ElectrobikePartioaittaCanyonBikeshop
Shimano
Sivu 1 / 2 1 2 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 35

Aihe: White 4Fat Lite muutos 1x11

White 4Fat Lite muutos 1x11

Kiitän jo etukäteen saamastani avusta, kysymys saattaa olla liiankin helppo mutta itselläni ei ole kokemusta fillarin anatomiasta niin että olisin itse pystynyt pähkäilemään hommaa maaliin.

Kävin pitkään itseni kanssa jaakobinpainia valinnan Lite vs. Pro välillä ja lompakko johdatti vihdoin tuon edullisemman hankintaan. Yksi asia mikä tuossa rassaa on eturattaat eli haluaisin muuttaa fillarin välitystä yksinkertaisempaan suuntaan.

Osaan kyllä repiä vaihtajan edestä pois, mutta mitä teen rattaille? Veikkaisin minun tarvitsevan (makuasia) ehkä 30 tai 28 piikkisen eteen, mutta voinko käyttää samoja kampia? Mihin kohtaan ja miten sen yhden rattaan asennan?

Osaatteko suositella, tarvitseeko ketjuohjuria?

Vastaavasti takapakka tulisi vaihtaa 11 lehtiseksi, onnistuuko tämä heittämällä käyttäen samaa vaihtajaa vai vaatiikin sekin muutoksia? Hyviä ehdotuksia pakasta otetaan vastaan!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antero_ Katso viesti
    Kiitän jo etukäteen saamastani avusta, kysymys saattaa olla liiankin helppo mutta itselläni ei ole kokemusta fillarin anatomiasta niin että olisin itse pystynyt pähkäilemään hommaa maaliin.

Kävin pitkään itseni kanssa jaakobinpainia valinnan Lite vs. Pro välillä ja lompakko johdatti vihdoin tuon edullisemman hankintaan. Yksi asia mikä tuossa rassaa on eturattaat eli haluaisin muuttaa fillarin välitystä yksinkertaisempaan suuntaan.

Osaan kyllä repiä vaihtajan edestä pois, mutta mitä teen rattaille? Veikkaisin minun tarvitsevan (makuasia) ehkä 30 tai 28 piikkisen eteen, mutta voinko käyttää samoja kampia? Mihin kohtaan ja miten sen yhden rattaan asennan?

Osaatteko suositella, tarvitseeko ketjuohjuria?

Vastaavasti takapakka tulisi vaihtaa 11 lehtiseksi, onnistuuko tämä heittämällä käyttäen samaa vaihtajaa vai vaatiikin sekin muutoksia? Hyviä ehdotuksia pakasta otetaan vastaan!

Lähetetty minun SM-G903F laitteesta Tapatalkilla

Vaihtaja pois, eteen sopiva pitkäpiikkinen ja bashring jos huvittaa, ohjuria ei tarvi. Vaihtaja saattaa toimia mutta vivut menee vaihtoon samoin ketjut. Jos halvalla haluaa mennä niin SRAM:ltakin löytyy hyviä settejä...
    Toisaaltaan, mitä luulet hyötyväsi siitä yhdestä vaihteesta, ainoastaan osien hinnat nousee. Kun kuvaa katselee niin vaikuttaa että kammet on mahdollista kolmellekin rattaalle joten vaihda tuon ison tilalle mieleinen ratas, ketjulinja ei muutu kovasti ja silloin homma toimii 1x10 eikä tosiaan paljoa maksa.
    Tuon tason pyörässä toimii mikä tahansa peruspakka, itse SRAM:n pakkoja suosinut mutta tuskin nuo virvelitehtaan tuotteet sen huonompia ole, valitset vain sopivat välitykset.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Vaihtaja pois, eteen sopiva pitkäpiikkinen ja bashring jos huvittaa, ohjuria ei tarvi. Vaihtaja saattaa toimia mutta vivut menee vaihtoon samoin ketjut. Jos halvalla haluaa mennä niin SRAM:ltakin löytyy hyviä settejä...
    Toisaaltaan, mitä luulet hyötyväsi siitä yhdestä vaihteesta, ainoastaan osien hinnat nousee. Kun kuvaa katselee niin vaikuttaa että kammet on mahdollista kolmellekin rattaalle joten vaihda tuon ison tilalle mieleinen ratas, ketjulinja ei muutu kovasti ja silloin homma toimii 1x10 eikä tosiaan paljoa maksa.
    Tuon tason pyörässä toimii mikä tahansa peruspakka, itse SRAM:n pakkoja suosinut mutta tuskin nuo virvelitehtaan tuotteet sen huonompia ole, valitset vain sopivat välitykset.
    Eikös tämä ole 2x9 speed pyörä?

Vaihtoon menee

-Takanapa (jos ei pysty 11sp vapaaratasta vaihtamaan)
    -takapakka
    -ketju
    -takavaihtaja
    -vaihdevipu
    -uusi nw ratas eteen
    -uudet vaijerit ja kuoret sama vaihtaa samalla

Taloudellisesti olisi ollut kannattavampaa ostaa se pro tarjouksesta.

^takanapa tarvitsee vaihtaa vain siinä tapauksessa, jos taakse haluaa 10t rattaan pakkaan. Ei siis pakollista millään muotoa, shimanon ja sramin nx pakat menevät liten vapaarattaaseen, pienimmän rattaan ollessa 11t.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jth123 Katso viesti
    Eikös tämä ole 2x9 speed pyörä?

Vaihtoon menee

-Takanapa (jos ei pysty 11sp vapaaratasta vaihtamaan)
    -takapakka
    -ketju
    -takavaihtaja
    -vaihdevipu
    -uusi nw ratas eteen
    -uudet vaijerit ja kuoret sama vaihtaa samalla

Taloudellisesti olisi ollut kannattavampaa ostaa se pro tarjouksesta.
    Olet oikeassa. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko. Eihän tämä välttämättä taloudellisesti olisi järkevä veto alkuunkaan.

Onko kenelläkään kokemuksia pidemmältä ajalta tästä 2x9 vaihteistosta?

Alan vakavasti harkitsemaan jos laittaisi vaan kylmästi myyntiin jonkun ajorupeaman jälkeen ja ottaisi edes melkein omat rahat pois.

Olet oikeassa. Tyhmästä päästä kärsii koko lompakko. Eihän tämä välttämättä taloudellisesti olisi järkevä veto alkuunkaan.

Onko kenelläkään kokemuksia pidemmältä ajalta tästä 2x9 vaihteistosta?

Alan vakavasti harkitsemaan jos laittaisi vaan kylmästi myyntiin jonkun ajorupeaman jälkeen ja ottaisi edes melkein omat rahat pois.

Älähän nyt. Moni harrastaja itseni mukaanlukien tehnyt samoin, ainakin päivittäessä pyörää oppii myös pyörän anatomiaa. Myynnissä tulevalla tappiolla päivität pyörääsi jo paremman vaihteiston.

Aloita vaikka siten, että otat isoimman eturattaan, etuvaihtajan ja sen vivun pois. Ajelet hetken, onko välitysalue liian kapea, vai ollaanko lähellä. Sitten uudestaan speksaamaan. Ei se pro niin paljoa parempi ole, että pyörä kannattaa myydä.

Ei se ihan mahdottomia maksa päivittää, eikä tosiaan tuo 9x vapaarataskaan ole este.
    Upgrade kit SLX 11x sekä joku NW ratas (esim) eteen tekee vähän yli pari sataa € saksanmaalla.
    Sram NX setin saa vähän kalliimmalla kun siinä on nuo tavalliset maasturikammet mukana.
    Plus postit päälle.
    30T ratas on vähän rajatapaus 104mm pulttijaolle, koska siinä joutuu jo hieman muuttamaan rakennetta (hintaa lisää). 28T ei 104mm BCD kampiin enää sovi.

1x9:llä tulee toimeen aivan yhtä hyvin kuin 1x11:llä, loppupeleissä vaihteiden määrä pyöräilyssä on aika epäolennainen seikka.

Jos kyseessä on ensimmäinen läskipyöräsi niin ei 1x9 tai 2x9 nyt millään muotoa niin huono ole ettei sillä ajaa voi. Ei tästä niin paljoa aikaa ole kun itselläkin oli 3x9 ja kun siihen oli tottunut niin suht mukava sekin oli.

Kun olet jonkun aikaa ajanut niin voi hyvin olla että huomaat tarvitsevasi jotain ihan erilaista pyörää, joten "tutkimusmatkan" voi hyvin tehdä hankkimallasi pyörällä. Ja jos sitten hankkimasi tuntuu oikealta niin päivittää sitä sitten myöhemmin, jolloin alkuperäiset osat on jo ehkä kuluneitakin.

Kyllähän näissä läskeissä 2x9 on paljon parempi kuin 1x10. Varsinkin jos polkija ei aivan tikissä olekkaan.

Omassani on 2x10 ja ei aikomustakaan vaihtaa toista ratasta pois niin kauan kuin kaikki on ehjää. Taakse vaihdoin juuri 11-42 pakan ja edelleen kaikki pienemmän pään välitykset on käytössä ainakin talvella. Pöpperöistä rinnettä noustessa saan mielestäni pidon säilytettyä paremmin mahdollisimman kevyellä välityksellä, kun ei tule tarvetta runtata. Nopeasta päästä joutaisi välitystä poiskin, kun en tiellä aja käytännössä ollenkaan, mutta pelkkä pikkuratas ei kuitenkaan riitä, joten isompaakin tarvitaan. Jos vaihtaisin 1x sarjaan, joutuisin luopumaan hitaasta päästä, joten tuolla mennään ja mietitään asiaa uusiksi kun eturattaat/ratas on solmussa.

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

Ensimmäinen läski on todellakin kyseessä. Tallista löytyy ennakkoon jo muutama 29" maasturi täysjoustolla ja jäykällä perällä.

Hävettää kun en varsinaisesta anatomiasta koskaan ole ottanut selvää vaikkei asian nyt niin rakettitiedettä pitäisikään olla. Olen pyrkinyt vähän ajan kohdistamaan ajamiseen ja päivitysosat olen jättänyt kauppaan. Olen pääsääntöisesti ostanut aina uuden ja realisoinut vanhan pois. Radonin pyörillä tänä on ollut aika tehokasta.

Tässä hankinnassa viehättää ehkä eniten se mahdollisuus laajentaa tietynlaiseen retkeilyyn. Esimerkiksi Lapissa nautin satulassa yli kaiken, mutta monesti karu kivikko käy kropalle haastavaksi muutamassa päivässä.

En ajatellutkaan muutoksessa vauhtia vaan pikemminkin huoltovarmuutta, helppoutta ja vaivattomuutta. Ehkä jatkan vielä ajoja tällä ja fiiliksen mukaan päivitän vaihteistoa.

Onko ketään vaihtanut jarruja tällaiseen? Halvat osat ovat kyseessä ja tuntuvat melko tunnottomilta.

Niin ja vielä erosta siihen pro-malliin: osat erikseen ostettuna ovat hyvin arvokkaita, mutta en silti kyennyt perustelemaan noinkin suurta hinnan eroa.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    1x9:llä tulee toimeen aivan yhtä hyvin kuin 1x11:llä, loppupeleissä vaihteiden määrä pyöräilyssä on aika epäolennainen seikka.
    On nää kommentit aivan timanttia...ei voi muuta sanoa..

Bike-Componentsilta saa tuon edellä mainitun NX-setin ilman noita kampiakin.

https://www.bike-components.de/de/SR...de-Kit-p48765/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    On nää kommentit aivan timanttia...ei voi muuta sanoa..

Bike-Componentsilta saa tuon edellä mainitun NX-setin ilman noita kampiakin.

https://www.bike-components.de/de/SR...de-Kit-p48765/
    Pahoittelen tyhmää kysymystä, mutta eikö tällainen setti vaadi myös uutta takanapaa?

Blackborow Guest
    Pahoittelen tyhmää kysymystä, mutta eikö tällainen setti vaadi myös uutta takanapaa?
    Ei ole tyhmä kysymys ja vastaus on, että ei vaadi. Sramin NX-sarjan pakka menee perinteiseen vapariin kun pienin ratas on 11 piikkiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Ei ole tyhmä kysymys ja vastaus on, että ei vaadi. Sramin NX-sarjan pakka menee perinteiseen vapariin kun pienin ratas on 11 piikkiä.
    Okei, kiitos!

Olin jotenkin maalaisjärjellä päätellyt että se vakio vapaaratas on tietyn pituinen ja jos kerran rattaiden määrää lisätään, eli pakan "paksuus" kasvaa, tarvitaan uusi vapaaratas.

Siellä taitaa siis olla jonkinlaisia ylimääräisiä renkaita tai spacereita vakiokokoonpanolla? Tutkitaan....

Blackborow Guest
    Rattaat ja sitä myöten ketju ovat kapeampia noissa enemmän rattaita sisältävissä pakoissa.

^ paitsi maantie 11s on leveämpi ja srammin 10 piikkinen kokonaan eri.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietäjä Katso viesti
    1x11 riittäisi varmasti läskipyöräilyyn, koska nopeudet "maltillisia". Omaan käyttöön ei missään nimessä 1x11 riittäisi.
    Jos ei 1X11 riitä, niin se kertoo et jalat on heikot. Eteen voi laittaa vaikka 50T rattaan, jolloin pääsee varmasti tarpeeksi lujaa.

Black, mitä eroa siis on jos 9 tai 11 jos pakan skaala on likimain sama? Tiheämpi pakka tietenkin jouheampi käyttää kuten itsellä ysi 11-21 mutta en itse ainakaan suunnatonta eroa ole huomannut. Yhtätoista ei ole käytössä, 1x9 ja 1x10 tällä hetkellä ajossa.

^ No miten see skaala on likimain sama? Jos 11s pakat päättyy 42 tai 46 hampaiseen ja ysipakat maksimissaan 36 piikkiseen, niin onhan siinä ihan julmettu ero.

Ehkä sitten kannattaa hankkia 11 lehtinen jos ei kotimaassa noilla välityksillä tule toimeen, varsinkin jos edessä jokin +20 piikkinen. Kun katsoo taulukkoa niin aika olemattomia erot esim. 36 ja 42:n välillä, siis omasta mielestäni. itsellä talvivälityksinä 32/12-32 ja ensikaudelle täytyy tihentää takaa kun menee vispaamiseksi noillakin.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...77#post2634777
    Täälä liene kaikki mahdollinen tieto White läskeistä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietäjä Katso viesti
    Ja freehub bodyn joutuu vaihtamaan leveämpään jos päivittää kasetin isompaan.
    Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, kuten tässäkin ketjussa on jo moneen kertaan todettu MTB puolella sekä Shimanon, että Sramin "halvemmat" 11speed pakat menevät siihen ihan normaaliin 10speed vapaarattaan runkoon. Sramilla on myös se oma XD-driver, mutta se vaaditaan vaan pakkoihin, jossa on pienimpänä rattaana se 10T, kannattaa etenkin Sramin kohdalla siis varmistaa, että onko vapaaratas normi 10speed vai XD.

Maantiepakoissa 11speed onkin sitten 10speed vapaaratasta leveämpi sekä Sramilla, että Shimanolla, mutta se nyt ei kuulu tähän ketjuun.

Itse liputan isosti 1x settien puolesta, sellainen löytyy multa itseltä maastofillarista (edessä 32T), GG:stä (edessä 40T) sekä maantiepyörässä (edessä 50T).

Onko muuten tämä "Tietäjä" kirjoitellut foorumilla aikaisemmin jollain toisella nimimerkillä?
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

^"Tietäjä" vaihtaa nimimerkkiä suht tiheään...

^Taisi olla pro_syklisti viimeksi. Aika perseestä sinänsä että joku asiasta tietämätön voi ottaa tietäjän jutut tosissaan. Ehkä tämä on ko. trollin tehtävä.

White 4Fat Lite muutos 1x11

Jos ajatellaan aloittajan tapausta, kannattaa ennen suuren remontin alkua ehkä vielä kerran miettiä mitä yhden eturattaan systeemillä lopulta hakee ja saa. Etuvaihtajat eivät käytännössä juuri kulu eivätkä mene rikki joten huoltovarmuus ei ole kovin merkittävä syy vaihtaa yksirattaiseen.
    Itse koen että useimmiten siirrytään siksi että eturattaiden koot ovat liikaa parhaan välitysalueen molemmilla puolilla jolloin etuvaihtajan käyttötarve on liian suuri ja se koetaan hankalaksi. Jos taas eturattaat ovat kooltaan sellaisia että toisella voi ajaa lähes kaikissa tilanteissa ja se toinen on vain "varalla" niitä muutamia poikkeustilanteita pelastamaan, se systeemi toimii minusta paljon paremmin. Usein se isompi eturatas on liian iso jolloin sitä ei voi käyttää "yleisrattaana" kuten olisi käytön kannalta helpointa ja säästää se pieni eturatas niihin todella pahoihin nousuihin.
    Aloittajan kannattaisikin ehkä miettiä myös sitä vaihtoehtoa että ostaisi vain uuden/uudet eturattaat ja hakisi omaan ajoon sopivampia välityksiä ja pienempää vaihtotarvetta sitä kautta. Tulisi ainakin paljon halvemmaksi.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

^1x11 sopii muihinkin, juuri muutostyön alla cyclo johon Rivalit... Mitään välitystä ei kannata kovasti leimata, on vaan niin monen sortin kuskeja, naruja ja hieman vahvempia...

https://youtu.be/EKQbRaMlPHM Tässä vidiksessä kerron miksi itse päivitin 1x10 ja mitä mieltä olen

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •