Sivu 157 / 157 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 57 107 147 155 156 157
Näyttää tulokset 4.681 - 4.692 / 4692

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Mikähän on kun olen päivittämässä kaupunkimankeliin (DBS allroad) 11sp voimansiirtoa.

Pakkana XT M8000 11-40
    Vaihtaja Deore M5100 SGS
    Edessä 1x 36T narrowide
    HG-701-11 116L ketju

Ongelma on siis, että vaihtaja on todella oudossa asennossa vaikka mittasin ketjun shimanon ohjeen mukaan, eli isoimman ympäri (ei vaihtajan häkin läpi) ja jättää 5 linkkiä. Pienimmällä rattaalla häkki oisoittaa jo suoraan alaspäin. Isommille vaihtaessa tietenkin sitten sojottaa suoraan eteenpäin. En nyt ymmärrä miksi tuo ketjun mittaus on mennyt näin metsään. Tuntuu, että toi 116L ketju ei edes täydessä mitassa riittäis (en poistanu ku yhden linkin).
    Toimiiko? Mitä väliä häkin asennolla jos toimii?

Mikähän on kun olen päivittämässä kaupunkimankeliin (DBS allroad) 11sp voimansiirtoa.

Pakkana XT M8000 11-40
    Vaihtaja Deore M5100 SGS
    Edessä 1x 36T narrowide
    HG-701-11 116L ketju

Ongelma on siis, että vaihtaja on todella oudossa asennossa vaikka mittasin ketjun shimanon ohjeen mukaan, eli isoimman ympäri (ei vaihtajan häkin läpi) ja jättää 5 linkkiä. Pienimmällä rattaalla häkki oisoittaa jo suoraan alaspäin. Isommille vaihtaessa tietenkin sitten sojottaa suoraan eteenpäin. En nyt ymmärrä miksi tuo ketjun mittaus on mennyt näin metsään. Tuntuu, että toi 116L ketju ei edes täydessä mitassa riittäis (en poistanu ku yhden linkin).
    Vaihtaja on korvakossa kiinni väärässä asennossa.

Ylläolevan ongelman välttämiseksi olen aina asentanut ketjun eka kunnolla paikalleen, ja tarkastanut siitä sopivan lyhennyksen. Jos siis välitykset vaihtuu isommin.

Olen satavarma että kyselisin täällä samaa asiaa jos toimisin noiden rattaan ympäri + x linkkiä ohjeiden mukaan.

Jos on sopivan pituinen korvattava ketju paikalla mallina, kuten yleensä on, tuota ongelmaa ei tietty ole.

^^^^No se toimii jotenkuten, mutta isoimmalla rattaalla tekee aika ärsyttävää ääntä ku ylempi rissa lähinnä vaan hipoo ketjua. Vaihtaa myös laiskasti kun ylempi rissa ei oo ohjaamassa ketjua yhtä tehokkaasti.

^^Vaihtaja on huolellisesti laitettu korvakkeeseen niin, että se vaihtajassa oleva kynsi on kovakkeen kynttä vasten. B-ruuvin säätö on niin auki ku saa mut silti ylempi rissa tosi kaukana isoimmasta rattaasta.

^Pitää varmaa tommonen 126/138 ketju jostain löytää. Ainoa mitä oon löytäny saatavilla tällä hetkellä on M8000 e-bike ketjua, vois tommosenkin hommaa. Toi 116 linkkinen ketju ei nyt sit ois riittäny ees lyhentämättömänä. Tämä yhdistelmä siis keskiöstä taka-akseliin mitta 450mm ja 40T takana, 36T edessä. Vertasin myös sähkötäpärin 51/34T ketjun pituuteen ja aika saman pituset on. Toki tos täpärissä pari senttiä lyhyempi chainstay.

Nyt olis silcan super secret blendillä uppovahattu 115L 11sp 701 ketju varmaan myynnissä jos uusi ketju toimii paremmin.

Pöyrässä on ollut alunperin 3x7 voimansiirto ja ajattelin kanssa voiko toi korvake olla jotenkin epäyhteensopiva modernien voimansiirtojen kanssa?

Otas kuva tuosta laitteesta, niin näkee mihin suuntaan vaihtaja osoitaa. Siis onko se asennettu runkoon jotenkin väärin.

Edit: Juurikin tuo korvake. Vähän epäilen, ettei vaihtaja ole tosiaankaan oikeassa asennossa.

Jos takavaihtaja on jotenkin oudossa asennossa niin olisiko B-tension säätö totaalisesti pielessä? Tuollainen löytyy vielä Saksasta:
    Shimano XTR / Dura Ace CN-HG901 Chain 11-speed - with Quick Link - 138 Links (bike24.com) tai sitten jos et muuta löydä, niin toinen samanlainen ketju ja siitä ketjulukolla pieni pätkä jatkoksi perään. Aika monet säästää ne pätkät mitkä on jäänyt ketjun vaihdossa yli. Minäkin, mutta ei ole nyt kuin yhden 10 speed mallin ketjujen pätkiä.

Edit. Olitkin jo tuota B-tension ruuvia säätänyt. Laita kuva niin varmaan saat kommentteja näkyykö siinä jotain erikoista.

Tässä nyt muutama kuva asennuksesta, ylseikuva isoimmalla ja pienimmällä rattaalla. Noissa siis B ruuvi on säädetty niin, että ylempi rissa on niin lähellä pakkaa kun mahdollista (täysin auki). Sen kiristäminen vaan pahentaa tilannetta.

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Pakkana XT M8000 11-40
    Vaihtaja Deore M5100 SGS
    Edessä 1x 36T narrowide
    HG-701-11 116L ketju

EDIT: Voisiko olla, että tuo pitkähäkkinen vaihtaja on se syy? Eli olisi liian iso?
    Tuo vaihtaja sopii speksien mukaan vain pakalle jonka suurin ratas on 51-piikkinen. Pienemmällä rattaalla se jää liian kauas rattaasta. Siinä siis ongelma. Sulla on siis väärä pakka.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Jos takavaihtaja on jotenkin oudossa asennossa niin olisiko B-tension säätö totaalisesti pielessä? Tuollainen löytyy vielä Saksasta:
    Shimano XTR / Dura Ace CN-HG901 Chain 11-speed - with Quick Link - 138 Links (bike24.com) tai sitten jos et muuta löydä, niin toinen samanlainen ketju ja siitä ketjulukolla pieni pätkä jatkoksi perään. Aika monet säästää ne pätkät mitkä on jäänyt ketjun vaihdossa yli. Minäkin, mutta ei ole nyt kuin yhden 10 speed mallin ketjujen pätkiä.

Edit. Olitkin jo tuota B-tension ruuvia säätänyt. Laita kuva niin varmaan saat kommentteja näkyykö siinä jotain erikoista.
    Tolla 138 linkkisellä saisin varmaan rakennettua 2 oikean pituista ketjua . Yks ylimääränen quick linkki vaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Tuo vaihtaja sopii speksien mukaan vain pakalle jonka suurin ratas on 51-piikkinen. Pienemmällä rattaalla se jää liian kauas rattaasta. Siinä siis ongelma. Sulla on siis väärä pakka.
    Jos mulla ois vielä isompi pakka, niin silloinhan toi tilanne ois vielä korostuneempi. Toki on suunniteltu sille, ajattelin kuitenkin että se on lähinnä sen max kapasitetti.

Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Jos mulla ois vielä isompi pakka, niin silloinhan toi tilanne ois vielä korostuneempi. Toki on suunniteltu sille, ajattelin kuitenkin että se on lähinnä sen max kapasitetti.
    Ei välttämättä. Sillon sulla pitäisi olla myös pidempi ketju mutta vaihtajan ylempi ratas olisi myös lähempänä isoa ratasta ja vaihtaja sojottaisi samalla tavalle eteen kuin nytkin. Pidemmällä ketjulla vaihtaja menee sitten pikkurattaalla enemmän vaakasuoraan taaksepäin. Shimanon spekseissä kerrotaan tuon kapasiteetiksi 40 hammasta (51-11=40) sekä low sprocket max=51 ja low sprocket min=51. Tuo vaihtaja on ihan oikeasti siis suunniteltu toimimaan vain tuon 11-51 pakan kanssa. Tietty tuo voisi paremmin toimia tuon 11-40 pakankin kanssa jos ketjua pidentäisi?

En ainakaan itse näe noissa kuvissa mitään ihmeellistä, paitsi tietenkin sen että ketju on hiukan liian lyhyt. Luulisin, että takavaihtajasi kyllä toimii tuolla 11-40 pakalla. Minulla itselläni on nyt käytössä Deore RD-M6000 GS vaihtaja ja senkin speceissä lukee: Only compatible with the gear ratio 11-42. Tuo 11-42 pakka minulla oli käytössä vain muutaman kuukauden, kun pyörä oli aivan uusi ja sen jälkeen 12-32, 11-34. Loistavasti toimii näillä pakoilla. Silloin kun vaihdoin 11-42 pakan -> 12-32 vaihdoin kyllä myös ketjun ja sovitin sen pituuden tuohon uuteen yhdistelmään, eli en ole varma miten olisi toiminut jos olisin vaan sen pakan vaihtanut ja jättänyt vanhan 11-42 pakkaan sovitetun ketjun vaihtamatta. Minulla on myös B-tension ruuvi täysin auki.

Samanlaisia aiheita

1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 6542
    Viimeinen viesti: 07.06.2021, 10.57
  2. Vastaukset: 17
    Viimeinen viesti: 13.03.2015, 07.51

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja