metallurgia ei kuitenkaan niin tuttu ala että voisin päätellä, jos näin tapahtuu, kumpi antautuu ensin. Titaani vai haponkestävä?

Edit. Tarkoitus ei ole kyseenalaistaa tai päteä omilla tiedoilla/luuloilla, vaan saada varmistus siitä että vaaraa ei ole tuhota hienosta rungosta kierteitä.
    Jos jollakin tästä omakohtaista kokemusta niin homma jees

^Itse vaihdoin titaanirungon kaikki rosteripultit alumiinisiin ainoastaan kevennysmielessä ja ei milloinkaan tuollaista kysymystä tullut mieleen.

^asiapa selvä. Jos ongelmia ei ole syntynyt niin taidan itsekkin tilata alumiiniset pultit. Jos jotain tapahtuu niin lähteepähä pultit ensimmäisenä kävelemään.

Sen tiedän omakohtaisesta kokemuksesta että esim. teollisuudessa ei koskaan sekoiteta eri kiinnitysmateriaaleja keskenään. Jopa sähkösinkityt ja kuumasinkityt pidetään erillään.

Lelumiini on ehkä kaikista materaaleista se, mistä tehdyn pultin en haluaisi hapettuvan jumiin teräs/titaanirunkoon. Se katkeaa aika herkästi, ja pultin jämät jää runkoon. Mikset laita titaanipultteja, ja laita jotain anti-seizea väliin?

Alumiinipulteista ollut ainoa ongelma omaa tyhmyyttä kun käytin jarrulevyissä ja sekään ei ollut hapettumisesta johtuvaa. Jos haluaa niin anti-seize toimii myös alumiinisten pulttien kanssa. Yleensä alumiinia käytetään kohteissa missä momentit ei kummoisiakaan joten mielestäni toimivat yhtä hyvin kuin muutkin materiaalit.

Muistelisin joskus lukeneeni , että titaanilla on taipumus jumittua ilman jotain pastajuttuja . Siis jengat titaania .

^Ei kylläkään kokemusta, kolmas titaanirunko menossa mutta yleesäkin pikku tippa jotain rasvaa pultteihin materiaalista riippumatta on hyvä tapa.

Titaani ja RST taitavat olla melkolailla lähellä toisiaan sähkökemiallisessa jännitesarjassa. Esim. tuossa pdf:ssä sivu 3: https://www.terasrakenneyhdistys.fi/..._1703_2015.pdf

Titaani&RST ja alumiini ovat kaukana toisistaan sähkökemiallisessa jännitesarjassa.

Eli Titaani ja RST liitoksessa ei oikeastaan synny korroosiota hyvissäkään olosuhteissa (esim. jatkuva suolavesi liitoksessa). Sen sijaan Titaani tai RST ja alumiini liitoksessa alumiini sulaa pois nopeammin.

Jos liitokseen laitetaan, jotakin pastaa jossa on metalleja (esim. kuparipasta) se tekee taas oman sähkökemiallisen parin ja pastassa olevat metallihiukkaset voi itse oksidoitua ja/tai sulattaa liitoksen muita heikompi arvoisia metalleja.

Eli Titaani ja RST liitos on melko turvallinen ja normivaseliini estää kohtuu hyvin kiinni leikkautumisen. Momentit pitää pitää riittävän pieninä kun kiristää ruuvia, sillä titaani on pehmeää ja kierre alkaa 'leikata kiinni' jos kiristysmomentti on liian suuri.

Edit: Tuolla on tarkempaa tietoa kappaleessa 4 taulukko 2: https://www.worldstainless.org/Files...h_Other_FI.pdf
    Ruostumattomien terästen 1.4541 ja 1.4571 kanssa titaaniliitoksessa hapekkaassa juomavedessä syöpymisnopeus on vähemmän kuin 0,01 mm per vuosi ja sama tilanne meriveden kanssa.
    Eli RST <-> titaani liitoksessa 100 vuodessa syöpymää pitäisi tulla vähemmän kuin 1 mm, varsinkin kun monella firraristilla pyörä on kuivassa tilassa suurimman osan vuodesta.

Sekin vielä, että mahdollisessa jumitilanteessa RST-ruuvi ei todennäköisesti katkea vaan sen saa kierrettyä irti titaanirungosta, mutta kierre rungosta voi kärsiä. Kierrettä voi yrttää puhdistaa saman kokoisella kierretapilla tai tehdä reikään isomman kierteen (toki ainesta niissä inserteissä on monesti aika niukasti...)

Jumitilanteessa alumiiniruuvi todennäköisesti katkeaa ja katkennut ruuvi pitää porata pois kierrereiästä. Siinä on omat haasteensa, varsinkin jos runkoa ei saa kiinni esim. pylväsporakoneen penkkiin tai muuten, jotta pystyy poraamaan tarkasti pelkkää ruuvia ilman että poraa samalla runkoa. Ruuvin poistamisen jälkeen voi kokeilla ennallistaa kierrettä saman kokoisella kierretapilla tai tehdä reikään isomman kierteen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yedi. Katso viesti
    ...
    Jos liitokseen laitetaan, jotakin pastaa jossa on metalleja (esim. kuparipasta) se tekee taas oman sähkökemiallisen parin ja pastassa olevat metallihiukkaset voi itse oksidoitua ja/tai sulattaa liitoksen muita heikompi arvoisia metalleja.

...
    Titaanista ei ole kokemusta, mutta Park Tool ASC-1 kertoo olevansa kelvollista myös titaanisille osille. Sitä mä olen laittanut polkimien kierreisiin ja muihin vastaaviin, joiden voisi odottaa myöhemmin vastustavan auki kiertämistä.

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7069
    Viimeinen viesti: 17.09.2024, 18.58

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •